Ero avoliitossa,irtaimiston jako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erotus

Vieras
Ero on edessä ja nyt mietityttää irtaimisto.Minä olen ollut vuosia hoitamassa lapsia kotona ja mies on ostanut käytännössä kaiken irtaimiston,koska minulla on ollut pienet tulot.Onko nyt niin että mies automaattisesti voi ottaa kaiken mukaansa,eikä minulle ja lapsille jää mitään?Olen työtön niin tosi kiva alkaa ostamaan kaikki tarpeellinen...

Ota yhteyttä paikkakuntasi oikeusaputoimistoon. Siellä juristi neuvoo sinua asiassa.

Suomessa astui vuonna 2011 voimaan avoliittolaki,joka suojaa min. 5 vuotta avoliitossa eläneitä puolisoita tai sellaisia puolisoita, joilla on yhteisiä lapsia, kohtuuttomuuksilta avoliiton päättymistilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27908229:
Ota yhteyttä paikkakuntasi oikeusaputoimistoon. Siellä juristi neuvoo sinua asiassa.

Suomessa astui vuonna 2011 voimaan avoliittolaki,joka suojaa min. 5 vuotta avoliitossa eläneitä puolisoita tai sellaisia puolisoita, joilla on yhteisiä lapsia, kohtuuttomuuksilta avoliiton päättymistilanteessa.

No ei todellakaan koske mitään huonekaluja tuo laki, vaan oikeasti sitä, jos toinen on saanut omaisuutta kartutetuksi sillä aikaa, kun avopuoliso on ollut kotona lasten kanssa.

[QUOTE="vieras";27908684]No ei todellakaan koske mitään huonekaluja tuo laki, vaan oikeasti sitä, jos toinen on saanut omaisuutta kartutetuksi sillä aikaa, kun avopuoliso on ollut kotona lasten kanssa.[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla irtaimisto lasketaan omaisuudeksi kuin mikä tahansa muukin omaisuus. Sehän olisikin kätsyä, että ostaisi juuri ennen eroa helvetin kalliin auton mikäli ei koskisi.

[QUOTE="vieras";27908684]No ei todellakaan koske mitään huonekaluja tuo laki, vaan oikeasti sitä, jos toinen on saanut omaisuutta kartutetuksi sillä aikaa, kun avopuoliso on ollut kotona lasten kanssa.[/QUOTE]

Ei se itseasiassa niinkään tuota varten ole, vaan esim tämmöistä tilannetta: Asuntolaina on otettu miehen nimiin, mutta nainen on maksanut kokoajan puolet lyhennyksistä. Asunto on siis virallisesti miehen, mutta jos nainen on kokoajan maksanut puolet lyhennyksistä ja avoliitto on rinnastettavissa avioliittoon, niin katsotaan että naisella on ikäänkuin avio-oikeus asuntoon kun on sitä kokoajan maksanutkin.

Ihan samalla tavalla irtaimisto lasketaan omaisuudeksi kuin mikä tahansa muukin omaisuus. Sehän olisikin kätsyä, että ostaisi juuri ennen eroa helvetin kalliin auton mikäli ei koskisi.

Tuo vuonna 2011 tullut laki koskee selviä omaisuuseroja eikä mitään muutamien satasten huonekaluja. Laki ei todellakaa tuo avopuolisolle erossa mitään aviopuolison oikeuksia, vaan siis jonkinlainen kohtuullistaminen, jos toinen on huomattavasti saanut kerrytettyä omaisuutta suhteen aikana.

Kyllä koskee myös huonekaluja.

[QUOTE="pinteli";27908744]Ei se itseasiassa niinkään tuota varten ole, vaan esim tämmöistä tilannetta: Asuntolaina on otettu miehen nimiin, mutta nainen on maksanut kokoajan puolet lyhennyksistä. Asunto on siis virallisesti miehen, mutta jos nainen on kokoajan maksanut puolet lyhennyksistä ja avoliitto on rinnastettavissa avioliittoon, niin katsotaan että naisella on ikäänkuin avio-oikeus asuntoon kun on sitä kokoajan maksanutkin.[/QUOTE]

Ei mene kyllä noinkaan. Avio-oikeuden kaltaista oikeutta ei avopuoliso saa mitenkään, vaan oikeuden kautta voi jonkinlaisen kohtuullisuuden jakoon saada nykylain mukaan.

[QUOTE="pinteli";27908744]Ei se itseasiassa niinkään tuota varten ole, vaan esim tämmöistä tilannetta: Asuntolaina on otettu miehen nimiin, mutta nainen on maksanut kokoajan puolet lyhennyksistä. Asunto on siis virallisesti miehen, mutta jos nainen on kokoajan maksanut puolet lyhennyksistä ja avoliitto on rinnastettavissa avioliittoon, niin katsotaan että naisella on ikäänkuin avio-oikeus asuntoon kun on sitä kokoajan maksanutkin.[/QUOTE]

Avio- oikeudella ja avoliitolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Avoliittolaki korvaa avopuolison nimiin merkityn omaisuuden kartuttamiseksi/ parantamiseksi tehtyä työpanosta (esim. yhteisten lasten- ja kodinhoito toisen tienatessa ja kartuttaessa varallisuuttaan) tai avopuolison nimissä olevan omaisuuden parantamiseksi tehtyjä rahallisia panostuksia.

Ja kyllä; avoliittolaki nimenomaan sisältää myös sitä koti- irtaimistoa koskevat säännökset.

En enää jaksa kirjoittaa tänne näistä aiheista, koska aina joku "asiantuntija" tulee kertomaan, miten hommat hoidetaan ja annettu oikea ja hyödyllinen tieto hukkuu väärien neuvojen joukkoon.

Itse en lähtisi antamaan neuvoja asiassa, josta en tiedä ihan oikeasti.

Ihan perseestä koko käsite avoliitto.
Typerää että joutuu korvaamaan toiselle mitään, eihän avoliitossa ole mitään sovittu, ainoastaan sovitaan muutosta saman katon alle, eihän sen nyt pitäisi mihinkään velvoittaa?

En tykkää koko termistä, saati typerästä avoliittolaista.
Menkööt ne naimisiin jotka jotain sopimuksia ja velvollisuuksia haluavat parisuhteeseensa, mä haluaisin kyllä ihan itse päättää näistä asioista.

Tässäpä ihan lakitekstiä. Ei siis todellakaan koske laki mitään huonekaluja tai jotain mitätöntä omaisuutta. Pitää selvästi olla toisen osapuolen vaurastunut avoliiton aikana, jotta omaisuus ositetaan siten, että heikommalla oleva puoliso saisi myös pienen osan.

T'ässä ap:n tapauksessa ap on ollu kotona hoitamassa lapsia ja siis ilmeisesti mies on elättänyt palkallaan perhettä ja näin jo mahdollistanut aika hyvän elintason ap:lle.

8 §
Hyvityksen edellytykset

?Avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.

?Yhteistalouden hyväksi annetuksi panokseksi katsotaan:

?1) työ yhteisen talouden tai toisen avopuolison omistaman omaisuuden hyväksi;

?2) varojen käyttö yhteiseen talouteen;

?3) varojen sijoitus toisen avopuolison omistamaan omaisuuteen; tai

?4) muu näihin verrattava toiminta.

?Oikeutta hyvitykseen ei ole, jos yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta koitunut perusteeton etu on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen.

Ero on edessä ja nyt mietityttää irtaimisto.Minä olen ollut vuosia hoitamassa lapsia kotona ja mies on ostanut käytännössä kaiken irtaimiston,koska minulla on ollut pienet tulot.Onko nyt niin että mies automaattisesti voi ottaa kaiken mukaansa,eikä minulle ja lapsille jää mitään?Olen työtön niin tosi kiva alkaa ostamaan kaikki tarpeellinen...

Jos olet työtön, niin oletko eron jälkeen oikeutettu toimeentulotukeen? Sitä kautta voisit saada rahaa kodin hankintoihin. Hae tukea keittiön pöytään ja tuoleihin, sänkyihin, sänkyvaatteisiin, pyyhkeisiin, verhoihin, astioihin, ruuanlaittovälineisiin ja tällaisiin VÄLTTÄMÄTTÖMYYKSIIN. Ja koita neuvotella miehen kanssa, jos saisit jotain muuta mukaasi - kuten vaikka jonkun hyllyn, lipaston ja sohvan, joihin ei välttämättä saa tukea sossusta.

Eli olet vuosia elänyt miehen rahoilla?

Mistä lähtien palstailijoista yksikään on maksanut puolet asumismenoista? Kyllä pitää tod urpo olla että luulee omistavansa osan miehen yksin omistamasta kämpästä....

Nyt on aika lopettaa itku ja itsesääli... ei enää mitään "hoitovapaata" tai "en saa töitä" juttuja. Pää pois persiistä ja töihin. Tuntuu karulta sanoa tämä suoraan, mutta nyt on sen aika.

[QUOTE="vieras";27908810]Ihan perseestä koko käsite avoliitto.
Typerää että joutuu korvaamaan toiselle mitään, eihän avoliitossa ole mitään sovittu, ainoastaan sovitaan muutosta saman katon alle, eihän sen nyt pitäisi mihinkään velvoittaa?

En tykkää koko termistä, saati typerästä avoliittolaista.
Menkööt ne naimisiin jotka jotain sopimuksia ja velvollisuuksia haluavat parisuhteeseensa, mä haluaisin kyllä ihan itse päättää näistä asioista.[/QUOTE]

Jos kaikki on niin typerää ja minkään ei pidä velvoittaa mihinkään ellei nimeään ole mennyt kirjoittamaan papereihin, niin ehkä olisi parempi sinun asua yksin. Älä edes seurustele, äläkä ota eläintäkään.

Kiitos vastauksista.Joo,että olenko elänyt miehen rahoilla.Omat osuuteni olen hoitanut perheeni asioista,mies hoitanut lainanlyhennyksen,mutta ei siitä enempää.Mene töihin,joo menen,ihan kolme viikkoa olen ollut työttömänä.Mutta voi olla viisainta että menen sinne oikeusaputoimistoon ja kysyn sieltä.Kyllä minä huonekalut jostain saan,tää on ehkä enemmän sellainen periaatekysymys,minusta on väärin että olen hoitanut lapset kotona ja sille en arvostusta ole saanut ja nyt sitten vielä kehtaa ilkkua sillä että vie minulta kaikki...

Kiitos vastauksista.Joo,että olenko elänyt miehen rahoilla.Omat osuuteni olen hoitanut perheeni asioista,mies hoitanut lainanlyhennyksen,mutta ei siitä enempää.Mene töihin,joo menen,ihan kolme viikkoa olen ollut työttömänä.Mutta voi olla viisainta että menen sinne oikeusaputoimistoon ja kysyn sieltä.Kyllä minä huonekalut jostain saan,tää on ehkä enemmän sellainen periaatekysymys,minusta on väärin että olen hoitanut lapset kotona ja sille en arvostusta ole saanut ja nyt sitten vielä kehtaa ilkkua sillä että vie minulta kaikki...

No ei kai se sulta vie mitään, jos sulla ei ole mitään. Nykyään Suomessa on puolisoilla vapaus valita miten perheenä toimii ja kuka hoitaa lapset ja käy töissä. Ei pitäisi ruikuttaa huonoa rahatilannetta, jos itse on vapaaehtoisesti tehnyt tiettyjä valintoja kuten esim. maksanut puolison omistamaa asuntoa.

Ap on varmaankin vapaaehtoisesti hoitanut lapset kotona ja tykännyt siitä ja mies sen on mahdollistanut.

[QUOTE="vieras";27910617]No ei kai se sulta vie mitään, jos sulla ei ole mitään. Nykyään Suomessa on puolisoilla vapaus valita miten perheenä toimii ja kuka hoitaa lapset ja käy töissä. Ei pitäisi ruikuttaa huonoa rahatilannetta, jos itse on vapaaehtoisesti tehnyt tiettyjä valintoja kuten esim. maksanut puolison omistamaa asuntoa.

Ap on varmaankin vapaaehtoisesti hoitanut lapset kotona ja tykännyt siitä ja mies sen on mahdollistanut.[/QUOTE]

Hööömmm... Eli toisen huijaaminen tai epäreilu hyötyminen ei ole mahdollista jos toinen on kerran vapaaehtoisesti asettunut huijattavaksi? Koska jos tämä olisi ollut pakotettuna hyötymisen välineeksi, niin se olisi sitten jo ryöstö.

Pitäisikö hiukan useammin puhua kääntöpuolesta: mies kokee mahdollistaneensa naisen leveän elämän kun on rahoittanut tämän lastenkasvatusta eli siis harrastustoimintaa: siis lapset eivät ole miehen vaikka jälkeläisiä olisivatkin, ja hän valitsisi mieluummin maailman jossa kenenkään miehen ei tarvitsisi elättää yhtäkään lasta? Kukakohan seuraavan sukupolven tuottamisen sitten rahoittaisi?

Toki on ymmärrettävää että miestä kiukuttaa epäreilu rahanjako. Eli jos yhteiskunta järjestettäisiin niin että uusintamistyöstä maksettaisiin saman verran kuin muustakin työstä, niin hänen ei tarvitsisi kiukutella siitä että koska kaikki eivät maksa naiselle sitä mikä olisi oikeudenmukaista, niin hänen täytyy ihan itse osallistua sen verran ettei nainen lapsineen mieron tielle joudu.

Tasa-arvojuhlan aikoina on edistytty sen verran, että perheet voivat vapaasti valita kumpi rupeaa apinan osaan ja kumpi on se yhteiskunnan jäsen. Tosin jostain kumman syystä harvoin mies päätyy suostumaan apinaksi...

Yhteistyössä