Erinäkemys samasta lapsesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olenko siis yksin ajatukseni kanssa että viikko osapäivähoidossa on liian lyhyt aika muodostaa näin selkeetä kantaa ja kertoa suoraan vanhemmille että on jo nyt väsynyt tämän lapsen hoitoon?

et suinkaan! viikko on lyhyt aika, voi viedä useita viikkoja ja jopa kuukausia ennen kuin uusi tilanne rauhoittuu. Luulempa että pph on väsynyt muutenkin, onhan työ kovin raskasta ja vastuu suuri.

Sinuna jonottaisin sitä päiväkotipaikkaa, jos sulla on temperamenttinen lapsi joka tarvitsee paljon virikkeitä niin enemmän niitä päiväkodissa saa kuin pph:lla. Ja miettisin tosiaan tuota uniasiaa vielä.

Olenko siis yksin ajatukseni kanssa että viikko osapäivähoidossa on liian lyhyt aika muodostaa näin selkeetä kantaa ja kertoa suoraan vanhemmille että on jo nyt väsynyt tämän lapsen hoitoon?

Sitä että on väsynyt kyseisen lapsen hoitoon ei tarvi kertoa vanhemmille missään vaiheessa. Toki jos lapsen kanssa on ongelmia niin niistä voidaan ja pitääkin keskustella ja etsiä ratkaisua. Vanhemmat eivät kuitenkaan ole milllään lailla vastuussa pph:n omasta jaksamisesta.

Ja muuten se viikko on aivan liian lyhyt aika tehdäkseen sen isompia päätelmiä.

Kiitos mielipiteistä.. pitää soittaa päivähoitotoimistoon ja pyytää että pitävät meidät jonossa ja tää pph on ratkaisuna vaan tilapäinen.. harmittaa vaan niin vietävästi viedä lasta jatkossa tonne pph:lle kun se kerran väsyy niin kovasti lapsemme hoidosta.. tulee sellanen olo väkisinkin että lapsemme vaistoaa että hän ei ole tervetullut ja kamala jos hän alkaa ajatella että hänessä on jotain vikaa vaikka minusta ongelma ei ole lapsessa vaan hoitajassa..
Näin kai jokainen äiti sanoisi mutta ihan totta... en vain ymmärrä mikä tässä lapsessa on ongelma!

Millaisia ne muut lapset siellä samassa ryhmässä ovat? Voi nimittäin olla että jos siellä jo ennestään on kovin vilkkaita taaperoita niin kokonaisuus voi ihan oikeasti olla yhden ihmisen hallitsemattomissa jos vielä villitsevät toisiaan.

Et ap ole aivan väärässä. Kyllä minustakin lapseen pitäisi hoitajan nyt hieman enemmän kuin viikko tutustua, ennenkuin ilmoittaa olevansa väsynyt lapsen touhuihin tms. Toki meillä kaikilla on vilkkauteen, puheliaisuuteen, ujouteen ym. luonteenpiirteisiin liittyen erilaiset sietokynnykset, mutta pph tekee työtä ja tämän vuoksi hänen sietokynnyksensä pitäisi olla korkeampi. Oma lapseni on ollut varahoidossa parilla pph:lla, kun oma pph on ollut lomalla, niin kokemukset ovat erilaisia. Pääsääntöisesti lapsi on viihtynyt ja hoitajat olleet mukavia, mutta yhdellä hoitajalla (ja siis tämäkin muuten tosi mukava) heti ensimmäisestä päivästä sain kuulla, kuinka hoitaja oli joutunut puuttumaan riitoihin ja kuinka lapseni oli joutunut keittiöön miettimään tekemisiään. Tuntui aikas pahalta, kun tällaisista ei oma hoitaja ollut koskaan erityisemmin maininnut. Ja siis tiedän lapseni olevan hyvin tempperamenttinen ja omapäinen eikä riidat leluista ole mikään yllätys sinällään ja tietenkin huonosta käytöksestä kuuluu saada rangaistuskin, mutta minua harmitti se, että heti ensimmäisenä päivänä pitää päivästä kertoa vain tuo yksittäinen tapaus.

En osaa sanoa millaisia toiset lapset ovat kun olen heitä vasta muutamana aamuna ohimennen nähnyt, tiedän vain että 2 taaperoa ja yksi 5vuotias omani lisäksi..
Mutta kumma juttu jos taaperoiden tohina väsyttää mutta selvästi kertoo sekä minulle että miehelleni että tämä meidän lapsi tekee touhuillaan päivästä niin raskaan että hän on ihan puhki.
Kamala kun mieheni sanoi että seuraavan kerran kun hän hakee lasta, jos taas hoitaja huokailee miten raskasta hänellä on lapsemme kanssa, mieheni päätti sanoa suoraan että hänestä pph on sitten sairasloman tarpeessa ja kunta voisi järjestää lapsille toisen sijoituspaikan =/

Kiitos mielipiteistä.. pitää soittaa päivähoitotoimistoon ja pyytää että pitävät meidät jonossa ja tää pph on ratkaisuna vaan tilapäinen.. harmittaa vaan niin vietävästi viedä lasta jatkossa tonne pph:lle kun se kerran väsyy niin kovasti lapsemme hoidosta.. tulee sellanen olo väkisinkin että lapsemme vaistoaa että hän ei ole tervetullut ja kamala jos hän alkaa ajatella että hänessä on jotain vikaa vaikka minusta ongelma ei ole lapsessa vaan hoitajassa..
Näin kai jokainen äiti sanoisi mutta ihan totta... en vain ymmärrä mikä tässä lapsessa on ongelma!

sanoiko se todellakin sanasta sanaan että on väsynyt hoitamaan sun lasta? vai oisitko voinut ymmärtää vähän väärin? edes ihan pikkasen? meilläkin on aika vilkas ja touhuileva lapsi, juoksentelee ja meno on välillä aika päätöntä. Pph on kyllä sanonut mulle asiasta, kertonut millainen lapsi on hoidossa ollessaan, mutta ei kyllä koskaan sanonut olevansa väsynyt hoitamiseen. Ehkä sä otit asian liian raskaasti? eihän sitä omasta lapsestaan halua kuulla muuta kuin hyvää.

En osaa sanoa millaisia toiset lapset ovat kun olen heitä vasta muutamana aamuna ohimennen nähnyt, tiedän vain että 2 taaperoa ja yksi 5vuotias omani lisäksi..
Mutta kumma juttu jos taaperoiden tohina väsyttää mutta selvästi kertoo sekä minulle että miehelleni että tämä meidän lapsi tekee touhuillaan päivästä niin raskaan että hän on ihan puhki.
Kamala kun mieheni sanoi että seuraavan kerran kun hän hakee lasta, jos taas hoitaja huokailee miten raskasta hänellä on lapsemme kanssa, mieheni päätti sanoa suoraan että hänestä pph on sitten sairasloman tarpeessa ja kunta voisi järjestää lapsille toisen sijoituspaikan =/

ehkä olisi ihan hyvä puuttua hoitajan käyttäytymiseen. Minusta ei olisi tuollaisen sanojaksi, mutta jos mieheni olisi kanssani samaa mieltä ja olisi rohkeampi, olisin vain tyytyväinen. Ei ehkä kannata ihan noin hyökkäävästi aloittaa, mutta miettiä mitä sanoo ja miten. Mutta vanhemmilla on kyllä oikeus puolustaa lapsensa oikeutta hyvään ja ammattitaitoiseen päivähoitoon.

Asiaahan tuo miehesi kommentti on. Olivat lapset miten raskaita hoidettavia hyvänsä, pph:n jaksaminen, väsymys tms ei kuulu lasten vanhemmille. Se on asia mikä hänen on hoidettava yksin ja oman pomonsa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Asiaahan tuo miehesi kommentti on. Olivat lapset miten raskaita hoidettavia hyvänsä, pph:n jaksaminen, väsymys tms ei kuulu lasten vanhemmille. Se on asia mikä hänen on hoidettava yksin ja oman pomonsa kanssa.

tästä oon kyllä vahvasti samaa mieltä. Asiakaspalvelu ja sen mukainen asenne pitää säilyttää viimeiseen asti. Jos ei jaksa, niin ei sitä ainakaan asiakkaille kerrota.

pakko ottaa kantaa tohon päikkäriasiaan, en minäkään ymmärrä miten noin iso nukkuu vielä päikkärit, pikkutorkahduksen saattaisin ymmärtää (15-20min)
Meillä on kaikki lapset lopettanut päiväunet 2,5-3 vuotiaina eikä ole ottaneet edes päikkäreitä. Niin, että missä vaiheessa ajattelitte lopettaa päiväunien nukkumisen ? Eskarissa ja koulussa ei voi ottaa päikkäreitä... Eikö kannattaisi laittaa lapsi yöunille esim. klo 20 ?

Juu, tottahan se on mitä mieheni meinaa sanoa.. mutta kamala silti töksäyttää noin.. ajatella millaista tuo jälkeen olisi viedä aamulla taas lapsi hoitoon =/

ja dina: kyllä hoitaja sanoi sanasta sanaan näin "olen jo esimiehenikin kanssa jutellut siitä miten väsynyt olen *** hoitamiseen kun sillä on energiaa enemmän kun ryhmällä yhteensä ja aina pitää toppuutella kun on jo tekemässä kun muut vasta istuvat pöytään ja alan kertomaan ohjeita"

ja miehelleni sanoi "on varmaan päiväkodissa tottunut siihen että saa mennä suunapäänä eikä kukaan jaksa juosta perässä mut minun olisi vain jaksettava kun toinen touhuaa siihen asti että nukahtaa päiväunilleen. Ei istu ja lue kirjaa, tee palapeliä vaan aina pitää hikipäässä mennä.

jos se tosiaan noin tökerösti on puhunut toi pph niin itse varmaan oisin yhteydessä ihan sinne päivhoitotoimistoon asiasta..

toihan on sama kun hoitaja sanois vuodeosastolla jonkun potilaan omaiselle että "voi voi kun toi sun äitis on niin vaikea hoidettava niin mulla on sen takia ihan hemmetin raskaita päiviä". voi kuvitella mikä haloo tosta nousis.

ja noihin yllämainittuihin pph:n kommentteihin haluan vielä sanoa oman näkökantani, -minä en juokse perässä, ei lapsi juokse ympyrää ja kohella turhia, hän on aktiivinen, ottaa pallon ja pelaa/juoksee sen perässä, kiipeilee ulkona kiipeilytelineissä yms. sisällä leikkii erilaisia leikkejä, muttei yleinsä istu paikallaan ja liikuta jotain pikkuautoa vaan kontaa auto kädessään ja ajelee autolla lattialla, sohvalla ja jokapaikassa. Uskoo kyllä heti jos sanot että esim. tietokonepöydällä ei ajeta

ja noihin yllämainittuihin pph:n kommentteihin haluan vielä sanoa oman näkökantani, -minä en juokse perässä, ei lapsi juokse ympyrää ja kohella turhia, hän on aktiivinen, ottaa pallon ja pelaa/juoksee sen perässä, kiipeilee ulkona kiipeilytelineissä yms. sisällä leikkii erilaisia leikkejä, muttei yleinsä istu paikallaan ja liikuta jotain pikkuautoa vaan kontaa auto kädessään ja ajelee autolla lattialla, sohvalla ja jokapaikassa. Uskoo kyllä heti jos sanot että esim. tietokonepöydällä ei ajeta

kuullostaa normaalilta. :)

mutta silti tuosta uniasiasta vielä, ehkä poika tosiaan jaksaisi välillä keskittyä esim. piirtämiseen tai kirjaan, jos ei ois sitä virtaa niin paljon purettavana? tarkoitus kuitenkin on että yöt nukutaan ja päivät kukutaan.

Uskotko dina että pph innostuu jos pyydän herättämään lapsen 30min päikkäreiden jälkeen... olisi varmasti entistä väsyneempi kun lapsi olisikin hereillä 5tunnin hoitopäivästään 4,5h =/

Alkuperäinen kirjoittaja no:
pakko ottaa kantaa tohon päikkäriasiaan, en minäkään ymmärrä miten noin iso nukkuu vielä päikkärit, pikkutorkahduksen saattaisin ymmärtää (15-20min)
Meillä on kaikki lapset lopettanut päiväunet 2,5-3 vuotiaina eikä ole ottaneet edes päikkäreitä. Niin, että missä vaiheessa ajattelitte lopettaa päiväunien nukkumisen ? Eskarissa ja koulussa ei voi ottaa päikkäreitä... Eikö kannattaisi laittaa lapsi yöunille esim. klo 20 ?

Jos pph vaikka haluaa, että kaikki menee päivälevolle... meillä nukkuivat päiväkodissa eskarilaisetkin (tai ei ollut pakko nukkua, mutta lepäillä piti sängyssä vähintään puoli tuntia)

Ja miten nukkumattomuus pph:n ongelmaa helpottaisi?

Uskotko dina että pph innostuu jos pyydän herättämään lapsen 30min päikkäreiden jälkeen... olisi varmasti entistä väsyneempi kun lapsi olisikin hereillä 5tunnin hoitopäivästään 4,5h =/

mutta sehän on sen työtä ! Siitä sille maksetaan ! Jos te sanotte että lapsi saa nukkua max. 30 min. hoitajan täytyy tehdä teidän toiveiden mukaan ! Taitaa olla väärällä alalla tuo teidän pph !

No ilman muuta ano päiväkotipaikkaa. Meillä myös touhukas ja puhelias kohta 5 v, voin kuvitella jollakin ei kemiat kohtaa kun on niin vilkas ja eläväinen, vaikka meidän lapsi on toisaalta hyvin empaattinen ja "kiltti" silleen että tottelee hoitajia, pitää kiinni säännöistä jne.

Nukkumisesta että meillä nukkuu 20-7 ja silti päiväkodissa päiväunet noin 30- 45 min. Ja vähempi on liian vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Jos pph vaikka haluaa, että kaikki menee päivälevolle... meillä nukkuivat päiväkodissa eskarilaisetkin (tai ei ollut pakko nukkua, mutta lepäillä piti sängyssä vähintään puoli tuntia)

Ja miten nukkumattomuus pph:n ongelmaa helpottaisi?

Niin siis otinkin kantaa vain tuohon päikkäriasiaan... Että jos lapsi nukkuis pitemmät yöunet, niin päivällä unentarve vähenisi ja saattaisi paremmin rauhoittua esim. kuunteleen kirjaa kun olisi ehkä vähän vähemmän virtaa :)

Kyllä vaan päiväkodissa osa eskareistakin nukkuu vielä pitkiä päikkäreitä eli anna vain pojan nukkua, jos unta tarvitsee. Ei sitä vielä 5v. tarvi sopeutua kouluelämään, siihen on vielä hetki aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
No ilman muuta ano päiväkotipaikkaa. Meillä myös touhukas ja puhelias kohta 5 v, voin kuvitella jollakin ei kemiat kohtaa kun on niin vilkas ja eläväinen, vaikka meidän lapsi on toisaalta hyvin empaattinen ja "kiltti" silleen että tottelee hoitajia, pitää kiinni säännöistä jne.

Nukkumisesta että meillä nukkuu 20-7 ja silti päiväkodissa päiväunet noin 30- 45 min. Ja vähempi on liian vähän.

30-45min onkin ihan eriasia kuin 2 tuntia, joka on 120min. :) tollaset 45min päikkärit meidänki muksu usein ottaa, pitemmät vaikuttaa heti yöuneen.