Ero! Elatusmaksut, lastenvalvoja, tapaamiset..? Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
Meidän avoliitto lapseni isän kanssa päättyy kuun vaihteessa ja olisi aika sopia tapaamisista ja muista.

Miten edetä? Soitan lastenvalvojalle? Mits siellä tehdään ja sovitaan? Vai pitääkö sopimukset olla valmiina ja siellä ne vahvistetaan? Saako lastenvalvojalta neuvoja ennen kuin on itse aika sopimusten tekoon?

Mä oon ihan ällikällä lyöty nämä on kaikki niin uusia asioita..
Mies tuskin on kovinkaan yhteistyökykyinen, eikä halua sopia minun kanssani mistään etten voi käyttää häntä hyväkseni.. Ja on myös huolissaan siitä jos saan euronkaan liikaa elatusmaksuja..

Minkä suuruisia nuo maksut on yleensä? Tulosidonnaisia ovat toki, mutta mikä se haitari on noin yleensä? Mies on normaalituloisessa työssä, ei siis mikään erityisen rikas ja hänellä on asuntolainaa..

Mikä on mielestänne kohtuullista, kun ehdotan tapaamisia? Lapsi on 10kk ja ollut isänsä kanssa minimaalisen vähän. Itkee eikä rauhoitu hänen syliin, ellen ole lähettyvillä (eli vierastaa? Hyi, miltä se kuulostaakin kun puhutaan lapsen isästä). Eli yökyläilyt ei vielä? Lapsi on vielä rinnallakin satunnaisesti...
Isä ei ole omasta tahdostaan halunnut olla lapsen kanssa, ei osaa hoitaa sitä jne. Minun kanssani ei ole halunnut viettää aikaa oikeastaan lapsen syntymän jälkeen ollenkaan. Ja asiat ovat päässeet siihen jamaan ettei heillä ole oikeastaan suhdetta ollenkaan. Mies itse halusi että muutamme pois.
Olen ajatellut 4h kaksi kertaa viikossa? Onko se liian vähän? Näin alkuun, myöhemmin sit enemmän. Mulla ei ole mitään syytä estää heitä tapaamasta toisiaan, kunhan tiedän että lapsi voi hyvin isänsä kanssa.

Meidän suhde ja ero on hyvin monimutkainen, mutta toivon että saamme tapaamisiin jonkun järjen. Tuntuu vain niin epäreilulta ja yritän olla katkeroitumatta.

Näihin on aina vaikea antaa neuvoja.... Muista se, että mitä ikinä sovitte ja paljonko elarit on jatko tapaamiset yms. Niistä on mustaa valkoisella ja pidä kiinni sopimuksesta, vaikka se joskus tuntuu pilkun viilaamiselta :) Näin ei pääse sitten puolin eikä toisin syntymään kärhämää:)

Kiitos vinkeistä. Eroperhe.netissä olenkin jo vieraillut.

Haluaisin vain käytännön neuvoja, summia ja lukuja. Miten teillä on toimittu?
Tietoa on niin paljon, mutta en osaa poimia sieltä oikeaa. Tilanteetkin on niin erilaisia ja yleispäteviä ohjeita on hankala löytää.

Mieheni kohdalla tilanne on ollut niin erilainen vaikka lapsi ollut yhtä pieni, joten en ala erittelemään.

Myös sinun tulosi lasketaan. ja teidän YHTEINEN ELATUSKYKY on se ratkaiseva tekijä.

Varaat ajan lastenvalvojalle ja siellä kesustelette ja joko tulette/ette tule yhteiymmärrykseen elatusmaksusta. Se voi olla oikeastaan mitä vaan. Kun siihen vaikuttavat matkakustannukset, muut lapset, yms.. yms.. yms..

Alkuperäinen kirjoittaja gd:
Näihin on aina vaikea antaa neuvoja.... Muista se, että mitä ikinä sovitte ja paljonko elarit on jatko tapaamiset yms. Niistä on mustaa valkoisella ja pidä kiinni sopimuksesta, vaikka se joskus tuntuu pilkun viilaamiselta :) Näin ei pääse sitten puolin eikä toisin syntymään kärhämää:)

Juuri näin.

Ja muista, että miehen ei ole pakko tulla tapaamaan lasta, se on vain tapaamisOIKEUS.. ettei tule pettymyksiä.

Mulla ei ole erosta kokemusta joten en tiedä millä nimikkeellä tästä sovitaan, mutta kannattaisi sopia eräänlainen "lomailu-oikeus" , esim. yksi viikko keväällä, kaksi kesällä ja yksi syksyllä, jolloin sinun ei ole pakko luovuttaa lasta isälle vaan voitte käydä vaikka sukuloimassa jos haluatte. Just oli täällä juttua kun uusperhe ei pääse ulkomaanmatkalle kun on kahdesta päivästä kiinni eikä toinen vanhempi jousta yhtään, niin etukäteen varautuisi tällaseen.

Mulla 3v.tyttö ja isänsä maksaa 140e kk/ssa.osalistuu myös isompiin hankintoihin kuten vaatteisiin tällä hetkellä.Tapaamiset menee pääosin mun töiden mukaan.Mulla kolmivuorotyö ja kun olen illassa tai yössä on tyttö isällään.Tää on toiminut meillä toistaiseksi ihan hyvin. :)
Onko sulla töihin meno lähellä?Mieti miten paljon lapsi tarvitsee kaikenlaista ja laskeskele vähän.Sähän saat sitten myös korotettua lapsilisää joka n.150e/kk. Sun kannattaa heti varata se aika astenvalvojalle jossa sopimukset tehdään koska sinne aikamoiset jonot että voi mennä kuukausienkin päähän..Siellä auttaavat ja sopimukset tehdään.Hekin ehkä summaa ehdottavat.Tulee kutsu molemmille erikseen sinne,samalla kun aikaa varaat annat myös miehesi tiedot niin lähettäävät sen lapun. Tsemppiä jatkoon!!

Yhteistyössä