Epilepsia ja yllätysraskaus

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Heti alkuun... Ei saarnoja.. Olen muutenkin hajalla.
Minulla piti vaihtaa kierukka, otettiin pois 2.5. , lääkäri sanoi 2 kk taukoa ja sitten uusi. Käytimme kondomia, 9.8 meni rikki.. 22 h päästä otin jälkiehkäisy tabletin. Nyt testi plussa..itkun itku!!!!!!!!!
Käytössä lamictal, frisium ja keppra. Onko mitään järkeä edes miettiä lapsen pitämistä? Torstaina minulla on gyne aika.
 
vierailija
Heti alkuun... Ei saarnoja.. Olen muutenkin hajalla.
Minulla piti vaihtaa kierukka, otettiin pois 2.5. , lääkäri sanoi 2 kk taukoa ja sitten uusi. Käytimme kondomia, 9.8 meni rikki.. 22 h päästä otin jälkiehkäisy tabletin. Nyt testi plussa..itkun itku!!!!!!!!!
Käytössä lamictal, frisium ja keppra. Onko mitään järkeä edes miettiä lapsen pitämistä? Torstaina minulla on gyne aika.
lue tuo ensin.
 
vierailija
Aapee..
#2 Kondomi meni rikki 9.6, eikä 9.8..anteeksi paha virhe jos ymmärsit väärin

#3 Gynegologin vastaanotto on ylihuomenna. Ja lääkäriin ajaudun siitä sitten.. Jotain ajatuksia muilta kai nyt haluan..
 
vierailija
Jos lääkäri sanoo, että on todennäköistä, että lapsella on jokin vamma, niin ihan ok, että mietit luopumista. Miten muuten noin raskas lääkitys vaikuttais sun epilepsiaan? Voitko yhtäkkiä vaihtaa muuksi?
Miten suhde muuten, oletteko olleet pitkään yhdessä ja jos sattuisi huonot mahdollisuudet, kestättekö yhdessä. Siis molemmat, sairaan lapsen ja raskausajan huolet.
 
vierailija
Teet niin tai näin, aloita foolihapon syönti välittömästi (1mg<) tarkemmat annostusohjeet saat lääkäriltäsi.
Myös muut raskaudenajan vitamiinilisät ovat eduksi.
 
vierailija
Uskon että selviäisin jotenki epilepsian kanssa. Mies on minulle tärkeä ja minä hänelle, parisuhteessa ei olla. Miehellä ei ole entuudestaan lapsia ja varmasti haluaisi lapsen.. Jos olisi terve.. Mutta en yhtään tiedä kuinka laajoja vaurioita lääkkeni tekee
Jos lääkäri sanoo, että on todennäköistä, että lapsella on jokin vamma, niin ihan ok, että mietit luopumista. Miten muuten noin raskas lääkitys vaikuttais sun epilepsiaan? Voitko yhtäkkiä vaihtaa muuksi?
Miten suhde muuten, oletteko olleet pitkään yhdessä ja jos sattuisi huonot mahdollisuudet, kestättekö yhdessä. Siis molemmat, sairaan lapsen ja raskausajan huolet.
 
vierailija
Uskon että selviäisin jotenki epilepsian kanssa. Mies on minulle tärkeä ja minä hänelle, parisuhteessa ei olla. Miehellä ei ole entuudestaan lapsia ja varmasti haluaisi lapsen.. Jos olisi terve.. Mutta en yhtään tiedä kuinka laajoja vaurioita lääkkeni tekee
Sää oot niin alussa, että ihan turhaan panikoit.. 2vk? Mikä sillä miehellä on?
 
vierailija
Siis jos se olis terve?
Jos en söisi epilepsialääkkeitä, niin pitäisin lapsen. Ikinä ei tietenkään voi tietää tuleeko terve lapsi, mutta lähtökohdat on nyt sellaiset että vauriot voi olla hyvinkin pahat.. Kyllä kaikki varmasti tietää ettei täysin terveestä lapsesta voi puhua edes heti syntymän jälkeen vaikka siltä vaikuttaisi.. Niin, tämä on minun olettamus..en oikeasti tiedä mitä mieltä isä olisi ja mitä olisi valmis kohtaamaan.. Taisin vähän huonosti muotoilla asian..
 
vierailija
Jos en söisi epilepsialääkkeitä, niin pitäisin lapsen. Ikinä ei tietenkään voi tietää tuleeko terve lapsi, mutta lähtökohdat on nyt sellaiset että vauriot voi olla hyvinkin pahat.. Kyllä kaikki varmasti tietää ettei täysin terveestä lapsesta voi puhua edes heti syntymän jälkeen vaikka siltä vaikuttaisi.. Niin, tämä on minun olettamus..en oikeasti tiedä mitä mieltä isä olisi ja mitä olisi valmis kohtaamaan.. Taisin vähän huonosti muotoilla asian..
Siis minun olettamus on että isä varmasti haluaisi lapsen, mutta en tiedä mitä mieltä hän on tästä riskistä..Ku en tiedä itsekääm
 
vierailija
Oliko sulla jotain tulehdusta, vai miksi uusi kierukka piti laittaa vasta 2 kk päästä. Yleensähän tehdään niin, että vanha otetaan pois ja uusi samantien tilalle.
 
vierailija
Jos en söisi epilepsialääkkeitä, niin pitäisin lapsen. Ikinä ei tietenkään voi tietää tuleeko terve lapsi, mutta lähtökohdat on nyt sellaiset että vauriot voi olla hyvinkin pahat.. Kyllä kaikki varmasti tietää ettei täysin terveestä lapsesta voi puhua edes heti syntymän jälkeen vaikka siltä vaikuttaisi.. Niin, tämä on minun olettamus..en oikeasti tiedä mitä mieltä isä olisi ja mitä olisi valmis kohtaamaan.. Taisin vähän huonosti muotoilla asian..
Joo, tajusin väärin. Sori.
En ole asiantuntija, mutta ei toi välttämättä ole pieleen mennyt raskaus. Siis ei sillä välttämättä ole tapahtunut yhtään mitään. Tai sit voi olla, et silmien väri olis ollut sininen, mut nyt se onkin vihreä. Juttele sen lääkärin kanssa, kun se tietää noi lääkkeet paremmin ja tuntee paremmin nuo raskauden vaiheetkin. Kaks viikkoa ei ole oikeastaan vielä mitään, et vois sanoa mihinkään suuntaan varmaksi.
Mutta on tuossa nuita muitakin juttuja, niinkuin isä ja toi sun sairaus. Tee sellaisia porkkanapirtelöitä ja katso leffoja kunnes saat juteltua lääkärin kanssa.
 
vierailija
Joo, tajusin väärin. Sori.
En ole asiantuntija, mutta ei toi välttämättä ole pieleen mennyt raskaus. Siis ei sillä välttämättä ole tapahtunut yhtään mitään. Tai sit voi olla, et silmien väri olis ollut sininen, mut nyt se onkin vihreä. Juttele sen lääkärin kanssa, kun se tietää noi lääkkeet paremmin ja tuntee paremmin nuo raskauden vaiheetkin. Kaks viikkoa ei ole oikeastaan vielä mitään, et vois sanoa mihinkään suuntaan varmaksi.
Mutta on tuossa nuita muitakin juttuja, niinkuin isä ja toi sun sairaus. Tee sellaisia porkkanapirtelöitä ja katso leffoja kunnes saat juteltua lääkärin kanssa.
Nyt tuli itku.. Kiitos!!!
 
vierailija
Mää luulen että saat jopa pitää ihan nuo omat lääkkees, mutta sen foolihappolisän tarvitsee ihan jokainen äiti jo ennen raskautta! Ja sun kohdalla erityisen tärkeä koska epilepsialääkkeet lamictal varsinkin (lue vaikka pakkausseloste) voi vaatia foolihapon lisäystä!

Ja tämä on tärkeää siksi, kun sikiön selkäydinkanava sulkeutuu jo heti ihan ensimmäisten raskausviikkojen aikana, ja tämän kehityshäiriöitä (jotka kyllä Suomessa korjataan loistavasti) aiheuttaa nimenomaan foolihapon puute.
 
vierailija
Ap, jokainen nainen jolla on epilepsia ja siihen lääkitys saa parhaimmat neuvot neurologilta. Ja suomessa aika moni epileptikko nainen saa lapsia. Ja terveitä. Että ei se mikään automaatio ole että epilepsialääkkeet (varsinkin kun raskaus noin alussa) = kehitysvamma.

Soita heti huomenna (jos harkitset siis pitäväsi lapsen) sinua hoitavaan neurologian yksikköön. Siellä sinun sairautesi/lääkityksesi jne tiedetään parhaiten ja osataan sanoa kaikki riskit.

Lääkityksiäsi voidaan muuttaa raskauden ajaksi, jne mutta tuostakin saat parhaiten tietoa kun juttelet neurologin kanssa. Ja tosiaan, jos tahdot pitää vauvan niin foolihappo on tosi tärkeä lisä epileptikoille.

Tällä palstalla tuskin kukaan voi sinua neuvoa enempää että joko teetät abortin jos ett halua vauvaa tai otat yhteyttä hoitavaan neurologiisi jos vauvan haluat pitää.
 
vierailija
Epilepsialääke on riski alkuraskaudessakin.
Lääkitys tulisi suunnitella uudelleen jo ennen raskautta. Raskauden yllättäessä vähintään foolihappo lisä olisi syytä ottaa käyttöön.
Kyllä, epileptikon raskaus on aina ns riskiraskaus. Mutta pointti olikin siinä, että ei se aina aiheuta lapselle haittaa.
Ja että ap:n kannattaisi mieluummin kysyä jo heti huomenna neuvoa lääkäriltä kuin tältä palstalta jos suunnittelee/haluaisi pitää lapsen.
 

Yhteistyössä