Epiduraali

  • Viestiketjun aloittaja Mira-76
  • Ensimmäinen viesti
Mira-76
Mitä haittavaikutuksia epiduraalilla voi olla? Onko tietoa tai omakohtaista kokemusta?

Sain epiduraalin 1,5 vuotta sitten kun synnytin ja kaikki meni ihan ok. Nyt lukiessani tällainen asia tuli esiin. Huomasin kyllä että kun epiduraalia pistettiin niin oikeassa jalassani tuntui ns. salamanisku... Osui johonkin hermoon, mutta ei siitä kuitenkaan tullut mitään ainakaan huomattavia vaurioita...

Olen ajatellut että toinen lapsi olisi vielä tervetullut ja epiduraalia ilman en ole ajatellut sitäkään synnyttää...
 
Yleisin "komplikaatio" lienee se päänsärky joka sen jälkeen voi tulla. Eli anestesialääkäri puhkaisee jonkin kalvon jota ei pitäisi, ja selkäydinnestettä tihkuu johonkin...Tosi hienosti selitetty :D Mulle se tuli, anestesialääkäri tiesi näin käyneen jo siitä kun puuduin sitten vähän liikaa, ei jalat enää toimineet. Synnytys päätyi sektioon niin joutui sitten laittamaan spinaalin. Veripaikan laitolla siitäkin särystä pääsi, eli otetaan käsivarresta verta ja laitetaan se sinne epiduraalitilaan, menee paikaksi sen reiän päälle. Kaverille kävi samalla lailla, mutta aika nihkeesti olivat hänelle sitä paikkaa laittamassa, vaikka ihan samassa sairaalassa synnytettiin.
 
Olen joskus lukenut pitkän listan epiduraalin haittavaikutuksista, mutta tietääkseni ne ovat kuitenkin erittäin harvinaisia etenkin vakavat haittavaikutukset, pieniä ohimeneviä juttuja esim. ihon kutinaa tai kehon tärinää olen kuullut tulevan aika usein, mutta onko ne nyt siinä tilanteessa niin kamalia haittavaikutuksia? Jos kipu kuitenkin helpottaa ja äiti saa levätä.

Tiedän, että on ihmisiä, jotka vastustavat epiduraalia erittäin hanakasti sen haittavaikutusten takia. Joidenkin mielestä se on ihan kamala asia niin vauvan kuin äidinkin hyvinvoinnlle.

Itselläni on vain erittäin hyvä kokemus epiduraalista, vaikutti kipuun avautumisvaiheessa hyvin ja ponnistusvaihekin oli siedettävä eikä vienyt ponnistamisen tarvetta. Ainoa "haittavaikutus" oli kehon tärinä, mutta sekin kesti vain jonkin aikaa alussa.

Ja niitä hermotuntemuksia voi tulla puudutusta laitettaessa eikä niistä mitään haittaa tai vauriota jää. Jostain olen lukenut päänsärkyä tulevan vain muutamalle prosentille (2-3%) synnyttäjistä. Onkohan väärää tietoa???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2007 klo 23:49 Ninniliina kirjoitti:
Oma kokemus on se, että epiduraali hidasti synnytystä. Sinä aikana mitä kivut oli poissa, kohdunsuu ei auennut ollenkaan.

Ensi kesänä siis koitan pärjäillä ilman.
Mulla kans hidasti ekaa synnytystä ja sain lisäksi oksitosiinitipan vauhdittamaan supistuksia.
Otin toisessakin synnytyksessä epiduraalin ja ei hidastanut ollenkaan. Olin 4cm auki, kun epiduraali laitettiin ja loput 6cm aukesin reilussa tunnissa.
 
vieras vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2007 klo 23:53 Mira-76 kirjoitti:
kun epiduraalia pistettiin niin oikeassa jalassani tuntui ns. salamanisku... Osui johonkin hermoon, mutta ei siitä kuitenkaan tullut mitään ainakaan huomattavia vaurioita...

Tuo salamanisku kuuluu ihan siihen epiduraalin laittoon. Harvinaisempaa on, jos sitä ei tunne. Tulee siinä vaiheessa, kun sitä katetria laitetaan paikoilleen.
 
Mulla ei ollu mitään salamaniskuja mut molemmissa synnytyksissä tuli mieletön horkka eli tärinä. Se kuuluu myös haittavaikutuksiin niin ja kutina puudutusalueella. Ekassa ei ollu, mut tokassa oli ja se oli kans aika inhottavaa.
 
Tämä ei ole sinänsä epiduraalin haitta, mutta koska epiduraali (useimmiten) on hyvin tehokas ja turvallinen, voi lääkärillä olla houkutus antaa iso määrä epiduraaleja peräjälkeen, vaikka leikkaus olisi jo se paras vaihtoehto. Ja nimenomaan niissä tapauksissa, että vauvalla ei ole hätää (vielä), mutta äiti tulee hajoamaan synnytyksen aiheuttamiin vammoihin (satoja tikkejä ja pahat vauriot/repeämät), koska hänet saadaan pidettyä tuntikausia lähes kivuttomana.
 

Yhteistyössä