Erinäkemys samasta lapsesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Kyllä vaan päiväkodissa osa eskareistakin nukkuu vielä pitkiä päikkäreitä eli anna vain pojan nukkua, jos unta tarvitsee. Ei sitä vielä 5v. tarvi sopeutua kouluelämään, siihen on vielä hetki aikaa.

missä eskarissa on mahdollisuus nukkua pitkät päikkärit? tuossa missä mä olin harjoittelussa, eskareista nukkuivat ne lapset, joiden nukkumaanmenoa ei iltaisin valvottu (eli saattoivat valvoa vaikka 23 asti, nukuttaahan se sitten päivällä). Mut nekin lapset nukkui max. 30min ennen seuraavaa tuokiota.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uskotko dina että pph innostuu jos pyydän herättämään lapsen 30min päikkäreiden jälkeen... olisi varmasti entistä väsyneempi kun lapsi olisikin hereillä 5tunnin hoitopäivästään 4,5h =/

mutta sehän on sen työtä ! Siitä sille maksetaan ! Jos te sanotte että lapsi saa nukkua max. 30 min. hoitajan täytyy tehdä teidän toiveiden mukaan ! Taitaa olla väärällä alalla tuo teidän pph !

Juu, allekirjoitan tuon että taitaa olla väärällä alalla (tai sitten pitäisi hoitaa vain niitä 1-2 vuotiaita) mutta jos hoitaja on NÄIN väsynyt meidän lapseen 3h hereilläolosta niin en halua edes kuvitella hoitajan mielipiteitä jos ehdotan että lapsi olisi hereillä pidemmän aikaa.. ehkä näillä mennään siihen asti kun lapsi saa päiväkotipaikan..
Tuntuu vaan niin pahalta kun ei nuo lapset tyhmiä ole, olen varma että lapsi vaistoaa että jossain nyt mättää.. toivotaan ettei ala kuvitella että hänessä on oikeasti nyt jotain vikaa....

Mut kiitos kaikille, mun pitää nyt oikeesti laittaa tää kaksplus kiinni, en saa töitäni hoidettua kun jään tähän jumittamaan.. vaivasi vain niin kovin tämä asia.. kiitos kaikille jotka kuuntelitte ja autoitte selvittämään ajatuksia. Katsotaan miten tilanne etenee...

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
No ilman muuta ano päiväkotipaikkaa. Meillä myös touhukas ja puhelias kohta 5 v, voin kuvitella jollakin ei kemiat kohtaa kun on niin vilkas ja eläväinen, vaikka meidän lapsi on toisaalta hyvin empaattinen ja "kiltti" silleen että tottelee hoitajia, pitää kiinni säännöistä jne.

Nukkumisesta että meillä nukkuu 20-7 ja silti päiväkodissa päiväunet noin 30- 45 min. Ja vähempi on liian vähän.

30-45min onkin ihan eriasia kuin 2 tuntia, joka on 120min. :) tollaset 45min päikkärit meidänki muksu usein ottaa, pitemmät vaikuttaa heti yöuneen.

Mutta meillä herää tuntia myöhemmin kuin ap:n lapsi. Kokonaisunimäärä on noin sama,

Kyllä vaan päiväkodissa osa eskareistakin nukkuu vielä pitkiä päikkäreitä eli anna vain pojan nukkua, jos unta tarvitsee. Ei sitä vielä 5v. tarvi sopeutua kouluelämään, siihen on vielä hetki aikaa.

missä eskarissa on mahdollisuus nukkua pitkät päikkärit? tuossa missä mä olin harjoittelussa, eskareista nukkuivat ne lapset, joiden nukkumaanmenoa ei iltaisin valvottu (eli saattoivat valvoa vaikka 23 asti, nukuttaahan se sitten päivällä). Mut nekin lapset nukkui max. 30min ennen seuraavaa tuokiota.

Ainakin sellaisissa eskareissa, joissa on sekaryhmät eli eskarilaiset eivät ole tyystin massa ryhmässään. Ainoastaan eskarihetket pidetään erillään. Olen minäkin urallani törmännyt useisiin eskarilaisiin, jotka nukkuisivat huomattavasti pidempiä päiväunia, kuin esim. kolme vuotiaat. Että sinänsä ei mitenkään erikoisen pitkät päikkärit. Toki eskarivuoden loppupuolella voisi rytmi jo hieman muuttua, että jaksaa sitten koulussa koko päivän hereillä :)

Ja tämähän ei nyt etes liittynyt aloittajan aiheeseen. Piti nyt kuitenkin kommentoida.

No ainakin miedän eskarissa! Kaikki paitsi puolipäiväiset nukkuivat päikkärit eikä heitä todellakaan mennä herättämään puolen tunnin unien jälkeen! Siihen olisin kyllä puuttunut hyvin nopeasti..

Alkuperäinen kirjoittaja no:
pakko ottaa kantaa tohon päikkäriasiaan, en minäkään ymmärrä miten noin iso nukkuu vielä päikkärit, pikkutorkahduksen saattaisin ymmärtää (15-20min)
Meillä on kaikki lapset lopettanut päiväunet 2,5-3 vuotiaina eikä ole ottaneet edes päikkäreitä. Niin, että missä vaiheessa ajattelitte lopettaa päiväunien nukkumisen ? Eskarissa ja koulussa ei voi ottaa päikkäreitä... Eikö kannattaisi laittaa lapsi yöunille esim. klo 20 ?

Meidän eskarilainen joka on eskarin lisäksi päivähoidossa nukkuu kyllä edelleen melkein 2 tunnin päikkärit...

Hoitoaika päiväkodissa 7.45-16.30. Yöunet nukkuu kotona 21-7.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja dinalle jatkoa (karkasi)

Saa lapsi virikkeitä eikä ole meidän silmissämme yliaktiivinen eikä näin ole ikinä 4vuoden aikana päiväkodistakaan sanottu meille. Tämä on ainoastaan pph:n näkemys jota kaverini, lapsen kummit, isovanhemmat, -kaikki ovat ihmetelleet kovasti.

Oliko teillä loppukeskustelu ennen kuin jätitte päiväkodin? Loppukeskustelu on aika hyvä pitää silloin on mahdollisuus miettiä minkälaisten asioiden kanssa, ja miten lapsi tarvitsee tukea kasvulleen. Jos hän on ptkään päiväkodissa ollut on hoitajilla melko hyvä kuva näistä asioista. Kun sitten mennään seuraavaan hoitopaikkaan on mahdollisuus keskustella uuden hoitajan kanssa etukäteen, silloin hoitajallakin on alussa helpompaa. Uskon että sekä lapsesi että hoitaja käyvät nyt läpi sopeutumisvaihetta ja toisiinsa tutustumista, se vie aikansa mutta apua on siitä että juttelette yhdessä ja lapsen kanssa päivästä ja mikä on tuntunut hankalalta jne.

Tutustuminen vie aikaa ja ennen kuin hoitaja ja paikka on tuttu, tuntuu se turvattomalta ja se näkyy varmasti lapsessasi juuri yliaktiivisuutena. Jokaisella meistä on oma tapamme käsitellä ja sietää stressiä. Uskon tilanteen rauhoittuvan kun keskustelette. Voi olla että pph on ihan hyvä vaihtelu lapsellesi jos tottunut olemaan isossa ryhmässä missä paljon hässäkkää ja myös hämmennystä. Ehkä pph auttaisi vähän rauhoittumaan.