Ero edessä ja mies haluaa, että mulle tulee yksinhuoltajuus. On ihan ehdottomasti sitä mieltä.

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
hhaa
Alkuperäinen kirjoittaja yh:
Sua vituttaa!? Eiköhän se ole lapsen onni että on kaksi vanhempaa päättämässä hänen asioistaan. Mitä jos yksinhuoltaja päättää muuttaa lapsen kanssa ulkomaille niin ettei toinen vanhempi näe lastaan koskaan? Jos isä on valmis tällaisen riskin ottamaan, niin hän ei lapsestaan pahemmin välitä.
Mikä onni se on jos pankkitiliäkään et voi lapselles avata ilman toisen vanhemman suostumusta. Helvetin hienoo vai.

Järki käteen nyt.

yh
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Uskomatonta, että jotkut kuvittelee yksinhuoltajuuden/yhteishuoltajuuden vaikuttavan raha-asioihin ja tapaamisasioihin.
Ainoat erot on lähinnä ne, että jokaiseen hakupaperiin (esim. passin hakeminen) ei tarvita myös sen toisen vanhemman allekirjoitusta, kun on yksinhuoltajuus.
Antaisitko miehelle yksinhuoltajuuden jos tilanne olis toisinpäin? Luopuisit oikeuksistasi lapsiisi sen takia että passin hakeminen on sitte tulevaisuudessa helpompaa?

-
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko siitä jotain hyötyä miehelle?
Ja miten esim. tarhamaksut menee? Minäkö yksinhuoltajana maksan kaiken?
Kiinnostaisi tietää miksi sun mies haluaa ehdottomasti sulle yksinhuoltajuuden. Perusteliko kantaansa mitenkään?
Tulee kuulemma mulle edullisemmaksi. En ole perehtynyt asiaan, mutta ihmetytti kun oli niin varmana asiasta.
Sun miehellä on nyt ihan vääriä käsityksiä tai sit se vaan yksinkertaisesti ei halua huoltajuutta...

halloo
Antaisitko miehelle yksinhuoltajuuden jos tilanne olis toisinpäin? Luopuisit oikeuksistasi lapsiisi sen takia että passin hakeminen on sitte tulevaisuudessa helpompaa?
Jos teillä yhteishuoltajuus pelaa, niin ei tarkota että se olis muille hyvä juttu.
Kyllä lähivanhemmalla pitää olla oikeus päättää lapsensa asiat. Johan sen sanoo järkikin.

Uskomatonta, että jotkut kuvittelee yksinhuoltajuuden/yhteishuoltajuuden vaikuttavan raha-asioihin ja tapaamisasioihin.
Ainoat erot on lähinnä ne, että jokaiseen hakupaperiin (esim. passin hakeminen) ei tarvita myös sen toisen vanhemman allekirjoitusta, kun on yksinhuoltajuus.
Ihan sama kummin päin. En mä tässä puhunut äidistä ja isästä. On etävanhempi ja lähivanhempi. Eikä mulla ois mitään intoa estää esim. lapsen ulkomaanmatkaa sillä etten suostuisi passiin. Mutta niin jotkut tekee kiusallaan.

yh
Alkuperäinen kirjoittaja halloo:
Jos teillä yhteishuoltajuus pelaa, niin ei tarkota että se olis muille hyvä juttu.
Kyllä lähivanhemmalla pitää olla oikeus päättää lapsensa asiat. Johan sen sanoo järkikin.
Niin mutta kertokaahan nyt naiset, kuka olis valmis luopumaan oikeuksistaan lapsiinsa? Uskon ettei kukaan. Miksi miehen pitäisi?

Niin mutta kertokaahan nyt naiset, kuka olis valmis luopumaan oikeuksistaan lapsiinsa? Uskon ettei kukaan. Miksi miehen pitäisi?
Eipä siinä mikään vanhemmuus lakkaa olemasta, samalla tavalla menee tapaamisasiat jne.

yh
Eipä siinä mikään vanhemmuus lakkaa olemasta, samalla tavalla menee tapaamisasiat jne.
Yhtälailla se kenellä on yksinhuoltajuus voi estää toista osapuolta osallistumasta lapsen elämään, salaa tietoja esim. terveydentilasta tai mitä ikinä nyt keksiikään.

Ei taida miehesi paljon tietää erojutuista.

Semmoista ei kai ole mainittu, että jos molemmat olette huoltajia ja sinä sairastut, etkä pysty lapsesta huolehtimaan, teidän on helppo sopia keskenänne, että lapsi muuttaa tilapäisesti/vakituisesti isänsä luokse. Tai jos lapselle jossain ikävaiheessa tulee tarve asua mieluummin isän kanssa kuin sinun, asia on mutkaton järjestää.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Ei taida miehesi paljon tietää erojutuista.

Semmoista ei kai ole mainittu, että jos molemmat olette huoltajia ja sinä sairastut, etkä pysty lapsesta huolehtimaan, teidän on helppo sopia keskenänne, että lapsi muuttaa tilapäisesti/vakituisesti isänsä luokse. Tai jos lapselle jossain ikävaiheessa tulee tarve asua mieluummin isän kanssa kuin sinun, asia on mutkaton järjestää.
Tämä on yksi suurimmista syistä, miksi mulla ja exällä on yhteishuoltajuus. Jos minä olisin kuollut pojan ollessa alaikäinen, poika olisi mennyt suoraan isälleen. Mikäli mulla olisi ollut yksinhuoltajuus, sosiaaliviranomaiset olisivat päättäneet, mihin lapseni menee... mahdollisesti lastenkotiin tai jollekin täysin vieraalle.

Mitä tulee yhteishuoltajuudessa niihin etävanhemman alekirjoituksiin erilaisiin papereihin, niin mä tarvitsin niiden reilun 17 vuoden aikana vain 4 kertaa exän nimmaria. Ensimmäisen pojan mennessä ekalle luokalle valtakirjaan, jolla exä valtuutti mua allekirjoittamaan hänen puolestaan kaikki pojan koulunkäyntiä koskevat paperit. Toisen 6 vuotta myöhemmin eli samanlainen paperi yläastetta varten. Kolmannen kerran passiin ja neljännen kerran valtakirjaan pojan mennessä lukioon.

sossutäti
Keittiönoita, sosiaaliviranomaiset selvittävät aina onko se toinen vanhempi lapselle sopiva, huoltajuus ei siihen vaikuta. Lastensuojelulla on se viimeinen sana, myös huoltajaan nähden. Toinen vanhempi on kuolemantapauksissa aina ensisijainen, sitten tälle vanhemmalle vain haetaan huoltajuus. Huoltaja lapselle haetaan joka tapauksessa.
Edullisemmaksi ei tule että luopuu huoltajuudesta, elatukseen ja tapaamiseen huoltajuus ei vaikuta. Se vaikuttaa päätöksentekoon lasta koskevissa asioissa ja tiedonsaantiin. Monella ei-huoltajalla on kuitenkin tiedonsaantioikeus, eli vanhemmat voivat näin keskenään sopia, tai sitten se on käräjäoikeuden määräämä jos vanhemmat eivät ole sopimukseen päässeet.

ei pidä paikkaansa keittis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
He tekevät silloin väärin. Jos sulla on yksinhuoltajuus, eksälläsi ei ole OIKEUTTA saada minkäänlaista tietoa lapsistanne.
No tietenkin on, jos se yksinhuoltaja on antanut siihen luvan.
Minun exäni antoi luvan että saan lastani koskevia tietoja esimerkiksi koulusta.He eivät suostuneet luovuttamaan minulle mitään tietoja vaan sanoivat ettei niitä anneta kuin exälle ja häneltä voin ne halutessani pyytää.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja sossutäti:
Keittiönoita, sosiaaliviranomaiset selvittävät aina onko se toinen vanhempi lapselle sopiva, huoltajuus ei siihen vaikuta. Lastensuojelulla on se viimeinen sana, myös huoltajaan nähden. Toinen vanhempi on kuolemantapauksissa aina ensisijainen, sitten tälle vanhemmalle vain haetaan huoltajuus. Huoltaja lapselle haetaan joka tapauksessa.
Edullisemmaksi ei tule että luopuu huoltajuudesta, elatukseen ja tapaamiseen huoltajuus ei vaikuta. Se vaikuttaa päätöksentekoon lasta koskevissa asioissa ja tiedonsaantiin. Monella ei-huoltajalla on kuitenkin tiedonsaantioikeus, eli vanhemmat voivat näin keskenään sopia, tai sitten se on käräjäoikeuden määräämä jos vanhemmat eivät ole sopimukseen päässeet.
Tiedän tuon, mutta jos minä olisin sairastunut vakavasti, poika olisi voinut muuttaa isälleen eikä olisi tarvinnut ottaa sosiaaliviranomaisiin edes mitään yhteyttä.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ei pidä paikkaansa keittis:
Minun exäni antoi luvan että saan lastani koskevia tietoja esimerkiksi koulusta.He eivät suostuneet luovuttamaan minulle mitään tietoja vaan sanoivat ettei niitä anneta kuin exälle ja häneltä voin ne halutessani pyytää.
Koulu on toiminut väärin. Jos exäsi on toimittanut koululle kirjallisesti, että sinulle saa antaa lasta koskevia tietoja, niin silloin koulu ei voi evätä sinulta oikeuttasi saada niitä tietoja.

sossutäti
Tiedän tuon, mutta jos minä olisin sairastunut vakavasti, poika olisi voinut muuttaa isälleen eikä olisi tarvinnut ottaa sosiaaliviranomaisiin edes mitään yhteyttä.
Toki tuossa tilanteessa, itse tarkoitin kuolemantapausta. Vanhemmat voivat aina keskenään sopia kenen luona lapsi asuu.

Ja koulu on toiminut väärin jos ei ole tietoja antanut MIKÄLI ex on ilmoittanut koululle että tiedot saa antaa. Sen sijaan koulu on toiminut oikein mikäli olet itse sanonut että on lupa saada tiedot, sellaista koulu ei saa uskoa.

Keittiönoita
Toki tuossa tilanteessa, itse tarkoitin kuolemantapausta. Vanhemmat voivat aina keskenään sopia kenen luona lapsi asuu.

Ja koulu on toiminut väärin jos ei ole tietoja antanut MIKÄLI ex on ilmoittanut koululle että tiedot saa antaa. Sen sijaan koulu on toiminut oikein mikäli olet itse sanonut että on lupa saada tiedot, sellaista koulu ei saa uskoa.
No jos mä olisin vaikka työmatkalla jäänyt ratikan alle, exä olisi hakenut pojan tavaroineen ja vienyt kotiinsa. Ei siihen olisi tarvinnut sosiaaliviranomaisia mukaan pyytää.

Keittiönoita
Voi kuule, kun ne sairaalasta soittaisivat isän jälkeen sossuille, jotka sitten varmistavat että lapsella kaikki ok.
Mistä ne sairaalat tietäisi, että mulla on lapsi? Vai soitetaanko jokaisesta alle 60-vuotiaasta vainajasta sosiaaliviranomaisille?

sossutäti
Voi kuule, kun ne sairaalasta soittaisivat isän jälkeen sossuille, jotka sitten varmistavat että lapsella kaikki ok.
Mistä ne sairaalat tietäisi, että mulla on lapsi? Vai soitetaanko jokaisesta alle 60-vuotiaasta vainajasta sosiaaliviranomaisille?
Mistä lapsen isä tietäisi että sulle on jotain tapahtunut ja pitää lapsi hakea?

Keittiönoita
Mistä lapsen isä tietäisi että sulle on jotain tapahtunut ja pitää lapsi hakea?
Sairaala katsoisi tietojärjestelmästään lähimmän omaiseni tiedot ja ilmoittaisi hänelle. Eli äidilleni. Äitini ilmoittaisi välittömästi exälle. Jos mulla taas ei olisi mitään henkilöllisyyspapereita mukanani sairaalaan joutuessani, niin eihän ne sairaalassa tietäisi edes sitä, minkä kaupungin sosiaaliviranomaisiin heidän pitäisi tuntemattomasta vainajasta soittaa.
Jos lapsi olisi vielä päiväkoti-ikäinen eikä mua kuuluisi lasta hakemaan, soittaisivat seuraavaksi lapsen isälle. Jos lapsi olisi kouluikäinen, lapsi olisi köpötellyt tuon 50 metrin matkan mummolaan tai 20 metrin matkan siskolleni ja sanonut, että äiti ei ole tullut kotiin. Jolloin äitini, isäni tai siskoni olisi soittanut exälle ja sen jälkeen alkaneet selvittää, mitä mulle on tapahtunut.

Keittiönoita
Luuletko ettei terveydenhuollon tiedoissa lue mitään että sulla on lapsi?
tiedän, että niissä tietojärjestelmissä, mistä mun tietojani äkkkikuolemani perusteella olisi nähtävissä, ei ole tietoja lapsistani. Sen paremmin Peijas, Jorvi, Meilahti kuin Töölökään ei pääse näkemään musta mitään Naistenklinikan tai tän alueen neuvolan tietoja. Tiedän myös, että pääkaupunkiseudun sairaaloilla ei ole tietojärjestelmissään sellaista ominaisuutta, jolla voitaisiin hakea jotain tiettyä henkilöä muiden potilaiden tiedoista ts katsoa, sattuisinko olemaan lähin omainen tai yhteyshenkilö jonkun toisen potilaan tiedoissa.

Lisään vielä, että Peijaksen, Jorvin ja Töölön sairaaloiden tietojärjestelmissä musta ei ole yhtään mitää tietoa. Meilahdessa on, mutta sielläkään ei lapsistani mitään. Meikun tytöntekijät eivät pääse tietosuojasyistä näkemään tietojani sen paremmin Naistenklinikalta kuin neuvolastakaan.

Yhteistyössä