Erilaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja notafraid
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

notafraid

Vieras
Pakko nyt nostaa tämä aihe pöydälle täälläkin. Eli, oon huomannut että - niin netissä kuin oikeassa elämässäkin - suomalaiset ovat varmasti maailman parhaimpia ihmisiä löytämään toisista jotain vikaa tai jotain väärää. Jotain kummasteltavaa ja haukuttavaa. Mutta koskaan suomalaiset eivät voi itse katsoa peiliin ja miettiä: "Onko minulla oikeutta sanoa noin?" "Mikä tekee minusta keskivertoa paremman ihmisen?"

Aihe on minulle tuttu, koska tykkään pukeutua erilailla kuin muut ja kuuntelen sellaista musiikkia, joista kovinkaan moni ei tykkää. Ja ulkonäköäni olen koristanut lävistyksillä (eli luultavasti monienkin mielestä olen friikki).

En pysty kävelemään rauhassa kaupungilla ilman että porukka kiertää minut kaukaa (vanhukset) tai että joku on tuijottamassa niin kaihoisasti että välillä mietin oonko syöny niiden eväät tai jotain.

Lisäksi inhoan yli kaiken tuijotusta. Se on ahdistavaa ja välillä monien tuijottajien ilme on niin vihainen että jos katse tappaisi niin olisin kuollut - jo monta kertaa.

Itse en sano kenellekään mitään, olen muutenkin aika erakko ja omissa oloissaan viihtyvä. En huutele tyhmyyksiä, käyttäydyn asiallisesti ja autan ohikulkijaa jos täytyy.
Ajattelumaailmani on se, että kaikki tässä maailmassa on tasa-arvoisia, oli sitten minkänäköinen tai ikäinen tai ihan mitä tahansa.

Siksi minua suututtaakin se, että jos minäkin hyväksyn kaikki muut sellaisina kuin he ovat niin miksi yleensäkin minua vaaditaan olemaan erilainen?
Selvä, joku tykkää popista, siinä ei ole mitään vikaa, mutta kukaan ei voi olettaa että kaikki tykkäävät siitä? Jep, minä tykkään rankemmasta musiikista, mutten oleta että kaikki tykkäävät siitä.
Se riittää.

Ja jotkut ovat suoraan haukkuneet minut mm. pahoinpitelijäksi (kenkieni takia), rumaksi (lävistykset), friikiksi (vaatteet), oudoksi (hmm... olemus?) jne jne. En jaksa edes muistaa kaikkia. Mutta sitten ne jotka tuntevat minut oikeasti, ovat monesti sanoneet että olen maailman kiltein ihminen ja se joka ei tule kanssani juttuun, saa kyllä mennä itseensä.

Erilaisuus on kaunista. <3 Ei mulla muuta.

Hienoa että uskallat olla oma itsesi etkä välitä muiden mielipiteistä! :) Monella ei ole siihen rohkeutta. Mutta erilaisuus on sellainen asia, jota ihmisten on tosi vaikea kohdata.

Totuus on se, että vaikka muuttaisit itseäsi miten paljon, aina löytyy joku, jolle se ei kelpaa ja joka silti löytää sinusta virheitä (ironista on se, että yleensä nämä ihmiset eivät löydä vaan itsestään ikinä virheitä).

Mutta hyvää alkanutta kevättä sinulle ja kaikille muillekin! Niin "kummallisille otuksille" kuin kaikille "tavallisillekin". ^^

Ennakkoluulot kyllä lyö täysillä päin täällä Suomessa, suunnilleen yhtä hyvin voisi kävellä päin tiiliseinää. Kaikkien pitäisi sopia samaan muottiin ja jos ei sovi niin sitten eristetään, haukutaan, tuijotetaan...
Onko oikeasti sellaisia ihmisiä, jotka tulevat ihan randomisti haukkumaan erilaisesti pukeutunutta ihmistä ihan vaan siksi ettei itse tykkää? Aivan älytöntä.
Kaikista ei tarvitse pitää, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.

[QUOTE="vieras";28372733]No on se ny hivenen friikkimäistä ku naamassa on rautaa enempi ku amiksen corollassa ruosteetonta peltiä.[/QUOTE]

Kaksi lävistystä ei kait oo ihan niin paljon? :D

Lävistyksetkin on vähän niin ja näin, jotkut tykkää, jotkut ei. MÄ tykkään, joten mä kans pidän ne. ;)

Ennakkoluuloja syntyy silloin, kun ihmiset eivät tunne aihetta ja / tai ovat kuulleet huhuja ja päättelevät itse loput.
Jos mummo sunnuntaikävelyllään kohtaa päästä varpaisiin mustiin pukeutuneen hepun, josta ei tiedä onko se viikatemies vai ihminen niin kyllä varmasti tuijottaa ja vaihtaa vielä varmuuden vuoksi tien puoltakin. :D

Mutta mutta. Se vaan että semmoista se nykyään on. Jotkut pukeutuu vähän eri tavalla, mutta antaa pukeutua. Eipä se mulle paljon kuulu, pukeudunhan mä itsekin niin kuin tykkään.

Ja jos joku haluaa ihan välttämättä murehtia jonkun "hevarin" vaatteita niin suosittelen lääkityksen aloittamista. : )

Itse tunnustan suhtautuvani hieman ennakkoasenteisesti aikuiseen, jolla on jäänyt nk. idolivaihe päälle. Eli kun vielä aikuisenakin pitää samaistua johonkin selvästi ulkonäöllisesti erottuvaan ryhmään, johon ei liity sen ihmeempää elämänkatsomusta tai yhteiskunnallisesi oikeasti merkityksellistä aatetta, ainoastaan tietty ulkoasu ja samaa naamiaisasua käyttävän porukan kanssa saman populaarikulttuurin suuntauksen suosiminen.

Ajattelen, että tällaisen henkilön persoonallisuuden kehittyminen on jäänyt hieman kesken/ mahdollisesti häiriintynyt jollain tavalla. Tiedän, että 90 % alleviivaavan huomiota herättävän ulkonäön omaavista ihmisistä ei voi omata kovin kummoista uraa ja/ tai kovin hyvää koulutusta, koska arvostetummissa ammateissa työskentely ei onnistu naamiaisasumaisella tyylillä. Ja kuka haluaa opiskella vuosia ja jäädä omituisen ulkonäön vuoksi työllistymättä? Poikkeuksia toki löytyy, persoonallisia tutkijoita jne.
Aikuiseksi kasvaminen, uran luominen ja järkevän työn tekeminen ovat aikuisen ihmisen tehtäviä.

Henkilökohtaisesti minulle on ihan sama,miltä kukin näyttää. Kuitenkin, ulkonäön perusteella voi tehdä monia paikkansa pitäviä päätelmiä henkilöstä, joskus epäsuotuisiakin.

[QUOTE="vieras";28372741]No ei, mutta on niitä semmoisiakin jotka ovat vetäneet koko homman niin läskiksi, ette voi ku ihmetellä.

Tiedä onko kyseessä ihminen, mutaatio vai teurassika lihakoukkuineen.[/QUOTE]

Ei muutama lävistys olekaan maailmanloppu (tai no, varmaan joku niistäkin vetää herneen nenään), mutta kyllä se menee jo ehkä vähän överiksi jos niitä on naamassa LIIKAA. Niin kuin niillä joillain ulkomaalaisillakin, jotka on tehneet ihan ennätyksiä ja ottaneet naamaansa niin paljon koruja ettei enää ole paikkaa mihin niitä laittaisi lisää. : D
Mut joo, viel tohon alkuperäiseen aiheeseen, erilaisuus tietää ennakkoluuloja ja luulenpa että suurin osa erilaisuuden haukkujista on vaan sellaisia, jotka ei ite uskalla olla omia ittejään ja sättii siitä sitten muita (yleensä netissä, harvemmin kukaan uskaltaa face to face sanoa mitään).

Täähän on ihan asiaa. :o Oon törmänny samaan ilmiöön NIIIIIIN monta kertaa... ja joku edelleen jaksaa nostaa halooon siitä, että jos joku nyt vaan sattuu kuuntelemaan jotain tiettyä musiikkia ja pukeutumaan sen mukaisesti.

Joo, ja kukkahattutädeille tiedoksi, jos joku kuuntelee vähän raskaampaa musiikkia niin se ei heti tarkoita sitä että se on jostain mielisairaalasta karannut psykopaatti joka haluaa listiä kaikki.

Suuri osa ihmisistä varmaan katsoo ihan mielenkiinnolla erikoisesti pukeutuvia ihmisiä ihan vaan siksi, että niitä ei joka paikassa näe. Joku saattaa katsoa että "oho, onpas hienot vaatteet." Mutta jos alkaa ihan naama kahdeksannumerolla tuijottamaan niin se alkaa olla jo aika säälittävää.
Ihmisiähän me ollaan kaikki?

Muutama epäilyttävän näköinen heppu voikin olla joku arvaamaton narkomaani tai sellainen joka haluaa vetästä kaikkia turpaan, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki ois semmoisia.
Ja yleensä se menee tässäkin asiassa niin että "susi lampaan vaatteissa". Se pelottavan näköinen häiskä renksuhousuissa voi olla tosi herttainen ja symppis ja sitten taas joku "sivistyneesti" pukeutunut voi harkita paraikaa jotain kauheuksia tai on vaikka mieleltään sekaisin (niin kuin kouluampumiset ja muut tapot ja järjettömyydet mitä ihmiset on tehny). Osasta ei päältä päin arvais ollenkaan et aha, noin siinä kävikin.

Täähän on ihan asiaa. :o Oon törmänny samaan ilmiöön NIIIIIIN monta kertaa... ja joku edelleen jaksaa nostaa halooon siitä, että jos joku nyt vaan sattuu kuuntelemaan jotain tiettyä musiikkia ja pukeutumaan sen mukaisesti.

Joo, ja kukkahattutädeille tiedoksi, jos joku kuuntelee vähän raskaampaa musiikkia niin se ei heti tarkoita sitä että se on jostain mielisairaalasta karannut psykopaatti joka haluaa listiä kaikki.

Vaikka sattuukin kuuntelemaan myös sitä raskaampaa musiikkia, ei aikuisena ihmisenä pitäisi enää olla niin tärkeää julistaa musiikkimakuaan muille tupeeraamalla tukka ja mustaamalla huulet.

Ny rillataan

13579635409c1974_l.jpg

[QUOTE="nih";28372762]Vaikka sattuukin kuuntelemaan myös sitä raskaampaa musiikkia, ei aikuisena ihmisenä pitäisi enää olla niin tärkeää julistaa musiikkimakuaan muille tupeeraamalla tukka ja mustaamalla huulet.[/QUOTE]

Tuo kyllä kuullostaa lähinnä vaan emo-tyyliltä tai teini wannabe-hevarilta. :D

[QUOTE="nih";28372762]Vaikka sattuukin kuuntelemaan myös sitä raskaampaa musiikkia, ei aikuisena ihmisenä pitäisi enää olla niin tärkeää julistaa musiikkimakuaan muille tupeeraamalla tukka ja mustaamalla huulet.[/QUOTE]

Jaa. No tuo menee jo munkin makuun jo vähän yli, vaikka hevari olenkin. Olen vasta vähän päälle parikymppinen, mut en kyl oo koskaan tupeerannut hiuksiani. o_O

Eihän tota tee muuta kun teinit ja emot... on ihan eriasia käyttää erilaisia vaatteita (mm. New Rock, Queen of Darkness, Mercy yms.) kun tehdä itsestään pellennäköisen.

Hei, kuuleppa "nih", musta nyt vähän tuntuu siltä et oot kommentoimassa täällä aihetta, josta et tiedä paljoakaan. Kommenteistasi päätellen erilaisuus ja erottuvat tyylit ovat lapsellisia. Mielipiteesi on kuultu, joten annahan olla jo. :)

Enhän mä ehtiny ku hakea lasin limpparia niin täällä on jo täys sota päällä. Vaikka ei se kyl mulle mitään uutta oo.

Tässä on kysymys siis mielipideasiasta. Tarkotuksenani oli viestissä ilmaista, että vaikka kaikki ei tykkääkään samoista asioista, niin toisia ei tartte silti haukkua maanrakoon.

Mutta... taas sitä mennään.

Enhän mä ehtiny ku hakea lasin limpparia niin täällä on jo täys sota päällä. Vaikka ei se kyl mulle mitään uutta oo.

Tässä on kysymys siis mielipideasiasta. Tarkotuksenani oli viestissä ilmaista, että vaikka kaikki ei tykkääkään samoista asioista, niin toisia ei tartte silti haukkua maanrakoon.

ei me suomalaiset osata keskustella tappelematta. :D näköjään. odotin kyllä itsekin vähän viisaampaa keskustelun alkua...

Ootkohan sinä vähän herkkä? Ei kai täällä kukaan ole ketään maan rakoon haukkunut eikä mikään sotakaan ole päällä?

Itse pyydät aloituksessasi suomalaisia ryhmänä katsomaan peiliin. Miksi, jos sinulla ei itsellä kerran ole ennakkoasenteita?

Nyt hyviä öitä puolestani.

Yhteistyössä