eron tuska...

Mieheni jätti jo minut rauhaan. Minä vähän ylireagoin. Hän vain oli niin kovin järkyttynyt. Ei hän minuun enään yhteyttä ota, vaan antaa olla.. Hän siis aikaisemmin lähetteli uhkausviestejä että tappaa ittensä ja ei jaksa elää ja toinen ranne on jo auki.. mutta ne onneksi loppuivat.

Miten ero päätös voikaan olla näin vaikea? Ollaan seurusteltu tenavista asti (14 vuotiaista) ja ikää on nyt 20. Tottunut olemaan koko teini-iän toisen kanssa ja kasvanut toisen kanssa.. vaikka päätös oli minun, sattuu silti niin kamalasti.. uskotteko?
Harmittaa itse kun tiedän että tämä mies olisi todella hyvä isä ja ihana aviomies kunhan vähän oppisi elämässä. Hänen pitäisi saada itsetuntoa ylös tajuamalla että pärjää itse eikä ole ripustautunut keneenkään. Suhteemme ei vaan toimi riitojen takia, ei siksi että olisi kokoajan riitoja, riitojahan saa olla ja pitää olla mutta meillä tulee sellainen iso riita jossa tapahtuu aina jotain sellasta jossa toinen loukkaantuu tosi pahasti ja jää murehtimaan asiaa joka vaikuttaa suhteen jatkoon. Ollaan niistä aina yli päästy, mutta mä sanoin kun tällänen tilanne oli viimeks tammikuussa että nyt tää on viimenen kerta kun me riidellään niin että se aiheuttaa jommalle kummalle henkistä pahaa. Sovittiin miten riidellä, tehtiin sellanen suunnitelma ja kaikkea.. mies sanoi ymmärtävänsä.. no puoli vuotta se jälkeen (nyt sunnuntaina) kaikki taas muuttui, niillä sovituilla asioilla ei ollut enään mitään väliä..
Näen vaan että epäkypsyyttä ei ole ja riidat ovat lähtösin siitä että minä sanon jonkun väärällä äänensävyllä tai ilmaisen väärin. Kun yritän selittää että en tarkoita noin sitä, hän ei kuuntele vaan huutaa päälle ja loukkaa tuplana takasin.. se on rankkaa..
Säikyn myös tosi herkästi ja huutaminen silloin kun itken on tosi rankkaa ja saa minut ahdistumaan..
Uskon että meidän molempien on parempi olla erikseen, kasvaa ihmisinä ja oppia parisuhteista jotta voimme olla joskus jollekkin hyvä vaimo tai mies. Olemme molemmat aiheuttaneet toisillemme pahaa vaikkakin vain riitojen yhteydessä mutta silti, se on rankkaa. En syytä yksin miestäni, vaan syytän parisuhteen toimivuutta.
ja sitäpaitsi, jos meidät on luotu todella yhteen ympäri mennään yhteen tullaan, kyllä me tavataan uudelleen fiksuimpina ja kasvettuina jolloin ei tiedä mitä taas on edessä.
mutta olo on ihan kamala vaikka minä tein päätöksen, mies on vaan itkenyt 24 tuntia ja on ihan maassa, sanoo ettei hänellä ole ketään. Tuossa aikaisemmin joku mainitsi keskustelupalstalla "narsistikäytöstä", sellaistahan meissä on jokaisessa. Tämä mies ei kyllä ole narsisti vaan todella todella huonon itsetunnon omaava mies joka tukeutuu elämässä liikaa läheisiin.
Ikävä on suuri koska niitä hyviäkin hetkiä oli niin paljon... tuntui vaan että ne hajoittavat riidat repi niitä hyviä hetkiä muistoista.. mutta niitäkin jäi ja ne aiheuttaa sitten sen että mua itkettää ihan kokoajan ja olo on aivan kamala, kyllä toista rakastaa vaikka kuinka huomaa että suhteessa on häikkä ja toteaa että se on tulevaisuudelle riskitekijä.. muttakun vielä ei oo se tulevaisuus, en kerennyt vielä hajota pahasti käsiin eikä hänkään mutta hajoaisimme tätä menoa ja kun mielestäni olen kaikkeni yrittänyt... tässä on oltava takana muutakin kun se ettemme osaa riidellä, uskon että juuri tämä miehen heikko itsetunto/käsitys itsestään ja en minäkään mikään varma ole... näen vaan parhaimpana vaihtoehtona järjen kannalta tämän mutta sydän sanoo muuta. Vaikka sanotaan että sydäntä pitäs kuunnella, niin mun sydän ei tajua miten hallaa tää suhde tekee loppujenlopuks meille molemmille.. mut järjellä on siitä aavistus. järki vs sydän.. vaikea ottelu.
vielä se että pelkään nyt törmääväni johonkin pahempaan, alkoholistiin tai väkivaltaiseen mieheen.. en tiedä saisiko näin ajatella.

Kertomasi perusteella mies EI olisi hyvä isä eikä hyvä aviomies. Ei noin paljon voi oppia - ihmiset ei muutu niin äkkiä. Ehkä 20 vuoden päästä...

Teit hyvän päätöksen ja nyt on aika jatkaa eteenpäin pää pystyssä ja pelkäämättä! :hug:

Suru on varmasti suuri, mutta läpihän se on käytävä. Uskon, että ratkaisu on paras teille molemmille. Miehen täytyy oppia seisomaan omilla jaloillaan. Varo tosiaan, ettet pääsy uudestaan suhteeseen, jossa joudut koko ajan tukemaan toista. Se imee voimiasi, mutta ei anna lopulta sille toisellekaan mitään. Hienoa, että olet noin hyvin kartalla tunteistanne sekä syistä ja seurauksista. :hug:

Olette ihania ihmisiä. Ajattelin että saan niskaani jotain "oisit onnellinen kun miehesi ei hakkaa sinua" ihanaa kun olette niin ymmärtäväisiä. Kiitos.

Ehkä elämä vielä tästä jatkuu.. nyt on vaan niin kamalan yksinäinen olo kun on tottunut olemaan toisen kanssa ja kaikki muiston 14 vuotiaasta ettenpäin on hänen kanssaan. Nyt pitäisi vaan kovasti pitää kiinni niistä ystävistä.. :hug:

on vaan niin kamala olo vaikka ite teki päätöksen. miettii vaan kokoajan oliko se nyt hyvä päätös. Vaikka suhde ei vielä syönyt meitä loppuun, se olisi sen tehnyt. Siinä vaiheessa kun viimeksi olin lopussa ja halusin muutosta, tehtiin sopimuksia miten toimia että tällästä ei tuu.. mutta nyt viimeksi niillä sopimuksilla ei taaskaan ollut mitään väliä.. :( hänen itsemurha viestit ja syyttelyt saivat tajuamaan että pariterapia ei ole ainoa jota tarvitaan.. niimpä en halua lähteä siihen prosessiin, muutos vie kauan aikaa ja se ei välttämättä edes tepsi..
pelko vaan vaanii korvissa että tosiaan vastaan tulee joku väkivaltainen tai alkoholisti kun tämä mies on muuten niin fiksu.. ei juo eikä mitään..

No ainahan niitä hulttiomiehiä vastaan voi tulla, se on eri asia annatko sellaisen astua elämääsi pysyvämmin. Miehestä pääsee kyllä eroon jos huomaa, että on alkoholisti/lyö. Ei alkoholismikaan ihan heti ala. Ja jos seuraava mies sitten muuttuisikin ja alkaisi juoda, niin se olisi sitten sen ajan murhe. Ei sitä koskaan voi tietää kenestä tulee alkoholisti ja kenestä ei.

En tiedä tilannettasi kunnolla joten huono kommentoida oikein mitään.. Tuntuu vain, että aika raju reagointi sinulla, jos puolen vuoden jälkeen tulee riita ja suhde olisi sitten sen vuoksi poikki (ajoittain voi kuitenkin sopimukset unohtua jne). MUTTA kun kerran mies on sen jälkeen uhkaillut itsemurhalla yms. niin hän ei kyllä vakaa persoona voi olla eikä siten kovin hyvä kumppani. Sitä uupuu henkisesti jos joutuu jonkun tukipilarina olemaan. Jatka omaa elämääsi, vielä se kunnon onni sinut kohtaa :hug:

JenPen
Mä nyt olen varmaan ihan eri mieltä mitä kaikki muut täällä...
Tietenkin tiedät itse parhaiten milloin sinulla on hyvä olla, mutta minä sain kirjoituksestais sellaisen kuvan että teidän kannattaisi pitää taukoa ja yrittää vielä Rauhoittua kummankin ja tosissaan pohtia asioita ja tulevaisuutta, elämää yhdessä ja erikseen, kun olette noin nuoresta asti olleet yhdessä. Useimmilla, jotka ovat teini-ikäisistä asti pitäneet yhtä, tulee jossain vaiheessa sellainen olo että olisikohan kuitenkin joku toinen minua varten ja alkaa miettimään millainen parisuhteen kuuluu olla. Ajan myötä, kun pääset surusta ja huonosta omatunnosta yli, itsellesi selviää kyllä oletko onnellisempi yksin vai ex-miehesi kanssa. Olet kuitenkin nuori, ja helposti tulee silloin ajateltua että jonkun toisen kanssa olisi asiat paremmin. Jokaisessa suhteessa kuitenkin on vaikeutensa ja joskus aikoja, jotka tuntuvat ylitsepääsemättömiltä.

Jonkinlainen parisuhdeterapia voisi tehdä teille hyvää, koska miehesi vaikuttaa kovin epävarmalta. Tiedätkö, mistä hänen itsetunto-ongelmansa johtuvat? Siihen johtavista tekijöistäkin puhuminen voisi jo auttaa. Pystyykö miehesi avautumaanja puhumaan sinulle kaikesta, myös peloistaan syyllistämättä sinua? Ainahan noita sopimuksia tehdään siitä miten riidellään ja mitä ei saa tehdä, mutta eivät ne ikuisesti pidä paikkaansa. Teillä kuitenkin oli pitkä aika jolloin tällaisia riitoja ei ollut. Oletko kokeillut poistua paikalta vaikka hetkeksi kävelemään, jolloin miehesi rauhoittuisi?

Vaikea kommentoida enempää tai tarkemmin, kun et kerro yksityiskohtia millä tavoin toisianne satutatte. Haukkumalla? Syyllistämällä turhasta? Mitätöimällä toista ja toisen mielipiteitä? Takertumalla vanhoihin mokiin/asioihin? Missään nimessä ei pitäisi takertua vanhoihin erimielisyyksiin tai erimielisyyksiin/tapahtumiin joita ei voi muuttaa. Ne pitäisi kerran keskustella asiallisesti selväksi ja vaikka olisi senkin jälkeen pettynyt kumppaniinsa ko. asiassa, unohtaa se. Myöskään toisen heikkoja kohtia ei pitäisi riidellessä vetää esiin. Kuuntelemalla kuinka paljon toista todella on satuttanut sanomisillaan (ja sitä saa miehelle kerrata todella moneen kertaan ja perustella perusteellisesti miksi on äärettömän loukkaantunut), oppii tunnistamaan riidellessä sen oman pisteensä, jolloin on vaara taas loukata toista: Silloin osaa vetäytyä pois ja palata asiaan myöhemmin, mikäli selvitettävää vielä on.

Olen itse kaikenlaisten perhe- ja parisuhdetapahtumien jäljiltä tosi epävarma ihminen. olen epävarma itsestäni ja minun on melkein mahdoton luottaa kehenkään, ystäviinkään, miehistä puhumattakaan. Pelkään aina etten ole riittävän fiksu, sosiaalinen, kaunis, laiha, osaava, ammattitaitoinen, mukava, kiltti, rohkea...... Ne muutamat miehet kenet olen päästänyt niin lähelle ja kenelle olen lopulta uskaltanut avautua ja olla ihan oma itseni, ovat riitojen yhteydessä tarttuneet juuri noihin mun heikoimpiin kohtiin ja haukkuneet niistä ja syyllistäneet mua siitä millainen olen. En osaa itse vastata niihin muuten kuin hyökkäämällä takaisin, sanomalla jotain toisen heikoista kohdista vaikka itse kadun sitä välittömästi. Pikkuhiljaa olen oppinut kuitenkin hillitsemään suuni ja poistumaan paikalta, hiljenemällä sellaisessa tilanteessa. Tosin se on tuntunut miehiä vain lietsovan lisää, sitä mukaa haukuttu vaan enemmän ja pahemmin kun itse en suostu lähtemään leikkiin mukaan. Toivon, että jos joskus vielä yrität miehesi kanssa, pystyt suhtautumaan ymmärtäväisesti hänen epävarmuuteensa. Edellyttäen tietysti että miehesi oppii elämään asian kanssa sälyttämättä sitä sinun niskaasi.

Mutta, ajan kuluessa tiedät miten on parasta tehdä. Jaksamista siihen, se on raskas prosessi vaikka itse oletkin aloitteen eroon tehnyt! :hug: Olen itse alkuvuonna eronnut muutaman vuoden kestäneestä suhteesta, omasta aloitteestani. Kauheella vauhdilla oon yrittäny päästä yli asiasta ja olla ajattelematta sitä ja toivoa, et ratkaisu oli oikea, mut vieläkin välillä vaikeaa. Toisaalta kun mietin miten paljon muutamassa vuodessa mua mitätöitiin, haukuttiin ja syyllistettiin, olen tyytyväinen päätökseen ja siihen että lähdin ajoissa etten ehtinyt miestä loukata samalla mitalla takaisin. Kirjoittele jos haluat jutella.

Yhteistyössä