Ero tulossa, jelppiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Eli olemme tulleet siihen tulokseen ettei yhteiselomme enään toimi ja on parempi erota hyvissä väleissä vielä kun voi. Meillä on alta vuodenikäinen lapsi ja mietinkin mihin nyt seuraavaksi otan yhteyttä? Olemme sopineet että lapsi on vuoroviikot molemmilla, eli miehen ei ole (ilmeisesti) pakko maksaa elatusmaksuja (enkä sitä haluaisi hänen pienistä tuloistaan vaatiakkaan) ja tarkoitukseni on olla lapsen kanssa kotona siihen asti että oppii puhumaan tai ainakin kommunikoimaan, jotta tiedän että hoidossa kaikki on hyvin. Mutta saanko muuta kun hoitotuen? sillä ei kyllä vuokraa maksa saatika laskuja... Ja mistä ylipäänsä asunto? minulla kun ei ole tällähetkellä tuloina kun vanhempainraha? Jos jollain on kokemusta asiasta toivoisin että kertoisitte mihin otan yhteyttä ja mistä saan rahaa elämiseen.

Ensinnäkin, alle vuoden ikäinen lapsi EI ole kypsä vuoroviikkosysteemeihin. Se on loistava n eskari-iästä ylöspäin, mutta alle vuodenikäiselle se on katastrofaalinen.

Toiseksi; kotihoidontuen lisäksi tulet saamaan - tuloistasi riippuen, jos kotihoidontuki siis on ainoa tulosi niin saat varmaan aika reippaasti - asumistukea vuokra-asuntoon, lapsilisän ja lapsilisän yh-korotuksen sekä mahdollisesti toimeentulotukea. Ota selvää nyt etukäteen myös oman kuntasi kuntalisästä. Jos miehesi tulot ovat pienet, niin voi olla, ettei hänen tarvitse suurta elatusmaksua maksaa, vaan osa tulisi kelalta elatustukena.

Varaa aika oman kuntasi lastenvalvojalta jotta pääsette sopimaan asumis-, tapaamis- ja elatusasioista. Lastenvalvojien yhteystiedot löytyvät yleensä oman kunnan nettisivuilta sosiaalitoimen tai perhepalveluiden alta.

Et kai sä nyt vuoden ikäistä laita tollaseen viikko-viikko systeemiin! En ikinä pystyis olemaan joka toinen viikko erossa lapsestani :( Nytkin joudun olemaan 5 päivää kun tyttö on mummolassa ja tämä on ihan tuskaa... Kyllä noin pieni tarttee vielä äitiä paljon enemmän kuin joka toinen viikko. Eri asia sitten vähän vanhempana.

Jotenkin todella vaikea uskoa että kukaan lähtisi alle vuoden ikäisen kanssa vuoroviikko-asumiseen. Toisaalta, siihen sanoo viimeistään lastenvalvoja että aivan järjetön idea.

Jos sä kerran haluaisit olla lapsen kanssa kotona niin mitä teet viikot jolloin lapsi on poissa? Entä millä mies elää ja jos on töissä niin miten lapsen hoito järjestyy hänen viikoillaan?

Jos tämä on ihan tosiviesti niin olisi mielenkiintoista kuulla miten olitte ajatelleet systeemin järjestää. Mies on ilmeisesti hyvin täysipainoisesti hoitanut lasta tähän saakka jos hän on täysin samalla viivalla vanhempana lapselle kuin sinäkin.

Joo kyllähän se hurjalta kuullostaa, tuo vuoroviikko systeemi. Ex-puolisoni muuttaa alivuokralaiseksi äitinsä kotiin ja itse aijon pysytellä samalla paikkakunnalla, olemme molemmat eläneet koko elämämme täällä. "mummi" tätä ehdotti, koska mulla jäi opinnot kesken ja näin saisin hyvin aikaa hoitaa ne loppuun. Eli toisin sanoen lapsemme olisi vuoroviikot mummin ja isin kanssa ja itse voisin nähdä lasta vaikka jokapäivä.

Yhteistyössä