Esikoista yrittämään 2012!

  • Viestiketjun aloittaja Sennay
  • Ensimmäinen viesti
Vici, tuo linkki oli mahtava! Se kiteytti kyllä monta asiaa ja herätti ajattelemaan. Kumpa vain itse jaksaisin olla rohkeasti omanlainen äiti enkä yritä sopia näihin nyky-yhteiskunnan luomiin "täydellisiin" muotteihin.
 
Lauwra: Niimpä! Osaiski olla aina täysin oma itsensä reilusti ja rohkeasti! Siinä onki tavotetta :)

Me ollaan kans jonku verran pyöritelty nimiä. Toiset nimet on kyllä helpompi keksiä kuin etunimet. Tyttöjen nimiä mulla on mielessä monia: Eeva, Sofia, Aada, Aamu... Haluaisin antaa kaksitavuisen nimen ettei lapselle keksitä koulussa mitään tyhmää lyhennettyä lempinimeä. Ja en oo oikeen koskaan ymmärtäny et lapselle annetaan nimeksi esim Jari-Pekka ja vanhemmatkin kutsuu lasta sitten JP:ksi. Poikien nimiä me ei olla vielä keksitty hirveesti. Tykkään Eetusta ja Veetistä.

Pillereiden lopettamisen jälkeen mullaki ollu kaikenmaailman raskausoireita!! Todella rasittavaa ku on välillä niiiin valeraskaana että! Pari kertaa tullu menkkakivut, mutta menkkoja ei oo vieläkään näkyny.
 
Jaa'a. Mitähän sanois. Oon nyt käynyt aika harvakseltaan lueskelemassa teidän kirjotuksia. Yrityänyt näin kierron alussa taas unohtaa mahdollisimman lahjakkaasti kaikki vauvoihin liittyvät asiat.

Mutta sitten on "naamis" siellä kyllä vauvauutiset pursuaa. Nekin jotka on ajatellut olevan ikuisesti lapsettomia tms ni nyt ne sikiää. Voi luoja! Kyllä meinaa tulla itku. Pitkä lista kavereita plokattuna ettei raskausmahat ja hihkuvat uutiset täytä seinää. Minkä takia tän oitää tuntua näin pahalle!

Oliko täällä kellään nyt plussia tullut? Ei ne täällä onneks pahaa tee.

Nimiasiassa itsellä on pojalle ja tytölle toiset nimet päätetty. Suvusta tulevat. Mutta ensimmäisiä en tiedä. Enkä kauheasti ole edes miettinyt. Eiköhän sen lapsesta aisti mikä hänen nimekseen sopii.

Mutta jään taas seurailemaan. Lääkäri ens vkolla. Toivottavasti se keventäis ha innostais mieltä.
 
Pinna Halauksia täältä :hug: Ymmärrän niin hyvin sua. Mustakin tuntuu että vauvoja on joka paikassa... Kaikista eniten ärsyttää ns vahinkolapset! " hups, mää vaan olin yhtäkkiä raskaana" Tai semmosest jotkaa "tekee sen lapsen" ja se vielä tulee tuosta vaan.

Mulla ollu nyt parempi mieli tällä viikolla. Aika menee edelleenki hitaasti mutta oon vakuuttunut että vauva ilmoittaa tulostaan vielä ennen syksyä :)

Katoin just katsomosta "vauvamania"- ohjelmaa. Semmonen rikkaitten amerikkalaisten vauvaohjelma. Siinä oli vaan niin ihana pariskunta, jotka oli vissiin aika kauan yrittäny saada vauvaa alulle ja vihdoin ne sai kaksoset. Olin niin onnellinen niitten puolesta :)
 
Jep, tuntuu olevan yleistä että on vaikeaa katsoa/kuunnella toisten raskausjuttuja. Itse olen vielä sellainen luonne, että ensimmäinen tunne on kateus ja sen jälkeen vasta tajuan, että niin eihän se ole minulta mitään pois ja sitten vasta osaan olla iloinen.

Ja tuntuu, että näen kaupungillakin PALJON enemmän raskaana olevia tai pienten lasten vanhempia (toki ymmärrän, että nyt kiinnitän enemmän huomiota)...

Laskujen mukaan ensi viikolla luvassa ovulaatio, tietää armotonta puputtelua koko viikolle. Mies varovasti kysyi "kai kerta päivässä riittää" :LOL:
 
lauwra: Kateus on ihana synti ;) Osaan kyllä olla kateellinen vähän kaikesta, vähän kaikille.

Oon kaiken lisäks vielä aikasta itsekäs ihminen (kodin ulkopuolella) ja annan kyllä rehellisen mielipiteeni, joten en taida olla se ihminen kelle ekana tullaan kertomaan ilouutisia :LOL:
Siltikin toisten, jopa tuntemattomienkin vauvauutisista on jotenkin vaan ihana iloita.

Alan tykästyä etunimiin Emmi, Iia, Tuukka, Leo, Kasperi.

Olis muuten hauska saada gallupia minkä ikäsiä me ensimmäisen lapsen haaveilijat ollaan?
Itse olen 27 ja mies saman ikäinen.
 
Rone
Minä oon 23 ja mies täyttää 26 kohta. :D

Täällä ei nyt tietysti ole vielä mitään sivuvaikutuksia pillereitten lopetuksesta, koska tämä on vasta neljäs päivä ilman niitä :) Olen kertonut parille kaverille ja ne on suhtautunu hirveen positiivisesti. Tai kaks on sitä mieltä, että mä olen kohta paksuna ja yksi taas enempi realistina totes et siinä voi kestää jonkin aikaa. Itsekin yritän suhtautua rauhallisesti ja olen kanssa sitä mieltä että voi kestää aika kauan ennenkuin mitään tapahtuu... Kuhan vuoden päästä meillä olis jo vauva tai olisin raskaana :D

Hei, mikä on se "raja" milloin kannattaa käydä lekurissa, jos kuukautiset ei ala pillereitten lopetuksen jälkeen? Tai riittääkö jos kierto on kauan tosi pitkä? Vai mitä hittoa?

Nimiä en ole miettinyt, paitsi joku tuolla mainitsi Siljan ja se ois mustakin tosi kiva. Tai oon noin kuukauden miettiny sitä ihan tosissani jos tytön joskus saan. Mutta muuten tiedän sen verran, että haluan antaa lapselle toiseksi nimeksi saman ku meillä on. Eli tytölle sama toinen nimi kuin mun toinen nimi ja pojalle sit taas mieheltä.

Ja kyllä mä taas olen ollut hirveän kateellinen kaikille jotka on raskaana/joilla vauva :/ Ja kaikista ärsyttäviä on muuten ne kommentit että " kyllä teidänkin/sun aika vielä tulee". Varsinkin jos joku jo lapsellinen sanoo sen. Voi että mua vituttaa silloin, tekis mieli sanoa sille että mistä vitusta säkin sen tiedät!
Oho, pitäskö mun lopettaa angstaaminen nyt ja tehä jotain järkevää..

Menis vaan nopeesti tää kevät ni näkis miten oma kroppa palautuu pillereistä.
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Rone, yksityisellä jos käyt niin sieltähän saa kyllä apua heti kun sitä tahtoo. En tiedä kauanko julkisella puolella pitää odottaa... Ystävä odotti 6kk kuukautisia ilman tuloksia ja sitten marssi lääkärille. Itse ajattelin että yhden kierron katson ja jos venyy yli 35 niin sitten haen heti keltarauhashormonia.

Noh, ei tarvinnut, kierto oli tosi lyhyt ja hyvä niin. :)

Ja täällä esikoista toivovat 24-vuotias rouva ja hänen 29-vuotias miehensä.
 
Viimeksi muokattu:
Odottavan aika on pitkä.Siis notta edes pillerit loppuisivat ja pääsisimme teoriasta käytäntöön. Seurailen kyllä keskustelua mutta tuntuu ettei itsellä ole paljoa annettavaa.Vauvakuume hajottaa päätä ja vielä toukokuun alkuun on pillereitä jäljellä.Yritä siinä sitten huumoria veistää.Vituttaa.Toisaalta mukavaa että aloituksen yritys on sentään päätetty.
 
Kyllä mä olen kans niin kärsimätön....en millään jaksais syksyyn saakka oottaa!

Vaikka nythän pitäis ajatella niin että ottaa kaiken ilon irti tämänhetkisestä tilanteesta.
Ei ole raskausoireita, eikä pientä ihanaa nyyttiä hoidettavana, joten nyt on käytännössä viime hetket tehdä MITÄ TAHANSA ;)

Koitappas sinnitellä Muksutar. kyllä se toukokuu jo on kohta ovella.
Minä joudun vielä ootella syyskuulle saakka, ja oikeastaanhan tässä ei ole muuta estettä aloittaa vaikka heti, kuin se, että syyskuussa on ne meidän häät ja olen jo ajoissa ostanut varsin kalliin ja AIVAN IHONMYÖTÄISEN hääpuvun, johon olis parasta mahtua :LOL:
 
Adalina Tuo hääpuku on kyllä hyvä "ehkäisykeino" :D Mut joo, määki oon koittanut nyt ottaa semmosen asenteen että nautin nyt vielä tästä elämästä ilman lapsia. Jos lapsia saa niin täähän on viimenen kerta kun on ikinä koskaan enää vastuussa vain ja ainoastaan itsestään. Hullua! Ja niin jännittävää! Voi että kuinka haluan olla vastuussa jostain pikku nyytistä! TÄnne ja heti!! :D

Rone Jos sulla on aikasemminki ollu tosi epäsäännölliset kierrot ni lääkäriin pääsee mun käsityksen mukaan 3 kk odotuksen jälkeen. Muuten pitää odotella 6 kk. Selitys tolle on varmaan se että jos on aiemmin ollu epäsäännölliset ni sit niitä saattaa joutua oottelemaan ilman mitään apua ni vaikka kuinka kauan. Riippuu tietenki vähän lääkäristä ja onko yksityinen/julkinen yms että miten pääsee vastaanotolle. Mähän menin kp 55 lääkäriin ja alotin nyt kp 70 terolutit. Lääkäri ymmärsi ku selitin että ennen tullu ihan miten sattuu (3 krt vuodessa) Kauhee helpotus oli saada lääkkeet. Oon kyllä vähän kateellinen lauwralle ku sun kierto lähti heti rullamaan! Hieno homma :)

Mulle tuli flunssa, ihan mälsää....

Ootteko kattonu sitä iholla-sarjaa? Ihan kamala se Reino Nordin sille Marialle. Toinen raskaana ja mies pettää. Huhhuh.

Minä oon 24 ja mies 26. Malttamattomana odotellaan täällä haikaraa saapuvaksi <3
 
Hitsi, täällä pitäisi yrittää malttaa vielä hetki, että saa tehdä testin. Kauheasti haluaisin jo, mutta jos nega tulee niin sitä pettyy valtavasti. Olen yrittänyt olla lukematta mitään raskausoireita sun muita. :)
Reilu viikko ollu mahan kipuilua ja nyt tällä viikolla juilinut enemmän. Myös ällötystä ja pahaa oloa on ollut.

Tänään tuli ostettuu eka pieni body ja pieni myssy Yritin kyllä, että en ostais mutta jotenkin tässä kävi näin. :)

Mä oon 23 (heinäkuussa 24) ja mies 28
 
Minä 27v ja mies muutaman vuoden vanhempi.

Mulla on vieläkin hieman ristiriitaiset fiilikset tän vauvahaaveen kanssa. Haluan lapsen, mutta toisaalta nautin kovasti nykyisestä elämästäni ja ratsastusharrastuksesta, joka ei oikein sovi yhteen raskauden/pikkuvauvan kanssa. Niinpä mulla on enemmän sellanen olo, että nyt otan kaiken ilon irti tästä elämänvaiheesta niin kauan kuin sitä vielä kestää. Tuttavapiirin vauvauutiset ei ole herättäneet kateutta, vaikka niitä on viime kuukausina ollut aika tiheään. Vaan voihan se olla, että mieli muuttuu, jos yrittäminen pitkittyy.

mirkkunen_: Hii, millon aiot testata?
 
Täytän ensi viikolla 27 ja mieheni täyttää saman vasta loppuvuonna. Aiemmin pidin 27 vuotta itselleni sellaisena viimeisenä takarajana, että en halua olla sen vanhempi ennen ensimmäistä lasta. Huonolta näyttää sikäli, että jos ei tässä puolen vuoden sisällä ala tapahtumaan, niin olen jo 28 (hui!).

Tänään aamupisun yhteydessä paperiin tuli hieman punaista, joten ei nähtävästi tuottanut tämäkään yritys tulosta. Viides yrityskierto pyörähti siis käyntiin. Alan olemaan epätoivoinen... Kaikkein kauheintahan tässä ensimmäisen yrittämisessä on se epätietoisuus. Ei yhtään tiedä, josko TÄMÄ olisi se kierto, josta tärppää. Sittenhän yritys ei edes olisi ollut kovin vaikea ja pitkä, jos esim. viidennestä nappaisi. Mutta jos se ei nappaakaan? En voi yhtään etukäteen tietää, vaikka joutuisimme tahkoamaan tämän asian parissa vaikka kaksikin vuotta!

Huolettaa ihan hirveästi senkin takia kun kierrot on todella normaalit (25-29 pvää). Lisäksi ovulaation olen onnistunut testeillä bongaamaan ja ne on aina hyödynnetty. Raskaustesteihin en ole saanut kuitenkaan edes haamua kiinnittymisyrityksen merkiksi. Hedelmöittymistä ei siis ilmeisesti ole tapahtunut. Miksi? Voi huokaus tätä pään sisällä olevien kysymysten määrää...
 
Typy85: Vaikka teillä olisi kaikki kunnossa molemmin puolin raskautumisen suhteen ja ovikset hyödynnettynä, niin silti se munasolun hedelmöittymisen mahdollisuus on joku 20-25% per kierto. Ja noista hedelmöittyneistä munasoluista se joku 20-25% sitten kiinnittyy. Eli täysin normaalivaihteluun menee, älä vielä kovasti murehdi. :)

Tietyllä tavalla ensimmäisen lapsen kohdalla sitä varmaan eniten jännittää ja ehtii miettiäkin, että toimiiko kroppa niinkuin pitää jne. Mutta ei se ole kiveen kirjoitettua, että vaikka ensimmäinen tulisi ongelmitta, että sama kaava jatkuu. Kyllähän koko ajan on väkeä hoidoissa myös sekundaarisen lapsettomuuden vuoksi. Terveisin: ai minäkö pessimisti? :D
 
Moi! Täällä on ollutkin vilkasta. :) Pientä hiljaiseloa on ollut tässä muutama viime viikko. Ei ole oikein ollut mitään kerrottavaa ja olen vähän yritellyt vältelläkin näitä keskustelujen seuraamisia, kun meinasin alkaa kehittää itselleni jotain stressinpoikasta tästä vauva-asiasta. Ehkä vähän huonoin tuloksin... Ei oikein tämä tjot-meininki tahdo onnistua. :LOL:

Tuohon galluppiin itse olen 29v ja 30 pyörähtää mittariin syksyllä. Mies on 31v.

Vauvanvaatteita tai tavaroita en ole uskaltanut edes vielä katsella sen kummemmin. Joku aika sitten aloin selailla vaunuja ja niihin liittyviä keskusteluja, mutta kun tajusin sen valtavan valikoimamäärän ja "hifistelyn" mitä niihin liittyy niin enemmänkin ahdistuin. Että niistäkin pitäisi osata hyvät valita. :D Mysö vauvan pinnasänkyä/kehtoa olen miettinyt. Veljen lapsella on käytössä sellainen riippukehto, joka vaikuttaa tosi kätevältä. Sellaisen varmaan itsekin haluan. :)

Ollaan viikonloppuna lähdössä reissuun, käydään kylässä kahdella eri ystäväpariskunnalla. Molemmissa odotetan vauvaa! Olen vähän ennakolta jännännyt omia fiiliksiä ja miltä tuntuu, kun näen heitä. Toisaalta olen jo nyt hieman kade, mutta molemmilla yrittäminen on kestänyt todella pitkään, joten kyllä kuitenkin olen ihan aidon onnellinen molempien puolesta. Mie vaan haluaisin itekin jo!!! :D

Jos kahteen edeltävään kiertoon on uskominen niin ovis on ollut tällä viikolla. Sopivasti olemme olleet molemmat lomalla, joten aikaa ja jaksamista on ollut myös puuhailla vällyjen välissä. Ei nyt päivittäin, mutta 2-3 päivän välein. ;) Nyt jännittää miten käy, tuleeko pääsiäisylläri! Jännittää niin paljon, että mahassa kipristelee! Mitenhän sitä oikein malttaa odottaa...:ashamed: Edellisistä kaksista menkoista olen ollut onnellinen, mutta nyt veikkaan, että saattaa hieman ärsyttää, jos vuoto parin viikon päästä alkaa.

Mietityttää nyt kyllä kovasti se, että nyt reissussa ollaan yötä paikoissa, joissa on kissoja ja itse olen kovasti allerginen. Allergialääkkeiden napsiminen olisi pitänyt aloittaa aikoja sitten, mutta nyt en uskalla, kun oviskin on tällä viikolla ollut. Nenäsuihketta ja silmätippoja on hankittu, mutta noista nenäsuihkeiden käytöstäkin ollaan montaa mieltä. Pakkausselosteessa on sanottu "raskauden tai imetyksen aikana neuvottele lääkärisi kanssa ennen käyttöä". Eli ei ehdoton ei, kuten tableteissa on? Pakko niitä on kuitenkin nyt käyttää. Muuten ei tule reissusta mitään. Hyvä puoli on se, että jos tärppi on nyt käynyt niin kiinnittyminen olisi kuitenkin vasta ensi viikolla... :confused:
 
Cumina, en tiedä asian totuusperää tarkemmin, mutta tuntuu hullulta ettet voisi allergialääkkeitä käyttää?? Varsinkaan NOIN aikaisessa vaiheessa raskautta. Olen ymmärtänyt, että esim. alkoholin nauttiminen ei aiheuta mitään ongelmia ainakaan ennen plussan saantia testiin (eli se reilu pari viikkoa).

Itsekin tässä flunssaisena lueskelin finrexin paketista että ei suositella raskaana oleville. Itsehän olen sen tyyppinen, että en tule tämmösistä ohjeista pitämään kiinni mitenkään hullunlailla, varmasti juon pari finrexiä päivässä flunssaisena myös raskaana ollessani. Enimmäismäärä on kuitenkin 8 pussia päivässä.. Nojoo, tais vähän taas lähtä sivuraiteille.

Toki noita merkintöjä on erilaisia, että ei suositella ja ei raskaana oleville yms. Mutta vaikea uskoa, että nenäsuihkeesta olisi haittaa noin alussa, jos tosiaan tärppi on käynyt, niinkuin me kaikki toivomme :)
 
Cumina Löysin tämmösen:
Lääkkeitten käyttö raskausaikana; Allergia; Ensisijaisesti paikallishoitolääkkeet (kromoglikaatti, kortikoidit) Jos systeemilääkitystä tarvitaan, antihistamiineista (levo)setiritsiini tai (des)loratadiini ovat ensisijaisia vaihtoehtoja.Pseudoefedriiniä sisältäviä valmisteita ei suositella. Eli kaikki perusallergia lääkket zyrtec,heinix käy. Turha sitä nuhanenäsenä koko lomaansa viettää!

Typy VArmasti on rankkaa ku kroppa toimii ja kaikki kunnossa ja ei onnistu... Tsemppiä yritykseen! Kyllä se plussa sieltä vielä tulee :) Mut hulluksihan tässä tulee ku meilläki tätä yritystä nyt jo kohta 4 kk takana ja mulla ei oo vielä ees ekoja menkkoja tullu. Olin kyllä varautunu et hetki menee mut silti, kurjaa... Mut jos sua oikeen ahdistaa niin kyllä sää mun mielestä voit soittaa lääkärille ja kertoa asiasta. Parilla verikokeella saa käsittääkseni jo paljon tietoa (TSH, prolaktiini..).

Ihanaa kun alko viikonloppu!! ah. Nyt kahvin ja suklaalevyn kimppuun! :)
 
mirkkunen_, täällä jännitetään sun puolesta! En kyllä osaa neuvoa kannattaako tehdä vai ei.. Itse en koskaan pysty tekemään niin kuin neuvon, joten jätän väliin tällä kertaa :)

Catida, kyllähän tuo kuulostaa lyhyeltä ajalta, mutta toisaalta kierto voi mennä tosi sekaisin.. Ehkäpä vuoto ei kestä kuin päivän-pari?

Täällä on tänään rempattu wc:tä, ihanaa kun on tekemistä ja aika menee siivillä :) Uusi työpaikka saa myös ajan kulumaan. 2 viikkoa kotona työttömänä ja pohdin tätä vauva asiaa KOKO ajan, nyt on ihanaa kun viikko on kulunut hujauksessa ja meillä on ensi viikolla taas ovulaatio käsillä :) Oivoi kun nyt nappaisi..
 
Catida, Minulla on myös välillä kovin haikeita hetkiä, kun tiedän, että pian täytyy luultavastia muuttaa rakasta liikuntaharrastusta radikaalisti. Olen HIIT höperö ja rakastan 4-packiäni :LOL:
Ja vielä tuohon sinun superlyhyeen ensimmäiseen kieroosi: Veikkaan että tuo on parempi vaihtoehto kuin kierron venyminen, ompahan ainakin lähtenyt jotain tapahtumaan. Sinuna varmaan laskisin vasta nyt alkaneen kierron oikeaksi yk ykköseksi. Minulle itseasiassa gyne sanoi että useimmat naiset eivän ovuloi pillerien jälkeisessä ensimmäisessä kierrossa :confused:

Pillerien poisjättämisen oireista unohdin muuten aikaisemmin mainita kaksi aika selkeää oiretta. Ensinnäkin seksihalut ovat lisääntyneet huomattavasti. Ja toisen on hirmuinen huippaus. Minusta tuntuu, pillerit nostivat jonkin verran luontaisesti alhaista verenpainettani, ja nyt se on taas luomuiluun siirryttyä laskenut???Usein varsnkin aamuisin tunnen sykkeen hyvin vahvasti koko kehossa ja menaa sumentua silmissä. Oletteko muut huomanneet vastaavia muutoksia verenpaineessa?

Täällä ekaa kiertoa yhä mennään, kp 40. Testaan ensimmäistä kertaa varmaan ensi kuun alussa varmistuksena ennen kun rupean lääkäriä varailemaan.
 
Mäpä tossa aamulla ennen ku nousin ylös, niin mietin että tehdäkö vaiko ei tehdä :D Päätin kumminki ottaa riskin ja tehdä testin kun ei tätiä kuulu, joka yleensä alkaisi tässä kohtaan. Eikä oo yhtään fiilistä et alkaiskaan.

No riskin otto vissiin kannatti. :) Testissä näkyi haalea viiva, jonka erotti hyvin. Miehelle heti huusin, et täs on haalee viiva :D Mies tulee kattoo ja kääntelee ja toteaa myös, et kyllä siinä selkeesti menee viiva.

Kuitenkin on tarkotus vielä varmaa huomenna ja tiistaina tehdä testi, jotta näkee vahvistuuko viiva :)
 

Yhteistyössä