Ero, yhteinen talo ja hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei voi käsittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei voi käsittää

Vieras
omakotitalo ostettu, lapset tehty ja nyt tuli ero ja mitä tekee mies, vaatii minua hoitovapaalla maksamaan takautuvasti kaikki minun osuudet lainan lyhennykseen ja muut talon menot, minut ostetaan ulos tästä talosta ja olen kuulemma itse valinnut kun olen hoitovapaalle jäänyt lapsiamme hoitamaan :(
voiko tuollainen oikeasti olla todellista????
Onko nainen tosiaan näin heikoilla tässä tilanteessa????

joo avopari ollaan ja minun pitäisi nyt maksaa kaikki omat osuuteni talon juoksevista kuluista ja lainan lyhennyksistä, sanoin miehelle että millä hän kuvittelee että pystyn minimi kotihoidontuella mitään maksamaan, niin jostain kuulemma on rahaa revittävä ja minulle tulee kuulemma vain pieni osuus tästä talon hinta arviosta..

[QUOTE="Vieras";28377338]Jos olette naimisissa, eikä teillä ole avioehtoa, omistatte yhtä paljon talosta. Huolimatta siitä mitä kukin on aikanaan tienannut.[/QUOTE]

näin. Paitsi jos miehelläsi on selkeästi enemmän omaisuutta (säästöjä, auto, asunto ym.) niin tuota jakoa voidaan kohtuullistaa eli sen ei tarvi antaa sulle kaikesta puolia. Mutta jos olette naimisissa niin miehesi pitää maksaa sulle puolet talosta.
Mutta jos ette ole naimisissa ja talo on miehen nimissä niin se on vain voivoi ja mies on pistää sut pihalle ilman mitään.

Mutta nyt kannattaa ottaa siihen ulkopuolinen ihminen joka tekee sen osituksen teidän kanssa niin tulee kaikki varmasti oikein ja kumpikaan ei voi alkaa vaatia myöhemmin enään mitään.

Ei onnistu. Olet ollut hoitamassa TEIDÄN YHTEISIÄ lapsia. Voit kylmästi heittää ukolle, että voi lähteä käräjöimään, jolloin hän kaivelee kuvetta sinun poisostoon sekä omiin käräjöintikuluihin ja sinä makselet sitten omat käräjöinti kulusi, sitten siitä osto-osuuden "voitosta", mutta tasan se menee. Eli jos miehesi haluaa maksella enemmän talostanne, niin ei kuin käräjille vaan ;) Ja jos joudut ennen sitä muuttamaan talosta pois, niin mies on velvoitettu maksamaan sinulle vuokraa :)

Sulla on kuspää mies. Ei hänellä taida mitään oikeuksia olla moisia vaatia. Yhtä hyvin sä voisit vaatia häneltä sitten korvausta menetetystä palkkatulosta kun olet hänen lapsiaan hoitanut kotona. Paljos ne päivähoitomaksut sit onkaan..? No ei. Jos talo on teidän puoliksi niin mies maksaa sulle puolet (toki sitten sun pitää kuitata oma osuus lainasta).

Ukkos yrittää nyt vedättää. Vaikka ette ole naimisissa niin sinulle kuuluu osa talosta riippumatta siitä, mitä olet maksanut, koska olet hoitanut teidän yhteisiä lapsia. Kysy oikeusapua tai palkkaa lakimies. Koita ensin kuitenkin neuvotella miehen kanssa. Jos ei onnistu keskustelu, niin sit olet vaan tiukkana, elä alistu!

Kun ostitte talon. Laitoitteko sen molempien nimiin vai onko se vain miehesi nimellä

Jos talo on molempien nimellä, niin pyydät talosta hinta-arvion ja teette sen jälkeen pankissa kauppakirjat, jolloin miehesi ostaa osuutesi talosta

Ei miehesi voi säännöstellä rahaa jonka saat talosta, joka on teidän molempien nimissä. Puolet kuuluu sinulle

joo avopari ollaan ja minun pitäisi nyt maksaa kaikki omat osuuteni talon juoksevista kuluista ja lainan lyhennyksistä, sanoin miehelle että millä hän kuvittelee että pystyn minimi kotihoidontuella mitään maksamaan, niin jostain kuulemma on rahaa revittävä ja minulle tulee kuulemma vain pieni osuus tästä talon hinta arviosta..

Jos talo on miehen nimissä, niin et saa edes tuota "pientä osuutta". Avoliitto perhemuotona lähentelee järkevyydessä vuokra-asumista...

Talo on molempien nimissä ja ilmeisesti tässä joudutaan käräjille lähtemään koska tuo ihminen on muuttunut täysin eri ihmiseksi, ajattelee vain ja ainoastaan rahaa.. mutta sitä saa mitä tilaa.....

Hanki juristi, vaikka oikeusaputoimistosta. Suomessa on nykyään voimassa nk. avoliittolaki, joka suojaa esimerkiksi sinun tilanteessasi olevaa naista kohtuuttomuudelta.

Seuraavan kerran kun miehesi vaatii jotain takautuvia korvauksia lainanmaksusta, sano sinä hänelle maksat, jos jos hän maksaa 2 000 euroa kuukaudelta takautuvasti yhteisten lasten ja yhteisen kotitalouden hoitamisesta koko kotonaoloajaltasi. Ja miehen on syytä muistaa myös työnantajamaksut! Ympärivuorokautiselel hoitotyölle pari tonnia kuussa on vielä pilkkahinta! Sinun kotityösi on mahdollistanut sen, että ex- miehesi on käynyt töissä ja tienannut talorahoja. Jotka hän nyt kuvittelee voivansa periä sinulta takaisin. Ja edellä selvitetyn vuoksi se uusi avoliittolaki säädettiin.

Mikä on se juttu että haarojen levittämisellä tienaa ilmaisen asumisen?

Nykytiede on pystynyt selvittämään, että ihminen ei lisäänny yksineuvoisesti. Eli nainen ei omin avuin sikiä kotona ja tuota yksin miehen riesaksi ja ristiksi ja taloudelliseksi rasitteeksi lapsia. Edellä selvitetyn vuoksi on katsottu, että naisen (tai kotiin jääneen miehen) ei tarvitse kärsiä taloudellisesta vääryydestä sen vuoksi, että on hoivannut kotona yhteistä jälkikasvua.

Hankalia tilanteita. Jos talo on molempien nimissä niin puoliksi menee ja mies ostaa osuutesi. Nykyään naiset itse valitsevat sen jäävätkö kotiin vai menevätkö töihin. Siten minusta ei sellaisesta voi korvauksia mieheltä vaatia. Mieskään tosin ei voi vaatia sinua maksamaan asumisestasi jälkikäteen.

Käräjille on järjetöntä lähteä, kun menetätte rahaa hirveästi oikeudenkäyntikuluihin. Lain mukaan nuo asiat menee eli talo myyntiin ja maksatte velat ja loput jaatte puoliksi tai mies ostaa osuutesi talosta. Mitään ihme maksuja ja korvauksia ei kannata alkaa vaatimaan. Toivottavasti mies ymmärtää ettette rahaa turhaa menetä.

Niin käräjöintiin menee rahaa, mutta jos vaihtoehtona on, että mies vaatii rahaa, eikä suostu mitään jakamaan niin sitten käräjät on parempi. Tapahtuu edes joku oikeus.

Miten voikin erot olla niin hankalia. Ihmiset todella toisinaan menettävät järkensä... tsemppiä.

Kiitos neuvoista, noista sain henkiseen pakokauhuun helpotusta ja voimaa

Hyvä niin! Ja voit luottaa siihen, että et joudu suostumaan kohtuuttomuuksiin. Tunnen asian oikeasti.

Tuon esimerkin takautuvan palkan vaatimisesta oli tarkoitus kuvata avoliittolain säätämisen taustalla ollutta ajatusta ja aiemman vallinneen yhteiskunnallisen epäkohdan (avopuolison taloudellinen sortaminen tietyissä avoliitoissa) korjaamista. Et siis voi vaatia mieheltä suoraan palkkaa tekemästäsi kotityöstä, mutta vetoamalla yhteisen talouden ja yhteisten lasten hyväksi vuosien saatossa tehtyyn työhön voit torpata miehen vaatimukset pitää yksin sinun työpanoksesi turvin ja avulla tienatut rahat. Eli jos mies alkaisi vaatimaan sinulta takautuvasti talolyhennyksiä, voit vedota omaan panokseesi, joilla olet "tienannut" oman osuutesi.

Kuule ennemminkin se on niin päin että mies joutuu maksaa korvausta sulle menetetyistä ansioista siltä ajalta kun olet ollut kotona hoitamassa hänen jälkikasvuaan

[QUOTE="Vieras";28377662]Kuule ennemminkin se on niin päin että mies joutuu maksaa korvausta sulle menetetyistä ansioista siltä ajalta kun olet ollut kotona hoitamassa hänen jälkikasvuaan[/QUOTE]

No ei nyt noinkaan. Suomessa kuitenkin naiset itse valitsevat menevätkö töihin tai hoitavatko lapsia kotona. Ikävintä tuossa on sekin, että naisilla on tuohon oikeus, vaikka mies toivoisi, että myös vaimo tienaisi. Onhan perheitä, joissa vaimo voi olla vuosikaudet kotona ja mies tienaa ja maksaa kaiken ja joutuu sitten nipistään omasta rahankäytöstä eli ei reilua.

[QUOTE="vieras";28377667]No ei nyt noinkaan. Suomessa kuitenkin naiset itse valitsevat menevätkö töihin tai hoitavatko lapsia kotona. Ikävintä tuossa on sekin, että naisilla on tuohon oikeus, vaikka mies toivoisi, että myös vaimo tienaisi. Onhan perheitä, joissa vaimo voi olla vuosikaudet kotona ja mies tienaa ja maksaa kaiken ja joutuu sitten nipistään omasta rahankäytöstä eli ei reilua.[/QUOTE]

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa nykyään?! RAHARAHARAHA. Onko sun mies "kieltänyt" sua jäämästä kotiin? Meillä ainakin päätös siitä et lapset on hoidettu kotona, on ollut yhteinen. Minä olen pääosin lapset hoitanut kotona, nyt tosin mies kotona ja mä töissä "pakon edestä". Mies jäi työttömäksi nimittäin, mutta tähän saakka mies on ilomielin "maksanut kaiken" ja ollut tyytyväinen, että lapsia ei tarvitse raahata aamulla mihinkään. Ja nyt mä maksan ihan mielelläni "kaiken" ja olen samasta asiasta onnellinen :D

Ja ap:lle, tosiaan mies ei voi tuollaista vaatia. Ota joku ulkopuolinen tekemään ositusta. Mies voi yrittää alkaa hankalaksi, mutta sille se huonosti käy. Äläkä mee suostumaan mihinkään alhaisiin kauppahintoihin talosta!

Yhteistyössä