Eroon ilta-/yöitkuista

Aiheesta on varmasti kirjoiteltu paljonkin, mutta nyt kaipaisin konkreettisia neuvoja seuraavanlaiseen tilanteeseen:

Neiti 3,5 kk on alkanut tekemään nukkumaanmenosta melkoista showta. Aiemmin nukkumaanmenot meni ihan hyvin; nukahti rinnalle ja siiitä omaan sänkyyn siirryttyään nukahti ehkä pienen pyöriskelyn ja kitinän jälkeen suht nopsaan. Nyt kunnon tankkaamisen (molemmat rinnat, ei voi olla nälkää ) jälkeen siinä klo21 maissa vauva vaikuttaa uniselta, ja siirrän sen rinnalta sänkyynsä. Vauva ei ole unessa, vaan uninen. Siitä alkaa ensin kitinä, joka yltyy loppujen lopuksi huudoksi. On kokeiltu tutit ja isin nukuttamiset. Ainut mikä auttaa (yleensä ) on se, että tyttö nostetaan jopa tunnin kitinän ja huudon päätteeksi rinnalle, josta syö vähän ja nukahtaa.

Pitääkö vauvan siis antaa vaan huutaa sängyssään siihen asti, että nukahtaa? (Siis olla itse tietenkin vierellä ja rauhoitella silittelemällä massua ym.) Vai mitä ihmettä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?! Tuo rinnalle nostaminen huudon jälkeen ei enää tule kysymykseen, eikä se varmasti järkevää olekaan. Hyvät neuvot tulisi nyt todella tarpeeseen!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja milmis:
kaipaisin konkreettisia neuvoja seuraavanlaiseen tilanteeseen:

Neiti 3,5 kk on alkanut tekemään nukkumaanmenosta melkoista showta. /--/ Nyt kunnon tankkaamisen (molemmat rinnat, ei voi olla nälkää ) jälkeen siinä klo21 maissa vauva vaikuttaa uniselta, ja siirrän sen rinnalta sänkyynsä. Vauva ei ole unessa, vaan uninen. Siitä alkaa ensin kitinä, joka yltyy loppujen lopuksi huudoksi. On kokeiltu tutit ja isin nukuttamiset. Ainut mikä auttaa (yleensä ) on se, että tyttö nostetaan jopa tunnin kitinän ja huudon päätteeksi rinnalle, josta syö vähän ja nukahtaa.

Pitääkö vauvan siis antaa vaan huutaa sängyssään siihen asti, että nukahtaa?

Tilanne on ihan varmasti sekä hämmentävä että ärsyttävä. Mutta ei mitenkään ainutlaatuinen tai epänormaali :)

Useampi äiti on kertonut, että kun vauvalla on tämä vaihe (ts. vauva nukahtaa huudon kautta), he ovat muuttaneet nukuttamisrutiineita hieman. Toisilla tiukka syliote ja heijaaminen on saanut vauvan rauhoittumaan unille, monet ovat ottaneet avuksi kantoliinan. Vauva voi silti huutaa ennen nukahtamistaan, mutta sylissä. Vähän vauvasta riippuen tuo vaihe kestää parista viikosta muutamaan kuukauteen. Eihän mikään ole ikuista :)

 
Meillä tyttö jo isompi 11kk, mutta alkuun oli samansuuntaista nukkumisen kanssa. Molemmat rinnat hän söi ennen nukahtamistaan. Jos kävi niin, että ei nukahtanut vaan alkoi itkeä tms. nostin hänet takaisin maidolle. Rauhoittui siinä ja tästä tuli nukahtamisrituaalimme. Kun annoin hänen hetken vielä imeä, yöt menivät aamuun asti nukkuessa. Yöheräilyt alkoivat meillä vasta kun siirryimme kiinteisiin ruokiin..
Oletko ihan kokonaan poissulkenut vauvan takaisin rinnalle ottamisen, jos hän siihen kerran rauhoittuu? Mitäs jos nostat hänet uudestaan maidolle tai syliin, ja annat hänen nukahtaa siihen.
Muistan hyvän neuvon, jonka alkuvaiheessa sain: vauvalle kannattaa ensin aina tarjota rintaa itkuun ym. Tällä tavalla itse sain vauvan monesti rauhoittumaan kun hän vielä sai muutaman imaisun maitoa. Nyttemin nukahtaa omaan sänkyyn unilaulun myötä, ja pikkuvauva-ajan yöunirituaalit ovat muisto vain. Vauvan huudattaminen tuntuu kurjalta, vaikka siinä vieressä oletkin. Tämä vaihe on varmasti ohimenevää, joten jos hän rinnallesi rauhoittuu tarjoa sitä.
Joku toinen antaa sinulle varmasti erilaisen ohjeen, mutta lue vastauksia läpi ja pohdi, mikä teille ja pienokaisellenne olisi se paras tapa.
Hyviä vointeja!
 
voi, tuo kuulosti niin tutulta! Aivan niinkuin meidän poika :wave: Ei mulla ollut enempää mitään "keinoja", mutta pidin siitä huolen, että pidin vauvaa lähelläni ja tarjosin useasti rintaa. Aivan kuin edellinenkin kirjoitti, että jos vaan rinnalle rauhoittuu niin tarjoile sitä. On vielä niin pieni, että sydäntä särkee huudattaa... :ashamed: =) :heart: läheisyys on tärkeää niin pienelle. Kyllä se ohi menee, vaikka sillä hetkellä tuntuu että se kestää ja kestää (minulla tuntui) . Tsemppiä ja jaksuja!!
 
Meillä tyttö on nyt 6kk, mutta ollaan samassa sopassa. Kun tyttö alkaa itkemään nostamme syliin rauhoittumaan. Rauhoituttuaan lasketaan sänkyyn. Joskus ollaan tehty tota kymmenenkin kertaa, mutta lopulta nukahtaa rauhallisesti. Välillä olis niin helppoa (ja mukavaa minulle) nukuttaa hänet syliin, mutta uskon että jatkossa tyttö on helpompi saada nukahtamaan itsekseen kuin että tottuu nukahtamaan sylissä. Olen yrittänyt välttää maidon antamista, koska maitohan on nälkään eikä lohtuun.
 
Miksi vauva ei saa nukahtaa tissi/pullo suussa syliin??
Ap kirjoitti, että vauva nukahtaa sylissä ja nukkuu hyvin yönsä. Miksi pitäisi itkettää ensin tunti? Miksi me äidit haluamme, että vauvamme nukkuvat läpi yön heti synnyttyään ja heidän pitää olla itsenäisiä saman tien. Varsinkin tissimaito on vauvalle myös lohtu. Nauti niistä hetkistä, kun vauva nukahtaa syliin.
 
Heissuli! Meidän neitiä itketti kovasti ensimmäiset nelisen kuukautta. Minä kyllä nukutin häntä tissille ja kannoin sitten sänkyyn. Ja välillä tein kapalon ja heijasin sylissä siinä uneen. Neljän kuukauden tienoilla rupesin neitiä nukuttaa määrätietoisesti siten, että siirrän hereillä sänkyyn ja rauhoittelen silittelemällä. Pimeässä huoneessa tosin... Sitten jos itku yltyi, nostin tytön syliin, heijasin hetken, ja takaisin sänkyyn.. Tätä jatkui välillä monta kertaa illassa. Pikkuhiljaa neidille riitti se, että oli vieressä kun hän nukahti. Että sai pitää kädestä kiinni. Ja siten mennään edelleen. Neiti on pian 7kk. Eli meillä kyllä nukutetaan edelleen. Vieressä ollaan ja korjataan tutia suuhun. Välillä nukahtaa 5 minuutissa, välillä menee hyvässä lykyssä tuntikin. Riippuu vähän illasta. Ja vasta tehtiin kahta hampua alas, joten silloin ei kyllä mikään rytmi pitänyt kunnolla...Ja kyllä neiti vielä iltamaidon jälkeen toisinaan nukahtaa syliin, jolloin kannan hänet sänkyyn.
Itse olen miettinyt sitä, että kuinka käy, kun illat valostuvat. Nukutan neidin nimittäin pimeään huoneeseen. Saas nähdä mitä kikkoja sitten joutuu keksimään...
Tsemppiä sinulle kovasti! Niinkuin joku yllä mainitsikin, ei iltaitkut onneksi ole ikuisia. Ja niistä hyvistä illoista ja päivistä onneksi saa voimia. Ja myös minun mielestäni kaikki keinot ovat sallittuja. Lapsen on hyvä olla äitinsä lähellä-ja vaikka sitten nukahtaakin siihen syliin.
 
Anna nukahtaa rinnalle vaan,ei se tavaksi jää.Lue jos mahdollista Anna Wahlgrenin lapsikirjaa...siis rintaa joka itkuun,niin kyllä se lapsi nukahtaa lopulta.
Meidän 2 kk tyttö on suostuvainen nukahtamaan ainoastaan ja vain rinnalle ja minun kanssa saman peiton alle ja ainoastaan jos múlla on yöpaita.Siis ei onnistu huijaaminen,että menen päivävaatteissa muka nukuttamaan lasta.Herää jos häippään vierestä omiin hommiini...
Eli en alle puolivuotiasta unikouluttaisi mitenkään.Ei se loppujen lopuksi pitkä aika ole se muutama kuukausi. Tsemppiä...
Tulilkellukka ja 4 muksua tissille nukutettu...
 
Minä noudatin alussa täysin Anna Wahlgrenin ohjetta: maitoa, maitoa ja maitoa. Sillä seurauksella, että tyttö huusi mahavaivojaan läpi yön ja olin tulla hulluksi. Ensin en tajunnut sitä, mutta sitten aloin kokeiluna pidentää ruokavälejä. Enkä siis joka itkuun tarjonnut maitoa. Minun vauvalle tämä sopi, mutta todellakin jokainen vauva ja tilanne on omanlaisensa, joten en yleistä!
 
Iso kiitos kaikille avusta ja tuesta! =)

Me taidetaan testata tänään tuota syliin ottamista, kun neiti alkaa menettämään hermoja omassa sängyssään. Huudattaminen ei tosiaan ole se mukavin vaihtoehto, enkä haluaisi tehdä nukkumaanmenoista ahdistavia hetkiä pienelle. Jatkuvaa rinnalle ottamista pidän kuitenkin ihan viimeisimpänä keinona, joka otetaan käyttöön, jos syli ei auta. Toiveissa kun olisi, että myös mies voisi nukuttaa vauvan aina silloin tällöin ilman minun läsnäoloani.

Kaikenkaikkiaan tyttö nukkuu kyllä ihan loistavasti, herää korkeintaan kaksi kertaa yöllä syömään. Ainoastaan tuo nukahtaminen on vähän ongelmallista. Ja ehkä se siksi tuntuu nyt niin hankalalle, kun vielä viikko sitten neidin nukuttaminen oli niin paljon helpompaa. Mutta hyvä kuulla, ettei se kestä ikuisesti eikä "peliä ole menetetty", vaikka sen kitisevän paketin nappaa sängystä syliinsä tai jopa ihan siihen tissille asti :D
 
Se piti vielä sanomani tuosta syliin/rinnalle nukuttamisesta (Nuppu07 ihmetteli, miksei vauvan voisi antaa nukahtaa syliin/rinnalle/pullolle), että me ollaan pyritty välttämään sitä "apua, en olekaan enää sylissä/rinnalla!!!"-paniikkia lapsen herätessä omassa sängyssä, kun on silitelty ja hyssytelty vauva uneen omaan sänkyynsä. Mutta kun tämä ei enää onnistu, on otettava sylittelyt ja tissittelyt kehiin =)
 
Toivottavasti nukahtaminen helpottuu ja löydätte sen teille sopivan tavan. Meidän tapa on, että vauva nukahtaa iltasyötön aikaan rinnalle, josta hänet laitan sänkyynsä. En ole havainnut hänen panikoivan yöllä herätessään sängystään. Usein uni kuitenkin sen verran häiriintyy sänkyyn laitettaessa, että hän ehkä huomaa siirtyvänsä sänkyynsä.
Rauhallisia nukahtamishetkiä teille :)
 
Meillä samanikäisellä sama juttu, ja jos antaa rintaa niin huuto joskus vaan yltyy...

Meidän tenava rauhoittuu isänkin sylissä kun häntä pitää tukevasti kiinni rintaa vasten ja painelee puolijuoksua ympäri huushollia. Se on se liikkeen taika... Kun siinä rauhoittuu, voi laskea omaan sänkyynsä nukahtamaan, ellei ole jo nukahtanut syliin. Joskus itku alkaa uudestaan kun laskee sänkyyn, mutta silloin yleensä rauhoittuu heti kun nostaa takaisin syliin ja heijaa vähän aikaa.

Itsekin olen miettinyt sitä, että miten nukahtaminen tulevaisuudessa onnistuu jos nyt opettaa siihen, että nukahtaa aina syliin, mutta kyllä poju toisaalta nukahtaa välillä ihan itsekseenkin eikä yleensä herää itkien, vaikka heräämispaikka onkin eri kuin nukahtamispaikka.

Ja vastoin jotain vauvaoppaiden neuvoja, meillä on lapsen sängyn vieressä värikkäitä kuvia, joita hän tuijottelee nukahtaessaan tai herätessään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rataslaakson Elli:
Itsekin olen miettinyt sitä, että miten nukahtaminen tulevaisuudessa onnistuu jos nyt opettaa siihen, että nukahtaa aina syliin

Heh, harva kolmevuotias (tai vanhempi) enää vain ja ainoastaan syliin nukahtaa
:D
Korkeintaan haluaa iltasadun, unilaulun ja iltapusun ennen nukahtamistaan...
 

Yhteistyössä