Epäinhimillinen työpaikka: päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perjantai-illan huumaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen työharjoittelussa päiväkodissa ja nautin suunnattomasti! Minulla on itsellänikin lapsia, mutta olen oppinut paljon lasten kasvatuksesta näinä viikkoina. Olen kiintynyt hoitolapsiin ja samalla kärsivällisyys omia lapsiani kohtaan on kasvanut. Ompelen paljon roolivaatteita ja hiljattain vein päiväkotiin pienen kokelman erilaisia asuja. Päiväkodissa jossa olen, lapsia kohdellaan hyvin, hellyydellä ja kärsivällisyydellä. Harjoittelijaa kohdellaan myös hyvin ja tasa-arvoisesti.

Itse olen työharjoittelussa päiväkodissa ja nautin suunnattomasti! Minulla on itsellänikin lapsia, mutta olen oppinut paljon lasten kasvatuksesta näinä viikkoina. Olen kiintynyt hoitolapsiin ja samalla kärsivällisyys omia lapsiani kohtaan on kasvanut. Ompelen paljon roolivaatteita ja hiljattain vein päiväkotiin pienen kokelman erilaisia asuja. Päiväkodissa jossa olen, lapsia kohdellaan hyvin, hellyydellä ja kärsivällisyydellä. Harjoittelijaa kohdellaan myös hyvin ja tasa-arvoisesti.

Mukavaa lukea tuosta, ja omakin toiveeni on, että joskus asiat ovat paremmin minullakin :)

Haluaisin todella paljon keskittyä juurikin kaikkeen mukavaan tekemiseen lasten kanssa, enkä kaikenlaisiin arjen ongelmiin. Ja lapsethan ne voimavara ovat. Jokainen hetki, kun näkee iloa ja innostusta heistä, lieventää huonoja kokemuksia.

olen ollut vuodesta -1987 töissä päiväkodissa(Monessakin) ja kyllä sen huomaa miten asiat ovat muuttuneet.lapsiryhmäkoko kasvanut ja henkilöstömäärä pienentynyt.Sen myös huomaa kuinka paljon lapset ovat ns."vilkkaatuneet",eli paljon enemmän on nyt ns.käytöshäiriöitä ja sitä että vanhemmilla on ns. vanhemmuus pikkusen hakusessa.
tähän kun laittaa lisäksi isot ryhmäkoot ja henk.kuntavaje niin soppa on valmis.Tulee työuupumusta ja lapset voivat entistä huonommin.Yhteiskunta säästää ja säästöjen tulos nähdään sitten muutaman vuoden kuluttua pitkissä jonoissa muualle hoitoon:(

Alkuperäinen kirjoittaja pk-täti;23123437:
olen ollut vuodesta -1987 töissä päiväkodissa(Monessakin) ja kyllä sen huomaa miten asiat ovat muuttuneet.lapsiryhmäkoko kasvanut ja henkilöstömäärä pienentynyt.Sen myös huomaa kuinka paljon lapset ovat ns."vilkkaatuneet",eli paljon enemmän on nyt ns.käytöshäiriöitä ja sitä että vanhemmilla on ns. vanhemmuus pikkusen hakusessa.
tähän kun laittaa lisäksi isot ryhmäkoot ja henk.kuntavaje niin soppa on valmis.Tulee työuupumusta ja lapset voivat entistä huonommin.Yhteiskunta säästää ja säästöjen tulos nähdään sitten muutaman vuoden kuluttua pitkissä jonoissa muualle hoitoon:(

Juuri näin. Ja lisänä se, että säästöjen takia erityislapsia hoidetaan tavallisissa ryhmissä liian kauan ilman toimenpiteitä.

[QUOTE="aloittaja";23120108]Valitettavasti en halua kertoa edes nimettömänä...

Vanhemmille tekee mieli sanoa, että jos te jaksatte olkaa aktiivisia ja koettakaa vaikuttaa asioihin parhaanne mukaan silloin jos näette jotain huolestuttavaa.[/QUOTE]

Todellisen tilanteen ymmärtäminen edellyttää vanhemmilta todella aktiivisuutta. Ainoa tapa saada todenperäinen kuva oman lapsen päiväkotitilanteesta on viettää joitakin päiviä päiväkodissa ja ihan oikeasti seurata mitä arki merkitsee, minkälaista on.Tärkeä on myös tässä yhteydessä keskustella hoitohenkilökunnan kanssa ja pyytää heiltä todenperäistä kuvaa ryhmän toiminnasta.Valitettavasti on nimittäin niin että vanhempien kuva lapsen päiväkotiryhmän tilanteesta liian usein ei vastaa todellisuutta.Hoitohenkilökunta ei halua vanhempia huolestuttaa eikä vanhemmat liioin halua edes kuulla hoitoon liittyvistä vaikeuksista.

[QUOTE="aloittaja";23123473]Juuri näin. Ja lisänä se, että säästöjen takia erityislapsia hoidetaan tavallisissa ryhmissä liian kauan ilman toimenpiteitä.[/QUOTE]

Erityislasten määrä kasvaa myös sen myötä kun rittävän hyvää tukea ei pystytä päivähoidossa yhdessä vanhempien kanssa ,lapselle tarjoamaan. Erityislapset, vaikka saisivatkin diagnoosit vievät usein suhteettoman paljon kasvattajien aikaa ja energiaa jota on muutenkin ihan "normaalien" lasten kohdalla vedetty äärirajoille.Erityäistä tukea tarvitsevat lapset eivät myöskään tässä tilanteessa tavallisesti pysty saamaan oletettua apua. Ongelma on jatkuvassa kasvussa lasten lisääntyvän pahoinvoinnin myötä. Ahdistavaa on mutta parempi on asiat kohdata ja pyrkiä nostamaan laajempaan keskusteluun ja tämän kautta vaikuttamaan päätösten tekoon.

Olen sijaistanut eräässä isossa päiväkodissa. Eniten harmittaa oma riittämättömyyden tunne. Lapset vain "ovat" siellä ja mellastavat keskenään. Hoitajilla ei ole aikaa leikittää ja kaikki on tehty lapsille helpoksi sitä varten, että osaavat itse ottaa askartelutarvikkeet jne. että hoitajien ei tarvitse. ei siis riitä aika mitenkään! Ihan perushoitoon ja pukemiseen ja potattamiseen yms. menee se kaikki liikenevä aika. Vanhemmille pitää silti esittää (johtajan määräys) että kaikki on hienosti ja vähän väritämme kertomuksiamme päivän ohjelmasta... Harmittaa :(

Mä sijaistan eri päiväkodeissa eli oon nähnyt tosi paljon paikkoja. Viimeksi olin ryhmässä jossa oli 17 alle 3v ja 4 aikuista, tai siis sinä päivänä meitä oli kolme. 2 lapsista oli ilman vaippoja, muilla oli vaipat. Muutama ei osannut vielä kävellä. Säilömistä se oli, ei muuta. Pukemista, vaippojen vaihtoa, syöttämistä. Ja sitten siellä yhdellä valuu vihreä räkä nenästä ja rohisi ihan valtavasti kun nukkui. Iltapäivällä äiti hakee pikkusisaruksen kanssa kotiin. Eikö virikelapsia voisi kipeenä pitää kotona?

On tää kyllä hommaa. Vaihdan kyllä alaa heti kun pystyn.

En ihan ymmärtänyt tuota nuha-juttua. Siis tottakai lapset on vietävä hoitoon, vaikka vanhemmat tai lapset olisivatkin nuhassa. Ei sen perusteella saa sairauslomaa, eikä siis voi olla pois töistä.

Voi harmi ap että sulla on noin huonosti päiväkodissa. Meillä viihdytään, sijaiset ovat päteviä ja joka ryhmässä on tarpeeksi hlökuntaa. Jonkun sairastuessa useinmiten saadaan kiertävä joka tuntee talon ja lapset. Sama tilanne on lapseni päiväkodissa ja kiertävät ovat samat heillä. Olen kyllä ollut sellasissakin paikoissa missä asiat eivät ole hyvin. Meil on 16 alle 3v ja jokapäivä on aikaa sylitellä, vetää pienryhmiä, laulaa, lukea jne... Potatukset jne menevät rutiinilla ja koetun kautta haetulla systeemillä.

Viimeksi muokattu:
Tuttua :(
Meillä hyvä ja toimiva työyhteisö mutta viimeisen kahden viikon aikana on "ylityötunteja" tullut 4h ja niistä kun ei saa edes korvausta niin vähän harmittaa.

Voi harmi ap että sulla on noin huonosti päiväkodissa. Meillä viihdytään, sijaiset ovat päteviä ja joka ryhmässä on tarpeeksi hlökuntaa. Jonkun sairastuessa useinmiten saadaan kiertävä joka tuntee talon ja lapset. Sama tilanne on lapseni päiväkodissa ja kiertävät ovat samat heillä. Olen kyllä ollut sellasissakin paikoissa missä asiat eivät ole hyvin. Meil on 16 alle 3v ja jokapäivä on aikaa sylitellä, vetää pienryhmiä, laulaa, lukea jne... Potatukset jne menevät rutiinilla ja koetun kautta haetulla systeemillä.

Voi teitä ei se liukuhihnahomma niin hyvältä kuulosta.16 alle kolmevuotiasta on aivan liian suuri ryhmä että mitenkään pystyttäisiin olemaan niin lähellä ja kuulolla kun mitä tämän ikäiset tarvitsevat. "Potatukset" jotka sujuvat "rutiinilla" ovat tärkeitä merkitseviä juttuja taaperoikäiselle ja jokaisella on oma yksilöllinen oppimisvaiheensa. Kun se rutiinilla suoritetaan unohdetaan lapsen yksilöllinen kehitys ja saadaan vaan lapsi "tyhjennettyä".

Merkillistä että yksikin taapero on liikaa usein äideille ja sitten 16:ta hoitaminen ja huomioiminen sujuu noin vaan lonkalta. Kyllä asiat eivät ole oikein kohdallaan.

En ihan ymmärtänyt tuota nuha-juttua. Siis tottakai lapset on vietävä hoitoon, vaikka vanhemmat tai lapset olisivatkin nuhassa. Ei sen perusteella saa sairauslomaa, eikä siis voi olla pois töistä.

Puhuin sellaisista tilanteista kun joku vanhempi on tuonut sairaslomalla ollessaan lapset hoitoon meille puolikuntoisille hoitajille. Lisäksi yksi hoitaja on puuttunut. Olen heikkona hetkenä kokenut, että hassua kun lapset tulevat vajaalla ja puolikuntoisella hlökunnalla hoidettavaan ryhmään, kun luullaan että siellä olisi lapsen parempi olla.

Tuohan ei ole missään tapauksessa vanhempien vika, vaan systeemin!

[QUOTE="aloittaja";23123297]Veikkaan, että tuolla on ollut kouluttamatonta henkilökuntaa, mutta ainakin alalle soveltumattomia työntekijöitä.[/QUOTE]

Minulle on tarjottu töitä päiväkodista vaikka minulla ei ole minkäänlaista koulutusta alalle, ei sinnepäinkään! Olen persoonana täysin soveltumaton, minua ei muiden lapset edes kiinnosta, ei sitten tippaakaan!
Olen ollut ihan pöyristynyt ajatuksesta että minunlaiseni palkattaisiin tuosta vain! Tietysti hoitaisin työn työnä mutta...Päiväkoti todella on niitä paikkoja jossa tulisi olla osaava henkilökunta. Vähimmäisvaatimus voisi olla että edes pitää lapsista, vaan ei!

Samoista asioista puhuu näköjään Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Opettaja -lehden artikkelissa.

"Monissa päiväkodeissa ryhmissä on kirjoilla enemmän lapsia kuin asetuksen mukaan saisi olla.
-Lasketaan sen varaan että joku on aina pois. Kontaktit kaikkiin vanhempiin on kuitenkin hoidettava, ja se lisää henkilökunnan työmäärää, Liimola sanoo

Pieni palkka ei houkuta alalle. Puheenjohtaja kantaa huolta siitä, että lastentarhanopettajat ylipäätään tulevat nykypalkalla työhön - eikä suotta, sillä moni lastentarhanopettajaksi valmistuva ei tule töihin päiväkotiin. Kelpoisia lastentarhanopettajia ei ole tarpeeksi. Jos päteviä hakijoita vielä löydetään vakituisiin paikkoihin, sijaisuudet hoidetaan epäpätevillä. Perusryhmiin on integroitu lapsia, joiden suureen erityisen tuen tarpeeseen ei pystytä vastaamaan. Kun sijaisia ei löydy, opettajan pitää ravata eri ryhmien välillä. Puuttuu rauha tehdä sitä työtä, johon on kouluttautunut.

Työnantaja suoltaa vaatimuksia mutta unohtaa laskea, mihin työaika riittää.
-Lastentarhanopettajat haluavat kehittää toimintaansa ja ottavat mielellään vastaan uusia haasteita. Jos vaatimukset ovat kohtuuttomia, tunnolliset ihmiset uupuvat. Liimola tietää."

Yhteistyössä