Esikoinen oli käynyt kiusaajansa päälle, mitähän siihenkin sanoisi

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kinkkistä:
Tuo on tuo klassinen ongelma.

"päiväkodissa opetetaan lasta,jota on lyöty,lyömään takaisin kun taas lasta, joka on lyönyt,opetetaan ettei niin saisi tehdä"
Eikö kuitenkin ensin käsketä sanomaan "lopeta"?
 
kolmen isä
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Jokohan loppuu kiusaaminen :whistle:
En usko... Ainakaan tän toisen pojan kohdalta. Esikko oli eilen moikannut tuota kiusaajaa, niin tämä oli lyönyt. Ja juuri tämän lapsen äiti ei vastaa puhelimeen..:whistle: :whistle:

:/ Mä suren tavallaan jo nyt sitä tulevaa kouluaikaa tyttöjen kohdalla... Sitä tuntee itsensä helposti aika voimattomaksi koettaessaan hakea lapselle oikeutta, jos kiusaajan koti ja koulu eivät tule vastaan.
Minä opettaisin lapseni puolustautumaan. En sanoisi että lyödä ei saa missään tilanteessa -> helppo uhri kiusaajalle. Sen sijaan opettaisin taistelemaan silloin kun on mahdollisuus voittaa ja hakemaan apua kavereilta.
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Eihän se sitä tarkoita, että asialle ei mitään tehtäisi, tai olisi jo tehty, vaikka riehaantumaan en aiokaan ruveta. Ja minun lapseni ei todellakaan vaihda koulua.
Anteeksi vaan, mut musta kuulostaa ihan kauhealle tuommoinen. Olenko nyt ymmärtänyt oikein; lastasi koulussa kuristetaan yms. ja uhkaillaan väkivallalla, hän on uhkaillut itsemurhalla eikä haluaisi mennä kouluun, ja sinä viet hänet sinne kuitenkin ja jotenkin saan sen käsityksen, että vähättelet koko asiaa?

Ymmärrätköhän sinä oikeastaan ollenkaan miten tiukilla lapsesi jaksaminen mahtaakaan olla?
 
Jaana
Minulle sanoi muutama vuosi takaperin keskusrikospoliisin tutkija, että näissä kiusaamistapauksissa pitkään jatkuneen väkivaltauhan alla olevat lapset elävät sellaisissa olosuhteissa, joissa aikuinenkaan ei kestäisi - saati sitten lapsi. Sitä pelon kanssa elämistä ei voi kuvitella kukaan muu kuin se, joka sen joutuu kokemaan. Vanhempien voi olla hyvin vaikeaa tietää, miten lapsi kiusaamisen kokee, sillä on erittäin tyypillistä, että kiusattu sulkee pahimmat asiat itseensä.

Huolestua pitää siinä vaiheessa kun kiusattu muuttuu olennaisesti - masennuksen oireita on jopa kaikkein lähimmäisten hyvin vaikea havaita kun se on vaikeaa ammattilaisillekin. Tämä olisi kaikkien vanhempien hyvä tietää.
 
vieras
Valitettavasti tuntuu, että koulumaailma on mennyt sellaiseksi, että jos lasta kiusataan, niin se saa koulun puolesta jatkua loputtomiin.. Että lapsen pitää osata itse puolustaa itseään ja jos ei osaa, niin voi voi.
Ite oon väkivaltaa vastaan, mutta kyllä munkin pitää sanoa valitettavasti, että jos kiusaaminen ei lopu, niin sitten lättyyn vaan. Tietysti väkivallan kierre voi jatkua siitäkin, mutta saipa ainakin purkaa omia tunteitaan.
 
vieras
Mua kiusasi aikoinaan, kun olin alle 10v, 4v mua vanhempi tyttö. Kiusaaminen loppui vasta, kun raivostuin tytölle ja annoin takaisin sekä sanallisesti ja vähän fyysisestikin.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja lyö vaan takas:
Itteensä saa puolustaa, se ei ole väkivaltaa!!
Moraalisesti näin, mutta lain mukaan on väkivaltaa. Esim jos oot kotona ja sun kotiisi murtaudutaan ja sinä puolustaudut käymällä hyökkääjän päälle, tämä voi noostaa syytteen pahoinpitelystä ja vielä hyvinkin voittaa jutun.
Suomen oikeuslaitos on perseestä!

 
anna
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Tämän ajan ajatus "kiusaaja pitää ymmärtää"...en usko, että nopeasti kiusaa uudestaan. Tytölläni on sellainen ongelma, että häntä on helppo kiusata kun hän ei voi antaa takaisin (härnääväät siis tahallaan) kilpailee kehässä eikä siis saa nostaa käsiään normaalielämässä muutakuin puolustaessaan itseään iskulta.
Tämän vuoksi häntä tuupitaan ja tönitän, että menettäisi malttinsa ja iskisi kunnolla....ihme itsetuhoisuutta luokkatovereilla.
Tätä kiusaamista on jatkunut enemmän tai vähemmän, koko sen ajan, kun lapsi on ollut koulussa.

Kuukausi sitten halusi tappaa itsensä kiusaamisen takia.. Luultiin, että kiusaaminen oli loppunut, kun ei ollut aikoihin siitä puhunut, kunnes lapsi kävi mun päälle, hermostui läksyjä tehdessä. Jutellessa kävi ilmi, että kiusaaminen oli mennyt vaan pahemmaksi. Oli kuristettu, uhkailtu, pakotettu kantamaan reppua, tai muuten tulee selkään.

Ihan perseestä. Oon iloinen, että löi.
herranjumala :eek: ota rehtoriin yhteys! tuollainen on saatava loppumaan samantien. oletko opettajan kanssa ollut yhteydessä? kiusaajan vanhempien? NYT ÄKKIÄ KOULUUN YHTEYS!!
 
kokenut
voisin kirjoittaa oikein tunteella aiheesta oman ja lapsieni puolesta,siis kiusattuna olemisesta,mutta lyhyemmin näin:eek:len puuttunut lapseni kohdalla jo pieneen kiusantekoon ja mielestäni asiaa hoidetaan näin:eka luokanvalvojan kanssa,ellei auta niin rehtorin ja jos koulu ei sitä saa loppumaan niin ilmoittaisin poliisille.olen ollut yhteydessä myös kiusaajien vanhempiin vaihtelevalla menestyksellä.mutta luovuttaa ei saa.ja sitten maaseutukoulussa ei kiusaamista juuri ollut,raja oli ehdoton ja tiukka:heti jälki-istunto.kaupunkikoulussa tiedot kotiin tulee lähes aina vain lapsen kautta ja siellä sitä puhutaan,puhutaan ja puhutaan...arvatkaa vaan tehoaako moniin kiusaajiin?
 
,

Taitaisin kertoa lapselle että mielestäni hän ei tehnyt väärin. Itseään on oikeus puollustaa, fyysisestikin jos muu ei auta!
Lyöminen on väärin, mutta niin on kiusaaminenkin. Varsinkin kun se on mennyt noin rankaksi (kuristamista yms. )

 
vieras
Onkohan ne kiusaajan vanhemmat niitä, jotka täällä palstalla kirjoittelee että "se yksi ämmä väittää ja valehtelee että meidän lapsi muka kiusaa. Ja oon 100 % varma ettei kiusaa." Monestihan on näin ettei vanhemmat usko sitten millään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mä aikoinaan latasin pääkiusaajaa siten et se vietiin ambulanssilla koulusta enkä kadu pätkääkään tekoani tänäkään päivänä, vaikka ei se oikeinkaan ollu, mut........
Tästä voimme päätellä että kukaan kiusattu ei ole katunut sitä että löi takaisin. Toisinpäin kylläkin. Eli opetan lapsilleni että takaisin saa antaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
:/ :/ :/ Periaatteessa ei saisi, mutta ymmärrän lasta, miksi niin teki. Hankalaa..
jaahas. ja aina on toinen kiusaaja. Entä jos se sun kakara onkin se kiusaaja.

siihen ainakin kotoa ihan hyvät eväät saanut.
Olisiko sitten parempi: Aina oma lapseni on syypää, tapahtui mitä tahansa...
 

Yhteistyössä