Erityiskorvikkeen aloituksesta

  • Viestiketjun aloittaja Leonella
  • Ensimmäinen viesti
Leonella
Mä olen ollut nyt hirmu kauan imetysdieetillä, vauva on jo vuoden ja nyt olisi aika vaihtaa rintamaito erityiskorvikkeeseen. Almironia nyt kokeillaan ensimmäisenä, josko se sopisi. Meidän ihana ihotautilääkäri on muuten ihan superhyvä, mutta tuossa maitoasiassa se ei oikein osannut neuvoa niin, että olisin kokenut siitä olevan hyötyä. Eivätkä osanneet kyllä apteekissakaan..

Minkälaisilla määrillä olette lähteneet kokeilemaan noita erityiskorvikkeita? Voiko korvikkeen tehdä kylmään veteen ja antaa kylmänä? Muksu on tottunut juomaan hanakylmää vettä, joten ajattelin korvikettakin kokeilla kylmänä. Muita vinkkejä?

 
juuliska
mOI!MÄ OLEN TEHNYT KYLMÄÄN VETEEN ALMIRONIA SEKÄ SOIJAA..POIKA NYT 9,5KK.JA KANNATTAA ALOTTAA PIENEMMÄLLÄ ANNOSTUKSELLA ELI VAIKS 90ML VETTÄ JA KOLME MITALLISTA JAUHETTA.MEINAAN ETTEI MENE SITTEN HUKKAAN JOS LAPSI EI HETI SUOSTU JUOMAAN,KUN SITÄ EI VOI SÄILYTTÄÄ ...
 
Leonella
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 10:53 juuliska kirjoitti:
mOI!MÄ OLEN TEHNYT KYLMÄÄN VETEEN ALMIRONIA SEKÄ SOIJAA..POIKA NYT 9,5KK.JA KANNATTAA ALOTTAA PIENEMMÄLLÄ ANNOSTUKSELLA ELI VAIKS 90ML VETTÄ JA KOLME MITALLISTA JAUHETTA.MEINAAN ETTEI MENE SITTEN HUKKAAN JOS LAPSI EI HETI SUOSTU JUOMAAN,KUN SITÄ EI VOI SÄILYTTÄÄ ...
Mut pitäiskö mun kuitenkin ihan eka kerralla antaa ihan vain pieni määrä?? Muksu on maidolle (ja soijalle) aika pahastikin allerginen, joten en ihan heti noin suurta määrää uskaltaisi edes antaa.. Mutta onko sitten joku millin antaminen jo ihan liian vähän?
 
Leonella
Mutta siis kiitos tuosta vastauksesta, että Almironin voi tehdä kylmään veteen ja tarjota kylmänä! Muksu ei ole koskaan juonut tuttipullosta, vaan juo suoraan mukista, joten jotenkin voisin kuvitella, että kylmä maito uppoaa paremmin.
 
Heippa! Jos lapsesi on pahasti allerginen maidolle, niin tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että saatte ominpäin alkaa kokeilemaan korvikkeita... vai onko teillä ollut lääkärinne kanssa siitä puhetta? Mutta kyllä minun mielestä Almironia voi tehdä ihan kylmäänki veteen, joten siinä mielessä siitä vaan =)
 
Tuota
Kai teillä on hoitosuhde myös allergialääkärin kanssa?? Kun aina ei nuo ihotauti- tai lastenlääkärit ole perillä kaiksita allergiaan liittyvistä asioista. Johon selkeästi kuuluu myös erikoiskorvikeasiat.
 
Jos ei ole saanut aiemmin apteekin korvikkeita niin se altistetaan samoin kuin maitoaltistetiin ekan kerran, eli 2ml, 5ml, 10ml, 20ml, 30ml, 50ml, jne.. meillä almironista tuli reaktio 2ml jälkeen... Ja kannattaa kysyä saikulta jos siellä altistettas mikäli arveluttaa, meillä altistetiin saikulla, en suostunut kotona kokeilemaan kun tuttelista tuli anafylaktinen shokki..<br><br>
 
Leonella
Kiitos kaikille vastauksista. Niin, meille ei ole koskaan tehty altistusta, vaan maitoallergia on todettu RASTissa, jossa arvo sen verran reilusti koholla, ettei Kelakaan altistusta vaatinut. Meillä ei ole allergialääkäriä, koska toistaiseksi olemme pärjänneet ihotautilääkärimme tietämyksellä. Hän vastaa osastollaan nimenomaan allergiapotilaista myös. Tämä on nyt ensimmäinen kerta, kun jäin hänen puheistaan vähän "ullakolle".. Kävimme myöskin ravitsemusterapeutilla juuri ja hän nimenomaan suositteli tuota Almironia aloitukseen, mutta enpä sitten tajunnut häneltäkään aloitusohjetta kysellä.

Uumoilisin, ettei muksumme ole maidolle sentään niin allerginen, että pienestä määrästä saisi anafylaktisen reaktion, vaikka mistäs sitä tietää. Sai kuitenkin kerran reilusti tavallista maitoa päällensä, ihoreaktio tuli roiskekohtiin välittömästi ja oli aika hurjan näköinen, mutta parani tunnissa parissa. Muita oireita ei tullut, vaikka maitoa oli roiskahtanut huulelle asti.

Tänään joka tapauksessa aloitin Almironin. Annoin teelusikallisen verran korviketta aamupalan yhteydessä, eikä ainakaan vielä ole mitään oireita ollut. Huomenna ajattelin antaa kaksi teelusikallista.
 
Leonella
Ja kun luin kirjoitukseni uudestaan, niin kiinnitin huomiota "aika hurjan näköinen".. No oli se ihoreaktio aika paha, muttei ehkä aika hurja.. Siis kun olen kuullut, että toisille tulee turvotusta ja iho "palaa" vesikellolle asti. Meillä iho meni tulipunaiseksi, nousi "hyttysenpuremille" ja kutisi. Kutina onneksi laantui viileällä suihkulla ja kortisonilla aika nopeasti ja näpyt ja ihottuma siis laski tunnissa parissa.. Pitäisi kai lukea tekstinsä ennen kuin lähettää, ettei ihan liiaksi väritä juttujaan :)
 
Hei Leonella,
koska lapsesi oireilee ruoka-aineisiin ihoreaktiona niin silloin näät uusien ruokajuttujen kanssa helposti sen, että aiheuttaako nokkosihottumaa siten, että sipaiset uutta ruoka-ainetta lapsesi otsalle pienelle alueelle. Yleensä 5-10min sisällä siihen kohtaan nousee nokkosihottuma, jos lapsesi ei kestä ko. ruokaa/juomaa. Eli uutta ruokaa/juomaa voi kokeilla ekaks otsalle ja sitten jos ei mitään ilmene, niin aloittaa pienellä määrällä suun kautta.
 
Juu kandee ilman muuta aloitella pienillä määrillä.
Musta se Almironi (tai mitkään muutkaan jauhekorvikkeet) ei liukene kunnolla viileään veteen, siksi teen suosiolla haaleaan/lämpimään.

Meillä juotiin Almironia pari viikkoa, kunnes oireet alkoivat ja sitten se todettiin sopimattomaksi.
 

Yhteistyössä