Itsekkin odotan mieheni kanssa ensimmäistä, ja olemme täynnä kysymyksiä. Isäni ja äitini joskus ohjeisti ettei tyhmiä kysymyksiä ole, ja olenkin kyseistä oppia noudattunut nyt neuvolassa hyvinkin tarkasti.

Itsellä esikoisen odotus edennyt toiseen kolmannekseen rv 14+3, tänään oltiin toista kertaa neuvolassa loppukuusta onkin jo ensimmäinen lääkärikäynti. Kysymys joka jäi terveydenhoitajalta kysymättä oli milloin sokerirasitustesti tehdään? Ensimmäisellä kerralla siitä puhuttiin, mutta nyt eri th joka ei edes maininnut asiasta. Jos joku osaa tähän vastata, niin kiitos ettei vain jäänyt th:lta aika varaamatta ym.
DreamBaby vastauksia sun kysymyksiin. Mun piti tulostaa ensimmäiseen neuvolaan Terveys-/perhetilannekysely, tupakka-, alkoholi- sekä huumekysely jotka täytin ennen ensimmäistä neuvolaa. Neuvolassa aikaa kului päälle 1,5 tuntia, koska th kirjasi terveydentilakyselyn ym. järjestelmään. Sekä kyseli vointia, tuntemuksia ja käytiin muutenkin yleisesti läpi miten tulevaisuudessa edetään. Lisäksi sain äitiyskortin, lähetteen äitiysseulaan (koska päädyimme siihen menemään), sekä samaisella lähetteellä oli pakolliset HIV, Hepatiitti ja Kuppa testit sekä veriryhmän selvitys. Muistaakseni labrassa putkitettiin 5 koeputkea verta. Lisäksi jos isä on mukana neuvolassa kysellään myös hänen terveyshistoriaansa. Näin siis toimittiin Espoossa, luulen toimintatapojen olevan paikkakuntakohtaisia.
Eka ultra tosiaan oli np-ultra mikä on maksuton, tuolloin saimme kuulla ensimmäistä kertaa sydänäänet. Ensimmäinen virallinen seurantaultra minulle tehtiin raskausviikolla 12+5 ja minun oli käytävä verinäyteseulassa juurikin viikolla 10. Itse tosin jouduin rv 4+1 kiireellisellä lähetteellä naistenklinikalle, koska suorittivat tuolloin kartoituksen oliko kyseessä kohdunulkoinenraskaus. Tuolloin ultrassa ei nähty mitään, muistaakseni maksoin tutkimuksesta erikseen poliklinikkamaksun. Kyseessä kun ei ollut perinteinen raskausajan maksuton seurantakäynti.
Tänään oli toinen neuvola ja siellä he ottivat vasta ensimmäisen kerran sydänäänet. Th kuitenkin sanoi ettei välttämättä niitä saa vielä otettua, koska sikiön koko sekä sydämen koko on pieni. Rv 12 kun puhuttiin vielä nuppineulanpään kokoisesta sydämestä. Meidän tapauksessa sydänäänien kuuntelua vaikeuttaa lapsen aktiivisuus, koska tykkää liikkua paljon silloin kun olen makuullani.

tänäänkin mentiin alavatsaa laidastalaitaan. Kannattaa kysyä ensimmäisessä ultrassa missä istukka sijaitsee, itselleni se oli kerrottu. En tuota muistanut, mutta onneksi mies oli mukana ja muisti. Th mukaan sekin onko istukka edessä vaikuttaa siihen saako edes tässä vaiheessa dopplerilla neuvolassa kunnollisia sydänääniä, joten tieto on hyvin tärkeä. Meillä onneksi oikealla, mitä sitten on erittäin liikkuvainen pikkuinen.
Huh, tulipa paljon tekstiä.

toivottavasti näistä on sinulle hyötyä. Mukavaa odotusta sinulle!