rintahuolia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Laitoin tämän kysymyksen jo toisellekin odotuspalstalle, katsotaan osaisiko joku jossain auttaa...

eli, oiskohan kenelläkään kokemusta seuraavasta? Olen rv:lla 29 ja eilen toinen rintani kipeytyi. Aluksi tunsin nännin alueella ja hieman sen ulkopuolella yhtenäisen kovan alueen (halkaisija n. 1,5 cm) ja rintaa aristi siltä kohdin. Tänään näkyy ihon pinnallakin punoitusta sillä alueella ja rinta on edelleen kova siitä kohdin. Se ei ole hirvittävän kipeä, mutta arka kuitenkin. Onko tämä normaalia/ohimenevää vai pitäiskö huomenna pyytää apua neuvolasta? Kaikki neuvot otetaan ilolla vastaan!

Minulla on myös samaa ongelmaa,nännipiha on myös kova ja siitä aristaa ja pientä punoitusta ja välillä jomottaa vasenta rintaa nännipihan alueella. Nännipiha on yläpuolelta ok,mut alhaalta kova ja aristaa,välil menee pois ja sitten taas...on jatkunut jo viikkoja ja sanoin tästä terkkarille mutta käski seurata tilannetta,ei muuta..kerääkö se maitoa vai mitä se on???ihmetyttää kyllä myös...

Mä ajattelin, että josko tää ois rintatulehdus tai vastaava, mutta oon käsittänyt, että se tulisi vasta kun imetetään. En tiedä voiko tulla jo nyt..?

Mulla on alusta asti tapahtunut rinnoissa paljon muutoksia, ne nystyrätkin (en muista mitkä oikeelta nimeltään!) kasvoi heti alussa kauheasti ja voi olla muutama sellainen ihan yhdessä ""klimpissäkin"", mistä sitten seuraa isompi pahkura (ei tosin yhtään kivulias/arka). Kuppikoko on myös kasvanut vähintään kahdella...

Kaikki nää muutokset on tullut tässä raskauden aikana, enkä ole niistä niin suurta murhetta ottanut, mutta nyt ensimmäisen kerran tosiaan tällainen isompi ja arka pahkura/kovettuma. Pelkään, että tätä menoa imetyksestäkin tulee yhtä painajaista...

Niin minäkin olen käsittänyt et rintatulehdus ois vasta kun imetetään??kävin siel toisellakin palstalla ja mullekin on sanottu,siis palstalla,jos ois rintatulehdusta,mutta terkkari ei reagoinut siihen oikeestaan mitenkään. Ja mulla on myös rinnat kasvaneet heti aivan kauheesti..mulla ois rakenneultra kohta,taidan mainita siellä tästä rinnasta..mutta en tiedä onks siellä lääkärii kun se on lauantaina ja joku harjoittelija ehkä tekee ultran..

Ittelläni oli vuosia sitten tilanne, jossa nännin viereen tuli punertava kohta ja rinta kipeytyi. Oli rintatulehdus ja meni lääkkeillä ohi. En tällöin imettänyt vaan olin lapseton. Lääkäri sanoi, että yleisempää imettävillä naisilla, mutta esim. veto saattaa aiheuttaa muillekkin. Siis esim. pyöräillessä jos ilmaa pääsee kaula-aukosta sisään, tai liikkuu viileällä takki auki.

Kannattaa kokeilla lämmintä suihkua ja alkaa suojata rintoja paremmin kylmältä.
Itse hankin rinnanlämmittimet eli villaiset läpyskät jotka suojaavat nännejä, sillä huomasin jo ensimmäisinä pakkaspäivinä että tulehdus on tuloillaan. Nyt sitten aina lenkillä ja muuten viimaisina päivinä pistän ne suojaksi.

Toivottavasti sinulla tuo mahdollinen tulehduksen alku ei äidy pahaksi. =)

Mulla ainakin muutenkin on jo tuota rintojen vuotamista ollut ja täällä jo viikkoja sitten sanottiin, että rintatulehdus on mahdollinen myös odotusaikana vaikkakin harvinainen. Minä lähtisin käymään lääkärissä, koska se on hoidettavissa useimmiten vain lääkkeillä.

Soitin terveyskeskukseen ja hoitaja epäili heti rintatulehdusta. Sanoi, että voi ensin yrittää hoitaa kotikonstein (lämpimiä hauteita ja suihkuja jne) ja, jos nousee kuumetta (yli 38) niin lääkäriin.

Sanoi, että voi tosiaan tulla ihan hyvin jo nyt (niinkuin joku täällä mainitsikin), jos on vaikka saanut vetoa. Siitä tulikin mieleen, että koska olen kärsinyt viikon verran selkäkivuista, niin olen nukkunut lattialla patjan päällä (ollut parempi selälle kuin pehmeä sänky) ja olen varmsti saanut siinä vetoa, sillä meillä on lattiat aina ihan jäässä!

Yhteistyössä