Hmm...en kyllä nyt hirveän tarkkaan lukenut vastauksia, joita olet saanut, mutta kerron omat kokemukset, jos niistä olisi vaikka apua.
Omasta erostani tulee kuluneeksi kesällä 2v. Lapset olivat eron hetkellä 1v, 4v ja 5v. Eron syitä en lähde puimaan, siitähän tässä keskustelussa ei käsittääkseni ollut kyse. Ero on aina rankka, sekä meille vanhemmille, mutta etenkin lapsille.
Meillä ex ehdotti myös viikko-viikko systeemiä, mutta torjuin ajatuksen heti kättelyssä. Sanoin, että lapset ovat niin pieniä vielä, että en usko olevan hyväksi. Sanoin, että mielummin vaikka kuolen ikävään ja annan lapset kokonaan exälle ja olen vkoloppu äiti, kuin katson lasten kärsivän heittelystä. Tämä sai exän heräämään, hän totesi, että tuskin pystyy ja jaksaa olemaan niin paljon lasten kanssa (mikä on mielestäni upeaa, että hän sanoi sen niin rehellisesti).
Olen sitä mieltä, että lapset tarvitsevat molempia vanhempiaan tasapuolisesti, mutta etenkin pienillä lapsilla olisi hyvä olla ns. "pääkallopaikka". Vaikkakin lapsilla on kaksi kotia, toisessa vain ollaan hieman vähemmän kuin toisessa. Ehdotin että aluksi otetaan käyttöön joka toinen vkoloppu ja kun saadaan asiat järjestykseen, puolin ja toisin, siirrymme pidennettyyn vkoloppuun. Ts. olen sitä mieltä, että isän on tosiaan hyvä saada myös sitä arjen kokemusta. Meillä mentiin eka puol vuotta miten sattuu...tai pääsääntöisesti joka toinen vkoloppu, mutta isä auttoi esim. iltaisin, jos minulla sattui olemaan harrastuksia.
Nyt on käytäntönä, että "vkoloppu" alkaa isällä to (hakee lapset tahoiltaan) ja päättyy ma (minä haen lapset hoidoista jne.). Lapsilla on isällä ikävä äitiä ja äidillä ikävä isää edelleen. Lasten kanssa on juteltu, että se on ihan normaalia ja näin pitääkin olla. Ja että isällä on ikävä lapsia ja äidillä on ikävä lapsia, mutte onneksi on puhelin keksitty ja kun puhalletaan yhteen hiileen, me pärjätään.
Vaikeita aikoja edessä, mutta varmasti myös takana teillä. Kannattaa jutella, jutella ja keskustella. Tehän kuitenkin joudutte / olette seuraavat 18vuotta (ja luultavasti senkin jälkeen) tekemisissä, niin olisi lasten kannalta tärkeintä säilyttää hyvät ja terveet välit. Mustasukkaisuudet, katkeruudet ja muut tunteet exiä kohtaan huit hittoon ja lastenetu ja priorisoidaan ykköseksi.
Tsemppiä ja jaksamista arkeen! Toivottavasti tästä löpinästä sai jotain ajatuksia.
Tässä vielä hirvittävän hyvä linkki aiheesta:
http://olotila.yle.fi/sisallot/blogit/perhepaletti/lapsen-vuoroasuminen-eron-jalkeen
Jos tätä pystyy liittämään näille sivuille.