Esikoulukyyditys, alle 5km matka. Miten sen voi saada?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä sitä, että ensin muutetaan johonkin keskelle metsää, ja sitten valitetaan kun sieltä ei pääse mihinkään ja kaikki on kallista ja hankalaa. Kannattaisi kai vähän pohtia näitäkin asioita silloin kun asuinpaikkansa valitsee.

[QUOTE="muikku";26733666]Laissa sanotaan, että jos on vaarallinen tai rasittava matka kulkea. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Siis kun meillä on kyllä mutkanen ja mäkinen tie 80km/h nopeusrajoitus, ei valoja, ei piennarta, matkaa 4,5km. Mutta kun olen kotiäiti, niin eikös mun pidä kuljettaa autolla kun mulla sellanen on... Voiko siis ilmasta kyyditystä mitenkään saada vai pitääkö mun repiä lapset kesken päiväunien ylös, että saadaan sisarus haettua?[/QUOTE]

Vaarallinen tie riittää, voi riippua kunnasta. Kaveri ja miehensä olivat molemmat työttöminä, eli kotona, ja tyttö haettii postilaatikolta joka aamu taksilla eskariin.

Meillä päin sai eskarikyydin ainakin maksamalla 60 €/kk, hyödynsimme sitä noin 1 kk ajan kun mies oli sairaslomalla eikä voinut ajaa autoa ja minä menin töihin aikaisemmin kun eskari alkoi.

Täällä arvioidaan koululiitu-ohjelmalla tai mikä se nyt olikaan. Löytyy ihan netistä, mutta jokaista tietä ei tietenkään ole merkitty. Jos siinä tie on merkitty esikoululaiselle vaaralliseksi, kyydin saa.

Ja tosiaan koulun yhteydessä olevaan esikouluun saa periaatteessa mennä yksin (silloin noudatetaan perusopetuslakia) mutta päiväkodin yhteydessä olevaan ei saa (noudatetaan päivähoitolakia). Esiopetuslakia ei minusta erillisenä ole, siksi tällainen hölmö kahtiajako noissa säännöissä.

0-3 luokkalaisille koulukyydin raja on 3km. (vai oliko niin,että 2lk.n saakka eli 0-2 lk.sille) Eli sen mukaanhan lapsesi saa kyydin ainakin kakkosluokan kevääseen asti. (ellei sitten ollut niin,että kolmosluokan kevääseen asti) Näin meillä päin.

Meidän päiväkodista päästävät linja-autoon eskarilaiset, kun vain suullisesti ilmoitan asiasta. Eli eskari on päiväkodin yhteydessä.

Ja laki sanoo rajaksi 5km eskarilaisen ilmaselle kyyditykselle, mutta kunta voi halutessaan sitä rajaa laskea.

Yhteistyössä