Epämääräinen vasta-aine alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jeppe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jeppe"

Vieras
Olen toista kertaa raskaana, veriryhmältäni O+ ja alkuraskauden verikokeissa minulta löydettiin "epämääräinen vasta-aine, jolla ei merkitystä raskauden kannalta". Tilannetta kuitenkin seurataan verikokeilla jatkossa, ja kun en neuvolasta kunnon vastauksia asiaan saanut, niin kyselen täältä, että mitähän tuo nyt oikeasti tarkoittaa?? Ilmeisestikään ei ole vaarallinen sikiölle, mutta kiinnostaisi kyllä kovasti tietää miksi minulla tuollainen vasta-aine on, mistä se on tullut ja miksi sitä ei ole tunnistettu?! Vähän pistää asia huolestuttamaan vaikka syytä huoleen ei pitäisikään olla. Voikohan tuosta olla kuitenkin jotain seurauksia jos se ei raskauden edetessä katoa?

Mikä vasta-aine? Mulla oli vasta-aineita ja niitä kyllä seurattiin koko raskauden ajan... yhdessä raskaudessa ne tiitterit alkoivat nousta lopussa ja synnytyskäynnistettiin heti. Vauvoista on myös aina otettu synnytyksen jälkeen verikokeita ja ovat olleet kätilöiden tarkemmassa tarkkailussa mm bilirubiinitasojen kanssa. Mitään vikaa ei kuitenkaan vauoissa ollet. Raskauden meni hyvin, sa vauvat pääsiovät kotiin toivotusti.

Miehen serkun raskaudessa oli myös vasta-aineita ja vaikka raskaus meni hyvin niin vauvalta jouduttiin "vaihtamaan veri" synnytyksen jälkeen kun jotkut arvot romahtivat. Tämä riski mullakin oli.

Ja ei munkaan nla-kätilö osannut mitään noista vasta-aineista kertoa. Itse sain onkia tietoja mm soittelemalla Naistenklinikalle ja juttelemaan siellä mun asioita hoitaville lääkäreille ja hoitajille. Ja sieltä sain vastaukset askarruttaviin kysymyksiini.

Vasta-aineiden takia jouin synnyttämään myöskin Naistenklinikalla, koska siellä on parhaat mahdollisuudet hoitaa vauvaa jos jotain olisi ollut vialla.

Lisäys.... ne vasta-aineet ei katoa minnekään. Niitä joko on tai ei.

En tiedä onko vanhemmillani Rh-, vaikuttaako se asiaan? Okei, jos vasta-aine ei katoa niin miksi sitä sitten seurataan vielä? Ja varsinkin, kun sillä ei pitäisi olla merkitystä raskauden kannalta? Voiko minulla nyt sitten olla jokin sellainen sairaus josta en ole tietoinen, ja jonka vuoksi vasta-aine on tullut? Jos jokin sairaus olisi, niin kai se olisi mainittu nimeltä labratuloksissa, sen sijaan että siellä luki "epämääräinen vasta-aine"??

Aloin vain miettimään, koska olen itse 2. lapsi ja äidillä on rh - . Raskaudet eivät ole minulla onnistuneet alkua pidemmälle. Mietin vaan, että olenko alkanut sitten itse kehittää jotain vasta-aineita, vaikka oma veriryhmä on + ... noh, tämä on vaan jahkailua..

Vasta -aineita on paljon muitakinkuin rh pos. ja negat-
Oletko saanut verensiirron?Minulla seurattiin seuraavissa raskauksissa vasta-aineita , koska sain ensimmäisen synnytyksen yhteydessä verensiirtoja.
Ei ollut vasta-aineita , 3 kertaa raskauden aikana tarkistettiin. rh+ olen siis minäkin.

Minullakin löytyi vasta-aineita tuossa ekassa verikokeessa. Th ei myöskään osannut mitään kertoa enempää, mutta sanoi, että SPR veripalvelussa helsingissä on tätä varten neuvontapuhelin ja antoi yhteystiedot. Sieltä kuulemma saa hyvin vastauksia kysymykseensä. Ja itse sain ne paperit mikä vasta-aine mulla on (en muista sitä tähän hätään). Ja mies sekä minä ollaan Rh+ että siitä vasta-aineesta ei ole kysymys.
Pyydä th lta tarkemmat tiedot (sieltä on tullut neuvolaan paperi siis SPR ltä ja yhteystiedot tuonne niin voit kysyä.
Mulla ei myöskään ole takana verensiirtoja joten mietin mistä tämä nyt on ilmestynyt. Ja tosiaan vaikuttaa mulla ainakin niin, että on sen verran harvinainen, että jos tulis tilanne että tarvitisin verta, niin sitä ei ilman erityista tilausta Helsingistä löydy..toivottavasti ei tuu koskaan niin kiire, se kuitenkin jonkun tunnin kestää.

Yhteistyössä