Epämääräistä vuotoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymyksiä

Vieras
Hei!

Olen 33-vuotias nainen ja minulla on lapsia. Viimeisin synnytys oli 2 vuotta sitten.
Viimeisen puolen vuoden aikana jokaiset kuukautiseni ovat alkaneet 2-6 päivän ruskealla tuhruvuodolla, ennen kun varsinaiset kunnon vuodot alkavat. Näin ei siis ole ollut ennen.
En käytä ehkäisyä. Vaikuttaako tuhruilu raskaaksi tuloon?
Kiertoni on noin 31pv. Kuukautiset kestävät n 5pv. Tuhruilua en laske mukaan.

Lisäksi kysyisin kuukautisistani. Kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana.
En ole kärsinyt aiemmin kuukautiskivuista juurikaan, mutta kahdet viimeiset kuukautiset ovat olleet todella kipeät. (2 ensimmäistä päivää).
Vatsaa kouristelee todella paljon ja viimeksi kouristelut tuntuivat rajuina emättimessä asti. Pissaaminenkin oli kivuliasta.
Onko tuo ihan normaalia? Lisäksi olen huomannut, että kuukautiseni ovat muuttuneet niukemmiksi. Ennen oli monta päivää runsasta vuotoa, nykyisin vain 1 päivä runsasta ja sitten hiipuu nopeasti tiputteluksi.

Kiitos paljon jo etukäteen!

hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Toisinaan raskaudet ja synnytykset muuttavat naisen kuukautiskiertoa suuntaan tai toiseen. Tuo tiputteluvuoto ennen kuukautisia voi viitata heikkoon keltarauhasen toimintaan, jolloin siitä on myös haittaa raskautta ajatellen.
Jos raskaus on suunnitelmissa, kannattaa hakeutua asiaan perehtyneen lääkärin, mieluiten jo heti alussakin lapsettomuuslääkärin, vastaanotolle, jolloin asiaa voidaan selvittää, myös noiden kipujen osata.
Onnea matkaan!

Yhteistyössä