Epäilyttävä naapuri, kuinka toimisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naapuri

Vieras
Olemme naapurin kanssa molemmat muuttaneet juuri vastakkaisiin asuntoihin (omakotitalossa). Minulla on pieniä lapsia ja naapuri on vanhempi mies. Vuokranantaja on mukava rouva, jota harmitti kun minun asunnossani oli asunut aiemmin epäsiistejä päihteiden käyttäjiä, joitten jäljiltä asunto oli ollut todella kamalassa kunnossa. Uudeksi naapurikseni valitsi tämän miehen, joka asuu kuulemma ulkomailla syksystä (lähtee kohta) kevääseen (vappuun) saakka.

On tullut huomattua ( = kuultua ) että asunnossa ramppaa juoppoporukkaa päivisinkin ja yötä päivää siellä ollaan välillä hereillä. Pullot kilisevät, en tiedä vedetäänkö siellä muuta? Eräänä aamuna naapuri tuli vastaan ja moppasi rappukäytävää, sanoikin minulle heti (en juurikaan saanut hänen puheestaan selvää, kerran aiemmin olemme puhuneet ja silloinkin piilotteli kaljapulloa mutta puheesta sai selvän) että hän lähtee kohta pois, että saan olla koko talven rauhassa ja ei haluaisi häätöä, eikä valituksia. Mainitsi vielä että hän siivoileekin. Ihan ystävällinen ja asiallinen oli. Asunto on ollut siistin näköinen mitä on auki olevasta ovesta vilkaisulta nähnyt ja yöaikaan eivät ole suurempaa meteliä pitäneet, ei siinä mielessä häiriötä. Öistä mainitsinkin ja hän sanoi, että yrittävät ollakin hissukseen.

Katsonko nyt, onko asunto tosiaan tyhjillään kun hän lähtee ulkomaille (ettei siellä ravaa muuta juoppoporukkaa silti) ja odotan kevääseen, että mikä meno on sitten päällä. Vai pitäisikö vuokranantajalle kertoa vuokralaisena kokopäiväjuopottelusta - vielä ei ole sattunut mitään, mutta entäs tulevaisuudessa? Onkohan mies saanut ennenkin häätöjä, kun jo toisella näkemisellä minulle sanoi ettei halua saada? En oikein uskaltaisi kertoa ennen kuin mies on siitä lähtenyt ulkomaille, ettei täysin vihastuisi. Kai vuokranantaja saa silti sopimuksen halutessaan purettua vaikka mies olisi ulkomailla?

Tyypillinen suomalainen reaktio. Kytätään heti naapureita ja epäillään kaikesta mahdollisesta. Itse tunnen muutaman "komennusmiehen", jotka painavat duunia jaksoissa, merimies jäänmurtajalla, toinen Norjassa porauslautalla ja kolmas asentaa voimaloita milloin miisäkin. Puoli vuotta duunia 24/7 ja kun ovat Suomessa on meno erilaista, varsinkin paluun jälkeen ja ennen reissuun lähtöä. Hyviä. fiksuja järkeviä tyyppejä vaikka joskus meno yltyy vähän putkeksi.

Onneksi ei ole tuollaisia naapureita kuin AP. Ja me ollaan siis ihan normaali perhe. Mutta tuollaiset kyylät pistävät kyllä ärsyttämään.

Mind your own business.

Eipä se sinulle kuulu mitä kukainenkin asunnossaan tekee. Ei kuulu vuokranantajallekkaan jos ei hälle siitä haittaa aiheudu. Mutta jos naapurin ulkomailla ollessa asunnossa on muita, niin siitä kyllä ilmottaisin, että onko vuokranantaja tietoinen asiasta... Ihan vain ilmoittaisin ohimennen.

Jahas, selvä. Toivotaan sitten että on harmiton juoppo ja jos ei meteliä pidä, olkoot. Itse en vuokranantajana haluaisi juoppoköörejä asuntooni, koska tietyissä piireissä niitä ikäviä asioita on taipumusta tapahtua. Toivottavasti ei sitten koidu sellaisia ongelmia, mitä edellisistä asukkaista ja pysyisi siistinäkin.

voi mopatakkin jos on sellanen iso monikerroksinen omakotitalo jossa erillisiä asuntoja..tai no kerrostalohan se sitten ;) ...

ja mitäkö voi sattua ..no tuhoisa monen ihmisen hengen vaativa tulipalo ..en toivo mutta silti voisi tapahtua

Itse vuokranantajana olisin kyllä ihan tyytyväinen jos naapuri kertoisi, että asunnossani vietetään tuollaista elämää. En haluaisi, että kaunis asunto menee remonttikuntoon.
Toivottavasti ensi keväänä, kun mies palaa, meno ei ole ihan samanlaista.

Ja on kyllä ihan totta, että kännissä vahinkoja sattuu, kaikenlaisia...

Voimia ap!

Taitaa olla spurgujen ystäviä paikalla kun niin tulistuivat. Eipä tarvitse edes kyylätä, kun pubiruusujen kulkemisen käytävästä kuulee erinomaisesti ilman korvien höristelyjäkään.

Ja kyllä, omakotitalossa, jossa on rappukäytäväkin mutta vain kaksi asuinhuoneistoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Naapuri:
Taitaa olla spurgujen ystäviä paikalla kun niin tulistuivat. Eipä tarvitse edes kyylätä, kun pubiruusujen kulkemisen käytävästä kuulee erinomaisesti ilman korvien höristelyjäkään.

Ja kyllä, omakotitalossa, jossa on rappukäytäväkin mutta vain kaksi asuinhuoneistoa.

"yöaikaan eivät ole suurempaa meteliä pitäneet, ei siinä mielessä häiriötä "

Eli onko niistä ollut haittaa vai ei? Kai käytävässä kulkemisen kuulee, käveli siellä sitten pubiruusu tai absolutisti.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
voi mopatakkin jos on sellanen iso monikerroksinen omakotitalo jossa erillisiä asuntoja..tai no kerrostalohan se sitten ;) ...

ja mitäkö voi sattua ..no tuhoisa monen ihmisen hengen vaativa tulipalo ..en toivo mutta silti voisi tapahtua

Aika moni tulipalo on alkanut lasten leikeistä Pidä varasi.

Yhteistyössä