Sektiosta toipuminen

Aiheesta varmaan on jo ketju jossain, mutta aloitanpa nyt kuitenkin uuden..

Miten pian ootte toipuneet sektiosta ja millainen sektio teillä oli?

Mulla oli kiireellinen sektio epiduraalipuudutuksessa kolme viikkoa sitten enkä oo vieläkään toipunut. Toki parempi kuin 3 vkoa sitten, mutta vatsa on edelleen lähes kosketusarka, ei pelkästään haavan kohdalta, vaan melkein koko vatsan alueelta, oikealla puolella on kipeämpi kohta, nauraminen/yskiminen yms. sattuu edelleen, kävelen melko hitaasti, koska tärähtelyt sattuu. Itse haava, siis tuo pintahaava, on parantunut hyvin (mennyt umpeen, ei ole tulehtunut), mutta tuntuu, että ne sisäpuoliset osat ovat tosi arat vieläkin. Lisäksi haavan kohdalla on ihon alla kova kohta, koko haavan mitalta.

Hätäilenkö ja onko tämä normaalia vai pitäiskö olla jo paremmassa kuosissa? Neuvolasta saan ympäripyöreitä vastauksia yksilöllisistä toipumisajoista, mutta en mitään konkreettista.
 
Mulle neuvottiin syömään särkylääkettä muistaakseni noin kuukauden päivät. Alkuun eli sairaalassa otin niitä noin 4xpvä ja sit kotona 3xpvässä ja vähitellen 2x pvässä. Särkylääke oli buranaa tai muuta vastaavaa tulehduskipulääkettä. Leikkauskohta oli arka kauan aikaa, mutta ei kipeä. vieläkin, noin 2,5vuotta sektiosta, arven alla on kovalta tuntuvaa ja arpea kutiaa aina joskus.
Mielestäni sinun kannattaa ottaa yhteyttä leikkaavaan sairaalaan jos neuvolasta et saa kunnon vastausta. Särkylääkkeitäkään ei omin päin kuitenkaan kannata alkaa napsimaan.

Tsemppiä :hug:
 
mulla meni toipumisessa 1kk ja sit siitä ettenpäin maha kipeytyi jos nosteli tms.omasta mielestä toivuin tosi hyvin ja arven ympärillä ei ole mitään kovaa tai kipeää.tunnottomuutta kylläkin.
särkylääkettä söin paljon ekat 2 vkoa ja yhteensä 3 vkon ajan.minä en muista et kamalasti olis sattunut yskiminen tms. ylösnousut sängystä olivat alkuun tuskallisia.

Sinuna soittaisin sairaalaan osastolle josta kotiuduit.Jälkitarkastuksessa lääkäri sit katsoo mut siihen sulla varmaan on aikaa.

mulla itsellä tehtiin päivystyssektio ylläriperätilan takia mutta siis ihan hallitusti ja rauhallisesti.

en tosiaan osaa sanoa pitäisikö sinun olla paremmassa kuosissa koska kipuasiat ja toipumiset ovat todella yksilöllisiä.onhan sektio kumminkin iso juttu vaikka sitä rutiinina pidetään...kyllä siinä saa ihan kunnon käsittelyn vatsan alueelle ja se ei ole pikku juttu.
 
23.10 tehtiin suunniteltu sektio. Se oli torstaipäivä ja lauantaina nousin ilman vaikeuksia sängystä, maanantaina olin valmis vaikka jumppaan. Nyt siitä on siis 8 viikkoa ja en voi sanoa, että haavaa olisin edes ekan viikon jälkeen muistanut. Paitsi kerran kun bussi ajoi mukulakivikatua niin tunsin pari vihlaisua haavan paikkeilla.
 
Mulle tehtiin kiireellinen sektio jo yli vuosi sitten. Arpi oli kovan tuntuinen pitkän aikaa ja osin tunnotonkin. Mutta tuollaisia kipuja minulla ei ollut enää viikkojen jälkeen, vaikka sairaalassa ollessa olinkin haavasta tosi kipeä (kävelin monta pvää selkää kyyryssä) . Toki mm istumaan nousu oli vaikeampaa pidemmän aikaa ja yskiminen sattui jonkin aikaa. Lisäksi pissaaminen sattui (siis tuntui vatsassa/rakossa kun rakko tyhjeni) alkuvaiheessa. Lääkäri ei löytänyt mitään ihmeellistä (tutki tosin aika heppoisesti) mutta antoi ab-kuurin mahdollisen kohtutulehduksen vuoksi.
Sinuna kyllä soittaisin lääkärille, jos et ole jo sitä tehnytkin.
Paranemisia! :hug:
 
Apollonia
Minkälaisia ohjeita treenaamisen suhteen sektion jälkeen olette saaneet? Mulla sanottiin että 1kk jälkeen on terve ja saa tehdä voimien mukaan. Jollekin taas, ettei saa treenata/ jumpata normaalisti 6kk. Itse siis lähinnä haluan jumpassa käydä. Mietin vaan että onko jotain vaaraa saada jotain sisäisiä repeytymiä tsm? 3kk nyt sektiosta ja voin hyvin.
 
on aika erilaisia ohjeita tohon treenaamiseen. Mulle taas sanottoiiin, että heti alussa voi ruveta tekemään kävelylenkkejä oman voinnin mukaan ja myös pikku hiljaa vatsalihasliikkeitä. Juoksu (ja muut "hyppylajit" - lantionpohjalihakset voi pettää ja kohtu vajota alas) ja uinti (tulehdusriski) on kielletty 2kk.
 
Treenamiseen vielä sen verran että mulla on nyt kaksi viikkoa kolmannesta sektiosta ja lenkillä käyn vaunujen kanssa ihan normaalisti, en tiiä onko kuinka uhkarohkeaa..mutta olen niin hyvässä kunnossa kuin ei leikattu olisikaan. Vatsalihasliikkeitä tms en kyllä uskalla vielä aikoihin kuitenkaan alkaa tekemään, ettei sit repeä mitään tuolta sisältä.
 

Yhteistyössä