Mä olen lähiaikoina huomannut, että osa monta lasta "tekevistä" ei ajattele asiaa kovin pitkälle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllähän muutkin on sen huonon ajan selvinnyt joten kuten, joten miksi en minä ja minun mies?

Öhöm, mutta kun moni EI selviä! Eniten avioeroja on silloin, kun parilla on 1-2 vuotiaita lapsia. Yhteensä 50% avioliitoista päättyy eroon jossain vaiheessa. Avoliitoista vielä useampi. Hyvin usea nainen kärsii synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Todella moni pettää puolisoaan. Useille jää jo synnytyksestäkin pysyviä fyysisiä haittoja, ja lähes kaikki kärsivät kroonisesta univajeesta jopa vuosia. Jotkut, harvat mutta silti jotkut, päätyvät jopa tappamaan lapsensa.

Eli ei, "muut" eivät kaikki selviä, vaan huomattavan iso osa jättää selviämättä. Pää pois sieltä pensaasta, tuo "kyllähän mekin selvitään kun muutkin" on pahemman laatuista itsepetosta!

[QUOTE="vieras";28211326]Tää on aika yleinen harha. Kotona ollessa kun on rahallisesti tiukkaa, ajattelee kaiken helpottavan sitten kun menee töihin. Mutta sitten onkin parin lapsen hoitomaksut, ip-kerhomaksua, isommaksi kasvaneiden lasten harrastusmaksuja, 2-asteella opiskelevien koulukirjamaksut, työmatkakulut jne. Kummasti sitä ei sitten elelläkään mukavan leveästi "moninkertaisilla tuloilla" vaan useamman lapsen kanssa esim. lähihoitaja-tason ammatissa työskentelevän äidin ja esim. asentajaisän perheissä ollaan melkeinpä pulassa![/QUOTE]

Huvittavaa, että kuvasit juuri meidän ammatit :D No, me saadaan rahaa nettona noin 5000e/kk, että eikö sillä pitäisi ihan hyvin elättää jo useampi lapsikin??

mä painiskelen asian kanssa,sillä haluaisin kolmannen lapsen. Järjen tasolla tiedostan nämä, ikään, työhön ja koulutukseen liittyvät "järkipuheet" miksi kahteen tyytyminen olisi hyvä. Tunnetasolla joka on vahvempi en. Siis meillähän on pysyvä työttömyysongelma ja hyvistä työpaikoista kilpaillaan liian kanssa. Ei käy kateeksi niitä ihmisiä joilla korkea koulutus ja urapaineet ja perheen perustamiseen liittyvät asiat vasta mietityttää. Se on mielenrääkkiä. Olen myös kuulostellut kuinka yli 50-vuotiailla naisilla on raskasta töissä,kun on paineita,työantaja vaatii eikä päästä helpolla.Lapset ovat heillä jo aikuisia ja eivät asu kotona. Miten voi olla raskasta tehdä hyväpalkkaista työtä ja palata tyhjään kotiin missä ei odota pikkulasten vaativa arki? Omalta kohdaltani olen kelannut, että minulla ei ole tukka putkella kiire mihinkään oravanpyörään,kun vanhana ja parhaat päivänsä nähneenäkin ehtii tekee töitä. Mitä rahaan tulee, niin kasvatusfilosofia ja arvot ratkaisee. Kun antaa lapsille rakkautta ja hyvän kasvatusen, niin siinä on jo hyvä mielenterveyden suoja. Harrastukset ja eläminen maksaa. Se on totta. Täytyy priorisoida. Esimerkiksi 300 euron jääkiekkovehkeet saa 160 e:llä käytettynä.

Sellaista se elämä on.

Aina ei ole helppoa, eikä eteen tulevia asioita voi tietää, eikä ennustaa. Kukaan ei voi etukäteen sanoa varmaksi, millainen äiti tai isä itsestä kuoriutuu. Sitäkään ei voi tietää etukäteen, jaksaako loppuelämänsä duracell-pupuna vai uupuuko jossain vaiheessa.

On kyllä todella tutun kuuloista. Yksi naapuri tässä on tehnyt 4 lasta ja ikää on vajaa 30v. Valittaa kuinka on raskasta ja on hankkinut tukiperheet lapsilleen. On hankkinut myös päivähoitopaikat pienille. On siis kotona päivät yksin ja 2 viikonloppua kuussa. Silti valittaa kun on rankkaa ja rahat ei riitä. Olisi mietinyt.

On kyllä todella tutun kuuloista. Yksi naapuri tässä on tehnyt 4 lasta ja ikää on vajaa 30v. Valittaa kuinka on raskasta ja on hankkinut tukiperheet lapsilleen. On hankkinut myös päivähoitopaikat pienille. On siis kotona päivät yksin ja 2 viikonloppua kuussa. Silti valittaa kun on rankkaa ja rahat ei riitä. Olisi mietinyt.

Niin. YHDELLÄ naapurilla on tuollaista, niin tietysti KAIKKI useampilapsiset perheet valittaa ja hankkii päivähoitopaikat ja tukiperheet :)

• Tykkää
Reactions: chef
Yksi tuttava on tehnyt 9 lasta peräperään. Mies on pienipalkkainen ja välillä pitkiä aikoja työtönkin sairastelun takia. Nyt puhuu 10. lapsesta. Nyt jo elävät ihan veitsenterällä jaksamisen ja rahan suhteen. Saatika kun lapset kasvavat tuosta.

[QUOTE="vieras";28211326]Tää on aika yleinen harha. Kotona ollessa kun on rahallisesti tiukkaa, ajattelee kaiken helpottavan sitten kun menee töihin. Mutta sitten onkin parin lapsen hoitomaksut, ip-kerhomaksua, isommaksi kasvaneiden lasten harrastusmaksuja, 2-asteella opiskelevien koulukirjamaksut, työmatkakulut jne. Kummasti sitä ei sitten elelläkään mukavan leveästi "moninkertaisilla tuloilla" vaan useamman lapsen kanssa esim. lähihoitaja-tason ammatissa työskentelevän äidin ja esim. asentajaisän perheissä ollaan melkeinpä pulassa![/QUOTE]

En allekirjoita tätä. Me ollaan tavallisia duunareita ja alle keskituloisia. Kyllä elintaso nousi huomattavasti äitiys- ja hoitovapaiden jälkeen. Kaikki päivähoito- ja harrastusmaksut pystytään maksamaan ihan hyvin. Ei tee yhtään tiukkaa. Maksetaan myös isoa asuntolainaa, pääkaupunkiseudulla kun asutaan ja meillä on kaksi autoa.

Voi olla totta, ettei meidän lapsilla ole varaa aloittaa jääkiekon pelaamista, mutta on olemassa pilvin pimein paljon halvempiakin harrastuksia. Tyttö käy tällä hetkellä voimistelussa ja tanssissa. Poika aloittaa kohta salibandyn ja jalkapallon. Ne eivät meitä konkurssiin vie.

Rahaa on jopa sen verran ylimääräistä, että laskin voivani tehdä 4-päiväistä työviikkoa neljän vuoden ajan eli siihen asti, kun kuopuskin on käynyt 2. luokkansa.

[QUOTE="vieras";28212258]Niin. YHDELLÄ naapurilla on tuollaista, niin tietysti KAIKKI useampilapsiset perheet valittaa ja hankkii päivähoitopaikat ja tukiperheet :)[/QUOTE]

No sanotaan vaikka näin että olen tavannut työn merkeissä tällaisia monilapsisia perheitä. Aika yleistä tuo on.En ole siis tuon edellisen kirjoittaja. Kunhan kommentoin kun kuulosti ihan asiakasperheeiltä.Työtä en sano, mutta ei ole lastensuojelutyötä jos joku niin luulee.

[QUOTE="joo";28212273]No sanotaan vaikka näin että olen tavannut työn merkeissä tällaisia monilapsisia perheitä. Aika yleistä tuo on.En ole siis tuon edellisen kirjoittaja. Kunhan kommentoin kun kuulosti ihan asiakasperheeiltä.Työtä en sano, mutta ei ole lastensuojelutyötä jos joku niin luulee.[/QUOTE]

No, jotain perhetyötä todennäköisesti. Sen takiahan ne asiakkaana sulla onkin, kun eivät jaksa...

[QUOTE="joo";28212273]No sanotaan vaikka näin että olen tavannut työn merkeissä tällaisia monilapsisia perheitä. Aika yleistä tuo on.En ole siis tuon edellisen kirjoittaja. Kunhan kommentoin kun kuulosti ihan asiakasperheeiltä.Työtä en sano, mutta ei ole lastensuojelutyötä jos joku niin luulee.[/QUOTE]

Mulla on tuttavapiirissä aika paljon perheitä, joissa on 3-5 lasta. Yhdelläkään ei ole tukiperhettä, äiti hoitaa koko katraan kotona jos ei ole itse työelämässä, enkä ole kuullut heidän narisevat elämänsä rankkuudesta yhtään enempää, kuin yhdenkään lapsen vanhemmat.

Varmasti löytyy myös niitä toisenlaisia tapauksia, mutta en usko, että neitä voisi yleisemmäksi ihmisryhmäksi kutsua.

[QUOTE="vieras";28212292]No, jotain perhetyötä todennäköisesti. Sen takiahan ne asiakkaana sulla onkin, kun eivät jaksa...[/QUOTE]

Ei ole perhetyötä. Ei liity lastensuojeluun. Mutta mulla on yksi kaveri töissä perhetyössä ja on puhunut että isoja perheitä ainakin tässä kaupungissa on asiakkaana aika paljon. Yleensä ovat tosi nuorina lapsen saaneita, yksinhuoltajia monet ja lapsia on tullut peräperään monta. Heille yritetään kaikenlaisia tukitoimia. En tiedä paljon ne tukiperheet yms auttaa sitten. Monet käyvät tukiperheviikonloppuina juomassa koomat ja ovat krapulassa vielä alkuviikollakin. Miten se mahtaa auttaa jaksamiseen.

Miettikää miten paljon lapsilisiä jo ropisee isoille perheille. kaverilla on 7 lasta ja saa joku tonnin lisiä. Huh huh.

Totta.

Mutta kelaa paljoko on asuinkustannukset, kun perhe ei mahdukaan kaksioon, vaan vaatiikin ison talon.

Tai auton kustannukset, kun niitä pitää olla joko kaksi jotta saadaan koko perhe samaan aikaan mummolaan kylään, tai sitten joku minibussi, jonka polttoainekustannukset lienevät hieman eri luokkaa, kuin mitä meidän ns. tavallisessa autossa.

Mieti, mikä määrä kuluu vettä ja sähköä, saati ruokaa ja vaatteita.

Uskallan väittää, ettei perhe hirmuisesti sillä tonnilla nettoa. Eiköhän ne kaikki mene, mitkä tuleekin.

Alkuperäinen kirjoittaja en muista nimimerkkiä;28212309:
Ei ole perhetyötä. Ei liity lastensuojeluun. Mutta mulla on yksi kaveri töissä perhetyössä ja on puhunut että isoja perheitä ainakin tässä kaupungissa on asiakkaana aika paljon. Yleensä ovat tosi nuorina lapsen saaneita, yksinhuoltajia monet ja lapsia on tullut peräperään monta. Heille yritetään kaikenlaisia tukitoimia. En tiedä paljon ne tukiperheet yms auttaa sitten. Monet käyvät tukiperheviikonloppuina juomassa koomat ja ovat krapulassa vielä alkuviikollakin. Miten se mahtaa auttaa jaksamiseen.

Ei auta ei, mutta silti et voi niputtaa kaikkia monilapsisia perheitä samaan nippuun.

Ihan yhtä hyvin siellä on niitä yksilapsisisia perheitä, joissa on syrjäytyneisyyttä, päihdeongelmia, mt-ongelmia jne

Totta.

Mutta kelaa paljoko on asuinkustannukset, kun perhe ei mahdukaan kaksioon, vaan vaatiikin ison talon.

Tai auton kustannukset, kun niitä pitää olla joko kaksi jotta saadaan koko perhe samaan aikaan mummolaan kylään, tai sitten joku minibussi, jonka polttoainekustannukset lienevät hieman eri luokkaa, kuin mitä meidän ns. tavallisessa autossa.

Mieti, mikä määrä kuluu vettä ja sähköä, saati ruokaa ja vaatteita.

Uskallan väittää, ettei perhe hirmuisesti sillä tonnilla nettoa. Eiköhän ne kaikki mene, mitkä tuleekin.

Jos on sossun asiakkaana niin jokaisesta lapsesta tulee noin 250e lisätuloa perheelle. Sillä ainakin nettoaa. Tiedän isoja perheitä, joissa on oltu töissä aluksi, mutta kun lapsia on tullut enemmän niin jääty kokonaan kotiin ja sossun rahoille. Jos perheessä on vaikkapa 2 aikuista ja 6 lasta, joista 2 on yli 10v, niin perusosat(eli se mitä tulee jäädä VUOKRAN jälkeen käteen) ovat kuussa jo 2572.43 euroa. Lisäksi sossu maksaa kotivakuutuksen, sähkölaskut, lasten harrastukset(108e/vuosi per lapsi), terveydenhuoltomenot, lääkekulut.... Hyvin nettoaa

[QUOTE="vieras";28212322]Ei auta ei, mutta silti et voi niputtaa kaikkia monilapsisia perheitä samaan nippuun.

Ihan yhtä hyvin siellä on niitä yksilapsisisia perheitä, joissa on syrjäytyneisyyttä, päihdeongelmia, mt-ongelmia jne[/QUOTE]

Vähemmän niitä. Isoissa perheissä on yleensä isommat ongelmatkin.

Kuinka paljon perheillä on paineita pärjätä näissä nykyhetken vaatimuksissa. Jos joka muksulla on kännykkä, kotona tieto-ja pelikoneet, turhanpäivänen koreilu pukeutumisessa. Lapset tehdään myöhemmin, on totuttu tiettyyn elämään palkansaajana: harrastuksia, matkoja jne ja yks kaks jäätkin jumiin kotiin tulot pienenevät mut menot vaan kasvaa. Kuinka monella on isovanhempia jotka ovat mukana lastenlasten elämässä ehkä jopa taloudellisestikin. Ja jos alkaa ajatella ap:n tavoin vähän pidemmälle niin mitä jos tulee ero, puoliso sairastuu tai jopa menehtyy!? Miksi meillä on kehitetty nämä hienot sosiaalisetpalvelut joita ei välttämättä löydy joka maasta jos ei käytettäväksi. Onhan ihmisiäkin enemmän kuin 50v sitten.

Yhteistyössä