epiduraalin laitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikertalainen askarrutuksia...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikertalainen askarrutuksia...

Vieras
Tuli tämmöinen ehkä vähän tyhmäkin kysymys mieleen että epiduraalin laittamista varten pitäisi saada selkä pyöristettyä "kuin kissalla". Olen tässä jättimäisen mahani kanssa koittanut sängyssä kyljelläni pyöristää selkää niin se ei todellakaan pyöristy koska maha otta väkisinkin kiinni. yläselkää saa vähän pyöreäksi mutta alaselkää ei juurikaan ja sinnehän se olisi tarkoitus pistää. Onnistuuko epiduraalin laitto vaikka selkää ei saisikaan pyöristettyä?

jos se laitetaan makuuasennossa, mennään kylkimakuulle, jossa koukistetaan jalat mahdollisimman lähelle mahaa, pää painetaan rintaan ja käsillä otetaan vaikkapa vielä polvien alta kiinni. Jos taas istualtaan, istutaan sängyn reunalla ja nojataan mahaa jalkojen väliin, leuka rinnassa. Kyllä ne salissa sitte neuvovat ja varmasti sen paikalleen saavat. Tsemppiä!

Kyllä sitä sen verran saa pyöristettyä että onnistuu:) Mä ite makasin kyljellään ja tuntui ettei selkäni ollut pyöreä laisinkaan vaan kyllä sen epiduraalin sai laitettua. Eihän sitä ison mahan kanssa tosiaan taivu hirveesti;)

heippa!!
mulla laitettiin ku tehtiin keisarileikkaus..laitto ei mun mielestä sattunu ja mulle piti jättää kipupumppua varten kanyyli selkään ja sanoivat että pyydä et otetaan pois n. kolmen päivän päästä.No se irtos jo heti ekana yönä ja ihmettelin kun sänky oli kokoajan märkä ja vatsaan sattui :) aamulla hoitsut sitten huomas et se oli irti ja kehuivat kun kestin kipua niin hyvin... Kanyyli otettiin irti se tuntui ilkeältä mutta ei sekään mulla ainakaan sattunut.. ja koko ajan minä makasin selälläni enhän mä muuta voinut ku ensin oli haava ja jalat ihan puuduksissa.. kyllä se siitä menee..älä turhia huoli ja mun muistaakseni ne anto jonkun puudutuksen ensin siihen kohtaan mihkä ne pisti kanyylin en mene kyllä vannomaan mut näin muistaisin.

teeuli 14+1

mulle laitettiin ekassa synnytyksessä epiduraali.kyllä sai selkää sen verran pyöristettyä.mua supisti vaan samaan aikaan niin se ei kyllä miltään tuntunut se laitto siihen supistukseen verrattuna.mä ainakin sain olla selälteen vaikka mulla oli letku selässä.en edes muista että sattuiko sen poisto.eli ei ihmeemmin kun ei traumoja jättänyt.

Ei sattunut ollenkaan, vähän tuntui sellasta ihme rutinaa mutta ei siis missään nimessä kipeetä. Voi olla tosiaan että puudutettiin ensin, en oo kyllä kans ollenkaan varma. Mulla kans jätettiin paikalleen kanyyli jotta voi lisätä ainetta ja selällään kyllä sitten olin ja ponnistin. Ottivat sen sitten vasta pois kun synnytys oli ohi.

Mulla laitettiin kans epiduraali. Kyljellään sängyllä makasin ja sitten piti mennä käppyrälle. Ihan hyvin sitä pääsi. Kätilöt piti jaloista kaverina ja yks päästä kiinni. Itse puuskuttelin vaan. Ei sattunut ollenkaan ja laitto onnistui heti ensimmäisellä kerralla. En kuullut rutinoita tms. Ainoastaan aine kirveli aluksi jonkun verran, mutta pian sekin hävis.

Mulla epiduraalin laitto sattui kovasti pistivät väärin tai jotakin sain sähköiskuja ja sain synnytyksen jälkeen veripaikan kun niskat jumissa. Todella pelottava kokemus.

Minulla myös samanlaisia kokemuksia kuin edellisellä. Suosittelen harkitsemaan epiduraalin ottamista tarkoin! Siinä on aina myös riskinsä, joista ei liioin puhuta...

Minulle laitettiin tai yritettiin laittaa kolme kertaa epiduraali ensimmäisessä synnytyksessä kaksi vuotta sitten. Ei mitään tehoa, älyttömät kivut sain vain kun en millään olisi jaksanut enää selkääni siinä yhtään enempää pyöristellä. En halua pelotella, mutta näin minulle kävi. :( Loppujen lopuksi sain onnekseni spinaalipuudutuksen! Ja se oli minun kipujeni pelastus! Nyt vähän hirvittää seuraavan kohdalla miten käy.. En taida antaa epiduraalia edes antaa kokeilla enää. (La on 25.1.08 jos kaikki menee hyvin.)

mä en saa edes selkää hirmu pyöreäksi, kun notkoselkäinen olen :) mutta hyvin onnistui epiduraalin laitto, pari kertaa laittoivat, eikä tuntunut miltään. Tunto ei lähtenyt mutta supistuksista meni kipu, ja tosi paljon nopeutti avautumista mulla!

Kaikilla toimenpiteillä on omat riskinsä, ja yleensä kuitenkin epiduraalin laitto menee hyvin. Iho puudutetaan paikallispuudutuksella ensin, joten epiduraalin laitto ei tunnu. Sitäpaitsi siinä vaiheessa on jo niin suuret kivut, ettei pieni pistos tunnu niiden rinnalla miltään. Epiduraalikanavaan jätetään ohut katetri, ei siis mitään neulaa, joten selälläänkin saa olla. Katetrin kautta voi sitten kätilö kätevästi lisätä puudutetta lääkärin määräämän määrän, eikä siis lääkäriä enää tarvita siihen. Kun synnytys on ohi, ottavat katetrin pois, ellei jostain syystä tarvitse kipupumppua, kuten joku sanoi. Yleensä ei. Ei tainnut katetrin poisottokaan tuntua juuri miltään, kun en muista koko tapahtumaa. Etukäteen ei tarvitse pelätä. Ethän etukäteen voi tietää miten synnytyskään etenee, voi vaikka tulla hätäsektio tai jotain, joten turha murehtia etukäteen onnistuuko epiduraalin laitto vai ei. Selän kyllä saa tarpeeksi "kaarelle" kuten moni jo sanoi.

Yhteistyössä