episiotomiani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angie K
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Angie K

Vieras
synnytyksestä on nyt n. kuukausi..
episiotomia on muten parantunut, mutta huomasin sen jo pari viikkoa sitten olevan hieman auki..
ajattelin, että on normaalia, kun tikitkin olivat siinä vielä..
sama homma edelleen. en ole saanut neuvolasta ketään kiinni to-pe.. voiko se mennä vielä umpeen? entä jollei mene?
auennutta haavaa on n. 1 cm..

Joo, älä sure, kyllä tuollaienen sentin mittainen "repsotus" on ihan ok, usein tikitkin laitetaan n. sentin välein. Eikä vanhaa haavaa vois edes tikata, tarttis tehä uus leikkauspinta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2005 klo 16:31 minneroinen kirjoitti:
ei niitä rueta ylensä uudelleen ompelemaankaan... Se kyllä paranee miten paranee ja sitten seuraavaa tehdessä jos repee nin ommellaan...

paranee miten paranee?????
eli se voi jäädä kokonaan aukikin?
Voi #&%£$!*... voiko siitä olla jotain HAITTAA??? muutakun että se tuntuu ihan HIRVEELLE..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2005 klo 19:08 kätilöäiti kirjoitti:
Käy näyttää vaikka neuvolan terkkarille, hän varmaan voi arvioida mitä pitäis tehdä. Eihän siitä mitään tuu, jos se oikein kunnolla on auki.

ei mun haava oo kunnolla auki. mut jonkun verran... ällöttää koko ajatus niin paljon etten voi ite kattookaan sitä.
Neuvolaan ei pal nappaa mennä, tääl joutuu odottaan aina tunnin ylimäärästä lääkärissäkin. Oon saanu kaks virhediagnoosia ja vauvankin terveys on kärsiny siinä samalla!...

voiko se olla ns. parantumaton vielä kuukauden päästäkin se haava? että ei olis menny siks umpeen..

Siksipä se ois hyvä nähdä, että tietäis mikä siellä on onkelmana. Kyllä se eppari voi kauankin kestää parantua, jos on paljon tikkejä, paksulla langalla ommeltuja.. Niitä ei ehkä paljon näy, mutta on siellä kudoksen uumenissa edelleen. Ja siksi paikat kipeinä, ja ommelten väliset aukot näyttävät auenneilta. Mut kyllä niiden limakalvopintojen pitäis kuukaudessa "löytää toisensa".
Sit eri juttu on jos siellä on joku tulehdus tms. joka on hidastanut paranemista. Onko hajuja? Pidä alue ainakin tosi puhtaana ja kuivana ja käytä ilmavia pöksyjä. Jälkivuoto alkaa varmaan olla jo lopuillaan, joten ei varmaan ole pahitteeks olla vähän ilman sidettä. Onko sulla kauan aikaa jälkitarkastukseen?

Nou hätä välttämäti, mulla aukes myös, tikit oli sulaneet ja lekuri sanoi että antaapa parantuu ihan itestään ja niin se sit parani eikä tunnu miltään, pikkunen nahan pala siinä on mut so what.. mut käy ny kuiteski näyttään se, ettei tulehdu tms.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 15:43 Allin äiti harmaana kirjoitti:
Olen kuullut että joillakin eppari on repsahtanut kokonaan auki, mutta parantunut silti itsestään eli ei ole tarvinnut uusia tikkejä laittaa.
näin mulle kävi ja parani kyllä.onhan se aika kipee mutta..

Mulla oli pitkään se haava vähän raollaan yhdestä kohtaa,ainakin miehen mukaan,itse kun en sitä halunnut katsoa :D Umpeutu jälkitarkastukseen mennessä,joka mulla oli vasta reilu 2kk synnytyksestä.Ei kyllä ollu kamalan kipeä sen jälkeen ku tikit sulivat,toisaalta saattaa vähän särkeä vieläkin joskus :/

mulla repesi jälkitarkakstuksen jälkeisenä iltana seksin tiimellyksessä eppari pikkuisen, lorautti kunnolla verta ja nyt reilu viikon pakotellut. Kuulemma mitään ei tehdä vaan menee itsekseen kuntoon. Esteettisiä ongelmia ovat vaikka auki vähän jäisivätkin, kunhan haava ei tulehdu.

Yhteistyössä