Erityisen lapsen kanssa kaupassa

• Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Haluaisin tuoda oman näkökulmani kirjoitukseen ”Lapsen kengissä terveysriski” (TS 29.7.). Ymmärrän kirjoituksessa esitetyn huolen ostoskärryihin lasten kenkien mukana mahdollisesti siirtyvästä liasta ja taudinaiheuttajista, mutta koen tärkeäksi muistuttaa, ettei jokainen ostoskärryyn istumaan päästetty lapsi ole siellä siksi, ettei häntä olisi haluttu tai viitsitty kieltää tai kasvattaa.

Lehtijuttuun haastateltu äitikään ei ymmärrä vanhempia, jotka päästävät lapsensa kärryyn. Minä ymmärrän, ja olen yksi heistä, joille kaupassakäynnin ehtona saattaa olla lapsen nostaminen kärryyn. Lapsellani on vamma, joka haastaa niin kutsutun normaalin kasvattamisen ja myös tavanomaisen käyttäytymisen kaupassakäynnin kaltaisessa tilanteessa. Vamma ei näy päällepäin, ja lapseni saattaa vaikuttaa tavalliselta esikouluikäiseltä. Lapseni on jo niin isokokoinen, ettei hän mahdu ostoskärryn lastenistuimeen istumaan. Hänen ei voi aina antaa kävellä itsekseen, enkä myöskään ota riskiä, että hän saisi sairauteensa liittyvän kohtauksen kaupassa sen takia, että yritän saada hänet käyttäytymään ”normaalisti” ja kävelemään itse. Jos näin kävisi, en pääsisi kaupasta ulos. Kokemukseni mukaan esimerkiksi autistisen kohtauksen saavan lapsen vanhempi ei kovinkaan helposti saa muilta kaupan asiakkailta eikä välttämättä henkilökunnaltakaan apua, vaan ennemminkin paheksuvia katseita, supinaa ja jupinaa. Näissä tilanteissa mieleni tekisi kantaa mukanani Autismi- ja Aspergerliiton julkaisemaan tietokortin tekstiin perustuvaa kylttiä, jossa lukisi ”Olet juuri havainnut tilanteen, jota on vaikea ymmärtää ja selittää. Valitettavasti emme voi keskustella asiasta juuri nyt, mutta jos otat meihin yhteyttä myöhemmin, vastaamme mielellämme kysymyksiisi.”

Sairaus tai vamma ei aina näy päällepäin, eikä vaadi apuvälineiden, kuten pyörätuolin, käyttöä. Lapsella voi olla vaikkapa vaikea tarkkaavaisuushäiriö, reuma, autismi, Aspergerin oireyhtymä tai epilepsia, jonka takia häntä joutuu valvomaan eri tavoin kuin tervettä lasta. Arki erityisen lapsen kanssa on monin tavoin haastavaa ja raskasta, ja suurin osa erityislasten vanhemmista käy varmasti mielellään kaupassa ihan itsekseen. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. Pidän myös tärkeänä sitä, että erityinenkin lapsi saa kokemuksia tavallisen arjen asioista, kuten kaupassakäynnistä, vaikka sitten kärryssä istuen. Kaikille terveysriskejä pelkääville vakuutan ottavani lapseni kengät pois ennenkuin päästän hänet kärryyn. Tämä tosin voi jäädä ulkopuolisilta huomaamatta etenkin, jos tilanteeseen liittyy jo valmiiksi ymmärtämättömyyttä. Omalta osaltani huoli taudinaiheuttajien leviämisestä kohdistuu tosin ennemmin kaikkiin niihin pintoihin, joita ihmiset koskevat, kuten ostoskärryn työntöaisa, ostoskorin kantokahva sekä esimerkiksi kassan liukuhihna, jolle valuu milloin mistäkin pakkauksesta tahmaa ja töhnää. Kassatkin käsittelevät usein paljain käsin ostoksia; samoilla käsillä, joilla käsittelevät rahaa. Uskoisin siis pöpöjen tarttuvan ennemminkin ”kädestä käteen” kuin ”kengästä kärryn kautta suuhun” -menetelmällä.

Se, mistä tällä kirjoituksellani haluan muistuttaa, ja mitä kovin hartaasti toivon on, että seuraavan kerran, kun näet lapsen ostoskärryssä muistaisit, ettei kyse aina ole esimerkiksi vanhemman kyvyttömyydestä kasvattaa tai välinpitämättömyydestä muiden asiakkaiden terveyttä kohtaan. Kauppiaat haluan haastaa miettimään, millä muilla tavoin erityisen lapsen kanssa kaupassa pärjäisi kuin nostamalla hänet kärryyn. Vamma ei parane kasvattamalla eikä millään muullakaan. Vamman merkityksen sen sijaan määrittää ympäristö, jossa vammainen ihminen kasvaa, kehittyy ja elää erityisen tavallista elämäänsä.
Marke Koskelin,
äiti, psykologi

Hyvä kirjoitus! :)

ruttu
Ainakin täällä kauppakeskusten ostoskärryt on niin sontasia että ennemmin niissä likaantuu vaatteet kuin että toisinpäin. Ihan höperö tuo kielto, jos olisi puhtaat kärryt niin ymmärtäisin. Ja tuon erityislapsen kohdalla täysin ymmärrettävää. Ihme nipotusta joka asiassa nykyisin.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
käytä valjaita ?
käytä isoissa marketeissa olevia pyörätuoleja ?
käytä isoissa marketeissa olevia ostoskärryjen näköisiä sateenvarjorattaita ?

kai noita vaihtoehtoja on muitakin. en tykkää itsekään ,että lapset niissä kärryissä nyhjää,olivat erityisiä tai ei, mutta eipä se maailmaakaan kaada.

"a.p"
[QUOTE="hmm";26824227]Jep.. mut eikös tuota varten oo autokärryt, et isommatkin lapset voi istua kyydissä ilman, että heitä laitetaan tavallisten kärrien ruokapuolelle ?[/QUOTE]

No siellä ei ainakaan erityislapsi pysy! Kun ei mun "normaalikaan" aina, sieltä vasta helppo onkin kavuta pois.

kolmen mutsi
Kyllä minun täytyy kanssa sanoa että en ole ikinä laittanut lapsiani osotskärryihin. Yhdellä lapsistani on adhd. Mutta jos tosiaan on joku niin vakava sairaus niin toki sillon ymmärrän että jos ei muuta vaihtoehtoa ole niin sitten.

"Lissu"
Mutta eikö silti voisi riisua kengät, tai vetää vaikka "muovipussit" niiden päälle kuten päiväkodissa?

Asia ei tosin minua häiritse, ei ne kärryt kovin puhtaita voi olla muutenkaan.

Itse käytän mieluiten päiväkotia autististen lasten säilytyspaikkana sillä aikaa kun käyn kaupassa. :D Jos noita on pakko ottaa mukaan niin mielellään apuvälinerattaat/pyörätuoli tai muuten ostokset mahdollisimman lyhyen kaavan mukaan lapsi käsipuolessa.

Kerran on esikoinen istunut noissa kärryissä, muuten pärjätty ilman. Itseäni ei sinänsä kiinnosta istuuko niissä lapsia vai ei, en noiden kärryjen puhtauteen luota muutenkaan.

autistin äiti
[QUOTE="hmm";26824227]Jep.. mut eikös tuota varten oo autokärryt, et isommatkin lapset voi istua kyydissä ilman, että heitä laitetaan tavallisten kärrien ruokapuolelle ?[/QUOTE] :) Juu, mutta kun se sei riitä. Oma erityiseni osaa avata sen turvavyön, osaa nousta sieltä autosta pois ja pinkasta erittäin nopeasti karkuun. Siinä vaiheessa kun ehdin reagoimaan, on lapsi jo kaukana.

Silloin kun ei ole paljon ostoksia, harjoitellaan autokärrin kanssa, mutta jos pitää tehdä isot ostokset, niin lapsi vielä onneksi mahtuu hyvin siihen istuinosaan. Ja onneksi pikkuhiljaa alkaa kaupassa käynti tuottaa tulosta, lapsi ei enää huuda ja kiukuttele kassalle mentäessä kun ei saakaan käsiinsä heti sitä banaania, karkkia, jäätelöä yms. mikä sattuu sillä hetkellä kiinnostamaan. Mutta karkailee edelleen... Ja se on pelottavaa kun tuollainen vaarantajuton napero pinkaisee suoraan kaupan ovesta pihalle, jossa autot kulkevat heti oven edestä...

autistin äiti
Mutta hei, nyt onkin sitten hyvä hetki antaa niitä neuvoja, miten pärjätä kaupassa vähän haastavamman lapsosen kanssa :) Ja ottakaa huomioon myös vähän pienemmät kaupat, kuin nuo isot marketit. Esim. s-marketit ja k-superit.

Toivon toki, että lapseni oppii, ettei karkailla siihen mennessä kun en häntä enää saa kärryn istuinosaan, mutta jos näin ei käykään...

Alkuperäinen kirjoittaja autistin äiti;26824329:
Mutta hei, nyt onkin sitten hyvä hetki antaa niitä neuvoja, miten pärjätä kaupassa vähän haastavamman lapsosen kanssa :) Ja ottakaa huomioon myös vähän pienemmät kaupat, kuin nuo isot marketit. Esim. s-marketit ja k-superit.

Toivon toki, että lapseni oppii, ettei karkailla siihen mennessä kun en häntä enää saa kärryn istuinosaan, mutta jos näin ei käykään...
omat pikkukärryt lapselle ja auttamaan äitiä ostosten teossa. Laskemaan appelsiineja pussiin ja punnitsemaan. Laskemaan jugurtteja kärryyn jne. Ei välttämättä karkailu enää kiinnosta kun on tekemistä kauppareissuille. Riippuu toki autismista, mutta itse autistien kanssa paljon työskennelleenä tuollaiset jutut sujui hyvin.

Minä pidän lapsesta koko ajan kiinni. Siis ihan koko ajan. Toinen vaihtoehto on valjaat, jotka voi sitoa ostoskärryihin, jos ei itse halua koko ajan pitää kiinni. Tosin meillä on jo oppi ruvennut menemään perille ja aika hyvin jo tehoaa pelkkä käskyttäminen. Välillä voi siis jo päästää irti.

Sitä enemmänkin ihmettelen, miten tuollaisen ADHD-tyypin voisi laittaa kärryihin. Sehän hajottaisi ostokset tahallaan tai ainakin viskelisi yli laidan...

Erityisen äiti
[QUOTE="hmm";26824227]Jep.. mut eikös tuota varten oo autokärryt, et isommatkin lapset voi istua kyydissä ilman, että heitä laitetaan tavallisten kärrien ruokapuolelle ?[/QUOTE]

Meidän kehitysvammainen, 6-vuotias autistilapsi ei mahdu autokärryyn.

Erittäin hyvä kirjoitus, ihanaa, että joku puolustaa.

Erityisen äiti
käytä valjaita ?
käytä isoissa marketeissa olevia pyörätuoleja ?
käytä isoissa marketeissa olevia ostoskärryjen näköisiä sateenvarjorattaita ?

kai noita vaihtoehtoja on muitakin. en tykkää itsekään ,että lapset niissä kärryissä nyhjää,olivat erityisiä tai ei, mutta eipä se maailmaakaan kaada.
Ei tuu mitään meidän lapsen kanssa valjaiden tai pyörätuolin tai edes satikkarattaiden kanssa -> seurauksena sairauteen liittyvä kohtaus, joka ei ole kaunista katseltavaa. Ison poika ei halua pienen pojan juttuja. Mutta jostain syystä ostoskärryssä istuminen ei tunnu hänestä pahalle. Ihmeelliset on lapseni aivoitukset, enkä aina itsekkään ymmärrä niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja autistin äiti;26824329:

-mahdollisuuksien mukaan lasta ei mukaan isommille ostoksille, ainoastaan harjoittelumielessä pikkuostoksia

- mukaan toinen aikuinen joka huolehtii lapsesta toisen kerätessä tavaroita

- lapsen ottaminen mukaan keräämään tavaroita yms aktiviteettia

- rattaat

- iPhone tms

Vaikea sanoa, yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen. Aikuiselle pitkää pinnaa selvitä noista paikoista, ei kannata olla myöskään liian herkkä ympäristön katseille.

autistin äiti
omat pikkukärryt lapselle ja auttamaan äitiä ostosten teossa. Laskemaan appelsiineja pussiin ja punnitsemaan. Laskemaan jugurtteja kärryyn jne. Ei välttämättä karkailu enää kiinnosta kun on tekemistä kauppareissuille. Riippuu toki autismista, mutta itse autistien kanssa paljon työskennelleenä tuollaiset jutut sujui hyvin.
Juu tämä toimii yleensä alun. Sitten iskee kyllästyminen. Itse ostosten teko meillä nykyään sujuu kohtalaiset hyvin, suurin ongelma on kassalla.

Ja tuo meidän lapsi on sitä sorttia, että jos joutuu pitämään kädestä kiinni/valjaat, niin lapsi menee pitkin lattioita, kiljuu, itkee, huutaa, sätkii ja potkii. On muuten herkkua pidellä kyseisellä tavalla käyttäytyvää lasta sylissä/kiinni ja yrittää maksaa :)

Joo, tarkoituksella olen nyt ns. hankala, mutta haluan pistää teidän mielikuvituksenne liikkeelle, jos keksisitte jotain mitä en ole vielä kokeillut.

Erityisen äiti
Jeps, tää toimii meillä aina välillä tosi hyvin! :)

Mieluiten meen kauppaan yksinäni, mutta aina ei pääse ja onhan se hyvä käyttää lasta välillä ihmisten ilmoilla.

Blue
Vaikka kuinka veikeä kirjainyhdistelmä olisi lapsella diagnoosina niin kauppojen kauppakärryt ovat vain ja ainoastaan kaupan ostosten keräämistä varten.

Ihan sama kuinka likaisia ne kärryt muutenkin jo olisivat. Nyt on kyse jo periaatteesta. Kauppa ei tarjoa kärryjä kykenemättömille vanhemmille lastensa roudaamiseen vaan asiakkaille ostosten keräämiseen,

Erityisen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja autistin äiti;26824438:
Juu tämä toimii yleensä alun. Sitten iskee kyllästyminen. Itse ostosten teko meillä nykyään sujuu kohtalaiset hyvin, suurin ongelma on kassalla.

Ja tuo meidän lapsi on sitä sorttia, että jos joutuu pitämään kädestä kiinni/valjaat, niin lapsi menee pitkin lattioita, kiljuu, itkee, huutaa, sätkii ja potkii. On muuten herkkua pidellä kyseisellä tavalla käyttäytyvää lasta sylissä/kiinni ja yrittää maksaa :)

Joo, tarkoituksella olen nyt ns. hankala, mutta haluan pistää teidän mielikuvituksenne liikkeelle, jos keksisitte jotain mitä en ole vielä kokeillut.
Kuulostaa tutulle.... juuri tästä syystä ei voi kytkeä valjaisiin, eikä häntä voi jatkuvasti pitää kädestä kiinni. Tai sitoa pyörätuoliin.

Yhteistyössä