Eroon tutista, vinkkejä?

Nyt tarttis kyllä jotain vinkkejä, miten saadaan 1v9kk vanha tuttiholisti eroon tuteista? Omaa tahtoa löytyy useammankin lapsen edestä, joten jotain poppaskonsteja tarvitaan varmaan, ettei pelkästään huudeta paria viikkoa putkeen tuttien perään.
 
meillä sama edessä. tyttö täytti viikko sitten 2v ja oltiin päätetty että sitten riittää. tutista tulee vaan tärkeempi koko ajan. no, sairastui heti synttäripäivänä, ja nyt rupeaa parantumaan. eli ei sitten kipeeltä lapselta tuttia riistetty. ollaan puhuttu pikku kakkosen tuttiputkesta, johon voi lähettää omat tuttinsa, ja tyttö on ihan tohkeissaan viemässä tutteja sinne. mutta kattoo nyt parin viikon sisällä jos raaskis..
 
meillä poika täitty 1v ja tutista luovuttiin...tein päätöksen enkä antanut tuttia....tosin tutti oli meillä vain nukahtamisessa käytössä...kun lapsi nukkui otin tutin suusta pois...eli ei imeskellyt sitä pitkin päivää...nyt 1kk ilman tuttia oltu ja hyvin menee,,,ei ongelmaaa...kerralla poiis vaan ...nii sen saa!!!!!pullo kans on kohta lähdöddä pois pojan kuvioista...eipähän noihin hampoaisiinkaa luulis vaikuttavan haitallisesti
 
Meillä tyttö 2v vei tutit metsään pupuvauvoille. Ja kun kävimme katsomassa, että oliko pupuäiti hakenut jo tutit, niin sinne oli ilmestynyt vastalahja. No, sinä päivänä ei nukuttu päiväunia ollenkaan ja illallakin tuli aikamoiset itkuraivarit kun ei ollut enää tutteja...mutta nukahti lopulta äidin syliin. Seuraavana päivänä meni jo paremmin, ennen uniaikoja kiukkusi aikansa, mutta nukahti omaan sänkyynsä. Tästä on nyt pari viikkoa aikaa ja nyt tyttö ylpeänä kertoilee vieraille, mihin tuttinsa vei ja mitä sai lahjaksi. Yöt on nukkunut heräämättä ja menee ihan normaalisti nukkumaan, eli nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä. Rankalta se itku alkuun tuntui, mutta kyllä sen kestää!! Ja mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä vaikeampaa tutista on luopua, eli monenkertaiset huudot...
 
juuliska
te yritätte ottaa tuttia lle 2vuotiaalta?? no mikäs siinä mut meillä vanhinki syö tuttia joka siis 4v...eli kolme tuttisuuta on meiän taloudessa ja kesällä neljäs..harmittaa kyl ku tol pojalla tutti..itse "söin" tuttii vielä 6v :ashamed: oon kokeillut jos mitäki keinoa...mut pakolla en ota pois,en jaksa kuunella itkuja ja huutoja..kaippa tuo sen joskus lopettaa :LOL:
 
typy
Appi-ukon ehdotus... -kasta tutti/tutit vaikka etikkaan. Aika varmaa on ettei niitä tee mieli enää imeskellä :LOL:

Kokeilkaa ihmeessä, ja kertokaa toimiko???

Älkää jättäkö yhtään vara-tuttia jemmaan..Kerralla pois vaan, hampaiden parhaaksi!!! Kyllä muutamat tutti-itkut kestää kuunnella :)
 
juuliska harmaana
voin sanoa että tutteja kastettu ties mihin mömmöihin mutta ei auta...onneks ei hampaissa ole mitään vikaa..kuten ei mullakaan ollut/tullut vaikka niinki pitkään tuttia pidin..ja ku nuorin on vasta 1v3kk niin en raaski siltäki tuttia ottaa poies ku on niin pikkuinen =) no harva ihminen sitä koulussa enää tuttia syö ;)
 
Tutin imuosat leikkaat katki tai reikäisiksi ja sanot että rikki ovat menneet niin ei niitä kauaa viitsi imeskellä. Näin tein omalle tytölle ja hän pisti tutin suuhun ja vei roskiin kun sanoin että tutti mennyt rikki. Tytöllä tosin ikää oli vähemmän 1v3kk ja tutia käytettiin vain nukahtaessa. Itselläni tuo tehosi myös penskana joka olin monen tutin käyttäjä ja äitisi oli tehnyt imuosat täyteen reikiä ja sanoi että madot ovat syöneet ne reikäisiksi niin siihen jäi tutit. Itse en mitään mato juttuja lisäisi vaan rikki menneet.
 
Joku viisas on sanonut, että tutti pitäisi ottaa pois siinä vaiheessa, kun lapsi ei sitä osaa itse pyytää, unohtuu nopeammin kun tutin imemisestä ei ole tullut "tapa".

Ja hammaslääkärithän neuvovat luopumaan tutista ennen kahta ikävuotta.
Ei siitä tutista mitään hyötyä ainakaan ole, jollei äiti ole itse niin laiska, että lopettaa itkun tutilla :kieh:
 
Mummy
Meillä lapsi pian 3 v ja unitutti edelleen käytössä. Yritettiin yhden kerran laittaa nukkumaan ilman tuttia mutta sitä sydäntä särkevää itkua ei tämä äiti kyllä kestä kuunnella. Joten koska tutti on käytössä vaan nukkuessa, eiköhän se siitä ennen kouluikää jää. Meille pian tulossa vauva, joten senkään takia en nyt lähde väkisin tuttia pois ottamaan.
 
kikkakolmonen
Voi hyvät ihmiset, kun siihen vanhemmuuteen kuuluu myös sen sydäntäsärkevän itkemisen ja muunkinlaisen ikävän kestäminen. Lapsi ei osaa tehdä tällaisia päätöksiä itse vaan nimenomaan tarvitsee siihen vanhempiaan. Kyllä olette pulassa murrosikäisten kanssa, jos että näistä "elämän kolhuista" pysty lastanne läpi viemään/lohduttamaan. Mitä isompi lapsi sen isommat on huolet...
 
Kaukomaija harmaana
Mulla meni iteltäni hermot siihen tutin luputukseen pienimmän surun ollessa puserossa. Yhtenä aamuna vaan pakattiin 2v tytön kanssa (minä pakkasin) tutit pussiin ja vietiin ne mettään kissanpennuille. Viikko meni iltaisin tutia kaivaten pienellä itkulla. Nyt nukkuu yöt ja päiväunet rauhallisemmin kuin tutin kanssa :wave: Imetyksen lopettaminen tuli samoihin aikoihin ja hienosti tyttö selvisi kahden suuren asian luopumisesta. Onnea matkaan =)
 
Hulina
Kummatkin lapseni jättäneet tutin alle 2v.

Esikoiselle sanottiin, että tutit annettiin oraville ja tälle toiselle tehtiin niin, että tutit leikattiin rikki. Pojalle selitettiin vaan, että tutit meni rikki kun pojan hampaat on niin terävät. Poika vei itse tutit roskiin ja homma oli sillä selvä!!

Nukahtaminen kesti tavallista kauemmin muutaman yön, mutta ei ollut itkuinen kuitenkaan. Ensimmäisenä yönä huusi vähän 4 aikaan, mutta ei sen jälkeen.

Helpommalla siitä tutista pääsee, kuin mitä vanhemmat luulevat! Minä ainakin kummankin kohdalla pelkäsin sitä valvomista ja huutamista, mutta tosi hienosti meni!!
 
äiti 83
meillä onnistui tutin pois jättö niin että katkaistiin tutista kumiosa pois, niin ettei se enää pysynyt suussa, sanottiin että silloiset meidän kissat on syönyt sen.... poika kokeili kuitenkin pitää sitä suussa, mutta ei onnistunut!! niin se tutti jäi kerta heitolla pois eikä sitä enää tarvittu!!!! se oli helppoa meillä =) ja aina parempi/helpompi mitä nuorempana sen pois saa!! toinen poikani täyttää kohta 2 vuotta ja tutin vieroitus olisi meilläkin kohta edessä, saas nähdä onko yhtä helppoa??!!!! vahvasti epäilen kyllä :/
 
Mom -83
Meillä tutti lähti 1,4kk, Päivällä en antanut tuttia aluksi kuin "pakko" tilanteissa, eli pois lapsen ulottuvilta ja tarvittaessa (kun syli ja lohtu ei tunnu riittävän) annoin tutin. Vaikka poika sitä pyysikin kun näki sen jossain hyllyn päällä tms. niin kiinnitin huomion johonkin toiseen asiaan, sanoen ettei me nyt enää tuttia tarvita, iso miäs. Lopulta tuttia ei enää tarvittu.Näin päästiin päivätutista, sitten päätin kokeilla nukkuisiko poika ilman tuttia ensin päikkäreillä ja sitten yöllä, eikä edes muistanut pyytää tuttia. Ja nyt 1,5 v ja sanoja tulee ryöppyämällä, että kai sillä tutin syömisellä jokin vaikutus on puheen kehittymiseenkin, kun sillon kun tuttia vielä söi ei sanoja paljoakaan tullut. Mutta onnea sinulle tutin hävittämiseen, meillä se kävi helposti toivottavasti siellä teilläkin
 
meillä jäi molemmilla pojilla tutit 1v7kk ikäsenä pois. molemmat sattuivat nukahtamaan isänsä kanssa ilman tuttia ja sen jälkeen iskä leikkasi imu osat pois ja laittoi roskiin.
esikoinen heräsi eka yöna ja itki pari tuntia,mutta sen jälkeen ei ollut mitään onkelmaa. mutta tämä juniori onkin sitten itkenyt ja huutanut senkin edestä tuttia... mutta nyt siitä on kohta kuukausi kun tutti jäi ja nyt nukahtaa itsestään unille ilman nukutusta.. normaaliin tyyliin on siis palattu..
 
Meillä pojalla tutti meni rikki (leikkasin siitä osan pois). Muutaman kerran sitä itkettiin, mutta periksi ei annettu. Tytöltä orava vei tutin omaan pesään. Muutaman kerran itki.

Nyt tuntuu hassulta nähdä isoja vauvoja tutti suussa.
 
neea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 12:43 kikkakolmonen kirjoitti:
Voi hyvät ihmiset, kun siihen vanhemmuuteen kuuluu myös sen sydäntäsärkevän itkemisen ja muunkinlaisen ikävän kestäminen. Lapsi ei osaa tehdä tällaisia päätöksiä itse vaan nimenomaan tarvitsee siihen vanhempiaan. Kyllä olette pulassa murrosikäisten kanssa, jos että näistä "elämän kolhuista" pysty lastanne läpi viemään/lohduttamaan. Mitä isompi lapsi sen isommat on huolet...
Kikkakolmosella taitaa olla kaikki hallusssa :LOL: eiköhän jokainen tee otat päätöksensä ja nyt kysyttinkin apua tutista luopumisessa eli sinun kommenttisi eivät ole varmasti kuinkaan auttaneet =)
 

Yhteistyössä