Epiduraali kammo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna P
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei tullut epiduraalista mitään oireita. 15min makasin sen laiton jälkeen ja sitten sain lähteä liikkeelle. Kolmisen tuntia meni kunnes alkoi ponnistus vaihe. Ponnistin jakkaralla ja synnytystuolissa. Ei ollut tärinöitä tai särkyjä. Ainoastaan synnytyksen jälkeisenä iltana ja seuraavana päivänä tais pistokohta olla kipeä, mutta ei haitannut liikkumista tai muutakaan. Särkylääkkeitä sai muutenkin jälkisuppareihin, niin eipä siinä paljon pistokohtia huomannut. Kipeämpi tuo alapää oli kuin selkä..

En tiedä miten vastauksesi pitäisi minua auttaa. Ainoastaa viestistä kuulsi valtava ylemmyynden tunne ja toisen yläpuolelle asettuminen. Kysyin kohtalotovereita...olet varmaan noin hoitaalan ammattilaisena kuullut vertaistuen merkityksesta esim. pelkojen hoidossa. Siellä harvoin vähätellään niitä (ainakaan ammattilaisen toimesta), vaan kannustetaan puhumaan peloista, jotta niistä pääsisi eroon. Ja miten kammoni eroaa synnytyspelosta tai siitä, että vaatii sektiota suoraan. En vähättele niitäkään, vaikka mielestäni vastaavia pelkoja ovat.

Ja siihen antaisinko kuolevalle/sairaalle lapselle luuydintä tai vastaavaa, jos joutuisin epiduraalin ottamaan, en edes viitsi vastata. Kysymys on itsessään jo niin typerä, ettei se vastausta ansaitse. Sinä et taida olla ohtalotoveri, jota peräänkulutin alkuperäisessä viestissä, niin en ymmärrä sitä, miksi edes yleensä aloit tähän viestiin vastaamaan. Onko sinulla jotain sitä vastaan, että toivon synnyttäväni ilman mitään piikityksiä ym? Oletko itse synnyttänyt? Minkälainen on oma kokemuksesi? Se voisi kertoa sinusta enemmän, kun tuolla asenteella kirjoitat. Seuraavan kerran mieti, voitko todella auttaa kysyjää, vai haluatko vain aiheuttaa pahaa mieltä ja nostaa itseäsi toisen yläpuolelle. Minua et auttanut lainkaan.

Kiitos muille vastanneille ja kohtalotovereille: tsemppiä teillekin ja onnea synnytkseen menköön se kaikin puolin hyvin, otta saamme terveet lapset saatettua maailmaan!

Lopetan kirjeenvaihdon tähän viestiin. Totean vielä. Olin ainoa, joka kertoi sinulle faktat miten asian voit "hoitaa". Tarkista ne ylempää. Lisäksi kerroit, ettei järkisyyt sinua auta, joten silloin sinua tuskin auttaa viestit "se ei satu, se kestää vain hetken.." koska nämä asiat tiedät oletettavasti.
Luuytimen luovutus kysymys oli hypoteettinen (jonka ehkä ymmärsit??) että kestätkö neulan? Et vaivautunut vastaamaan, oletan että kestäisit tässä tilanteessa. Jos näin on, kestät sen myös epiduraalissa.
Voit lukea aiemmat viestini ja ehkä toteat kuuluvasi siihen porukkaan, että jännität/pelkäät, mutta tiedät suoriutuvasi asiasta.
Ja kysymykseesi, onko minulla jotain sitä vastaan, että toivot synnyttäväsi ilman piikityksiä voin vastata, ei ole, enkö minä ensimmäisessä viestissäni jo kehoittanut sinua tekemään niin.
Kysyit myös, olenko itse synnyttänyt. Kyllä, kolme lasta, yhden sektiolla perätilan vuoksi ja kaksi luomusti, toiseen en valitettavasti saanut epiduraalia. Voit ehkä päätellä tuosta kantani epiduraalin.
Vertaistuen merkityksestä olet oikeassa. Vertaistukiryhmiä olen vetänyt itsemurhan tehneille, vammaisten lasten vanhemmille ja sisaruksille, syöpäsairastuneiden omaisille, vaikeasti vammautuneille ym. Lienee sanomattakin selvää, että keskustelua rakennetaan pikkuisen eri palikoilla, elämän tosiasiat ollen vaakalaudalla, tuskan ja murheen tai pilkottavaan toivoon ripustautuen, surua, syyllisyyttä ja uskoa toisille jakaen.
Itse en olisi hirveän motivoitunut vetämään vertaistukea neulakammoisille, koska painotan edelleen, että ELÄMÄSSÄ ON OIKEITAKIN SURUJA.

Ja usko pois, minä tiedän jotain näistä asioista.
Toivon kuitenkin, että selviät hengissä rankasta kokemuksestasi ja toivon myös, ettemme koskaan tapaa näissä vertaisryhmissä, joita edellä mainitsin. Voisi nimittäin sinullekin tulla mieleen, kuinka monta epiduraalia ottaisit, ettet olisi siinä tilanteessa. Uskon että ymmärrät mitä tarkoitan.

Koo77:lle. Mahtavaa, että olet pelkoasioiden asiantuntija. Tuot hienovaraisesti ja varsin ammattimaisesti esille tukesi ja kannustuksesi piikkikammoisen tulevaan synnytykseen. Elämä on niin raadollista, että turha sitä on pelätä pikkuasioita. Teet kerrassaan niin rankkaa työtä ja autat hätää kärsiviä, että yhden tavallisen tallustajan pelko ei saa sinussa kuin vastenmielisyyttä ja vihaa aikaan.

Miksi edes vastasit piikkikammoisen pyyntöön saada vertaistukea, kun et ole tippaakaan motivoitunut antamaan vertaistukea ihmiselle, joka ei koe sinun mieltämääsi "oikeaa surua". Vaikka kuinka asiantuntija oletkin ja vastasit joidenkin mielestä hienosta ja ainoalla järkevällä tavalla, niin olen ap:n kanssa samaa mieltä, että omaat valtavan ylemmyyden tunteen. Sinun teksteistäsi tuli sellainen puistatus, että toivottavasti en joudu koskaan sinun vetämään vertaistuki ryhmään, jos elämässäni koen sitä "oikeaa surua".

Olen Niin Samaa Mieltä Marsu 76 kanssa! Olen kokenut Koo77 määrittämää "oikeaa surua", mutta sympatiani riittää myös piikkikammoon. Olen kokenut "oikeaa surua", mutta olen myös piikkikammoinen.

Voi elämä. Minäkin olen tosi pahasti piikkikammoinen ja varsinkin selkään pistämistä en voi edes ajatella. Sen kirjoittaminenkin tekee pahaa. Synnytys lähenee kovaa vauhtia ja mietin pystynkö selviämään ilman epiduraalia, tai vaihtoehtoisesti pystyisinkö kuitenkin kestämään sen pistämisen.

Kuinka monella nyt tämän kirjoituksen luettuaan tulee sellainen kuva että se on elämäni suurin onnettomuus ja "oikea suru"? Sanonpahan vain että melkoinen tulkitsija saa olla jos siinä niin lukee.

Kannattaisko hakea vähän vertaistukea jos noin kiihdyttää toisten piikkikammot XD

Oikeesti...??Kuka voi määrittää kenen suru on oikeetä??!!Ja ei tietääkseni tälle palstalle tarvitse järin suuria elämän asioita eina ja ainoastaan kirjoittaa,eiköhän täällä ole turhempiakin juttuja,kuten esim."haluan pojan" ketju???

Tässä kyseltiin ihmisten ajatuksia,onko muita samanmoisia.Itse neuloja pistäneenä en koe piikkikammoa,mutta koen epiduraalipuudutuksen ikävänä ja viimeisenä mahdollisuutena synnytyskipujen hoidossa.Itselleni...

Onhan elämässä isoja asioita,suruja ja murheita-mutta ei niitä kai joka viestissä pidä pohtia..Oma mieli siinä järkkyy jos maailman kauheuksia rupee kantamaan,itsekin sen tiedät ammatti-ihmisenä!!

ELi pysytään epiduraalikammossa,kuulun siis porukkaan!!!

rv:llä 21

Hei! Luin ketjun mielenkiinnolla ja täytyy sanoa kaksi asiaa. Ymmärrän ap:n jutun pointin ja toinen kanta, että ymmärrän koo77:n pointin (apua, älkää ampuko=).. Ei vaan. Tarkoitan, että koon kirjoittamat asiat ovat tosiasioita ja jutussa on järkeä. Muotoilu tekstiksi ei ole mitä parasta, mutta esimerkiksi pelon määritteet ovat täsmälleen nappiin ja ymmärrän punaisen langan tekstistä, kun ilman tunnekuohua sitä lukee.
Epiduraaliin en osaa ottaa kantaa, mutta tähän vastakkainasetteluun kyllä. Olen itse syntynyt ilman kohtua, joten en koskaan pääse kokemaan synnytyksen ihanuutta/ kamaluutta. Tämän surun olen käynyt läpi ja muiden surut ei tunnu pienemmiltä silti.

Minulle tehtiin sectio epiduraalipuudutuksessa (spinaalipuudutuksen laitto ei onnistunut useasta yrityksestä huolimatta). Ajattelin koko raskauden ajan, että toivottavasti saan synnyttää alateitse, sillä en millään haluaisi sectiota (ajatus kauhistutti aivan kamalasti). Vauva oli n. 2 kk ennen laskettua aikaa jo rt:ssa, mutta oli sitten lasketun ajan jälkeen kääntynyt poikittain ja lopulta jalkatarjontaan. Kääntöyrityksen jälkeen lääkäri totesi, että ei oikein olisi muuta vaihtoehtoa kuin sectio (sillä uä:n mukaan painoarvio oli yli 4 kg ja 4 kg on raja perätilasynnytyksen yritykselle). Pelotti aivan kauheasti, mutta kun sitten se leikkaus lähestyi, niin sitä ei vaan enää ajatellut sitä pistämistä ja leikkaamista, vaan että kohta tämä on ohi ja pääasia, että vauva saadaan terveenä sieltä maailmaan. Kaiken sitä kestää lapsensa vuoksi.

Tsemppiä!

itelläni ei oo koskaan ottanut kipeää puudutuksen laitto ja ei tulis mieleenkään olla puudutuksia ottamatta.mutta jos joku haluaa mieluummin kärvistellä kauheissa synnytyskivuissa niin siitä vaan!

Aloin jo kirjoittaa tähän yhtä vastausta, mutta siitä tuli liian rönsyilevä ja vuolas. Tuo koo77 sepustus "oikeasta surusta" alkoi niin ällöttää. Itse olen joutunut itkemään niin monet "oikeat surut" ettei sitä oikein uskokaan. Silti itkin ja ruikutin epiduraalipelkoa synnytyksen lähestyessä ja minulla kaiketi siihen ihan oikeus oli. Eihän alkuperäinen tässä nyt ole väittänytkään, että hänen murheensa olisi millään tapaa verrannollinen esim. itsemurhaan. Eihän ihmiseltä voi kieltää oikeutta murehtia pikkuasioita pelkästään siksi, että "elämässä on oikeitakin suruja". Koo77 kehuu olevansa ainoa joka kertoi alkuperäiselle faktat miten asian voi hoitaa. No niitähän alkuperäinen ei ollut vailla, vaan kohtalotovereita ja vertaistukea. Eli miksi ihmeessä niitä nyt piti tarjoamaan tulla???? Niin ja jos yksi niistä kolmesta lapsestasi murkkuna itkee, kun on ruma finni poskessa ja koulukuvaus tulossa. Niin tuhahdatko, että on maailmassa oikeitakin suruja vai lohdutatko?

olen huvittuneena seurannut tätä eipäs-juupas episodia ja viimeiseen hassuun kirjoitukseen on pakko kommentoida, vaikket minulle kysymystä esittänytkään. Että jos murkku itkee että koulukuvassa on finni, niin kyllä minä ainakin sanoisin, että ei maailma kuule yhteen finniin kaadu

Niin just, huvittunut. Et sanoisi murkkuikäiselle että maailmassa on oikeitakin suruja. Enkä minä sanoisi alkuperäiselle että hänen epiduraalipelkonsa ei ole tällainen "oikea suru".

Itse olen saanut kahdesti epiduraalin. Minä olen joka synnytyksessä oksentanut aina supistusten aikana, joten en jaksanut ollenkaan välittää koko piikistä. Eikä se oikeastaan sattunutkaan. Aluksi tuntui hiukan, mutta ilmeisesti puudutus on niin tehokas että nipistys ei tuntunut kauaa. Ikävintä sen laitossa oli se, että siinä piti maata liikkumatta kyljellä vaikka kuinka olisi supistanut. Minä taisin pitää silmiä kiinni ja lauleskella mielessäni. Ja ajatella sitä palkintoa, minkä lopuksi saisin viereeni.

Rohkeutta ja tsemppiä kaikille roppa kaupalla!!!

Hei!
Synnytin esikoiseni 8 päivää sitten. Olen neulakammoinen ja pyörryn jo pelkkään verikokeen ottoon. Olen kuitenkin niin kipuherkkä, että päätin ottaa synnytykseen epiduraalin.
Toimenpide ei sattunut ollenkaan. Lääkäri oli nuori venäläinen mies, jonka suomenkieli oli hieman epäselvää, mutta hommansa hoiti hyvin. Odotti supistuksen ajan, eikä tehnyt silloin mitään. Antoi rauhassa supistuksen mennä ohi ja jatkoi sitten epiduraalin laittoa.
Kun odottelin epiduraalin laittoa sängyllä, vapisin kuin haavanlehti. En pysynyt ollenkaan paikoillani vaan vapisin kauttaaltani. Epiduraalin laitto kuitenkin onnistui todella hyvin, eikä sen laitosta aiheutunut minkäänlaista kipua. Tietysti kyllähän sen tuntee, että jotakin siellä tehdään, mutta sanoisin että kyynärtaipeesta verikokeen otto sattuu enemmän.
Älkää turhaan pelätkö!

tehdään kyllä yleisanestesiassa... miten et tätä tiennyt jos olet työssä siellä, missä väität olevasi? Eipä hereillä ollessa tehdä verinäytteen ottoa kummempaa. Vai mistä luulisit vapaaehtoisia luovuttajia löytyvän myös tuiki tuntemattomille?

Yhteistyössä