Erittäin hoikkien 3-5v.lasten vanhemmille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minkä pituisia ja painoisia ovat? Onko neuvolassa oltu huolissaan, ja onko jotain tutkimuksia asian tiimoilta tehty/tulossa? Olisiko antaa esimerkkejä miten niukasti sitten teillä syödään ja kuinka monesti päivän aikana lapsi edes syö!?

Meillä varmaan johonkin tutkimuksiin lähtö edessä kun lapsen mitat 105cm ja 15.5kg. Pituutta kasvaa vauhdilla, mutta paino laahaa perässä. Ruokahalu olematon, nirsoilee, valikoi ym. Vauvasta asti sinnitelty menemään jotenkuten.

Huoli on itsellä valtava, mutta en näytä sitä lapselle. Meillä ei tuputeta tai tyrkytetä, ei pakkosyötetä jne. Vinkkejä miten päästä tästä huolesta irti? Kiitos, tämä oli päivän paras hetki itselle kun sain purkautua. Olen aivan poikki ja uupunut kun aina saa miettiä mikä lasta vaivaa kun ei ole ruokahalua kuin hyvin harvoin...

Meidän likan paino on mennyt koko iän -20 käyrällä, mutta koska syö kuitenkin ''normaalisti'' pieniä annoksia, mutta hyvällä halulla ja kaikki muu ok, niin ei ole ollut mitään valitusta terkkarin puolelta. Juuri 5 v neuvolassa 113 cm ja 15,5 kg

Mulla on samanmittainen ja -painoinen, eikä minun mielestäni ole mikään superhoikka edes.. Toki kapoista mallia vyötäröltä, mutta syö hyvin kaikkea, eikä nirsoile.

Ei vaikuta pahoilta mitoilta. 95% lapsista menee pituis/painossa -20% ja +20 % välissä. Niillä mitoilla ette taida olla lähellä -20% jolloin asiasta yleensä neuvolassa huolestutaan. Kyllä se lapsesi taitaa kuitenkin syödä enemmän kuin luulet eikä ole suinkaan toiminnasta päästä :)

4 vuotias, pituus 100,5cm ja paino 14kg. Ei kukaan ole huolissaan, sillä kasvaa kuitenkin tasaisesti omalla miinus käyrällään sekä on energinen ja reipas lapsi :)

Meillä nelivuotisneuvolassa mitoiksi tuli 104cm/14kg, eikä neuvolassa oltu yhtään huolissaan. Lapset on yksilöitä, ja jos on tasaisesti omalla käyrällään kasvanut, ei yhtäkkisiä isoja nousuja tai laskuja, niin ei ole mitään syytä huoleen.

Meillä on jotain 102cm tai yli ja 14kg tuo 4,5v. Reilu 3v on kymmenisen senttiä lyhyempi ja painaa ehkä 11kg tällä hetkellä. Aina ovat olleet pieniä, mutta näyttävät ihan normaaleilta mun mielestä. Eipä niillä juuri ylimääräistä ole ja syövät välillä tosi huonosti, välillä ihan kunnollisia aterioita. Neuvolasta on seurattu tilannetta lähinnä siihen malliin että kun tasaisesti ovat kasvaneet vaikka siellä -20 käyrällä tai jossain, niin eipä ongelmaa.

Ap sun lapsi ei mittojen puolesta vaikuta miltään epäterveen laihalta, ja jos kuitenkin syö sen verran että energiaa riittää liikkua eikä lapsella paino laske, ei asiassa varmaan mitään sen suurempaa ongelmaa ole. Onko lapsen kasvu yhtäkkiä pysähtynyt vai onko kuitenkin kasvanut tasaisesti? Mistä tuo huoli sulle on tullut?

Lasten iso-bmi laskuri löytyy http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01073
Syötin lapsesi tiedot sinne olettain että on nelivuotias ja tyttö:

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 17.1 kg/m2.

Lapsi on normaalipainoinen.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 15.5 - 18.6 kg.

Nyt mä en ihan ymmärtänyt eli miten teillä on tähän asti reagoitu? Miten neuvolassa on sujunut? Ja mitä neuvoja on annettu? Ja miten olette toteuttaneet? Millaisia päivät ovat eli liikkuuko paljon jne?

Meillä oli 4 vee neuvolassa aika samat mitat. Puolen vuoden päästä käytiin painotsekkaus ja nyt sitten 5 veenä mennään tavallisesti. On hoikka, mutta kaikki on kunnossa. Ei ole erittäin hoikka ;)

Meidän kohat 4v poika on n. 107cm pitkä ja painaa just 15kg. Onhan tuo hoikka rimpula, aina ollut mutta en mä nyt mitenkään huolestuttavan laihana ole pitänyt. Eikä neuvolassakaan koskaan ole mitään sanottu.
Nirso ja pieniruokainen ollut aina.

Meillä 5v tyttö on todella hoikka mutta syö kyllä kuin hevonen. Sen takia en oikein osaa huolissani ollakkaan, taitaa olla vaan normaalia parempi aineenvaihdunta. Luut hältä paistaa läpi niin että pahaa tekee mutta lapsi on kuitenkin iloinen, touhukas ja todella vauhdikas tapaus eikä ole neuvolassakaan huolestuttu joten en ole tuosta alkanut stressiä ottaa.

Meidän tyttö oli 4-vuotiaana 108-senttinen ja painoi 15,5 kg. Ei ole kukaan koskaan ollut huolissaan. Ei tuo hirveän suuria annoksia syö, mutta meillä kyllä vaikuttaa varmaan perintötekijätkin, olen nimittäin itsekin pitkä ja hoikka.

Meillä on jotain 102cm tai yli ja 14kg tuo 4,5v. Reilu 3v on kymmenisen senttiä lyhyempi ja painaa ehkä 11kg tällä hetkellä. Aina ovat olleet pieniä, mutta näyttävät ihan normaaleilta mun mielestä. Eipä niillä juuri ylimääräistä ole ja syövät välillä tosi huonosti, välillä ihan kunnollisia aterioita. Neuvolasta on seurattu tilannetta lähinnä siihen malliin että kun tasaisesti ovat kasvaneet vaikka siellä -20 käyrällä tai jossain, niin eipä ongelmaa.

Ap sun lapsi ei mittojen puolesta vaikuta miltään epäterveen laihalta, ja jos kuitenkin syö sen verran että energiaa riittää liikkua eikä lapsella paino laske, ei asiassa varmaan mitään sen suurempaa ongelmaa ole. Onko lapsen kasvu yhtäkkiä pysähtynyt vai onko kuitenkin kasvanut tasaisesti? Mistä tuo huoli sulle on tullut?

Huoli tullut varmaan siitä kun niin voimakkaasti nirsoilee ja valikoi ruokiaan. Usein on ruokailuja kun ei syö mitään. Sitä on jo alkanut jännittämään että syököhän se nyt vai ei... Hankala selittää mutta huoli vain on. Nyt taas todella huonoa syömistä ja väkisinkin miettii että vaivaako lasta joku?

Meillä poika, joka ei tosin enää niin erityisen hoikka edes ole (mitat 4v 106cm ja 16kg), mutta etenkin vielä pienempänä oli, kun oli pitkiä kausia jolloin söi tosi huonosti. Jossain vaiheessa oli päiviä jolloin saattoi syödä monta päivää peräkkäin vain esim. banaanin, lasin maitoa, ehkä puolikkaan leipäpalan... Ei vaan malttanut istua pöydässä, ei ollut sillä tavalla nirso etteikö olisi maun puolesta kelvannut. Se oli joskus n. 2-vuotiaana. Muistan että olin aika huolissani, etenkin kun neuvolan kasvukontrollissa kasvua ei ollut tullut ollenkaan kolmeen kuukauteen ja saimme alkuun lähetteen ravitsemusterapeutille. Mietin, jo että mitä sairauksia taustalla voisi olla... Poika tuntui silloin myös nukkuvan tosi paljon, ei varmaan ollut enää energiaa touhuta niin.

Mut sit se meni pikkuhiljaa ajan kanssa ohi. Meillä on onneksi aina kesä korjannut tilanteen, tuntuu että talvella poika on "horroksessa", ei syö paljoa, nukkuu paljon, ei kasva... Sitten kesän aikana aktivoituu, liikkuu mieluummin, suorastaan ahmii tuoreita marjoja ja muuta kesän/syksyn satoa ja ottaa kasvussakin spurtin.

Eli ainakaan meillä ei taustalla ole ollut muuta kuin vaan "normaali" ruokahalun vaihtelu, joka on onneksi ajan kanssa mennyt ohi. Kasvussa on ollut välillä aika isojakin vaihteluita, mutta ne ovat tasaantuneet pidemmällä aikavälillä. Mutta jos itseäsi epäilyttää ja jos neuvolassa huolestutaan kohdallanne, niin hyvähän se on päästä tutkimuksiin asian selvittämiseksi.

[QUOTE="vieras";28601477]Huoli tullut varmaan siitä kun niin voimakkaasti nirsoilee ja valikoi ruokiaan. Usein on ruokailuja kun ei syö mitään. Sitä on jo alkanut jännittämään että syököhän se nyt vai ei... Hankala selittää mutta huoli vain on. Nyt taas todella huonoa syömistä ja väkisinkin miettii että vaivaako lasta joku?[/QUOTE]

Mutta kasvaa kuitenkin suht tasaisesti? Riittää energiaa touhuamiseen? Juoko esim. maitoa, siitä saa jo ihan kivasti energiaa. Tottakai taustalla voi olla muutakin, mutta jotkut lapset vaan ovat kausittain tosi nirsoja. Meilläkin on erityisesti isommalla ollut kausia ettei suostu syömään muuta kuin valkoista makaronia pelkästään. Ja sitäkin vähän. Ihan naurettavaa.. Sitten on syöty sitä hiton makaronia 6x päivässä muutama haarukallinen. Sitten taas on kausia jolloin mättää ihan kaikkea ja suuria määriä (siis omaan syömiseensä nähden suuria).

Oletko sä puhunut näistä neuvolassa? Ettehän te nyt niinkään voi jatkaa että sinä stressaat itsesi sairaaksi vaikka lapsi voi kuitenkin ihan hyvin..

Nyt mä en ihan ymmärtänyt eli miten teillä on tähän asti reagoitu? Miten neuvolassa on sujunut? Ja mitä neuvoja on annettu? Ja miten olette toteuttaneet? Millaisia päivät ovat eli liikkuuko paljon jne?

Meillä oli 4 vee neuvolassa aika samat mitat. Puolen vuoden päästä käytiin painotsekkaus ja nyt sitten 5 veenä mennään tavallisesti. On hoikka, mutta kaikki on kunnossa. Ei ole erittäin hoikka ;)

Aina vain neuvolassa sanottu että seurataan tuleeko jatkossa painoa kuitenkin lisää. Ei ole yhtään uutta neuvoa tullut neuvolasta jota en itse tietäisi. Mikään ei vaikuta tuohon ruokahaluun, vaikka juoksee pää märkänä pihalla niin saattaa sanoa iltapalalla ettei ole nälkä. Ihan tuurista kiinni syökö vai ei ja mikään ei tuota muuta. Joskus syö loistavasti, useimmiten erittäin kehnosti...

[QUOTE="minni";28601369]Meidän likan paino on mennyt koko iän -20 käyrällä, mutta koska syö kuitenkin ''normaalisti'' pieniä annoksia, mutta hyvällä halulla ja kaikki muu ok, niin ei ole ollut mitään valitusta terkkarin puolelta. Juuri 5 v neuvolassa 113 cm ja 15,5 kg[/QUOTE]

On teilläkin sitten hoikka tyttö!

99cm ja 13kg.
Ei olla oltu suuremmin huolissaa. Tuo syö kyllä vähän ja nirsoilee tosi pahasti. Ainoat ruuat mitä söis, on nuggetit ja kauratyyny leivät. Mikään muu ei uppoo.

Meillä on sääntönä ruokapöydässä, että kaikkea pitää maistaa. Kyllä tuo usein maistaakin naama väärinpäi ruokia, mutta se jää siihe yhtee ruokalusikalliseen. Sitten luikitaan pois pöydästä.
Tyhjäksi asti lautasta on turha kuvitella saavansa, vaikka jo suoriltaankin laitan tuon ruokalautaselle ihan minimaalisen vähän ruokaa.

Mutta kasvaa kuitenkin suht tasaisesti? Riittää energiaa touhuamiseen? Juoko esim. maitoa, siitä saa jo ihan kivasti energiaa. Tottakai taustalla voi olla muutakin, mutta jotkut lapset vaan ovat kausittain tosi nirsoja. Meilläkin on erityisesti isommalla ollut kausia ettei suostu syömään muuta kuin valkoista makaronia pelkästään. Ja sitäkin vähän. Ihan naurettavaa.. Sitten on syöty sitä hiton makaronia 6x päivässä muutama haarukallinen. Sitten taas on kausia jolloin mättää ihan kaikkea ja suuria määriä (siis omaan syömiseensä nähden suuria).

Oletko sä puhunut näistä neuvolassa? Ettehän te nyt niinkään voi jatkaa että sinä stressaat itsesi sairaaksi vaikka lapsi voi kuitenkin ihan hyvin..

Kiitos, tämä oli juuri sitä mitä kaipasin! Joku joka tietää mitä on kun lapsi syö noin. Kuulostaa tutulle. Ehkä minun vain ei vain pitäisi stressata! Lapsi kasvanut suht tasaisesti, painokäyrä hienoisessa laskussa jatkuvasti muttei mitään romahdusta. Touhuta jaksaa! Eikö teille kukaan ole kauhistellut tuollaista syömistä? Meille on tuttavat ja kaverit siunailleet että eihän noilla eväillä voi elää ja varmaan tuo muiden" kokeneempien "suunnalta tuleva kommentti hermostuttaa..

Mun tyttö oli 5v tuon kokoinen ja ei ollut mitään puhetta neuvolassa,että pitäisi laittaa mihinkään tutkimuksiin tms.
2,5v kävi maito ja keliakiakokeissa kun puoleen vuoteen ei paino noussut kuin 20g ja epäiltiin imeytymishäiriötä. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.

Jos lapsi kasvaa suht tasaiseti niin ei syytä huoleen.

Minulla nyt 2,5v poika ja syöminen on sitä sun tätä. Koskaan ei ole ollut innokas syöjä. Meillä poika nyt 98 cm 13,5kg,mutta kasvanut kuitenkin ja energinen, siksi ei mitään huolta

99cm ja 13kg.
Ei olla oltu suuremmin huolissaa. Tuo syö kyllä vähän ja nirsoilee tosi pahasti. Ainoat ruuat mitä söis, on nuggetit ja kauratyyny leivät. Mikään muu ei uppoo.

Meillä on sääntönä ruokapöydässä, että kaikkea pitää maistaa. Kyllä tuo usein maistaakin naama väärinpäi ruokia, mutta se jää siihe yhtee ruokalusikalliseen. Sitten luikitaan pois pöydästä.
Tyhjäksi asti lautasta on turha kuvitella saavansa, vaikka jo suoriltaankin laitan tuon ruokalautaselle ihan minimaalisen vähän ruokaa.

Hullua sanoa että hienoa, mutta kiva kuulla että muitakin löytyy! Tuttua tuokin, annokset ovat niin pieniä ettei tosi ja vielä niistäkin jää jäljelle....

:O Mulla melkein 4-vuotias just neuvolassa mitattiin 102cm ja 14kg, eikä ollut kukaan mihinkään tutkimuksiin lähettämässä. Ja 5v isosiskonsa on paljon laihempi vielä (tarkkoja mittoja en nyt tiedä), mutta häntä on kyllä tutkittu.

Ap, minulla on suurinpiirtein samankokoinen 3-vuotias poika. Aina menty -20-käyrällä ja välillä ruoka maistuu tosi huonosti.
Jo neuvolassa, siis eka kuukausien aikana, järkevä hoitaja totesi: olen nähnyt vanhemmat...

Välillä menee päiviä, että syö hyvin vähän ( siis vaikka aamupalalla puolikkaan leipää, lounaalla vähän makaronia, päivällisellä hyvin vähän maitoa ja iltapalalla myös hyvin vähän jotain), sitten on taas tankkausvaihe. On kovin aktiivinen poika, luut toki paistavat mutta poskissa on lapsen pyöreys.

Jos olet huolissasi että lasta vaivaa jokin asia tms., voitko kysyä häneltä, miksi ruoka ei maistu? Meidän vähän päälle 3-v.kyllä kertoo omista tunteistaan.

Yhteistyössä