Esikoisen haaveilijoista plussanneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmuk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rv 6+4

Täällä on ollut minun osalta hiljaiseloa. Aloin voida viikko sitten pahoin, ja sitä jatkuu edelleen. Kertaakaan en ole oksentanut, mut mahasa velloo, ja kaikki etoo. Mut kaikesta huolimatta olen syönyt hyvin, sellaista ruokaa, mikä maistuu.
Ei pääse hetkeksikään unohtamaan, että olen raskaana.
Työpäivät on ollu tosi rankkoja, kun koko ajan ajatus on pahassa olossa, eikä voi oikein muuhun keskittyä, ja työkaveritkin varmaan ihmettelee, miksi olen niin vaisu...
Ja iltaisin ei saa mitään tehtyä, menee illat sohvalla pötkötellen/nukkuen.
Voin sanoa, että en olis uskonut, että tämä raskaus tällaista on.

Harmittelinkin mielessäni, kun niin monelle raskaana olevalle olen aina tuumannut, että sinä olet onnellisessa olotilassa. Jos joku niin mulle NYT sanois niin kyllä noituisin..... Mut kerkesinhän nauttia olotilasta viikon plussauksen jälkeen, ennenkuin tämä alkoi. Täytyy vain joka ilta toivoa, että huominen olisi parempi.

Töissä kaikki hajut tekee pahaa, ja kotona wc:n hajustimet heitin roskiin, jopa jokin musiikki pahentaa oloa entisestään.
En ole olon vuoksi jaksanut kauheesti etsiä tietoa, että mikä auttas, jos kellään hyvää kikkaa, otan mielelläni neuvoja vastaan.
Mulla pahoinvointi lakkaa yön aikana, ja olo suht hyvä herätessä, mut siitä tunti, ja taas se alkaa:(
Eilettäin varasin mäkin neuvolaan ajan, se on sit RV9+5. Sanoi vaan et varaa tunti aikaa, ja miettikää valmiiksi, haluatteko tehdä vapaaehtoisen kromosomi-tutkimuksen (se tehdään rv12, jos haluaa) ja rakennetutkimuksen(se tehdään rv20, jos haluaa). Ei puhunut mistään kokeiden otosta. Siellä käynnillä sit varataan aika lääkärille.
Vatsan turvotus iltaisin on mulle muuteskin niin normaalia, et enpäs siihen osaa mitään kommentoida. Johtunee runsaasta ruisleivän syöpöttelystä, ja purkan jauhamisesta. Tosin purkan ajattelukin tekee tällä hetkellä pahaa, joten sitä en enää jauha.
Täytyy pikkuhiljaa ryhtyä selvittelee noita vapaaehtoisia tutkimuksia, kun en ole niihin perehtynyt. Onkon kukaan muu vielä ajatellut moisia?

Nanna 79 kyselit, että milloin vatsa alkoi näkyä. Mullakin oli, niinkuin useilla ilmeisesti täälläkin, että alussa turvotti vatsaa jonkin verran. Just iltaisin sen huomasi, vaikka muuten olisikin ihan litteä vatsa vielä.
Kunnolla massu alkoi näkyä ehkä joskus rv 16, tai niin silloin ajattelin, mutta nyt kun katselee kuvia, niin ei se kyllä silloin vielä ollut mikään raskausvatsa. Näytti siltä kun olisi vain syönyt liikaa :D Eli ihan kunnon raskausvatsa pullahti esiin noin rv 20 ja onkin siitä nyt sitten ihan hurjalla vauhdilla alkanut kasvamaan!

Olen kuullut usean ihmisen sanovan, että esikoisesta raskausvatsa saattaa alkaa näkyä vasta hyvin myöhäänkin. Toista odottaessa taas vatsa näkyy jo paljon aikaisemmin..Tiedä sitten, ei ole itselläni vielä kokemusta :D

Juuri juttelin kaverin kanssa joka sai juuri toisen lapsensa tällä viikolla. Hän sanoi että hänellä alkoi maha näkymään jo rv10:llä! Mutta tosin hänellä oli juuri se toinen raskaus menossa mistä mainitsit.

Nyt on menossa rv6+3 ja mun eka neuvola on ens perjantaina. Oireina on tällä hetkellä vaan jatkuva väsy ja paleltaa.

Keskiviikko iltana mulla sattu tosi paljon mahaa. Olin kylmähiki otsalla kun sattui niin kovaa. Kouri ja oli sellanen fiilis kun oot syöny jotain väärää ja kourasee ja kohta pitää juosta vessaan kun varpusparvi on tulossa. Mutta mulla vaan kouri ilman sitä vessaan meno tunnetta.
Se meni ohi puolessa tunnissa. Mutta jatkuu vieläkin vähän laimeampana (sattuu silti kovaa) . Ehkä parin kolmen neljän tunnin välein alkaa kourimaan ja sitä kestää hetken ja sitten menee ohi. En nyt sitten tiedä oonko syöny jotain väärää tai onko tää vatsatautia vai raskauteen liittyvää?

Viimeksi muokattu:
Hei taas,

Unohdin sellaisen kysyä että miten meikkaaminen ja hiustenvärjäys raskaana? Oon nyt kuullut kummastakin puolesta ja vastaan ja ajattelin että onko teillä asiasta jotain fiksua tietoa?

Itse nyt en meikkaa paljon, se on aamuisin se ripsari ja ehkä hieman kajalia ja huulikiiltoa jos oikeen jaksaa meikkailla. Hiuksia en ole aikoihin värjännyt kun ne on aika tummat luonnostaan, mutta nyt kun on kevät aurinkoa niin mulla alkaa aina tällänen muutoshalukkuus, jotain pitäs tehä itelle ja kodille ja tekis mieli värjätä hiukset... Mutta uskaltaako sitä.

Pitänee kysellä näitäkin neuvolassa ens viikolla. Pitää kai kirjotella kysymyksiä ylös kun niitä aina tulee mieleen niin paljon.

Voi harmi että olo on tuollainen Kuumar. :/ Ehkä minunkaan ei kannata vielä huokaista helpotuksesta että en saanutkaan pahoinvointia, jos se kerta sinullakin alkoi vasta viikolla 5+.
Mitä olen lueskellut netistä, niin monilla auttaa se, ettei päästä vatsaa tyhjäksi ja toisaalta ei syö kerralla mahaa täyteen. Kylmät marjat, jäätelö ym. voi myös helpottaa samoin se, että syö aamulla ennen ylös nousemista jotain sängyssä. Ja kuulemma on aivan sama mitä syö, kunhan jostain energiaa saa. :) Viime maanantain Prismassa tuli tuosta ruokavaliosta juttua ja siinä suositeltiin raskaana oleville parsakaalia ja kranaattiomenoita. :) En tiedä auttaisiko nuo, mutta ainakin niistä saisi vitamiineja lisää.

Nanna, mun tekisi mieli myös värjätä hiukset. Toisin kuin sulla, mulla ne ei ole luonnostaan kivan väriset, ellei satu tykkäämään maantienharmaasta väristä... Mutta olen tullut siihen tulokseen, että ainakaan ekan 3kk aikana en aijo tätä tehdä. Hiusvärit on kuitenkin aika tujua tavaraa ja jos Strepsilsitkin on kielletty, niin tuskinpa tuokaan kovin terveellistä on. Toinen suuri syy, miksi en värjää on se että raskaus on muuttanut hiuksiani aika paljon ja väri voisi reagoida hyvinkin yllättävästi (raskaana ei suositella otettavaksi permanenttiakaan, osa hiuksista saattaa kihartua ja osa pysyä suorina...). Mulla ei ole ollut koskaan yhtä elottomat, kuivat ja samalla rasvoittuvat hiukset kuin nyt. Ihan kuin kaikki ravinteet ja elo olisi imetty pois hiuksistani. Tosin luin että näin voi käydä alkuraskaudessa, mutta muutaman viikon päästä tilanteen pitäisi korjaantua.

Olen vähentänyt myös meikkien käyttöä jonkin verran. Tosin käytän pääasiassa mineraalimeikkejä (Lily Lolo) joiden en usko olevan niin pahoja kuin tavismeikkejen. Ja mun iho vaatii meikkipohjaa tai saan älyttömästi näppyjä ja finnejä.

Tänään on suuri päivä! :D Pikkuisen sydämen pitäisi alkaa sykkiä tänään. Tai niiden muutaman sydänsolun, ei kai sydäntä vielä oikeasti ole olemassa. <3 Nyt on siis menossa rv5+2.

Mä olen ollut flunssassa jo kohta 2 viikkoa. Tosi rankkaa kun ei voi oikein mitään muuta kuin sairastaa. Viinimarjamehua ja Mynthoneita olen yrittänyt käyttää apuna, mutta ei nuo vie flunssaa pois. En tiedä johtuuko flunssasta vai raskaudesta mutta olen jotenkin todella väsynyt ja nukahtelen kaikkialle. Muutaman päivän olen nukkunut 12-15h vuorokaudesta. Heräsin tunti sitten (12h yöunilta) ja nyt voisin kohta mennä taas päiväunille...

Eilis aamuna hyvää oloa jatkui jopa iltapäivään, mutta tänä amuna olo on taas kääntynyt huonoon.
Kävin ostaa eilen päivällä Sea Band-rannekkeet, ne on sellaset neulotut rannekkeet, kuin resorit ja niissä on sellaiset pienet muovikuulat, jotka asetetaan ranteessa olevien jänteiden väliin. Ainakaan vielä ei ole apua ollut, mutta katsotaan... Hinta 18 euroa, joten ei paljon menetä, ellei nyt apua sit oliskaan:)
Olen koittanut parantaa oloa syömällä jogurttia(activia, Valion olo),mustikka keittoa, marjoja ja hedelmiä, mutta näistä ei olo kummene.
Luulenpa, että pari päivää vielä menee, mut sit meinaan käydä lääkäriltä kyselee apuja, kun luin et voisivat määrätä reilun annoksen B6-vitamiinia, mut en omin neuvoin uskalla ryhtyä niitä popsii.

Jos kaipaatte luettavaa odotusaikaan, niin suosittelen lukemaan Tyttökavereiden opas odottajalle. :D Aivan mahtava kirja! (Paitsi jos ottaa kaikki lukemansa todesta). Monessa "asiallisessa" odotuskirjassa ei ole läheskään yhtä paljon informaatiota mitä oikeasti tapahtuu.

Esimerkkinä nyt vaikka hiukset. Suunnilleen kaikissa oppaissa ja nettipalstoilla sanotaan että hiukset voivat raskauden aikana paremmin kuin koskaan. Mun hiukset ei ole voinut koskaan huonommin kuin nyt. Kirja kuitenkin tiesi kertoa, että: "Hiuksista vielä sen verran, että raskauden alkuvaiheessa ne saattavat olla veltot ja kiillottomat." Eli tuokin on normaalia. :)

Myös tämä jatkuva röyhtäily on kuulemma ihan normaalia. Hereillä oloajan röyhtäilen muutaman minuutin välein. Tuo on vähän outoa ja eilen närästikin jonkin verran. Erona "normaaliin" närästykseen, kaikki oireet häviää makuuasennossa.

Kävin shoppailemassa viikonloppuna tulevaa ajatellen. Mukaan lähti pino äitiysvaatteita ja turvavyönalennin. Olen ehkä ajoissa, mutta en todellakaan ole valmis ostamaan äitiysvaatteita kaupasta uutena vaan nuo kaikki oli kirpparilta. Kivan näköiset äitiysvaatteet maksaa ihan yhtä paljon kuin normaalit (ellei enemmän) ja käyttöikä on muutaman kuukauden. Tämä ei sovi mun ajatusmaailmaan.
Farkut, siistit mustat housut, farkkuhame, pellavahame, pari paitaa lähti mahan kasvua odottamaan vajaalla 10€:lla. :) Turvavyönalentimen otin jo käyttöön saman tien, kun sitä suositeltiin käytettäväksi jo 2. raskauskuukaudelta asti. Vaikka minähän en kolaria tietenkään aja, mutta liikenteessä on niin paljon bingosta ajokorttinsa voittaneita, että välillä hirvittää.. ;) Meinasitteko te hankkia tuollaista?

En olekkaan ennen kuullut tuollaisesta turvavyö-jutusta, mutta heti heräsi kiinnostus, kun tosiaan tuolla liikenteessä on jos jonkin näköistä ajajaa. Kuinka se toimii?

En olekkaan ennen kuullut tuollaisesta turvavyö-jutusta, mutta heti heräsi kiinnostus, kun tosiaan tuolla liikenteessä on jos jonkin näköistä ajajaa. Kuinka se toimii?

En minäkään ole kuullut! Vaikka kaveria ja sukulaisia ollut raskaana vaikka kuinka moni niin ei tuollainen ole tullut puheeksi. Liekö sitten, etteivät ole käyttäneet?
Onko tollanen minkä hintanen ja mistä sen saa?

Viimeksi muokattu:
Nanna, ainakin huuto.netissä näytti olevan parhaillaan myynnissä muutama vyönalennin. Ja kai noita uutena saa myös lastentarvikeliikkeistä, luulisin. Uutena maksaa muutaman kympin, käytettynä vähemmän.

Tuon tarkoituksena on laskea turvavyö mahan päältä lonkkaluiden päälle (tai paremminkin ehkä reisien päälle), niin että kolaritilanteessa maha ei jää puristuksiin vyön alle. Isomman mahan kanssa vyön saa laitettua vatsan alle, mutta kun mahaa ei vielä ole, ainakin minulla vyö on juurikin alavatsan kohdalla.

En tiedä onko tuosta oikeasti mitään apua, vai onko tuo vain odottavien äitien rahastuskikka, mutta henk.koht. otan mustelmat mielummin reisiin kuin vatsaan kolarin sattuessa, jos mahassa on pieni kyytiläinen. Olen itse ollut kerran kolarissa (toinen ajoi kolmion takaa 50km/h meidän auton kylkeen) ja turvavyö tekee kyllä hyvin kipeää, vaikkei vauhtia ole paljon. Toki on hyvin epätodennäköistä että joudun kolariin nyt raskaana ollessa, mutta eihän sitä tiedä.

En ehkä tulekaan selviämään pahoinvoinnitta.

Yöllä oli ihan krapulainen olo, kamala jano ja hikoilutti. Nyt on vähän heikko olo ja tuntuu siltä että pahoinvointi saattaa alkaa hetkenä minä hyvänsä. :/

:) Huomenna alkaa kuitenkin 7. viikko! Ensi viikon perjantaille sain ar-ultran, sillon olisi menossa 7+1.

Voi Mymmeliini... koita kestää.

Mähän tuolla aiemmin mainitsin kun mulla sattu oikeen mahaan viime viikolla. No se loppu tossa pe-la aikana ettei enää kouristanu. Mutta nyt taas. Täällä töissä äsken olin kaksinkerroin kun sattui niin kovaa. Nytkin sattuu kovasti, mutta pitää vaan hengitellä tässä paikallaan rauhassa ja odotella että menee ohi. Sattuu tosi kovaa!

Perjantaina neuvola, pitää kysellä siellä että kai näin kova kipu on normaalia vai pitääkö alkaa entisestään huolestua.

Taikauskoinen uskaltautuu viimein ilmoittautumaan mukaan :)

Ensimmäinen, virallinen (nt)ultra suoritettu, ja kaikki näyttää tämän hetkisten tietojen mukaan hyvältä. Nyt siis rv 11+4.
Ensimmäiset viikot menivät kovan väsymyksen ja lähes jatkuvan kuvotuksen kourissa. Näin jälkikäteen tuntuu kuitenkin, että taisin selvitä pahoinvoinnista melko helpolla, esim. kertaakaan en oksentanut. Hiljalleen olotila alkanut kaikin tavoin normalisoitumaan. Myös hormoonit ja niiden aiheuttamat tunnemyrskyt tasoittuneet.

Täällä on jonkin verran ollut keskustelua alavatsatuntemuksista. Itselläni oli sellaisia pysäyttäviä, muutaman hetken kestäviä, kouristuksen omaisia kipuja muistaakseni viikoilla 5-7. Luulen, että kuuluvat asiaan..

Ihanaa odotusta kaikille :)

Olen 23-vuotias ja plussasin tuossa 6.2 ja nyt on ilmeisesti rv7. Varsinaista yritystä ei ollut, vaan ensimmäinen kierto asenteella tulee-jos-on-tullakseen. Aika odottamatonta, että näin nopsaan tärppäs. :) Eka neuvola parin viikon päästä ja alustava laskettuaika 9.10.

Nanna79: Mulla on kanssa joskus tuollaisia kovia kouraisuja, mutta ei kovin usein. Joskus luin jonkun kokemuksia, että lopulta osasi yhdistää ne johonkin syötyyn ruokaan/raskaampaan ateriaan, mutta en ole vielä itse samaa huomannut. Ehkä ne on vain jotain kohdun kasvukipuja tms.

Mä kävin tänään siellä varhaisultrassa. Kaikki oli hyvin ja sydänkin sykki jo
happy.gif
Raskausviikoista se arvioi 6+ niinkuin olen itsekin laskenut eli omien laskujen mukaan tänään 6+2. Mittaa oli huimat 5.4mm
grin.gif
Ja jos saa suositella niin (itse löysin googlen perusteella) voin kyllä suositella Helsingin Femedaa ja Fredrika Forsskåhlia. Jäi hintaa maksettavaksi 80€ kun muualla on helposti >100€. Säästö se on sekin, varsinkin kun en alunperin aikonut edes mennä ollenkaan.. Kiva täti oli myös.

Omanapailua nyt vain mutta täytyy mennä jo unille ennen kuin pää kopsahtaa..

Kiva kuulla Eltsu, että ultrassa kaikki hyvin :). Mä sain tällä viikolla kutsun ultraan, joka on vasta 16.3, ei millään jaksais enää oottaa kolmea viikkoa...Silloin siis menossa suurinpiirtein rvk 11+5.

Onko teillä muuten tullut jo närästystä? Mulla on usein iltaisin lievää närästystä, en oo oikein osannut yhdistää sitä mihinkään ruoka-aineeseen. Välillä edelleen alamahaa kouraisee, mutta aika harvakseltaan kuiteskin.

Ootteko jo hankkineet mammavaatteita tai vinkkejä mistä vois saada hyviä, kivoja ja suht`edullisia? Kattelin H&M:ltä, mut aika rytkyjä olivat ja koot/mallit jotenkin outoja. Kunnon rintsikat tarttisin, ehkä vois Bebesiltä käydä kattomassa. Tiedättekö saako esim. Funky Ladysta raskausajalle soveltuvia tukevia liivejä? Siellä tosin hinnatkin on ihan pilvissä...
Hauskaa viikonloppua kaikille ja toivotaan, että nää pakkaset vihdoin hellittäis jo!

Onneksi ne kunnon mahakourailut on taas itseltäni taas ainakin hetkeksi loppunut.

Eilen oli eka neuvola. Ihan kiva täti oli ja kaikki näytti olevan OK. Ei kauheesti uutta sinänsä tullut kun olen jo kaverini kanssa puhunu kaikista asioista läpi. Hän kun tietää nää raskaudet ja synnytykset ja kasvatukset. Varattiin seuraava lääkäriaika sitten. Eli seuraava onkin sit ultra ja verikoe tossa maaliskuun loppupuolella sitten.

Nyt mä olen taas ollut aika oireeton, ei ole edes väsyttänyt niin paljoa kuin viikko sitten. EI taas uskois että olis raskaana jossei olis testiä joskus tehnyt :)

No mutta tällänen omanapa päivitys, nyt mä lähden shoppaileen!

Ihania ultrakuulumisia eltsu ja SL! <3

Toivottavasti meille tulee myös perjantaina, kun päästään kurkkaamaan mitä tuolla mahassa oikein tapahtuu. Pakko myöntää että aika paljon jännittää tuo...

Tuo yksi päivä oli kamala pahoinvoinnin osalta, mutta en oksentanut. :D Tosin makasin koko päivän. Nyt on vaan pieni krapsa koko ajan, mutta ei sen kummempaa. Närästystäkin on jonkin verran, mutta sitäkin isompi oire on röyhtäily. :D Ilman tuota minulla olisi paljon pahempi olo. Mies naureskelee kun istuskelen sohvalla ja koko ajan vaan kuuluu "röyh" "röyh" "röyh"... Mulla nämä ei liity mihinkään ruoka-aineeseen, vaan siihen että en ole vaakatasossa.

Me kerrottiin tällä viikolla jo parille ystävälle raskaudesta. Tosin ensimmäinen oli jo ehtinyt odottaa uutista jonkin aikaa ja toinen arvasi ennen kuin ehdittiin kertomaan. :D Jälkimmäisen tyttöystävä tosin ei meinannut millään uskoa tuota todeksi vaan luuli sitä vitsiksi...

Moi,

Mitäs tänne kuuluu, on hieman hiljasta.
Itsellä edelleen ei oireita ja alkaa väsykin hieman helppaan. Nimittäin päivisin ei enää niin väsytä, mutta kyllä mä iltasin alan olla kahdeksan jälkeen valmiina meneen peiton alle jo.
Huomasin juuri, että vitamiinivalmiste mitä syön sisältää A-vitamiinia ja sitähän ei saisi syyä. Eli mun pitää käydä hakeen uutta monivitaa.
Mitäs vitamiinivalmisteita te oikein syötte? Onko jotain mitä suosittelette?

Kauheesti tekis mieli kertoa vanhemmille, että raskaana ollaan. Koitan kuitenkin malttaa ainakin siihen ekaan ultraan....

Mulla oli tänään eka neuvola. Ihan kiva ja leppoisa täti oli, mutta vähän sellanen olo tuli, ettei se paljon mua kuunnellut vaan höpötti vaan ne omat asiansa. Enkä mä siis edes mitenkään paljon puhunut.. Eli vähän sama kuin sillon puhelimessa, kun varasin tätä ekaa aikaa, niin se ei kuunnellut kun yritin sanoa, ettei viikot voi olla vielä niin pitkällä, mitä se laski. Ja nyt sitten sainkin kuulla, että olin neuvolassa liian aikasin periaatteessa..no nii-i, sitä yritin sanoa sillon.

Käytiin siis läpi vain lippulappuja mitä se anto ja täytin yhen kyselyn alkoholin ja huumeiden käytöstä. Ja siinä se sitten olikin. Ei kysynyt edes mun vointia tai raskausoireita tai mitään, mitä olin olettanut.. Eli onneks ei mies ollut mukana nyt tällä kertaa.
No mut muuten ihan ok täti oli.

Mut edelleen me lasketaan viikot eri tavalla :D Mun mielestä tänään on 7+0 ja terkan mielestä 6+4.. No katotaan sit ultrassa (joka mun pitää vaihtaa myöhemmäks, nekään ei sillon varatessa kuunnellua mua..). Ja lasketuks ajaks se arvioi 21.10 mut katotaan nyt sekin sitte et muuttuuko ultrassa..

Mut eipä tässä muuta. Väsymys on alkanu painaa ja parhaillaan yövuoroja pitää täällä kukkua..Mahaa on taas välillä nipistelly ja väännelly vähä enemmänkin. Mutta aika oireeton olo kaikenkaikkiaan.

Eltsu ja pena 7+0​

Mulla oli tänään eka neuvola. Ihan kiva ja leppoisa täti oli, mutta vähän sellanen olo tuli, ettei se paljon mua kuunnellut vaan höpötti vaan ne omat asiansa. Enkä mä siis edes mitenkään paljon puhunut.. Eli vähän sama kuin sillon puhelimessa, kun varasin tätä ekaa aikaa, niin se ei kuunnellut kun yritin sanoa, ettei viikot voi olla vielä niin pitkällä, mitä se laski. Ja nyt sitten sainkin kuulla, että olin neuvolassa liian aikasin periaatteessa..no nii-i, sitä yritin sanoa sillon.

Käytiin siis läpi vain lippulappuja mitä se anto ja täytin yhen kyselyn alkoholin ja huumeiden käytöstä. Ja siinä se sitten olikin. Ei kysynyt edes mun vointia tai raskausoireita tai mitään, mitä olin olettanut.. Eli onneks ei mies ollut mukana nyt tällä kertaa.
No mut muuten ihan ok täti oli.

Mut edelleen me lasketaan viikot eri tavalla :D Mun mielestä tänään on 7+0 ja terkan mielestä 6+4.. No katotaan sit ultrassa (joka mun pitää vaihtaa myöhemmäks, nekään ei sillon varatessa kuunnellua mua..). Ja lasketuks ajaks se arvioi 21.10 mut katotaan nyt sekin sitte et muuttuuko ultrassa..

Eltsu ja pena 7+0​

Pena :) Sekö on projektin nimi? Hehe. Meillä on puhuttu mokkulasta välillä, mutta eipä tässä virallista nimeä projektille ole. Pitäs varmaan keksiä. Veljelläkin oli hyvä projekti nimi Tarzan, ja oli aina helppo kysellä mites Tarzan voi ja elää :)

Teillä ei sit menny oikeen yksiin sen neuvolatädin kanssa. Meillä se kyseli paljonkin miltä tuntuu ja miten oireet ja oonko kertonu muille. Kyselinkin paljon samalla mm. tosta vihree tee - yrtti tee jutusta ja sanoi että senkus juot kunhan on tunnettua merkkiä kuten Lipton esim, mutta jätä kaappiin ne teet mitä oot tuonu maailman matkoiltas.

Miten se neuvolatäti sitten laski sun raskausviikot ja miten sä?
Me kun laskettiin sen kanssa samoin, eli viikot alkaa siitä kun edelliset menkat olis pitänyt alkaa.
Vai olikos sulla hieman epäsäännöllistä, että vaikeuttaa laskemista?

Itellä on muuten just nyt 8+0, niin se aika rientää.
Mulla on kasvanu suklaanhimo. Mä en ennen ole oikein suklaaihminen ollut ja nyt viimeisen vuoden on suklaa alkanu paremmin maistua, mutta nyt se himo on päivittästä. Aina tekis mieli jotain suklaata ?! Nyt himottaa FaniPalat... pitää vaan pitää itsekuria ettei tässä kerrytä toistakin mahaa, suklaalla...

Viimeksi muokattu:
Hienoa Eltsu että neuvola meni hyvin, mutta harmi että et saanut ihan sitä mitä olisit sieltä toivonut.

Täällä on nuo ekat neuvolat aika myöhään, mullakin vasta ensi viikolla, jolloin on menossa 8+0. Mulla ei ole aavistustakaan mitä tuolla tehdään silloin, mutta ohjeet oli varata mies mukaan ja aikaa 1,5h.

Pena :D Hauska nimi. Meillä on Pikku-Eemeli. Tokihan voi käydä niin että Eemeli onkin tyttö, mutta jotenkin tuntuu paremmalta puhua pienestä "oikealla" nimellä kuin jollain abstraktilla nimellä.

Nannan suklaahimo :D :D Kannattaa maistaa niitä omenan makuisia Fanipaloja, aivan ihania! Mä olen ollut älytön herkkuperse ennen, mutta nyt ei maistu mikään makea. En voi juoda edes maustettua teetä tai vissyä, vaikka ne ei olekaan oikeasti makeutettuja ne silti maistuu aivan liian makeallle. Suolaista ruokaa (sipsejä, pekonia, yrttisuolaa) tekisi kyllä mieli jonkin verran, mutta pitää pitää kurinalaista linjaa tuon verenpaineen takia. Onkohan nämä mieliteot riippuvaisia lapsen tulevaan sukupuoleen?

Mä syön tuota multitabsin raskausvitamiinia, koska se on helposti nieltävä ja siitä saa myös kalkkia. Toinen boikottiin joutunut ruoka-aineryhmä on maitotaloustuotteet. En ole niistä ennenkään tykännyt, mutta nyt vielä vähemmän, joten tuo kalsiumin saaminen purkista on ehdotonta minulle. Söin maanantaina jäätelöä, joka oli VIRHE! Siitä asti on suussa maistunut hapan maito. :S

Mies syö Multivita -vitamiineja, joissa ei myöskään ole A:ta (vaikka mies ei raskaana olekaan, farmaseuttiystäväni on neuvonut ettei A:ta pidä ottaa purkista ollenkaan).
Miten se neuvolatäti sitten laski sun raskausviikot ja miten sä?
Me kun laskettiin sen kanssa samoin, eli viikot alkaa siitä kun edelliset menkat olis pitänyt alkaa.

Eikö ne lasketa siitä milloin edelliset menkat alkoivat, jos kierto on suunnilleen 28 päivää ja säännöllinen?
Eli kun mun viimeiset menkat alkoi 13.1. tämä päivä oli laskennallisesti päivä 0+0 ja käytännössä ovis oli päivänä 1+5 ja nyt muutama viikko myöhemmin on menossa rv6+6. LA tämän laskukaavan mukaan olisi 40 viikkoa eteenpäin viime menkkojen alusta eli 20.10.
Toisen laskennan mukaan, jolloin pitää tietää hedelmöittymispäivä, LA on 18.10. koska raskauden lasketaan kestävän 266 päivää. Tämän mukaan menossa olisi nyt rv7+1.

Nannan suklaahimo :D :D Kannattaa maistaa niitä omenan makuisia Fanipaloja, aivan ihania! Mä olen ollut älytön herkkuperse ennen, mutta nyt ei maistu mikään makea. En voi juoda edes maustettua teetä tai vissyä, vaikka ne ei olekaan oikeasti makeutettuja ne silti maistuu aivan liian makeallle. Suolaista ruokaa (sipsejä, pekonia, yrttisuolaa) tekisi kyllä mieli jonkin verran, mutta pitää pitää kurinalaista linjaa tuon verenpaineen takia. Onkohan nämä mieliteot riippuvaisia lapsen tulevaan sukupuoleen?
Oi, pitikö sun mainita! Mä tossa kävelin eilen jo Fanipala hyllyn ohi kaupassa ja katselin että onpas paljon uusia makuja että minkäs sitten JOKU PÄIVÄ ottas... Nyt oli onneks kaupassa mukana miehen toinen lapsista jolla on lauantaisin karkkipäivä niin en mäkää saa herkutella muina päivinä. Sehän olis epäreilua. Eli älyttömän hyvä, koska muuten mä olisin ottanut sieltä pari pussia mukaani samantien (ja syönyt varmaan samantien).
Mutta mä liitän tän raskauteen. Nimittäin mä olen aina ottanut mieluummin sipsejä kuin karkkia tai suklaata. Makea ei ole oikeen maistunut, mutta sipsit ja muut suolaset kyllä, mielellään.
Nyt taas pää on kääntynyt vähä karkin puolelle ja paaaaljon suklaan puolelle ja jopa mietin välillä kakkuja, mokkapaloja ja muffinsseja ja ennen noi leipomukset on olleet viimeisenä "toivelistalla".
Kotona on sipsipussi johon en oo koskenu. Tohonkaan en olisi ennen pystynyt. Kyllä mä sen syönyt jo olisin. Nyt vaan ei tee mieli ja kun sitä vähä raotin niin meinas ykä lentää.

Eli mulla on kuppi ihan kääntyny näiden herkkujen kanssa toisinpäin.
Saadaankos me sitten Mymmeliinin kanssa eri sukupuolta olevat mukulat :)

Eikö ne lasketa siitä milloin edelliset menkat alkoivat, jos kierto on suunnilleen 28 päivää ja säännöllinen?
Eli kun mun viimeiset menkat alkoi 13.1. tämä päivä oli laskennallisesti päivä 0+0 ja käytännössä ovis oli päivänä 1+5 ja nyt muutama viikko myöhemmin on menossa rv6+6. LA tämän laskukaavan mukaan olisi 40 viikkoa eteenpäin viime menkkojen alusta eli 20.10.
Toisen laskennan mukaan, jolloin pitää tietää hedelmöittymispäivä, LA on 18.10. koska raskauden lasketaan kestävän 266 päivää. Tämän mukaan menossa olisi nyt rv7+1.

Joo siis totta. Mun kirjotus- ja ajatusvirhe. Eli siitä milloin viimeksi alkoivat, eli mulla 5.1 ja siitä laskettuna mulla on tosiaan se 8+0 nyt.

Viimeksi muokattu:
Juu tuo pena alkoi jo aikoja sitten läpänheitosta miehen kanssa ja se nyt sitten jämähti, laps raukka! :D

Jotenki se terkka siitä kiekosta sen lasketun ajan katsoi, mutta tais tosiaan eka laskea sen 28 vrk kierron mukaan. Mullahan ehti vain yhet menkat tulla välissä pillereiden jälkeen ja silloin oli kierto 35 pv. Tunsin mielestäni oviksen ja sen perusteella mitä digitestit näytti silloin viikkoja niin arvasin, ettei ole niin pitkällä. Mutta kyllä se terkka nyt siellä käydessä huomioi tuon kierron pituuden ja onneks olin siinä ultrassa käynyt niin oli todisteitakin :)

Voi ei, täällä tais alkaa pahoivointi..mä kun niin toivoin skippavaani sen :o
Oltiin leffassa ja viimeiset 45 min pidättelin oksennusta ja leffan jälkeen kävinkin sitten teatterin wc:ssä oksentamassa...
Inhottava päänsärky myös ollut koko päivän, saattaa kyllä johtua juuri loppuneista yövuoroista ja univajeesta.

Mitäs muille kuuluu?

Eltsu 7+3

Yhteistyössä