Epäinhimillinen työpaikka: päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perjantai-illan huumaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perjantai-illan huumaa

Vieras
Taas kerran perjantai ja rampa olo. Voimat ovat lopussa isoista huolista ja fyysisestä rasituksesta johtuen. Olen ollut nyt vähän aikaa päiväkodissa ja kauhistun viikottain siitä, millaiseen jamaan päivähoito on mennyt. Lapsia hoidetaan vähällä henkilökunnalla ylitöitä tehden. Koulutettua henkilökuntaa ei ole ja jos sijaisia saadaan, jatkuva sijaisten ohjaaminen vie energiaa.

Vanhemmille ei voi näyttää puolikuntoisena ollessaankaan hätäänsä. Äidit ja isät tuovat nuhaa sairastaessaan lapset hoitoon, eivätkä tiedä että siellä hoitopaikassa on olosuhteiden pakosta joskus vähintään yhtä huonossa olotilassa oleva hoitaja jonka on vastattava noin kymmenestä muusta. Hoitaja velvoitetaan ottamaan vastaan kaikki ovesta sisään astuvat ilomielin, vaikka sisällä velloisi kasvava huoli.

Kenenkään ei kannata sanoa, että olen väärällä alalla, koska tiedän, että minua parempaa päiväkodin työntekijää ei löydy. Keskitän kaikki voimani siihen että asiat sujuvat ja lapset voivat hyvin.

valitettavaa että teillä on asiat noin huonolla mallilla. en koe täällä päivähoitoa tuolla lailla. perhepäivähoitajana olen ollut ja sitten sijaistanut ja nyt yksityisessä päiväkodissa. jokainen paikka omanlaisensa, mutta lapsille on ollut aikaa ja sijaiset ovat päteviä.

elä siis yleistä. tee asioista valitus. ei siellä mikään muutu jos ei tehdä asioille mitään. liittoon yhteyttä ja kaupunkiin

Olen kanssasi niiiiiin samaa mieltä ja vaikka lapsirakas olenkin, vaihdoin työtä ja nyt työskentelen kolmivuorotyössä sairaalassa ja voin sanoa työhyvinvoinnin olevan mitä parhain. Saan käydä wc:ssä rauhassa kun on hätä ja saan jopa pitää lakisääteisen ruokatauon, sekä kaiken kruunaa hyvä mieli työvuoron jälkeen, jaksan siis vielä kotonakin paremmin. Myös palkkapäivänä tilipussi on melkoisen paljon suurempi, mikä tietysti tuntuu sekin mukavalta.

Päiväkotityön taakse jättämisen ainoa syy ei toki ollut "oma napa" vaan myös se, etten halua osallistua pienten lasten säilömiseen ja jatkuviin vaaratilanteisiin, sekä kummallisiin vaatimuksiin kun joidenkin (onneksi hyvin pieni ryhmä näitä...) vanhempien mielestä jopa 1-2 vuotiaille pitäisi järjestää tanssitunnit ja muut harrasteet, vaikka sen ikäisille perusarki ja syli ovat vielä niitä tärkeimpiä asioita vapaan leikin lisäksi.

Huh, arvostan niitä ihmisiä jotka laittavat itsensä likoon siinä työssä, minä valitsin oman ja perheeni hyvinvoinnin. Voimia :)

elä siis yleistä. tee asioista valitus. ei siellä mikään muutu jos ei tehdä asioille mitään. liittoon yhteyttä ja kaupunkiin

Tuo on rankka vaihtoehto, mutta kunhan kerään voimia, otankin ehkä yhteyttä sinne, missä ehkä kuunnellaan. Työskentelen suuressa kaupungissa, jossa sijaispula on huutava, joten siinä mielessä voin yleistää kokemukseni. Kyse on kuitenkin satojen lasten päiväkodeista.

Kiitokset sinulle! Sinunlaisiasi ei valitettavasti ole joka osastolla eikä edes joka päiväkodissa. Kukkaset!

Ja todellakin tiedän muitakin tällaisia paikkoja. Ihan hirveitä. Lisäksi hoitajien kesken työpaikkakiusaamista ja joitakin lapsiakin täsmäkiusataan. Kamalaa! Todellakin olot huonontuneet vuosien saatossa. Onneksi kai hyviäkin paikkoja on.

[QUOTE="kahdenäiti";23120084]Kerrotko kunnan?[/QUOTE]

Valitettavasti en halua kertoa edes nimettömänä...

Vanhemmille tekee mieli sanoa, että jos te jaksatte olkaa aktiivisia ja koettakaa vaikuttaa asioihin parhaanne mukaan silloin jos näette jotain huolestuttavaa.

[QUOTE="vieras";23120089]Kiitokset sinulle! Sinunlaisiasi ei valitettavasti ole joka osastolla eikä edes joka päiväkodissa. Kukkaset!

Ja todellakin tiedän muitakin tällaisia paikkoja. Ihan hirveitä. Lisäksi hoitajien kesken työpaikkakiusaamista ja joitakin lapsiakin täsmäkiusataan. Kamalaa! Todellakin olot huonontuneet vuosien saatossa. Onneksi kai hyviäkin paikkoja on.[/QUOTE]

:)

Työpaikkakiusaaminen ja lasten kohtelu ovat suoraan verrannollisia siihen kuinka henkilökunta jaksaa, ja kokevatko hoitajat tulleensa kuulluksi.

"Koulutettua henkilökuntaa ei ole ja jos sijaisia saadaan, jatkuva sijaisten ohjaaminen vie energiaa."

Tuo kommentti kertoo paljon. Jos sijaisia ei ole niin se on toki paha asia, mutta jos sijaisia saadaan, niin sekään ei ole hyvä juttu. Itse työskentelen keskisuuressa päiväkodissa ja ihmettelen suuresti sitä järkyttävää kitinän määrää, mitä päiväkodin henkilökunta usein viljelee. Jos sen saman energian kohdistaisi työhön lapsien kanssa, monet kertomasi ongelmat olisivat poissa.

Mun piti ihan hieraista silmiäni, että onko mun kirjoittama teksti! Painin itse ihan samojen ongelmien kanssa!

Meillä on kyllä talossa hyvä henki eikä tosiaan ole aikaa kitistä turhista, kun ihan oikeitakin kitinöitä on. Mutta lohduttavaa on se, että kuulemani mukaan joka paikka ei ole tällainen ja meillekin toivottavasti pian helpotusta tulossa. Ammatinvaihto kyllä käynyt usein mielessä..

"Koulutettua henkilökuntaa ei ole ja jos sijaisia saadaan, jatkuva sijaisten ohjaaminen vie energiaa."

Tuo kommentti kertoo paljon. Jos sijaisia ei ole niin se on toki paha asia, mutta jos sijaisia saadaan, niin sekään ei ole hyvä juttu. Itse työskentelen keskisuuressa päiväkodissa ja ihmettelen suuresti sitä järkyttävää kitinän määrää, mitä päiväkodin henkilökunta usein viljelee. Jos sen saman energian kohdistaisi työhön lapsien kanssa, monet kertomasi ongelmat olisivat poissa.

Mitä sanot siihen, että energian määrä on vakio, mutta osa siitä on pakko kuluttaa jatkuvasti vaihtuvien työntekijöiden opastamiseen. Se on välttämätöntä! Kaikkialla on omanlaistaan ja lapsia kohtaan tehdään väärin, jos vierasta ei informoida tärkeimmistä asioista. Hämmennys lisääntyy jos hoitajilla ei ole yhteistä linjaa, eikä sitä todellakaan ole aina luonnostaan. Eli mainitsemani asia on energian kohdistamista oikeisiin asioihin.

Mielelläni ohjaan energian työhön lasten kanssa, jos siihen on edellytyksiä.

[QUOTE="aloittaja";23120108]Valitettavasti en halua kertoa edes nimettömänä...

Vanhemmille tekee mieli sanoa, että jos te jaksatte olkaa aktiivisia ja koettakaa vaikuttaa asioihin parhaanne mukaan silloin jos näette jotain huolestuttavaa.[/QUOTE]

Mitä huolestuttavaa vanhemmat voisivat nähdä? Minkä pitäisi kertoa vanhemmille, että resursseja ei ole riittävästi, tai lapset ovat "vaarassa" riittämättömän valvonnan vuoksi?
Jos ei lapselle satu jotain ikävää, niin ei vanhemmat näe niitä ongelmia.

Itse olisin aktiivinen, jos oman lapsen päiväkodissa näkisin ongelmia, mutta totuus on, ettei vanhemmat niitä ongelmia tai hoitajien väsymystä näe sen 20 min aikana, kun vievät ja hakevat lapsen päiväkodista. Se on niin lyhyt aika. Tiedän, että tässä kunnassa on kuulemma kielto ottaa sijaisia. Kyseessä Kirkkonummi.

[QUOTE="Vanhempi";23120869]Mitä huolestuttavaa vanhemmat voisivat nähdä? Minkä pitäisi kertoa vanhemmille, että resursseja ei ole riittävästi, tai lapset ovat "vaarassa" riittämättömän valvonnan vuoksi?
Jos ei lapselle satu jotain ikävää, niin ei vanhemmat näe niitä ongelmia.

Itse olisin aktiivinen, jos oman lapsen päiväkodissa näkisin ongelmia, mutta totuus on, ettei vanhemmat niitä ongelmia tai hoitajien väsymystä näe sen 20 min aikana, kun vievät ja hakevat lapsen päiväkodista. Se on niin lyhyt aika. Tiedän, että tässä kunnassa on kuulemma kielto ottaa sijaisia. Kyseessä Kirkkonummi.[/QUOTE]

Se on heti hälyttävää jos tulee paljon päiviä, jolloin yksi työntekijöistä puuttuu. Tietenkin lapsiakin saattaa olla vähemmän, mutta aikuisten määrä suhteessa lapsiin pitäisi olla lähes aina oikea.

Alle 3 -vuotiaita lapsia saa olla neljä hoitajaa kohti ja yli 3 -vuotiaita saa olla seitsemän. Tuota lakia on lievennetty asetuksilla ja samalla on murennettu päivähoidon tasoa. Tilapäisesti samalla hoitajalla saa olla lähes kaksinkertainen määrä lapsia. Kun tilapäisistä ylityksistä tulee vakio, ollaan kaukana ihanteesta.

Eli joka päivä, kun työntekijä puuttuu, tulee hankalia vaiheita. Ja kaikki heijastuu suoraan lapsiin.

Valitettavasti joudun allekirjoittamaan ap:n ajatuksen. Tosin en tuota, ettei ole koulutettua henkilökuntaa - mutta kokemukseni siis erästä keskisuuresta kaupungista kehäkolmosen ulkopuolella, eli siis tilanne ei ehkä pahin mahdollinen. Mutta jatkuva kiire, ylisuuret ryhmät, ei saa ottaa sijaisia jne. Se on arkipäivää, valitettavasti. Vaikka teen työni niin hyvin, kuin kykenen, enkä mielestäni valita turhista.

Tosin totta tuokin, mitä joku sanoi, että paljon päiväkodeissa on sitä, että ytöntekijät valittaa, välillä turhastakin. Uskon sen kuitenkin kielivän pitkäänjatkuneesta stressistä, tyytymättömyydestä työoloihin ja ehkä myös huonosta työilmapiirista, ennemmin kuin siitä, että tykätään vain valittaa....

Ongelmat kulimnoituvat pienten ryhmissä, isommat nyt aina jotenkin sopeutuvat ja osaavat jo paljon enemmän asioita.

Kyllähän se monessa päiväkodissa tiukkaa on, itsekkin alan ammattilaisena tunnistan ap:n kuvauksen. Ja pakko vielä sanoa se, että subjektiivinen päivähoito-oikeus vaatisi vähän viilausta, esim virikelapset hoidossa vain klo 8-12 välisen ajan, jotta henkilökuntaa ois tarpeeksi paikalla niitten h...tin virikkeiden antamiseen...

Se on pakko tunnustaa, että iso osa päivähoidon ongelmista johtuu siitä, että johtajat ovat pelkästään hallinnollisia. Kun he eivät osallistu enää itse päiväkodin arkeen, heiltä puuttuu näkemys, jota tarvittaisiin.

Olen myös sitä mieltä, että päättäjiin tarvittaisiin henkilöitä jotka laittaisivat stopin ryhmäkokojen ja yksikköjen suurentamisille ja sijaiskielloille. Päiväkodeissa kun ei voida siirtää kaikkein tärkeimpiä tekemättömiä töitä seuraavaan päivään niin kuin monella alalla.

[QUOTE="aloittaja";23123118]Se on pakko tunnustaa, että iso osa päivähoidon ongelmista johtuu siitä, että johtajat ovat pelkästään hallinnollisia. Kun he eivät osallistu enää itse päiväkodin arkeen, heiltä puuttuu näkemys, jota tarvittaisiin.

Olen myös sitä mieltä, että päättäjiin tarvittaisiin henkilöitä jotka laittaisivat stopin ryhmäkokojen ja yksikköjen suurentamisille ja sijaiskielloille. Päiväkodeissa kun ei voida siirtää kaikkein tärkeimpiä tekemättömiä töitä seuraavaan päivään niin kuin monella alalla.[/QUOTE]

No täällä onneksi pomo osallistuu töihin minkä paperihommiltaan ehtii, eipähän pääse totuus unohtumaan...

[QUOTE="mie";23119929]Olen kanssasi niiiiiin samaa mieltä ja vaikka lapsirakas olenkin, vaihdoin työtä ja nyt työskentelen kolmivuorotyössä sairaalassa ja voin sanoa työhyvinvoinnin olevan mitä parhain. Saan käydä wc:ssä rauhassa kun on hätä ja saan jopa pitää lakisääteisen ruokatauon, sekä kaiken kruunaa hyvä mieli työvuoron jälkeen, jaksan siis vielä kotonakin paremmin. Myös palkkapäivänä tilipussi on melkoisen paljon suurempi, mikä tietysti tuntuu sekin mukavalta. [/QUOTE]

No minä olen myös sairaalassa kolmivuorotyössä ja meillä ei pysty pitämään lakisääteisiä taukoja ja vessassakin ehtii yleensä käydä vasta kun vuoro loppuu. Ylitöitä on paljon ja nykyisellään ei saa sairastuneiden tilalle ottaa sijaisia, joten usein vajaalla miehityksellä tehdään töitä. Joudun usein potilaille ja omaisille sanomaan "ei" kun en esim. ehdi avustamaan suihkussa tms. Usein ovat sitten omaiset illalla suihkuttaneet äitejään yms. Lause jota nykyisellään toistelen on "olen pahoillani, mutta minua ei ole kuin yksi enkä siksi..." Olemme myös usein kehottaneet potilaita ja omaisia nostamaan äläkkää asiasta. Myös potilaiden valveutuneisuus näkyy nykyisellään hoitotyössä lähinnä siten että sairaalaan tullaan kuin hotelliin. Palkkaan en nyt tässä yhteydessä ota kantaa, mutta suurempi se saisi olla. Toki on osastoja ja työpaikkoja myös sairaaloissa joissa ehtii lakisääteiset pitää ja joissa hoitajat nauttivat työstään ja poistuvat hyvillä mielin koteihinsa.

Onneksi oma lapseni pääsi pienryhmään oireiltuaan perusryhmässä! Tavisryhmän arki oli ihan järkkyä seurattavaa, istuttivat lapsia väkisin esim. tekemässä palapelejä ja sitten valittivat kun lapsi kyllästyi. Kaaosta, toisten päälle huutamista jne.

Pienryhmä on ihan toisesta päästä, kun hoitajia on kolmasosa lasten määrästä. On aikaa tervehtiä ja jutustellakin aamuisin, monesti jakautuvat pienryhmiin joissa leikkivät jotain aisteja hyödyttävää. Henkilökunta teki heille vähän aikaa sitten teatteriesityksen, Runebergin päivänä oli oma kahvila jne. Outoa tässä on ainoastaan se, että nämä resurssit ovat vain erityislasten käytössä...eivätkö ne tavallisetkin piltit hyötyisi aistiradoista, teattereista ja leipomisesta? :O

Alkuperäinen kirjoittaja e-lapsen äiti;23123236:
Onneksi oma lapseni pääsi pienryhmään oireiltuaan perusryhmässä! Tavisryhmän arki oli ihan järkkyä seurattavaa, istuttivat lapsia väkisin esim. tekemässä palapelejä ja sitten valittivat kun lapsi kyllästyi. Kaaosta, toisten päälle huutamista jne.

Veikkaan, että tuolla on ollut kouluttamatonta tai alalle soveltumatonta henkilökuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja e-lapsen äiti;23123236:

Veikkaan, että tuolla on ollut kouluttamatonta henkilökuntaa, mutta ainakin alalle soveltumattomia työntekijöitä.

Yhteistyössä