"erilleen" muutto vaikka ollaankin vielä yhdessä?

  • Viestiketjun aloittaja yh-äidiksikö?
  • Ensimmäinen viesti
yh-äidiksikö?
Mitä pitäs ottaa huomioon? Varsinkin kun olen vielä kotona lasten kanssa kodinhoidontuella. Ja omat tulot ei riittääs itteni ja lasteni elätykseen vielä, töitä haen kokoajan tai sit menen akk koulutukseen. Ja voinko ihan avoimesti kertoa olevani mieheni kanssa vielä yhdessä? :)
 
vieeras
Jos olette edellen yhdessä, niin ettekö voi sopia raha-asioistakin yhdessä? Et kai kuvittele saavasi yhteiskunnalta tukea siihen että asutte erikseen? Pyydät mieheltä rahaa siihen asti että pääset töihin. Ja kyllä voit ihan avoimesti kertoa että olette yhdessä.
 
hopatihop
Siis en tajunnut? :D Asutte erillänne, mutta siis seurustelette. Silloinhan sillä ei ole muuta väliä kuin, että miehesi pitää maksaa sinulle elatuksia jos lapset kirjoilla luonasi ja saat myös korotuksen lapsilisään. Toivottavasti asutte sitten kanssa eri talouksissa, ettei mene kelan huijaamiseksi. Sillä nyt kai mitään merkitystä ole oletteko vai ettekö ole, muuta kuin teille itsellenne.
 
Voit toki kertoa avoimesti, mutta kannattaako se ihan noiden raha-asioiden takia?
Saisit yh-korotuksen lapsilisiin. En tiedä vaikuttaako asumistukeen jos miehelläsi todistettavasti uusi osoite, mutta ainakin 10v sitten muistelen vaikuttaneen kodinhoidontukeen pienentävästi miehen tulot.
Sossusta voi saada toimeentulotukea jos tulot ei senkään jälkeen riitä.

Tsemppiä vaikka yleensä nuo erilleenmuutot on vain lopunalku parisuhteelle.
 
yh-äidiksikö
Juu siis tarkennan nyt että itse muuttaisin lasten kanssa toistaiseksi kaupunkiin maalta ja eri paikkakunnallekkin.. lasten ja itseni takia kun minulla ei ole kulkumahdollisuuksia tämän hetkisellä paikkakunnalla. Kaupungissa pääsis kävellen sitten joka paikkaan. Ja ainoa ongelma toistaiseksi kunnes työllistyn olisi vuokra.
 
hopatihop
Alkuperäinen kirjoittaja yh-äidiksikö;29323494:
Juu siis tarkennan nyt että itse muuttaisin lasten kanssa toistaiseksi kaupunkiin maalta ja eri paikkakunnallekkin.. lasten ja itseni takia kun minulla ei ole kulkumahdollisuuksia tämän hetkisellä paikkakunnalla. Kaupungissa pääsis kävellen sitten joka paikkaan. Ja ainoa ongelma toistaiseksi kunnes työllistyn olisi vuokra.
Jaa, no tossa tapauksessa en tiedä jos on vaan joku hätäratkaisu, sillonhan miehesi osallistuu varmaan kuluihin kun päätös on yhteinen ja pakollinen. Ehkei taloudellisin ratkaisu, muttei varmaan jaksamisen kannalta huonoinkaan.
 
vieeras
Miksi ette voi muutta yhdessä? Yleensä perheessä tehdään päätökset yhdessä ja huomioidaan se oman perheen varallisuus kun niitä päätöksiä tehdään. Jos teillä ei ole rahaa maksaa sinun ja lasten kaupunkiasunnon vuokraa maaseutuasunnon lisäksi, niin silloin et voi muuttaa lasten kanssa kaupunkiin. Tai sitten voi muuttaa jos luovutte maaseutuasunnostanne.

Minäkin tykkäisin oleilla lähellä sukulaisiani nyt kun olen hoitovapaalla, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista ilman että myymme nykyisen asunnon. Nykyistä asuntoa emme halua myydä, joten vietän kiltisti hoitovapaan täällä.
 
yh-äidiksikö
Juu no suhteen puolesta en pelkää päinvastoin on ollut huonoksi suhteelle kun en ole muualla kuin kotona joskus pääsen peräti maitokauppaan ja lasten kanssa nämä neuvola ja lekuri käynnit.. luotto swn verran hyvä meillä ja muutenkin muuten menee hyvin mitä nyt olen hieman masentunut, en saa enään nukuttua ja sen vuoksi väsyttää ja omat hermot kireellä :( uskon että hälinä ja kulkumahdollisuudet auttaisivat minua. Ja viel paikkakunta mihin sit muuttaisin olisi tuttu ja melkeen kaikki kaveritkin siellä.
 
vieeras
Alkuperäinen kirjoittaja yh-äidiksikö;29323514:
Juu no suhteen puolesta en pelkää päinvastoin on ollut huonoksi suhteelle kun en ole muualla kuin kotona joskus pääsen peräti maitokauppaan ja lasten kanssa nämä neuvola ja lekuri käynnit.. luotto swn verran hyvä meillä ja muutenkin muuten menee hyvin mitä nyt olen hieman masentunut, en saa enään nukuttua ja sen vuoksi väsyttää ja omat hermot kireellä :( uskon että hälinä ja kulkumahdollisuudet auttaisivat minua. Ja viel paikkakunta mihin sit muuttaisin olisi tuttu ja melkeen kaikki kaveritkin siellä.
Mitä jos hankkisitte toisen auton?
 
yh-äidiksikö
Siksi emme voi yhdessä muuttaa kun mieheni taas ns. sekoisi kaupungissa. Ja tämänhetkinen kotimme on mieheni oma. Emme halua sitä vuokrata emmekä myydä. Tiedän meille olevan oikea ratkaisu tuo erilleen hetkeksi puhutaan ihan max vuodesta tai eihän sitä koskaan tiedä. Toisaalta jos saisin asumistukea vain ei välttämättä vuokrakaan olisi ongelma.
 
yh-äidiksikö
Itselläni ei ole ajokorttia toistaiseksi varallisista syistä. Ja toisaalt oma autommekin on rikki ja vaatisi isomman summan korjaukseen vaikka mies ite korjaakin. Hänen työauto vain käytössätällä hetkellä ja olemme 4henkinen perhe ja autoon mahtuu 3 istuun..
 
yh-äidiksikö
En.. koitan saada kaikki pointit esille jollain, kun itse olen hieman enkä vähääkään blondi :) en haluis sit heti katua päätöstä jos tähän nyt päädytään. Miehen kanssa asiasta hiukan keskusteltu ja mietittykkin on.
 
"fenix"
Tottakai saat asumistuen, korotukset lapsilisiin, elatustuet ja sossusta vielä päälle. Jos olette naimisissa, niin avioero vireille tai tukia ei tule! Jos naimisissa aiottekin olla, niin miehen kanssa sovitte maksut yhdessä. Ja jos ero vireille, niin puolen vuoden harkinta- ajan jälkeen, joko eroatte virallisesti, että tukien saanti jatkuu tai sit ette eroa ja tuet päättyy ja jaatte yhdessä kulut..
 
yh-äidiksikö
Mulla niin etten juuri töitä ole saanut kun rajallinen hakualue tuon autottomuuden ja kortittomuuden takia. Eli paremmat mahdollisuudet kaupungissa. Ja myös sit tulis kiire löytää asunto ja muutto tehdä kun saa työn eli enemmin ensin muutto ja sit aktiivista työn hakua.
 

Yhteistyössä