epiduraalista?!?

  • Viestiketjun aloittaja pussipiru
  • Ensimmäinen viesti
pussipiru
olen KUULLUT että epiduraalineula olisi "hevosen kokoinen", pitääkö paikkaansa?? onko joku siis nähnyt tämän kyseisen neulan/piikin??? eihän ne lääkärit niitä silmien eteen tuu heiluttelemaan. ihan mielenkiinnosta kyselen :attn:

T. kerran jo synnyttänyt :wave:
 
no eikai se nyt niiiin iso neula ole...mut ei sitä kyllä voi verrata mihinkään verikokeisiin tarkotettuihinkaan neuloihin,sillä onhan se niihin nähden paksu neula.mut onhan selkänikamien väliin mahduttava.
mutta hoitajana olen vierestä seurannut epin laittoa (ja itsekkin synnyttänyt kaksi lasta ilman epiä) koska se ei aina osu oikeaan paikkaan ja tällöin antaa sähköiskumaisen kivun ympäri kehoa jos siis neula osuu esim hermoon..
 
Itse en nähnyt sitä piikkiä onneksi eikä ne tullut onneksi heiluttelemaan sitä silmien edessä :D Mies näki ja sano että ei pystyn itsekkään katsoa kun se pisti sen meinasi mennä jalat alta ja se ei pienistä säikähdä :x
 
pussipiru
Niin, minä olen yhden synnyttänyt 2003 ja kk sisällä menossa uudestaan. olen vaan kuullut et iso on ja siks halusin tietää. aion kyllä ottaa myös tässä synnytyksessä epiduraalin jos vaan ehtii. viimeksi auttoi hyvin =)
 
äi-titi
eipiduraalipiikkiä en ole nähnyt joten siitä en tiedä.

Selkäydinnäyte otetaan kuitenkin hurjan suurella piikillä. Sen hoitaja minulle näytti halusin sen nähdä ennen näytteen ottoa. Sitten se näytteen ottaminen pelotti entistä enemmän. Olin jo valmiiksi kauhuissani kun ihanat työkaverit väittivät sen olevan tuskallinen toimenpide ja väittivät vielä että pitää ihan selkä puuduttaa sitä varten. Vaan eihän se sitten tuntunutkaan miltään vaikka eivät suostuneet puuduttamaan :xmas:

Varmaan se epiduraalineula on yhtä suuri.
 
ei ole epiduraalineula yhtä iso kun selkäydinnäyteneula. iho puudutettaan ennen pistämistä, jos asento on hyvä ja ihopuudutus kohdallaan, tuntuu vain pientä paineentunnetta. Helpommin sanottu ku tehtu, mutta selan rentouttaminen olisi kaiken a ja o. Taitaa olla millin paksu suunnilleen se epiduraalineula. Spinaali neula taas on hiuksen paksuinen.
 
En itse nähnyt neulaa, mutta mies sanoi jälkeenpäin että paniikissa katseli neulan paksuutta... Mulla epiduraalin laittaminen oli vähän vaikeeta, tai no sanotaan suoraan että se sattu ihan h*lvetisti. Alaselässä on tatska ja kuvan päälle ei pistetä, joten piikki jouduttiin laittamaan ylemmäs kuin normaalisti. Eka kerran kun sitä yritettiin runnoa, pitkän yrittelyn jälkeenkään se ei vain mahtunut nikamieni väliin. Seuraavaan nikamaväliin onneksi meni...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2004 klo 23:50 Seltsu kirjoitti:
En itse nähnyt neulaa, mutta mies sanoi jälkeenpäin että paniikissa katseli neulan paksuutta... Mulla epiduraalin laittaminen oli vähän vaikeeta, tai no sanotaan suoraan että se sattu ihan h*lvetisti. Alaselässä on tatska ja kuvan päälle ei pistetä, joten piikki jouduttiin laittamaan ylemmäs kuin normaalisti. Eka kerran kun sitä yritettiin runnoa, pitkän yrittelyn jälkeenkään se ei vain mahtunut nikamieni väliin. Seuraavaan nikamaväliin onneksi meni...
mä en tajua tota et miks joissain sairaaloissa ei pistetä tatuoinnin kohtaan, kun monissa kuitenkin niin tehdään ja tutkimukset on osottanu et sille ei oo mitään estettä... et se ei esim. voi aiheuttaa mitään infektioita eikä väriä voi kulkeutua selkäytimeen. no, onneks mulla ei oo tatskaa ni ei tartte miettiä/pelätä sitä!
 
mä en tajua tota et miks joissain sairaaloissa ei pistetä tatuoinnin kohtaan, kun monissa kuitenkin niin tehdään ja tutkimukset on osottanu et sille ei oo mitään estettä... et se ei esim. voi aiheuttaa mitään infektioita eikä väriä voi kulkeutua selkäytimeen. no, onneks mulla ei oo tatskaa ni ei tartte miettiä/pelätä sitä!
[/quote]

Juu, mä yritin monta kertaa etukäteen kysellä että voiko laittaa tatskan päälle, ja sanottiin vaan että riippuu lääkäristä.
En lainkaan kadu tatuointini ottamista koska mielestäni se on tosi kaunis ja olisin ottanut sen vaikka olisin tuolloin tiennytkin että se estäisi tulevaisuudessa mahdollisen epiduraalin laittamisen. Mutta toivoisin kyllä että tatskojen tekijät kertoisivat naisasiakkaille tällaisesta "ongelmasta"!
 
Tintti1010
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2004 klo 23:50 Seltsu kirjoitti:
En itse nähnyt neulaa, mutta mies sanoi jälkeenpäin että paniikissa katseli neulan paksuutta... Mulla epiduraalin laittaminen oli vähän vaikeeta, tai no sanotaan suoraan että se sattu ihan h*lvetisti. Alaselässä on tatska ja kuvan päälle ei pistetä, joten piikki jouduttiin laittamaan ylemmäs kuin normaalisti. Eka kerran kun sitä yritettiin runnoa, pitkän yrittelyn jälkeenkään se ei vain mahtunut nikamieni väliin. Seuraavaan nikamaväliin onneksi meni...
miulla oli muuten sama juttu mutta itsellä ei ole alaselässä tatskaa....muuten vaan ei lääkäri meinannut saada sitä mitenkään sinne, runno ja runno niin että rutina kuulu ja mie huusin että en haluukkaan sitä ja lääkäri vaan, että "nyt se kyllä laitetaan, kun oon tänne saakka tullut..." huh, hirvee kokemus, mutta apu oli niin suuri että otan kyllä uudestaan jos tarviin...se vei kivut kokonaan pois ja sain nukuttuakin siinä vielä ennen ponnistusvaihetta... Niin, ja meilläkin mies sanoi että ihan järkyttävän iso oli se epiduraalineula, että meinas taju lähteä kun sitä katto (tai jotain tuohon suuntaan...)
 
petunialupinia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2004 klo 00:05 Seltsu kirjoitti:
mä en tajua tota et miks joissain sairaaloissa ei pistetä tatuoinnin kohtaan, kun monissa kuitenkin niin tehdään ja tutkimukset on osottanu et sille ei oo mitään estettä... et se ei esim. voi aiheuttaa mitään infektioita eikä väriä voi kulkeutua selkäytimeen. no, onneks mulla ei oo tatskaa ni ei tartte miettiä/pelätä sitä!
Juu, mä yritin monta kertaa etukäteen kysellä että voiko laittaa tatskan päälle, ja sanottiin vaan että riippuu lääkäristä.
En lainkaan kadu tatuointini ottamista koska mielestäni se on tosi kaunis ja olisin ottanut sen vaikka olisin tuolloin tiennytkin että se estäisi tulevaisuudessa mahdollisen epiduraalin laittamisen. Mutta toivoisin kyllä että tatskojen tekijät kertoisivat naisasiakkaille tällaisesta "ongelmasta"!

[/quote]

mulla on kanssa tatuointi alaselässä ja epiduraali laitettiin.. eikä sattunut. Anestesialääkäri vain sanoi "ai, sulla on täällä tämmönen." Muistaakseni se oli 2002 tai 03 , kun osa sairaaloista tiedoitti, että jos selässä tatuointi niin epiduraalia ei laiteta. Voi olla että yksi olisi ollut turku, en TODELLAKAAN ole varma.
 

Yhteistyössä