Esikoista odottavan tyhmät kysymykset

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Esikoiseni syntyy kesällä ja en tiedä vauvoista mitään!

Asutaan kainuun korvessa, siis aivan korvessa ja täällä on tosi paljon hyttysiä, oikeasti paljon. Niin paljon, että pihakoiratkin on pakko ottaa sisälle pahimman hyttyskauden ajaksi. Vauvaa ei pysty mitenkään 100% suojaamaan pistoksilta, sillä hyttysiä livahtaa sisäänkin joka oven avauksella. Mitä vaaraa hyttysenpistoista on vastasyntyneelle? Millon on syytä huolestua pistosten aiheuttamista oireista?

Voiko vauvaa kantaa kantorepussa 3 viikon iästä lähtien?

Olen kuullut, että jotkut vauvat eivät meinaa nukahtaa muualle kuin syliin. Jos mulle osuu tämmönen vauva, onko haittaa jos en ikinä anna sen nukahtaa syliin? Jos nään että vauva alkaa väsymään niin ennen kuin ehtii nukahtaa siirrän sen aina petiin? Jottei vain oppisi että nukahtaa vain syliin?

Sori tyhmät kysymykset!
 
vierailija
Moi. Vauvoilla ei ole vasta-aineita joita aikuisilla on (suojaavat hyttysten pistoilta) joten vauva kannattaa suojata mahd. hyvin itikoilta. Vaunuihin hyvä laittaa hyttysverkko ja vastaavia saa myös sisätiloihin mm. pinnasänkyä suojaamaan. Vauvalle voi nousta jopa kuume jos puremia on paljon. Myös suojaavat vaatteet ja päähineet oltava vauvalla koska alle 1v ei saa käyttää hyttysmyrkkysuihkeita.
 
vierailija
"Kantorepuilla suositusikä selässä kantamiseen on 6-12 kk repusta riippuen. Tyypillisesti kantorepulla selässä kantamista suositellaan, kun lapsi osaa istua tuettuna."
 
vierailija
Vauvaa ei oo mikkään pakko nukuttaa syliin ja siitä ois ihan suositustakin ettei kannatakkaan,kun hän tottuupi siihen herkästi ja sitte nukahtaminen muualle voipi olla vaikkeeta tai jopa mahotonta. Jos vauvan saapi nukkumaan muualle nii se ois plussaa äitinkin kannalta,kun on sitte vappaat kädet esim. tehä omia juttuja sillä aikoo tai syyä, käydä suihkussa mitä nyt ikinä. Muistaakseni lie suositus, että kuhan lapsi ossaa istua ees tuettuna ois sitte hyvä siihen kantoreppuun, en varmaksi muista ja lie löytyy ohjeita netissä ja onpi varmaan erilaisia reppujaki olemassa, osa tukee paremmin niskaa/päätä. Hyttysten pistoista kanttattaapi ainaki sitte huolestua jos niitä paljon on ja meinoo vauvalle pukata kuumetta. Tsemppiä, nämä asiat oppii opettelemalla parhaiten.
 
vierailija
Kiitos vastauksista! Hyttysten pistoilta ei voi mitenkään täällä välttyä, niitä kun on todella kuhisten jo pelkästään kun avaa ulko-oven kävelläkseen autolle, on sillä matkalla aivan syöty.
Mutta hyvä tietää, että kuumeilu pistoista on oire, mistä kannattaa ilmeisesti olla lääkäriin yhteydessä?

Sylireppua tarkoitin, tai jotain kantoliinaa. Miten muut äidit, jotka eivät saa apuja, ovat järjestämään koirien ulkoilutuksen vauva aikana, jos vaunut eivät tule kyseeseen? Jättääkkö vauva nukkumaan ja käydä sillä välin koirien kanssa puolisen tuntia lenkillä? Vaunujen kanssa olen harjoitellut kulkemista, mutta on suuri riski, että koirat vetävät vaunut kumoon. Kolmesti harjoitellessa jo käynyt niin jäniksien vuoksi. Siinä kävisi vauvalle pahasti jos olisi kyydissä. Tukiverkostoa ei ole ja lapsen isä joutuu 3 viikon kuluttua synnytyksestä palaamaan töihin toiselle paikkakunnalle.

Ihana kuulla, ettei vauvan nukutus muualle kuin syliin ole väärin ja voin siihen vauvan opettaa ekasta päivästä alkaen.
 
vierailija
Mä olen kantoreppua (manduca) käyttänyt kaikilla 5 lapsella jo 2 viikkoisesta alkaen. Lapset pienillä ikäeroilla joten repun kanssa kaikista helpoin hoitaa eskarilaisen vienti/haku kun samalla 2 talutettavaa vauvan lisäksi. Näin tekisin myös koirien kanssa ulkoilut. Yksin en vauvaa jättäisi niin pitkäksi aikaa.

Hytrysverkkoja sisälle/ulos kaikkialle missä vauva on. Pinnsänkyyn/perhepetiin. Leikkimaton päällekkin olen mökillä laittanut kun sisälle tulee hyttysiä ovea avatessa.

Meillä sylissä nukahtajia, mutta hyvin on voinut käsistä laskea omaan sänkyyn nukkuvan jatkamaan unia.
 
vierailija
Rintareppuja sanotaan myös kantorepuiksi. Niissä voi kantaa muutaman viikon iästä, oisinko ite kuopusta 2-3 vk ikäisenä alittanut kun piti juosta 2-vuotiaan perässä. Ja ap:lle turha huolehtia tosta nukutus tavasta, tekee just niinku tuntuu luonnollisimmalta sillä hetkellä. Meillä kuopus asu rintarepussa ja nukkuikin siinä, molemmat olen myös nukuttanut tissille yöunille koska se oli niin helppoa, kyllä ne oppii uusiin tapoihin sitten kun aika on kypsä ja luonteva. Tohon hyttysasiaan en tiedä mikä vois auttaa, pihkasalva jos pääsee pistää? Onko sukulaisia sielläpäin joilta vois kysyä miten ovat toimineet?
 

Yhteistyössä