Lapsuudenkodit mallit vaikuttavat pitkään käytökseemme, varsinkin jos niitä ei tunnista. Yleensähän näin on. Jos toinen etsii isää, hän löytää sen, joka haluaa olla isä, suojeleva ja varjeleva. Asioista ei kyetä silloin puhumaan.
Kunnon parisuhteessa ei lakaista maton alle vaan se on jatkuvaa kyseenalaistamista. Se vaatii rohkeutta.
En tarkoita naputusta ja jatkuvaa riitelyä vaan sitä, että selkeästi ilmaistaan kun on puhuttavaa ja toinen siihen suostuu. Toki impulsiivinen saa olla, siis ihminen.Kun maton alla on niin iso möykky, ettei kyetä ylikävelemään, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota tai mennä pariterapiaan. Se alkuperäinen partneri voi löytyäkin.
Kun sitten löytää uuden, ei mene kauankaan kun samat ongelmat ovat edessä. Tämä on se loukku, jos omia tunteitaan ei kykene selvittämään. Jos ihastuu ennenkuin on selvinnyt entisestä, on suuri vaara kaatua tähän samaan itsessä olevaan ""vammaan.""
Kerron esimerkin lapsuuden vaikutuksesta:Oma mieheni vaati minua tottelemaan. Minun piti olla kuin lapsi, jolla ei ole omaa silmää tai näkökulmaa. Pahinta oli, jos vielä sanoilla ilmaisin tunteitani tai epäkohtia, joista haluaisin puhua.Naisen puuttumisen yhteisiin asioihin hän koki valtavana loukkauksena.
Minulle selvisi myöhemmin, että mieheni ei ollut koskaan kyseenalaistanut mitään isänsä tekemää tai sanomaa. Kukaan perheessä ei ollut kyseenalaistanut tai pullikoinut. Kaikki olivat alistuneet kuin automaatit.Mieheni jatkoi isänsä mallia. Hän ei tehnyt sitä ilkeyttään tai tyhmyyttään vaan siksi, että oli saanut sellaisen ""normaalin mallin."" Toki tämä ei ollut ainoa ongelma, mutta terapiassa niistä selvittiin ja nyt jatketaan suunnilleen tasavertaisina.
Olemme jo vanhoja ihmisiä. Toivon, että sinäkin, eroat tai et, tutustuisit itseesi ja tuohon tarpeeseen olla suojeleva isähahmo, ettet menisi toiseen ääripäähän naista valitessasi. Näinkin tapahtuu.Onnea kuitenkin matkallesi.