Eronneet neuvokaa!

• Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja kaipaava
Olemme mieheni kanssa eroamassa.
Minä haen lasten kanssa uuden asunnon ja mies jää asumaan tähän.
Lapset siis tulevat asumaan pääsääntöisesti minun luonani.
Olemme ajatelleet että lapset olisivat isällään ainakin joka toinen v-loppu.
Ja sitten lisäksi silloin kun siltä tuntuu,lapsista tai meistä.
Voimmeko tehdä tästä sopimuksen ihan itse vai kannattaako se tehdä lastenvalvojalla ja jos niin miksi?

Jäin vaan miettimään että onko helpompaa jos haen yksinhuoltajuuden.
Missä asioissa siis yhteishuoltajuudesta voi olla haittaa?

Mites nuo elatusmaksut?
Mies on työttömänä joten eipä hänellä juurikaan ole mistä maksella,ainakaan tällä hetkellä.

Kannattaa käydä vahvistamassa sopimus lastenvalvojalla, ihan siksi jos tulevaisuudessa tuliskin riitatilanteita, sillä suullisella sopimuksella ei ole merkitystä. Itsekään en exän kanssa alussa tehnyt kirjallisia sopimuksia, kun kaikki tuntui sujuvan ihan hyvin ilman niitäkin, enkä olisi koskaan uskonut että se lähtee oikeuteen - me kun keskusteltiin keskenämme siitä eron jälkeen, että on älytöntä kun jotkut lähtevät oikeuteen tappelemaan tapaamisista. Mutta sitten kun ex alkoi seurustella, hän halusikin että tyttöystävä olisi tytön äiti ja lähti hakemaan lapsen asumista luokseen.. yksin ei olisi sitä edes voinut hakea, työnsä takia.

Joten tee ehdottomasti sopimukset virallisesti. Valitettavasti jotkut menettävät kunnioituksen toista vanhempaa kohtaan, kun löytävät uuden kumppanin ja usein ne uudet kumppanitkaan eivät kunnioita sitä lapsen toista vanhempaa..

Yhteishuoltajuudesta ei ole missään suhteessa haittaa. Hän maksaa elareita minimin työttömänä, kunta tai kela maksaa loput ja tapaamisista ei ole pakko tehdä mitään kirjallista sopimusta jos sujuu noin muuten.

On siis paljon helpompi luovia tapaamisia elämäntilanteiden mukaan, kuin että just jokatoinen viikonloppu siellä täällä, kun paperilla lukee niin. Myös ei ole pakko suostua kirjottamaan nimeään alle tapaamissopimukseen, minä en tähän suostunut, enkä ole katunut ja kuitenkin on sujunut hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja heleemi:
Yhteishuoltajuudesta ei ole missään suhteessa haittaa. Hän maksaa elareita minimin työttömänä, kunta tai kela maksaa loput ja tapaamisista ei ole pakko tehdä mitään kirjallista sopimusta jos sujuu noin muuten.
Jos on hankala exä niin siitä todellakin on haittaa. Hänen kun ei mikään pakko ole allekirjoittaa passihakemusta tai mitään muutakaan hakemusta johon tarvitaan molempien huoltajien allekirjoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja raparperitaivas:
Alkuperäinen kirjoittaja heleemi:
Jos on hankala exä niin siitä todellakin on haittaa. Hänen kun ei mikään pakko ole allekirjoittaa passihakemusta tai mitään muutakaan hakemusta johon tarvitaan molempien huoltajien allekirjoitus.
Juu, mutta sitä yksinhuoltajuutta on vaikeaa saada. Itse sain siihen joitain rajauksia, en kuitenkaan päätösvaltaa passista, vaikka ex ei sitä minulle aiemmin antanut neljään kuukauteen ihan puhtaasti kiusallaan, jotta emme päässeet perheen kanssa lomamatkalle.

kaikki paperille lastenvalvojan luona. yksinhuoltajuutta et voi saada jos mies ei siihen suostu. minulla juoppo ex jota poika ei ole nähnyt 2,5 vuoteen. huoltajuutta en voi saada itselleni kokonaan koska ex ei suostu. oikeudessa voisin huoltajuutta vaatia itselleni mutta asiaan menisi aikaa ja on kuulemma kallis ja jopa "sotkuinen" juttu.

Tietämätön
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Juu, mutta sitä yksinhuoltajuutta on vaikeaa saada. Itse sain siihen joitain rajauksia, en kuitenkaan päätösvaltaa passista, vaikka ex ei sitä minulle aiemmin antanut neljään kuukauteen ihan puhtaasti kiusallaan, jotta emme päässeet perheen kanssa lomamatkalle.
Mä en tajua, että jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus, niin miten se eroaa siitä, että vanhemmat olisivat vielä yhdessä ja esim. naimisissa, eihän silloinkaan tartte mihinkään hakemuksiin kuin huoltajan allekirjoitus, ei siellä kysellä molempien perään. Eli onko niin, että jos ei enää asu samassa taloudessa, niin sitten ruvetaan kyselemään molempien perään?

Niin no jos on vaikea exä niin sittenhän niitä ongelmia pukkaa, en ymmärrä sellaista että tieten tahtoen vaikeutetaan toisten elämää. Joten... tehkää niinkuin parhaaksi näette. Meillä on sujunut ongelmitta, vaikka itsekin kun alkuun ajattelin (muokkaus) korj. yksinhuoltajuutta, niin sen verran hankalaks heittäyty tyyppi, että alkoi uhkailemaan. Mutta nyt on sujunut ja on yhteishuoltajuus.

kokemuksella
Yksinhuotajuutta on vaikea saada, jos teillä on nyt yhteishuotajuus. Käytännössä miehesi pitäisi pahoinpidellä lasta ja sabotoida todella pahasti elämääsi, jotta tähän ryhdyttäisiin. Eli voit unohtaa noi yksinhuoltajahaaveet.

Huoltomuodolla ja tapaamissopimuksella nyt muutenkaan ei ole mitään tekemistä keskenään. Oli huoltomuoto mikä tahansa, niin isä saa tavata lastansa periaatteessa niin paljon kuin haluaa. Näin pitäisi olla. Yleensä vaan exien välit kiristyvät, jolloin jompi kumpi alkaa sabotoimaan toisen suhdetta lapsiin. Siksi on hyvä tehdä kaikki tapaamisasiat kirjallisina. Aina.

Puhun kokemuksella.

Mua on aina mietityttänyt sellanen juttu että jos lapset asuu äidin luona ja ovat välillä isän luona esim. viikonlopun ja vanhemmilla on yhteishuoltajuus niin joutuuko se isä tässä tapauksessa maksamaan elatustukea?

Mutta ap:n kysymykseen vastaisin että jos haluat pelata ns. varman päälle niin laittakaa kaikki paperille ja tehkää asioista virallisia niin ei sitten tule mitään epäselvyyksiä. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön:
Mä en tajua, että jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus, niin miten se eroaa siitä, että vanhemmat olisivat vielä yhdessä ja esim. naimisissa, eihän silloinkaan tartte mihinkään hakemuksiin kuin huoltajan allekirjoitus, ei siellä kysellä molempien perään. Eli onko niin, että jos ei enää asu samassa taloudessa, niin sitten ruvetaan kyselemään molempien perään?
Kyllä vaan moniinkin hakemuksiin (esim. passi) tarvitsee molempien allekirjoituksen, vaikka asuisi saman katon alla.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Mua on aina mietityttänyt sellanen juttu että jos lapset asuu äidin luona ja ovat välillä isän luona esim. viikonlopun ja vanhemmilla on yhteishuoltajuus niin joutuuko se isä tässä tapauksessa maksamaan elatustukea?

Mutta ap:n kysymykseen vastaisin että jos haluat pelata ns. varman päälle niin laittakaa kaikki paperille ja tehkää asioista virallisia niin ei sitten tule mitään epäselvyyksiä. :hug:
Tottakai joutuu maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:

Tottakai joutuu. Ei huoltajuusmuoto siihen vaikuta. Käytännössähän, jos on eronnut ja asuu yksin, on yksinhuoltaja (esim. Kelan silmissä ) siitä huolimatta, että lasten huolto muoto olisi yhteishuoltajuus.

Tietämätön
Kyllä vaan moniinkin hakemuksiin (esim. passi) tarvitsee molempien allekirjoituksen, vaikka asuisi saman katon alla.
Miten mä en ole koskaan tarvinnut? Vauvalle kun haettiin passi, niin minä yksin täytin hakemuksen ja kävin sen valmiin passin myös hakemassa. Enkä nyt muista muitakaan hakemuksia, joihin miehen nimi olisi tarvittu. Naimisissa olemme.

Miten mä en ole koskaan tarvinnut? Vauvalle kun haettiin passi, niin minä yksin täytin hakemuksen ja kävin sen valmiin passin myös hakemassa. Enkä nyt muista muitakaan hakemuksia, joihin miehen nimi olisi tarvittu. Naimisissa olemme.
Sitten on virkailija tehnyt virheen.

Tietämätön
Sitten on virkailija tehnyt virheen.
Aha. :)

Tietämätön
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mites toi elatusmaksu.
Mistäs sitä tietää millainen summa on ok jos siitä keskenämme sovimme?
Laskekaa suurin piirtein lapsesta aiheutuvat menot per kk (kaikki yhteensä, rehellisesti!), niin siitä sitten miehelle lankeaa puolet.

kokemuksella
Jos keskenään sovitte, ja molemmille summa sopii, niin sitten on ok. Ei ole pakko maksaa ollenkaan, jos molemmat siihen suostuu. Tai toinen voi maksaa vaikak 1000 euroa kuussa, jos molemmat suostuu.

Yleensä miniminä pidetään 129 euroa kuussa. Tämä on se osuus, minkä kunta maksaa, jos maksajavanhempi on vähävarainen. Toisaalta, jos luonapitoa on enemmän (yli 10 vrk kuussa) niin etävanhempi saa luonapitovähennystä. Jos tapaamiset on sovittu fifty-fifty, niin elareita ei välttämättä ole. Joskus toki voi olla, riippuen tuloerosta.

Käytännössä suurin osa etävanhemmista maksaa alle 130 euroa per lapsi. Loput riippuu tuloeroista. Jos on useampi lapsi "maksettavana", niin summa on pienempi ja summaa pienentää ennestään tuo luonapito.

Tietämätön
Mites toi elatusmaksu.
Laskekaa suurin piirtein lapsesta aiheutuvat menot per kk (kaikki yhteensä, rehellisesti!), niin siitä sitten miehelle lankeaa puolet.
Eli esim. meillä se olisi varmaan jotain noin 1200/2=600.

Mites toi elatusmaksu.
Minimielatusmaksu on jotain 129?, se on tainnut siitä noustakin hieman. Kannattaa laskettaa se kyllä siellä lastenvalvojalla, ne laskevat myös miehen maksuvaran, ja jos se ei riitä niin saat osan/koko summan KELA:lta.

Yhteistyössä