Esikoishaaveista syksyllä 2010 plussanneet

Päivänsäde: Varmaan ihana tunne!!!

Täällä on aivan voimaton olo... Reilun viikon on nyt ollut todella sekaisin vatsa. En ole oksentanut, närästää kyllä ja on aivan kamala vesiripuli... Jos syö vähänkin enemmän, niin saa juosta vessaan puolen tunnin päästä. Aikalailla hedelmälinjalla mennään, kun syö noin tunnin välein hedelmän tai esim. hapankorpun, niin hieman helpottaa, kunnon ruoka-annosta ei voi kuvitellakaan syövänsä. Ja veto on kyllä pois. Soitin äitiyspolillekin, kun pelkäsin, että voi olla pikkuiselle haitaksi, kun ei mikään ehdi imeytyä. Sanoivat, että sikiö ottaa kyllä omansa, et mun paino voi vaan tippua. Onneks on lääkäri keskiviikkona, niin saa jutella sille. ja sitten on odotettu eka ultrakin! :heart:

espe ja murunen 7+1
 
espe Tuo on niin inhaa, itellä ei ripulia, mutta olo kun pahimmassa krapulassa, viikonloppu meni peti potilaani. Mua taas auttaa hetkelliseksi kun syö, sitten pahaolo taas palaa. Onneksi tällä viikolla jo alkanut ruuat maistumaan, viime viikolla tuntui, että kaiken sai väkisin vääntää kurkusta alas.

keiju + nyytti 7+4
 
Huoh, täälläkin painitaan mahaongelmien kanssa... Vatsa ei tunnu vain toimivan, ei sitten millään :( Ja ruoka ei maita, mutta olen todennut että kai se sikiö ottaa omansa noista ylimääräisistä mitä on päässyt kertymään. Kaikki makea tuntuu olevan pannassa, välillä kyllä maistuu karkit, mutta kakut, pullat yms. yököttää ja välillä kyllä ne karkitkin saa etomaan. Muutenkin on aika vähän ruokia mitä pystyn syömään. Leivät ja jugurtit on ok, samoin raikkaat salaatit.

HennaN & Roger

 
Otokka
Tervehdys pitkän radiokatkoksen jälkeen, tosin teidän juttujanne olen käynyt ahkerasti lukemassa!

Ensinnäkin pahoittelut miss bamselle suru-uutisista :'(.

Sitten omaa napaa: Minä kävin viime viikolla np-ultrassa, josta tännekin kirjoittelin ja joka oli kaikin puolin kiva kokemus. Vastaukset verikokeen ja uä:n tuloksista tulivatkin jo viikossa ja tulos oli normaali, lisääntynyttä riskiä ei todettu :D. Jippii!

Muuten olossa ei ole ollut kehumista. Parin päivän sisään on tullut kaksi kertaa sellainen huimauskohtaus, että lähimmästä huonekalusta tai seinästä vaan tukea ja hetki puhaltelua, ettei taju lähde. Näihin on liittynyt myös lievää pahoinvointia.

Toiseksi sain eilen ihmeellisen kipukohtauksen töissä keskellä päivää. Se kesti noin tunnin ja onneksi ei ollut asiakastapaamista, koska jouduin olemaan jonkin aikaa työhuoneen lattialla ja etsimään asentoa, jossa ei sattunut niin paljon. Kipu tuntui eniten istuessa ja seisoessa. Kipu tuntui vasemmalla puolella alavatsalla, välillä vasemmassa kyljessä ja säteillen vasemmalle puolelle alaselkään ja haaruksiin (oikeasti, vasemman häpyhuulen kohdalla joku yritti puukottaa mua...). Kipua on vähän vaikea kuvata, mutta se ei ollut menkkamaista, ehkä enemmän hermosäryn omaista ja suoliston kipuilua. Itse veikkaan, että lantio on alkanut pahasti löystymään ja olen kohta hakemassa tukivyötä. Toiseksi kyse saattoi olla ruoansulatusongelmista, koska suolisto on ollut ihan sekaisin ja hidastunut huomattavasti :|. Tunnin päästä kivut loppuivat, onneksi. Tänä aamuna tuntui vielä pientä hermosärkyä vasemman pakaran alla. Ihan hullua, mitä lie...

Otokka ja pikkarainen 12+4
 
Otokka
HennaN: Miten ihmeessä sait lisättyä allekirjoitukseksi ton vauvalaskurin, olen meinaan yrittänyt samaa ja mun taidot eivät riittäneet moiseen?! Se on ihana, mäkin haluan :D.
 
Otokka: Tein tuon laskurin täällä ja se antaa sitten lopuksi osoitteen, jonka voi itse lisätä kuvana viestiin. Täällä ei minun tietääkseni pysty tekemään varsinaista allekirjoitusta, vaan tuo kuva pitää lisätä joka kerta erikseen. Itse olen lisännyt sen omaan blogiini, josta käyn sen osoitteen aina kopioimassa.

 
otokka Hyvä, että lisääntynyttä riskiä ei ollut. Pelottavia tuollaisia kivut. Voin kertoa, että jos esim. ilmaa jää jumiin johonkin suolen mutkaan se kipu saattaa olla ihan hemmetin kova. Kokemusta on. Voiha olla joku hermopinnekin, ne on hirveitä.

Tänään olisi viimeinen tentti, jos se nyt vaan menisi läpi. Lukeminen jäänyt pahanolon takia ihan nollaan. Illalla luokan pikkujoulut, pitää miettiä miten pääsen livahtamaan ruokailun jälkeen kotiin ja menenkö edes aloittajaisiin ennen ruokailua.

keiju ja nyytti 7+5
 
Huomenta!!! Uni maittaa!! Onko muilla yhtä inhottavia tuntemuksia kun mulla, varsinkin iltaisin... On ihan törkeen kuuma iho joka puolelta, mutta silti aivan sairaan kylmä!! Ei voi mennä peitonalle ku iho kuuma... Yöt on ollu nyt aika tuskaa!! Johtuu kai lämmön noususta, melkein asteen kohonnu lämmöt, vähän niinku olis muka kuumetta! Mut raskaudesta täysin johtuvaa, eli ei mitään flunssan oireita!
 
Moikka! Tänään oli neuvola..eka otettiin hemoglobiini joka oli sama kun viimeks eli 113..verilettuja varmaan pitäs syödä vaikka otankin päivässä 2 rautatablettia mut välil aamuisin joutunu oksentaa niin tullu tabletti ulos..:s sit sain infulenssa rokotteen :)
sit kuunneltiin vauvan syke..eka olin kauhuissani kun ei meinannut löytyä millään..:/ noh sit löyty joku mut se olikin mun oma :S nooh sitten pikkunen tuli nokosiltansa esille ja syke löytyi ja se oli 140 eli kuulemma ihan hyvä :) viime kerralla se oli 148..nyt on hyvä olla kun tietää että pikkunen on kunnossa :) <3

 
Tsemppiä pahoinvoiville!

Ja hyvistä uutisista onnittelut. :)

Nyt vain pikaisesti omaa napaa: Mun maha on kasvanut aika nopeasti, ja näkyy jo selvästi vaikka olen siis vasta vk 10+1. Tänään yksi työkaveri kysyi sitten että onko sulla hyviä uutisia johon minä että joo. Sitten se kysyi laskettua aikaa ja sanoin että kesäkuussa. Tämä meni ihan hämilleen ja alkoi suureen ääneen kommentoimaan että miten sulla on jo noin iso maha jne. Vertasi mua vielä yhteen tosi hoikkaan ja timmiin työkaveriin jonka maha ei näkynyt ennen kuin 20+ viikoilla. V....ettu. :( Ihan niin kuin tässä nyt kaikkien pitäisi yhden mallin mukaan mennä. Tulipa kyllä paha mieli.

Noh, sitten tehdäkseni asiat vielä pahemmiksi kävin googlettelemassa alkuraskauden mahan kasvusta, ja löysin tosi paljon kommentteja joissa taivasteltiin sitä kuinka jotkut kuvittelevat näkevänsö jo vauvamahansa ennen tyyliin 18 viikkoa ja että semmoiset vaan kävelee niin kuin olisi paskat housussa ja työntää mahaa väkisin eteen. En varmasti työnnä. :( Tää nyt vaan on tämmönen!

Muutenkin kun on heikko itsetunto niin onpa tooooosi kiva nyt täällä surra sitä ettei osaa olla raskaanakaan oikein. Pelottaa jo valmiiksi ihmisten kommentit... Vedän jonkun toogan päälle huomenna...

 
Tänään oli eka ultra ja sain nähdä murusen, jolla näkyi jo pienet kädet ja jalat, ja sain kuulla sykkeen. Oli uskomattoman ihanaa, kunnes.. Lääkäri havaitsi sikiön vartalossa nestekertymän/-pussin... En muista varmaksi millä nimellä lääkäri sanoi. Menin aivan shokkiin, kun lääkäri meni hiljaiseksi ja miettivän näköisesti. Sanoi, että tumma kohta sikiön vartalossa saattaa olla merkki sulkeutumishäiriöstä tai sitten optinen harha. Sain uuden ajan 1,5 viikon päähän, jolloin pitäisi selvitä... Lääkäri varoitti jo raskauden keskeytyksellä ja olen huolesta suunniltani... Ja hänen mukaan olen viikolla 8+0 eli pidemmällä kuin netin laskuri antaa. Anteeksi, nyt ei riitä energia kommentoida muuta, nyt on oma napa vain mielessä. Tulee aivan kamalat 1,5 viikkoa, olen aivan maassa. Jotenkin toi optinen harha ei vaan tunnu mahdolliselta tai järkeenkäyvälle, ja niin tuntui lääkärikin ajattelevan, vaikkei suoraan sanonutkaan. Tää on aivan kamalaa.. :'(
 
espe :hug: Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Nyt vaan pää kylmänä ja rauhoitut, toivotaan että se olisi se optinen harva. Lääkäri ei sanonut mitään muuta?

Maryjane Mulla on maha turvonnut aina jostain ruuista, nyt maha turpoo kaksin kertaiseksi ja sitä ei saa edes pidettyä sisällä...että jotenkin se raskaus vaikuttaa siihen mahaan
 
Voi espe!!! :hug: Pidetään peukut pystyssä että kaikki olisi hyvin, nyt kun menisi tämä puolitoista viikkoa nopeaan... Olipa kyllä ihmeellinen lääkäri jos nyt jo alkoi puhumaan keskeytyksestä vaikka kyseessä saattaa olla optinen harha. :confused: Voimia!

Keiju Mulla on diagnosoitu IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä, joten olen kyllä kivuliaan tietoinen turvottavista ruuista... :/ Mulla on onneksi mennyt toisin päin, eli olen nyt raskausaikana voinut sen puolesta oikein hyvin, ajoittaista närästystä lukuunottamatta. Tsemppiä sulle pahoinvointiin! Mun käsittääkseni on täysin normaalia että raskausoireet tai niiden voimakkuus vaihtelee alkuraskauden ajan. Mulla loppui itselläni ällötys muistaakseni viikolla 8+.
 
Maryjane Onneksi olet pärjännyt suolesi kanssa :) Mulla on laktoosi-intorelanssi, mutta muutkin ruuat kyllä turvottaa, selvyyteen en ole päässyt mitkä kaikki. Huih, huomenna alkaa 8+, jos tekisin tässä samaa kuin sinä. Meillähän alkoi kuvostuskin samoilla päivillä, jos helpottaisikin :)

Mulla on pahoja ummetusjaksoja ollut vuoden mittaan ja pelkäsin miten raskaudessa käy. Nyt ainakin hyvin alkanut, vatsa toimii kellon tarkasti aamulla, ihanaa :) Ummetuksesta olen saanut lievänn peräsuolen laskeuman, odotan loppuraskautta :(
 
Kiitos! Ei kai sitä kannattaisi murehtia ennen kuin on täysin varmaa, mutta kyllä se koko ajan silti kalvaa. Mutta toivotaan tosiaan, että saisimme pikkuisemme pitää! :heart:

Keiju: Mulla on ainakin vaihdellut, yököttää satunnaisesti ja välillä pahemmin. Nyt on onneksi tuo ripulointi hieman helpottanut, painokin on tippunut jo muutaman kilon... Mutta hyvän asian takia tässä kai kärsitään!

MaryJane taisi jossain vaiheessa ehdottaa, että laitetaan aina viikot mukaan, kannatan! Ei meinaa millään muistaa missä vaiheessa kukin on menossa ja on kiva kuitenkin tietää missä vaiheessa muilla mitäkin tapahtuu.

espe ja murunen 8+1
 
espe Totta, olen 2 kesää kärsinyt samantyyppisesta pahoinvoinnista, johon ei löytynyt syytä. Itse epäilen suoliston hiivaa, koska ulosteet muuttui limaksi yms. Ihanaa, nyt mulla on syy pahoinvointiin :)

keiju ja nyytti 8+0, huih nyt alkoi 9 raskausviikko.
 
Kyllä pian joutuu varmasti sen ensimmäisen kerran oksentamaa, olo on niin kivottava, mitään ei tee mieli oikein edes syödä, ei ainakaa mitään rasvaista hyi haisooki niin pahalle!!! Piimää ja light jaffaa voisin juoda litratolkulla!! Päätä särköö kun ei kahvia pysty juomaan sen pahan hajun takia!!

Mä en tiedä enään että haluanko siihen varhaisultraan mennä, pelkään jos..... sydänääniä ei löydykkään.. Iski aivan törkee paniikki kun tuli muistot mieleen siitä 2004 vuoden km:stä, kun sydämenlyöntiä ei löydettykkään silloin 11+4.... En tiiä, pitäs vaan varmaan lopettaa nyt tämä ressaaminen, koska oireita nyt on vaikka muille jakaa, yks asia mihin tänään kiinnitin huomiota, tissit ei enään ole niin arat kun on olleet, no en tiiä onko sekään nyt sitte hyvä vai huono....

Anu ja pikkuinen 7+1
 
Joo mulla se pahoinvoitin kesti 2 viikkoo ja nyt enää kuvotusta. rinnat ei ole pariin viikkoon olleet kuin vähän arat. Eilen oli menkkamaista kipua ja tänään alaselkäkipeä, mutta luin jostain ,että menkkakipuja voi esiintyä aina kun olisi menkkojen aika...pari päivää olen pelänny taas keskenmenoa.
 
Joo mulla se pahoinvoitin kesti 2 viikkoo ja nyt enää kuvotusta. rinnat ei ole pariin viikkoon olleet kuin vähän arat. Eilen oli menkkamaista kipua ja tänään alaselkäkipeä, mutta luin jostain ,että menkkakipuja voi esiintyä aina kun olisi menkkojen aika...pari päivää olen pelänny taas keskenmenoa.

keiju ja nyytti 8+2
 

Yhteistyössä