Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

jeeni
Ilmouttaudun mukaan o/

omien laskujeni mukaan la 26.8, ikä 24 ja synnäri luultavimmin TAYS?

neuvola lähettävät papereita kotiin. ensimmäinen käynti viikolla 10 ja ultra viikolla 12

oireet ei juuri mitään. vatsaa turvottelee ja painontunnetta on, välillä saataa vähän nippaillakin. röyhtäyttää välillä. jotkut hajut, esim. tiskikone, luonasravintolan eteinen ja kauppajonon herrasmiehen partavesi tekevät äklön olon. mutta aika lieviä nämä minun oireet tosiaan. väsymys ja tukkoisuus hävisivät parin päivän jälkeen tai siirtyivät miehelle, kuten jatkuvat nälkäkin :D

hammaslääkäri kaipa sinne jossain vaiheessa menen

kaipauksia Uskoisin, että punaviini ainakin. Juustot ja sushi. Se mitä ei saisi, niin sitä varmasti haluaa.

kertominen Neuvolatädille kertominen oli jotenkin epätodellista, mutta sitten se vasta itsellekin valkeni, että näin on nyt käynyt. Parille kaverille varmaan kerron jo aiemmin, muille vasta ultran jälkeen. vanhemmille mahdollisesti aiemmin, etteivät sitten muualta kuule.



jeeni ja pikku-tyyppi 5+5
 
Tervetuloa jeeni ja paljon onnea ! =)
Täällä ei sen kummempaa kuin aamuiset äklötykset ( ja iltaisin myös). Aamulla ei muu maistu kun lasi fantaa :D se hyvin röyhtyyttää... ( luulen, ettei tuo limsan juonti kuitenkaa ois pidemmän päälle hyväksi!!)...vähän myöhemmin menee sit aamupala, kun pahin äklötys on poissa. Onneksi aika lievää loppujen lopuksi.
Onko teillä muilla hajuja/ruokia jotka ällöttää?
Mua yököttää savustetun lohen haju ( ennen oli suurinta herkkua), paistetun jauhelihan haju kuvottaa myös... salaatit, hedelmät ja kana maistuu parhaiten.
Tuli mieleen tuosta kertomisesta, niin kovasti ois tehny jouluna mieli möläyttää omille vanhemmille, mutta vakaasti olen päättänyt että kerron vasta ekan ultran jälkeen. Pidin siis mölyt mahassa. Eikä äiti arvannut mitään, vaikka kieltäydyin saunalonkerosta :D sanoin vaan, että muutenkin jouluruuat närästää nii en taida enää lonkeroa juoda... :whistle:

Sassy 7+0
 
Iltaa!

Onnittelut Lunealle ja jeenille, LeenaT:lle ja white goldille taas paljon voimia!

Joulua on vietetty ja olipa ihanaa, kun oli vaan aikaa kölliä miehen kanssa edes muutamana päivänä. Se kun tykkää olla aika paljon töissä, eikä sitä siitä voi syyttää, en varmaan kestäis itsekään itseni kanssa. :) (No ok, kyllä sillä on oikeasti paljon töitä ja ainahan se sanoo, että olishan se kiva olla kotona mun kanssakin...) Mielialavaihtelut vaivaavat, tai ainakin syytän raskautta huonotuulisuudestani. Meinasinpa vallan hermostua tänäänkin rakenneultraan lähdettäessä, kun mies oli mun mielestä 10 minuuttia myöhässä aikataulusta (johon olin kyllä luonnollisesti laskenut tarpeeksi ylimääräistä).

Itse rakenneultrassa oli kaikki hyvin, tyyppi vaikutti normaalilta. Sukupuoltakin uskalsin lopulta kysyä ja lääkäri vastasi, että noin 50% todennäköisyydellä tulokas on poika. No sepä yllätti. :) Jännityksessä siis eletään loppuun asti.

Varmaan pitäisi pikkuhiljaa uskaltautua hankkimaan jotain tavaroitakin tulokkaalle. Tammikuun alkupuolella tosin voin jo tilata äitiyspakkauksen, ehkä siitä on ihan hyvä aloittaa. Tuntuu aika utopistiselta vielä käydä missään vauvanvaateostoksilla tms, vaikka tänäänkin uskaltauduin vähän katselemaan. Ja vaunut ja turvakaukalot ja kestovaipat ja... Niistä en ymmärrä mitään!

Liikkeistä piti vielä kertomani, että ne, joita kuvittelin liikkeiksi, olivatkin sellaisia. Kaveri on muksinut nyt reilun viikon joka päivä oikein antaumuksella, se on mukavaa ja hassua!


Tiipula ja musi 20+2
 
Onnea ja tervetuloa Jeeni! Ehdittekö kauan yrittää? En muista sua kuumeilupuolelta, niin siksi kysyn:) Aina silloin tällöin siellä vieläkin lueskelen, lähinnä plussien toivossa :)

Vastailen huomenna muille enemmän, mutta sanonpa omanapaisesti yhden jutun, joka lukee neuvolasta saadussa vau.fi-oppaassa: "12. viikon lopulla suolisto yhdistyy vatsaan ja napatyrä häviää."

Siis lopulla, ja mulla oli ultrassa viikkoja 11+2. Eli en aio olla Myyrästä huolissaan, asia kyllä vielä korjaantuu. Pääseepä ylimääräiseen ultraan silti. Kunhan joku lekuri vaivautuis lomilta ja katsois niitä ultrakuvia, niin kätilö soittaa mulle sitten, milloin on uusi aika.

Niin ja Tiipula, ihanaa kun liikkeet on alkaneet tuntua! Odotan tuota paljon :heart:

- Liisakaisa ja Myyrä 11+3
 
jeeni
Liisakaisa:
Enpä ehtinyt siellä kuume puolella varmaan kuin viikon olla, jos sitäkään :D Eli kerrasta onnistu. Sitä en kyllä oikeen itsekään vielä ymmärrä, että missä välissä se on sitten tärpänny, kun omien laskujeni mukaan pitäis olla 5+6 tänään, mutta digi testin mukaan eilen vasta 1-2 viikkoa. 1 viikko ei millään käy, eikä oikein kyllä se 2 viikkoakaan. Tosin muutenkin tämä tyyppi näkyi aika myöhään testissä, vasta kp 39 tuli ensimmäinen haamu. Sitä ennen pelkkiä negoja. Ehkä tuo hcg ei vaan heti noussut jostais syystä...? Tai ovis oli myöhässä (jos, niin onneksi kuitenkni tärppäsi)

No ultrassa sen sitten näkee, että mitkä laskut paikkansa pitävät.
 
Jeeni, kai se hcg:n nousu on hyvin yksilöllistä. Teithän aamupissasta sen digin? Jos hermostuttaa, niin voithan tehdä sellaisen muutaman päivän päästä uudestaan. Mulla ainakin rauhoitti hermoja, kun seuraavaan testiin tuli jo raskaana 2-3.

Hajuista: kaiken paistamisen haju inhottaa kyllä. Varsinkin tuo jauheliha, jonka Sassykin mainitsi. Uuniruoat ja keitot ovat jees, kunhan ei tarvitse käristää ensin jotain :) Onneksi on saatu olla äidin ja anopin lihapatojen ääressä tässä viime päivinä aika paljon. Ja noutoruokaa on mennyt myös :ashamed: No, eikö se aina tammikuussa ala se terveellinen elämä :D

Tavaroista ja hankinnoista: meillä ei ole siis vielä mitään, paitsi vauvakirja :D Kunhan pidemmälle edetään, pitää alkaa selvitellä kaveripiirissä, onko jollain vaunuja tms. isompia juttuja tarjolla käytettynä. Itsekään en niistä mitään ymmärrä, niin voisi joka tapauksessa kysellä, millaiset tarvikkeet ovat olleet muille käteviä. Toki ois järkevää jakaa hankinnat pidemmälle ajalle, jotta ei tule hirveää laskua kerralla... Mutta tosiaan oon valmis ostamaan myös hyväkuntoista käytettyä, varsinkin tutuilta. Hmm... Meidän kaveripiirissä alkaakin olla noita lapsiperheitä ihan kivasti, elleivät ole ehtineet jo pistää kamojaan kiertoon. Äitiyspakkaus otetaan kyllä, niin on jotain perussettiä pohjaksi. Sain myös kasan vauvalehtiä lainaan, kai niissäkin jotain tarvikevertailuja on...

Liisakaisa ja Myyrä 11+4

P. S. Hitsi kun odotan sitä ultran tehneen kätilön soittoa, vaikka hän sanoi, että se voi mennä maanantaille. Äsken soitti joku puhelinmyyjä, ja vaikka yleensä kyllä jaksan olla kohtelias, nyt loppui se puhelu lyhyeen :kieh:
 
Hajut, ne muuten yllättää edelleen vähän väliä. Mulla on ollut nuha varmaan 1,5 kk ja sitäkin ennen nenä tuntui olevan tukossa koko ajan, mutta silti tunnen hajuja ihan liikaa... :) Onneksi en ihan oksentele, vaikka ne yököttääkin. Ehkä kaikkein pahinta oli ekalla kolmanneksella ku oli sieniaika ja niiden paistamisesta tuleva tuoksukin ällötti, saatikka että olis pystynyt kuvittelemaan syövänsä moisia.

Liisakaisa, toivottavasti saat odottamasi puhelun pian! Muistelin kanssa tuota suoliston siirtymistä kehon sisäpuolelle tapahtuvaksi siinä ekan kolmanneksen lopussa, joten toivottavasti huoli on turhaa!

Vaihtaisitko Liisakaisa vielä etusivulle mun la:ksi 14.5. kun se neuvolan mukaan on moinen eikä ultraajatkaan sitä ole vaihtaneet, vaikka ovat todenneet pikkuisen muutamaa päivää pienemmäksi... Kiitos!


Tiipula ja musi 20+5


P.S. Mukavaa vuodenvaihdetta ja onnellista vuotta 2011 kaikille!
 
Tiipulan tiedot korjattu :wave:

Eipä se kätilö soittanut eilen, eli maanantaihin asti saan jännätä, milloin pääsen uusintaultraan. Toivottavasti kohtuullisen pian, mutta tosiaan olen päättänyt, etten ota tästä asiasta turhaa huolta.

Hauskaa vuodenvaihdetta ja ihanaa vuotta 2011! Meidän vauvojen vuosi :heart:
 
Tulin poksumaan tänne :) Viikkoja se kuuluisa 12+0, jee! Toki pieni huoli vaivaa edelleen, ennen kuin pääsee sinne uusintaultraan. Mutta mukavalta tuntuu tuo luku silti :)

Mulla on maha :D Onhan sitä turvotusta ollut iltaisin, ja on mulla muutenkin pömppömaha, mutta ennen se oli sentään aamuisin aika litteä, nyt ei... Osansa on varmaan joulusyömiselläkin. Painoa on kyllä tullut onneksi vasta 1,5-2 kg, eikä olisi tietenkään tarvinnut tulla vielä yhtään. Ostin belly beltin, jolla se housujen vyötäröä isonnettua (Kärkkäisellä vain 13,90 e). Jospa pystyis pitämään omia housuja pidempään.

Me lähdetään huomenna pariksi päiväksi reissuun, mutta käyn kyllä varmasti ainakin lukemassa, mitä teille kuuluu :)

Liisakaisa ja Myyrä 12+0
 
Onnea poksumisesta Liisakaisa! Mulla poksahti vasta 5... |O Hidasta...

Aattelin siirtää varhaisultraa viikolla eteenpäin, että ihan varmasti näkyis sydän. Laskurin mukaan loppiaisen tienoolla sen kyllä pitäis alkaa lyömään, mutta ei se varmaan heti ole nähtävissä...??? Viikolla 6+3 on täl hetkel aika, mut jos odottelis edes viikonlopun yli 7+1..

Ihanaa alkanutta vuotta kaikille! Haikein mielin jätin edellisen taakse, elämäni paras vuosi, mutta jospa tästä tulis vieläkin parempi! Näin alussa (vuotta ja raskautta) ei auta kuin toivoa.
 
jeeni
Kuinka moni teistä aikaa käydä / on käynyt tuolla varhaisultrassa? täällä sinne pitäisi mennä yksityiselle. Ensimmäinen ultra olisi mulla siis viikolla 12.

Itse en ajatellut mennä enemmin, kun kaikki tuntuu olevan kunnossa, vaikka mistäpä sitä ennen ultraa varmasti tietää. kyllä ne neuvolassa kai kuitenkin sydänääniä kuuntelee, vaikka ultra onkin myöhemmin?
 
Jeeni: me käytiin yksityisellä varhaisultrassa heti kun viikkoja oli 6+3. Haluttiin nähdä, että alkio on oikeassa paikassa ja sydän lyö. Eihän siinä muuta toki selviä.

Mulla ei saatu sydänääniä neuvolassa kuuluviin ainakaan vielä viikoilla 10+3. Se riippuu niin siitä, millaiset laitteet teidän neuvolassa on. Np-ultrassa näkyi, että mulla on istukka etuseinämässä, eli sekin ehkä vaimentaa ääniä?
 
Jännätään ja pidetään peukkuja white goldin puolesta.

Tervetuloa kais-a! Ihanaa saada uusia nimiä pinoon! :flower:

Täällä odotellaan edelleen sitä puhelinsoittoa. Toivottavasti soittaa nyt kun olen vielä kotona, tosiaan iltapäivällä lähdetään reissun päälle.

Liisakaisa ja Myyrä 12+1
 
Onnea Kais-a ja tervetuloa !!! =) Ja White goldille toivon parasta ja pidän peukut pystyssä, että kaikki menisi hyvin :hug:
Niin ja Onnea Liisakaisa, kun on 12 viikkoa odotusta jo takana !!! =)
Varhaisultra: Itse en ole menossa, eka neuvola ensi viikolla ja eka ultra kun viikkoja on se 12... pitkältähän se aika tuntuu odotella, mutta aioin mennä ekaan ultraan vasta silloin. Ja täällä pitäis mennä sit yksityiselle ja tuonne naapurikaupunkiin.
Eikä se varhaisultra asioita muuta, jos kaikki ei olekkaan kunnossa. Toisaalta saisi mielenrauhan kun näkisi että kaikki onkin ok... Mutta näin meinasin tehdä, joten ei auta kun malttaa odotella ja toivoa että kaikki menisi hyvin...
Tavaroista/hankinnoista: meillä ei ole vielä mitään. Tai no on tuttipullo ja vauvanpyyhe :D Mutta käytännössä katsoen ei siis ole vielä mitään ja aioin ostaa sitten vasta kun raskaus on pidemmällä. Mieli tekisi jo kovasti vaatteita hypistelemään ja vaunuja testaamaan =)

Sassy 7+5
 
Pikaisesti hyviä uutisia :) Eli lääkäri oli ultrakuvista sitä mieltä, että sikiön kokoon ja viikkoihin nähden napanuoran kiinnityskohta on normaali. Eli hänen mielestään kontrolliultraa ei siis välttämättä olisi edes tarvittu, mutta pääsen kuitenkin siihen tammikuun lopulla, kun viikkoja on 15.

Nyt jälkiviisaana sanoisin, että olisi varmaan kannattanut mennä np-ultraan vasta kun 12 viikkoa oli täynnä, niin olisi todennäköisesti välttynyt tältä huolelta.

Huojentunut olo, vaikka voihan sitä tietysti rakenneultrassakin löytyä jotain poikkeavuuksia.

Mukavaa viikkoa!

Liisakaisa ja Myyrä 12+1
 
Miten paljon eroja noissa ensineuvolakäynneissä muuten on? Kattelin ite tossa äsken tota Vantaan Plussaa Raskaustestistä-juttua, jotain esimakua siihen et miten tulee menemään raskauden aikainen hoito, mutta sit ku aikaa varatessani tohon omaan Itä-Helsingin neuvolaan kysäisin et miten pitäisi valmistautua, nii hoituri vaa käski ottaa miehen mukaan eikä muuta :D
 
jeeni
Ensimmäinen neuvolakäynti Meillä eka neuvola 10+3 eli vielä pitäisi odotella 4 viikkoa...Lähettivät kyllä kotiin papereita luettavaksi ja tutustuttavaksi. Ja saa soitella, jos joku huolettaa. Ultran varasi samalla soitolla, se olisi sitten 12+3
 
Onnea Halin ja tervetuloa :)
Viikon päästä ois eka neuvola :) eli ei enää pitkä aika...
Uutena oireena muuten, että mahaa turvottelee ja se tuntuu täydeltä ja raskaalta vaikkei ois ees paljoo syönykkään. Ja tissit on paisuneet, nyt huomaan sen itsekin. Äklötys lieventynyt, kunhan vaan syö riittävän usein.
Ja Liisakaisa: kiva kuulla että kaikki ok :)

Sassy 7+6 ( ja jipii, huomenna viikkoja olis jo 8+0 !!! ) :)
 
Jee, uusia keskustelijoita, tervetuloa ja onnea! :wave:

Whitegold, olet ajatuksissa :hug:

Terveisiä varhaisultrasta ja neuvolan ensikäynniltä! :)

Kävimme siis eilen 7+4 yksityisellä ultrassa ja siellä näkyi pienen pieni alien ja syke. :heart: Oi onnea! Alkio oli 9,5mm pitkä ja vastasi viikkoja 7+0, mikä mielestäni on ihan oikein kun olin ovulaatioplussan bogannut kp 16 (eli siis ovulaatio on ollut kp 16-17).

Tänään olimme neuvolan ensikäynnillä. Aivan ihana terkka, kuunteli mun huolet ja oli tosi ystävällinen ja opastava muutenkin. Sen verran poikkesi Vantaan nettineuvolan ohjeista siten, ettei mun tarttenu olla pissaamatta 4 tuntia. Oishan se ollu aamulla aika tuskasta käydä eka neljältä pissalla ja sit kasiks neuvolaan, jossa kuitenkin meni kaks tuntia..! Vien sitten lähipäivinä terveyskeskuksen kautta pissanäytteen. Mittasivat hemoglobiinin, verenpaineen ja painon ja tehtiin tikkutesti pissasta, missä katsottiin sokeri ja valkuaiset. Kaikki ok! Oon niin tyytyväinen ku mullakin tän ylipainon vuoks on ollu vähän verenpaineet koholla, ja nyt ne oli viitearvojen sisällä. :) Iso pinkka tuli kaikenlaista paperia kotiin luettavaksi, vaikka netissä on ollut kaikenlaista. Osa on samaa tietoa, osa uutta.

Tänään on nuo muutamat tunnit neuvolan ja töihinlähdön välillä menny kyyneliä nieleskellen kun tunteet on ollu niin pinnalla. Nytkin meinaan ruveta pillittämään. :LOL:


u & Kallo 7+5 (ar-ultran mukaan 7+1)
 
Niin no siis periaatteessahan tässä on nyt kaksi erilaista käsitystä: kätilö oli sitä mieltä, että napanuoratyrä ehkä on, ja halusi näyttää kuvat lääkärille. Lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki ok. Uskon toki, että lääkäri tietää oikein, mutta tosiaan kiva päästä näkemään pieni vipeltäjä uudemman kerran ja saada se varmistus, että kaikki todellakin on ok.

Halin, lämpimästi tervetuloa ja onnittelut! Mulle ei tullut ennen ekaa neuvolakäyntiä edes mitään papereita kotiin, sieltä vasta saatiin sitä matskua. Mulla ei mennyt siellä kuin 45 min (ja sekin tuntui pitkältä ajalta).

Ullellille onnea hyvistä ultrauutisista!

Liisakaisa ja Myyrä 12+2
 
NiQ
Heippa!

Huolitteko mukaan yhden esikoista odottavan vielä? :) lueskelin aikanaan ahkeraan tuota teidän kuumepuolta ja pari kertaa kirjoittelinkin. LA on 14.7 ja synnytyssairaala Seks, ikää minulla 25. Tuolla heinäkuisten pinossa on niin tylsää kirjoitella kun siellä on niin hurjan paljon porukkaa...

NiQ & Pena 12+6
 

Yhteistyössä