Erittäin niukat kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muuttuneet äkisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muuttuneet äkisti

Vieras
Mistähän tämä voi johtua, että kuukautiset on muuttunut erittäin niukoiksi.

Vuotoa on noin 3-4päivää mutta niin niukkaa, ettei se ole edes punaista. Ruskeaa vuotoa ja todella niin vähän, että välillä jää vain paperiin pyyhkiessä. Mitään erityisiä suojia ei tarvitse käyttää. Pikkuhousun suoja riittää vallan mainiosti.

Ikä 25v mitat 165/53. Vuosia samalla painolla ollut. Muita oireita on aikuisiällä alkanut ihon lievä akne, jatkuvasti arat rinnat. Papa ok, sukupuolitaudit ok.

Ennen kuukautiset oli runsaat, käytössä oli kuukautiskuppi ja se täyttyi nopeasti. En käytä hormonaalisia ehkäisymenetelmiä. Stressiä on ollut jonkunverran. Ongelma vaivannut reilun vuoden ajan.

Kuukautiskipuja on, kohtu supistelee, alavatsaan särkee ja kipu säteilee reisiin asti. Silti mitään kummempaa vuotoa ei tule. Voisi sanoa oikeastaan, että kyseessä on ruskea valkovuoto.

Osaako kukaan auttaa?

Kyllä tunnen oloni väsyneeksi hyvin usein. olen ajatellut sen johtuvat työkiireistä kyllä. Hemoglobiinikin on katsottu noin vajaa vuosi sitten ja se oli ihan hyvä.

Käypä ihan lääkärillä ja pyydä ottamaan verenkuva? Hemoglobiini olisi hyvä tarkistaa, samaten kilpirauhasarvot jos testituloksesi ovat muuten viitearvojen puitteissa. Akne saattaisi myös viitata PCOS:n, eli munasarjat olisi hyvä tarkistaa myös. Pelkkä stressikin saattaa vaikuttaa -- mahdollisia syitä on siis niin paljon, että parempi ammattilaisen luona käydä selvittämässä tilannetta.

Googlaamalla hypomenorrea (=niukat kuukautiset) pitäisi myös löytyä infoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muuttuneet äkisti:
Kuukautiskipuja on, kohtu supistelee, alavatsaan särkee ja kipu säteilee reisiin asti. Silti mitään kummempaa vuotoa ei tule. Voisi sanoa oikeastaan, että kyseessä on ruskea valkovuoto.

Syötkö kipuihin säännöllisesti jotain lääkkeitä? Tavallinen Buranakin voi niukentaa vuotoa huomattavasti.

Täydellinen verenkuva otettu kahden vuoden sisään kaksi kertaa. Kilpirauhasarvot kolmesti. Tässä tulokset:

TSH 4.7 T4V 14
TSH 3.4 T4V 14
TSH 2.5 t4V 17

Normaaleja kuulemma.

Mitään lääkkeitä en syö, en kuukautisten aikaan, enkä muulloinkaan.

PCOS:aa olen miettinyt itsekin, mutta sellaisesta kärsivä on lääkärin mukaan usein ylipainoinen (?) minä en siis ole. Minulla on kerran puhjennut joku kysta joka aiheutti valtavan kivun..en tiedä oliko kyseessä suklaakysta vai tavallinen, sillä lääkärissä silloin kyseltiin onko suvussa endometrioosia. No onhan sitäkin meillä...

Oispa mullakin noin hyvät kilpirauhasarvot. :-D TSH 4,7 taitaa mennä hivenen viitearvon yläpuolelle (muistaakseni 4,5) mutta T4 näyttäis olevan kohdallaan.

Ja kyllä mä tunnen yhden PCOS:ta kärsivän, jolla on painoindeksi reippaasti normaalipainon kevyemmällä puolella. Ei siis ole täysi mahdottomuus. Tarkistin vielä wikipediasta (aah) ja sivusto väittää, että n. puolet PCOS-tapauksista ovat ylipainoisia. Kas tuolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Polycystic_ovary_syndrome

Treenaatko? Esim mulla kunnon punttistreeni on niukentanut kuukautisia jossain määrin -- vertailuna toimi se kirottu kuukausi, jonka makasin sängyssä sairaana: menkat kestivät 2 pv pidempään ja olivat vielä pirun paljon kivuliaammat. Murr.

Mulla on kans aika niukat menkat,siis ne alko tänään ja sitten olin vessassa ja kun otin vessapaperia ja pyyhkäsin nii katoin et sielt tuli verta mut sen jälkeen ei sit oo enää tullu verta :// ja se oli semmosta tahmeeta (ainakin näytti) ja sitten siinä oli punaista-ruskeaa verta..et oliks ne ees mitään menkkojen alkui vaan ihan jotain muuta??ja ei ole ollut kipuja

Täällä yksi, jonka menkat niukentuneet lähes olemattomiin keväästä -09 lähtien.
Hemoglobiini oli vuoden vaihteessa 08-09 vielä ihan viitearvoissa, mutta nyt marraskuussa kävin sattumalta labroissa ja sit passitettiinkin veritiputukseen (kolme pussia), kun hemoglobiini oli tippunut hurjasti... oli vain 67. Syytä tähän ei vielä tiedossa, mutta lisätutkimuksia on nyt tulossa. Itse en ollut huomannut väsymystä ja palelua lukuun ottamatta mitään, mistä olisin osannut epäillä jonkin olevan pielessä. Nyt itse vaann uskon, että ehkä nuo mun menkatkin ovat sen vuoksi menneet niin super niukoiksi...

Yhteistyössä