Esikoinen satuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut äiti

Vieras
3,5-vuotias esikoinen rakastaa vauvaa (4 kk), mutta olisi koko ajan "hieman satuttamassa". Makaa päällä, vääntää kättä yms.

Vielä ei ole pahempia sattunut (muutamia pään moksautuksia lukuun ottamatta), mutta koko ajan saa pelätä.

Hoitaa vauvaa, puhuu siitä kauniisti, mutta koko ajan...

Jäähypenkille olen roudannut viime aikoina AINA, kun on edes hieman tehnyt vauvalle jotain. Penkillä ollaan keskusteltu asiasta ja tänään puhuin jopa kuolemasta. Pakko, kun tuntuu, ettei millään ymmärrä asian vakavuutta.

Olen ihan puhki asian kanssa - päivät on pelkkää huutamista ja jäähypenkkiä. Syliä, rakkautta & huomiota esikoinen saa paljon ja uskon, että todellakin kokee olonsa rakastetuksi. On totta kai pahin uhmaikä päällä, mutta onko vihjeitä, miten tuon saisi asian ymmärtämään?

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan <3

Vaikka kyseessä on vauva niin minä kertoisin esikoiselle että vauva rakastaa kovasti isosisarusta ja ottaa hänestä mallia. Ja että vauva säikähtää ja alkaa pelkäämään jos satuttaa. Kehujen kautta ainakin tsemppaisin olemaan reipas ja kiltti. Ota mukaan vauvanhoitoon, anna tärkeitä tehtäviä hänelle (tutin tuonti esim.) joista kehut kovasti. Omien lasten kohdalla olen huomannut että kehut "toisen käden kautta" tehoaa parhaiten. Ovat hirveän ylpeitä jos vaikka puhelimessa kehun mummolle miten hienosti auttoivat äitiä siinä ja siinä.
Ota myös kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa, menkää hoploppiin tai uimaan tms. jossa hän saa jakamatonta huomiota. Positiivisten asioiden kautta lähtisin purkamaan.

• Tykkää
Reactions: Irski
Mä olen myös koettanut hyvällä ja sitten kun ei enää keksi muuta niin olen kertonut ettei aikuisetkaan saa satuttaa toisiaan. Jos satuttaa niin tulee poliisit ja vie putkaan, siksi kannattaa opetella jo lapsena ettei satuta toisia.

Mitä jos välillä kehuisit lasta kun hoitaa sisarustaan nätisti? Ja jos tekee hölmöjä, niin ota vain pois vauvan luota ja se siitä. Jäähypenkillähän lapsi saa paljon huomiota huonosta käytöksestä ja sitähän lapsi hakee, joten oikeastaan jäähypenkistä on tullut palkkiopenkki!

Onko tässäkin käynyt niin että esikoiselle on koko raskausaika toitotettu että kohta saat leikkikaverin ja nyt huudetaan jos sitten leikkii sillä vauvalla.

Mä puhuin esikoiselle vauvasta niin että ne on pieniä ja ne huutaa ja niitä pitää hoitaa hirveesti. Eipä ollut liikoja luuloja ja asiat rullasi ihan mukavasti.

Opeta lapselle miten vauvan kanssa ollaan, anna lapsen vaihtaa vaippaa, riisua, laittaa rasvaa jne. Vauvanhoitopiste kannattaa laittaa lattialle että esikoinen saa auttaa ilman että tarvii pelätä vauvan tippuvan mistään.

opeta esikoiselle mitä vauva tykkää, ohjaa lasta viemään vauvalle leluja, innosutuisiko vauva esim kukkuuleikistä ja kutittelusta, silittelystä. Aina kun näät esikoisen lähedtyvän vauvaa niin käske postiiviseen kontaktiin, vaikka justt silittelemään tai antamaan pusu niin pääset kehumaan sen sijaan että nyt olette negatiivisen huomion kierteessä.

Esikoiselle nimenomaan puhuttiin ennen vauvan syntymää, että tulee vauva ja vauvat saattavat itkeä aluksi paljon. Kovin on yritetty kehua aina, kun vähänkin on aihetta. Tuo jäähypenkin muuttuminen palkintopenkiksi on varmasti totta - kiitos vinkistä! Jospa jatkossa vain kylmän rauhallisesti (jep jep) veisi lapsen pois, kun on kiusaamassa. Poliiseista mekin on puhuttu:)

Voi luoja! Meillä sama tilanne paitsi kuopus on jo 1-vuotias. Isosisko tönii ja kiusaa. Selkesti rakastaa pikkusiskoaan ja sanookin asian ääneen, mutta on myös mustasukkainen pikkusiskosta.

Isosisko hakee selkeästi huomiota pikkusiskon kiusaamisella. Joinakin päivinä olen ihan puhki kaiken kohkaamisen jälkeen. Pitäisi itsekin kokeilla, ettei kiusaamisella saisi mitään huomiota.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä