Eronneet isovanhemmat - juhlat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sahali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sahali

Jäsen
13.07.2005
38
0
6
Kuinka olette ratkaisseet ongelman: isovanhemmat ovat eronneet parin vuoden sisällä. Ovat erittäin riitaisessa suhteessa toisiinsa. Mitä tehdä kun poika haluaa viettää synttäreitä tms juhlia ja kutsua molemmat kylään. Toisataiseksi on onnistuttu järjestämään synttärit useampana päivänä, kun ikää ei ole vielä kuin viisi. Mutta entäs tulevaisuudessa? :(

Onko mulla miniänä oikeutta kertoa heille kuinka juhlissa käyttäydytään ja esittää toiveita juhlien sujumiseksi?
Appiukko asian varmaan hiffaisi ja hänen kanssaan ei niin usein olla yhteydessä. Mutta anoppi ei asiaa varmaa haluaisi ymmärtää ja hän kun on tällä hetkellä se ainoa hoitoapu pakottavan hoidon hetkellä.

minun vanhemmat ovat eronneet, kun sain esikoiseni. Olihan siinä aikamoista järjestelemistä, kun ristiäiskahvit ja kaikki synttärit piti järkätä eriaikaan. No jotenkin on selvitty. Se oli jo ihme, kun veljeni kuoli, että molemmat pystyi olemaan kuitenkin hautajaisissa yhtäaikaa, kun oli pakko. Mutta, häihin ja synttärit ja muut juhlat pitää erikseen järjestää kahvit. Muuten ei onnistu. Isäni, vaikka on jo vanha ja erostakin aikaa yli 20v ei suostu tulemaan yhtäaikaa. Että näin meillä. Joskus aika huvittavaakin.

Itse olen tällainen eronnut isovanhempi.
Kyllä meidän aikuisten pitäisi pystyä käyttäytymään siten että tällaiset juhlatilaisuudet saadaan menemään "kunnialla" läpi.
Itse pystyn oman ex;ni kanssa olemaan samoissa tilaisuuksissa ilman ongelmia.Nykyisen mieheni ex;n puoleleta tilanteisiin tulee tiettyjä jännitteitä, kun mieheni ex;llä on alkoholiongelma. Mieheni pojan häissä tiedustelin ko. henkilöltä etukäteen istumajärjesteksen sopivuutta kirkossa; no tämä piti niinkuin sovittiin. Varsinaisissa juhlissa olimme mieheni kanssa päättäneet että me emme nauti alkoholia, niin me olemme ainakin vastuullisia tekemisistämme. Ko. ex osaltaan yritti aiheuttaa "tilanteita" humalluttuaan, mutta me pystyimme luistamaan tilanteista korrektisti.
Viimeiset juhlat jossa olemme olleet yhdessä on miehen tyttärentyttären ristiäiset, joissa toistui miehen ex;n taholta samat kuviot.
Kun on kysymyksessä lasten juhlat pitää aikuisten ihmisten pystyä olemaan niissä asiallisesti , eikä lapsia voi velvoittaa järjrstämään useita tilaisuuksia.

Kun on kysymyksessä lasten juhlat pitää aikuisten ihmisten pystyä olemaan niissä asiallisesti , eikä lapsia voi velvoittaa järjrstämään useita tilaisuuksia.
[/quote]Olipa siinä hyvä ja asiallinen mielipide! Meillä myös isovanhemmat erosivat yli kymmenen vuotta sitten, ja silloin asia oli tietysti heille arka. Mutta esikoisen ristiäiset pystyttiin silti pitämään, synttärit varmaan pidettiin erikseen. Kyllähän siinä lastenlasta kannattaa kuitenkin ajatella, että hänenhän ne juhlat ovat. Ettei tieten tahtoen menisi pilaamaan niitä omalla kypsymättömyydellään.

niin.. nämä on näitä.
minun ja mieheni vanhemmat molemmat eronneet. miehelläni ei ole enää isovanhempia mutta minulla on kaikki isovanhemmat vielä täysin voimissaan. Meillä on erona se että vanhempamme tulevat fiksusti toimeen keskenään vaikka kaikkien uudet kumppanit olisivat läsnä... mutta nämä isovanhemmat.. ei mahdu sitten ollenkaan samaan huoneeseen.

En suostu järjestämään useita kekkeritä joten aina joku puuttuu kun eivät yhtäaikaa halua tulle.. ja se on mielestäni heidän häpeä.
Mielenkiintoisena vaan odotan aikaa mitä selittelevät kun lapset ovat sen ikäisiä että jo asian hoksaa.. sikäli mikäli isovanhemmat ovat hengissä vielä silloin

meillä sekä minun että miehen vanhemmat eronneet. Olemme järjestäneet asian niin että pidämme vain yhdet juhlat ja se kuka ei sinne tule niin on tulematta. Olemme kertoneet tämän kaikille osapuolille ja kymmenen vuoden ajan on juhlat sujuneet hyvin, niin vanhojen kuin uusienkin puolisoiden kanssa. Sanottakoon myös se että yksikään isovanhemmista ei ole jäänyt pois juhlista vaikka on ollut tietoinen että entinen puoliso tulee niihin myös.

Meillä ensimmäinen tilanne jossa eronneet vanhempani joutuivat kohtaamaan olivat tyttäreni ristiäiset. Kovasti molemmat vähän jännittivät tulevaa mutta sanoin vaan että aikuisten on osattava käyttäytyä. Tuskin tarvitsevat muualla enää kohdata, tyttäreni synttärit aion pitää aina kahtena päivänä ettei vanhempieni tarvitse olla saman katon alla. Erosivat joskus aikoinaan huonoissa merkeissä. Vaikka yrittävät elää sovussa silti välillä tulee eripuraa.
Tietty joskus tulevaisuudessa jos pikkuveljeni saa lapsia tai järjestää muita juhlia niin siellä joutuvat pakosti tapaamaan.

Mieheni vanhemmat ovat eronneet 20 vuotta sitten. Koskaan he eivät ole välejään selvittäneet, eivätkä saman katon alle mahtuneet.
Lapsemme ristiäiset olikin sitten "kohtaaminen vuosikymmenien takaa". Anoppi oli fiksusti, mutta appiukko teki kaikkien olon epämukavaksi todella törkeällä käytöksellään :/
No, kerran ei osaa käyttäytyä, juhlii sitten muissa juhlissa :whistle:

No, meillä on onneksi tämä asia hyvin. Omat vanhempani erosivat kun olin 6-vuotias. Nyt kun heillä on pari lastenlasta, heitä ei mikään pidä pois synttäreiltä tai muista "kissanristiäisistä". Ovat meidän onneksemme hyvissä väleissä. Joten lapset saattavat nähdä mummua ja pappaa samanaikaisesti myös normaalina arkipäivänä. kahvittelun merkeissä. :)
Ollaan sanottu myös että jos ei toimeen tule, ei tarvitse tulla. Koskee myös muita sukulaisia. Elämä jatkuu, ja jos ei aikuismaisesti esim. lasten juhlia pysty läpi käydä, ei todellakaan useita juhlia järjestetä. Se ei meillä syyksi riitä.

Mutta tämä oli vaan taas mun mielipide. :ashamed:
Toivottavasti teillä riitaiset isovanhemmat omistavilla tilanne joskus paranee. :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 15:08 wohvelimamma kirjoitti:
No, meillä on onneksi tämä asia hyvin. Omat vanhempani erosivat kun olin 6-vuotias. Nyt kun heillä on pari lastenlasta, heitä ei mikään pidä pois synttäreiltä tai muista "kissanristiäisistä". Ovat meidän onneksemme hyvissä väleissä. Joten lapset saattavat nähdä mummua ja pappaa samanaikaisesti myös normaalina arkipäivänä. kahvittelun merkeissä. :)
Ollaan sanottu myös että jos ei toimeen tule, ei tarvitse tulla. Koskee myös muita sukulaisia. Elämä jatkuu, ja jos ei aikuismaisesti esim. lasten juhlia pysty läpi käydä, ei todellakaan useita juhlia järjestetä. Se ei meillä syyksi riitä.

Mutta tämä oli vaan taas mun mielipide. :ashamed:
Toivottavasti teillä riitaiset isovanhemmat omistavilla tilanne joskus paranee. :flower:

No, meillä tuo tilanne ei parane koskaan, kun äiti on kohta 80 vanha jääräpää ja isä yli 75v. Joten täytyy vaan yrittää järjestellä muuten asiat. On vaan niin koomillistakin kun seuraa niiden höpötyksiä. Surullista on se kun heillä on jo lastenlasten lapsiakin, niin toinen jää aina pois ristiäisistä, synttäreiltä ja muista juhlista. :whistle: :headwall: =) :D :ashamed:

Meillä sama juttu,isovanhemmat ovat eronneen. eikä missään väleissä toistensa kanssa. mutta molemmat kyllä tulevat lapseni juhliin. pistän aina pojan soittamman ja kutsumaan,ja hänelle kumpikaan ei voi sanoa ei. ainut kerta aina vuodessa kun isovanhemmat näkevät toisensa on poikani synttärit. ei paljo puhu toisilleen mutta osaavat kuitenkin käyttäytyä! kaksia juhlia en alkaisi järkkäämään... jos ei halua tulla samaan aikaan,niin sitten ei tule,

Yhteistyössä