Poika sai henk.kohtaisen avustajan, jota ei sit kunta enää antanut kolmannelle luokalle. Eka avustajaa saatiin vaatia puolvuotta ennenkuin saatiin. Avustaja vaihtu puolivuosittain, ja esim lapseton ompelija oli avustajana, jolla ei mtn kokemusta lapsista. Avustaja saattoi vaihtua kesken lukukauden, koska kunnassa ei suostuttu maksaan *kalliimmin* avustajalle.. eli noi oli työllistämisrahoilla palkattuja. Koulussa tehtiin hojksit, mutta ne ei vaikuttanut mitenkään.. pojalta vaadittiin samaa käytöksen ja kaiken muunkin puolesta kuin tavallisiltakin oppilailta. Osa opettajista kävi kuumana että mun poika on vainoharhainen jen, kun hän kertoo että häntä kiusattavan, pojalle ei saanut olla omaa reviiriä luokassa (häntä häiritsi se että toiset tuli liian lähelle tunnin aikana) hän ei saanut nypertää mtn, joka ois taas auttanut keskittymään.. (opettajille tuli ohjeet noista lääkäriltä, mut ei mtn vaikutusta)
Poika sai puheterapiaa, muuta terapiaa täällä ei ole tarjolla

vaikka siitä ois hyötynytkin. (tuolloin dg:na autismi ja kehitysvammaisuus)
Hoitotukea saadaan (nykyään alinta) ja puheterapiamatkat joutu niillä kustantaan, matkaa 100km/suunta 1-2kertaa viikossa käytiin. Kouluikäsenä sit pääsi jonkinaikaa taksilla jonka kela maksoi. Vuosi sitten poika kävi psykologilla, kun puheterapia lopetettiin.. tää psykologi sen takia koska opettaja vaati sitä, koska poika vainoharhainen, ei keskity tunneilla, hermostuu tyhjästä toisille (luokkalaiset ties tarkalleen mistä mun poika hermostu, ja suututtivat sitä tahallaan.. muutama kokous koululla noitten takia kaikkien osapuolten kans, mut ainoa joka joutu psykologille oli mun poika.. opettajan kertomista ei poikaani tunnistanut, ja nyt kun oli eri opettaja niin mitään ongelmia ei ole ollut. tää ope oli pojalla 0-luokalla eri koulussa, ja sen tyyli oli: pojalle akuankka käteen ja sohvalle katteleen kuvia yksin, kun hän piti muille lukutuokiot muut oppilaat vieressään. tai avustaja ei saanut kertoa mitä koulussa tapahtui meille vanhemmille.. vaitiolovelvollisuus näet :0 luokassa oli tuolloin 4 muuta oppilasta, joista yksi oli hänen omansa)
ai nii saihan poika koulusta ekalla luokalla ne kolmionmalliset kynät ja erityisopetusta sillointällöin.
Adhd-poika ei oo saanu mtn tukea mistään, eikä koulussa apua lukihäiriöönsä. Ainut oli että tää edellä oleva opettaja ehdotti luokallejäämistä, koska englanti on vaikeaa ja sai siitä vitosen. Kaks seuraavaa vuotta tää opettaja josta kerroin on pojalla luokanvalvojana, siks tais haluta sen jäävän luokalle (noin on moni muu sanonut ku oon kertonut että poika ois jätetty tuon opetajan toimesta luokalle.. opetti englantia pojalle edellisenä vuonna)
ai nii, päästiinhän men viikon sopeutumisvalmennusleirille, kelan maksamana vuosia sitten pojan dysfasian takia