Epäilyttää laittaa JO 3-vuotias hoitoon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi kummallinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi kummallinen

Vieras
Meillä sellainen tilanne, että kuopus täyttää syksyllä kolme vuotta ja hänelle olisi päivähoitopaikka tiedossa. Ongelmana on vaan se, että minusta vielä tuntuu, että tuo kolmevuotias on vielä liian pieni hoitoon. Kolikon toisena puolena on oma jaksaminen, sillä olen lasten äitiyslomia lukuunottamatta käynyt koko ajan töissä öisin, iltaisin ja viikonloppuisin ja tehnyt siis ihan täyttä listaa. Saan nukkua töissä, jos potilaita ei ole eli en useinkaan koko yötä mutta muutaman tunnin yleensä kyllä. Eli käyn töissä, mutta olen hoitanut lapset siitä huolimatta kotona tuonne noin 4 - 4,5-vuotiaiksi ennen hoitoon laittamista.
Onko ketään muuta äitiä, joka pohtii noinkin "vanhan" lapsen kohdalla, ettei laittaisikaan vielä hoitoon? Onkohan tämä vain jonkinlaista luopumisen tuskaa vai pitääkö tällaiseen intuitioon luottaa...? Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia niiltä, jotka ovat päättäneet jatkaa lapsen kotihoitoa vastaavassa tilanteessa.

no mulla oli ihan sama tunne vuosi sitten, mutta nyt kun lapsi täyttää 4 vuotta, tuntuu vihdoin siltä, että on oikea aika laittaa hoitoon. Ei yhtään hirvitä, eikä pelota pärjääkö tai viihtyykö, on vaan sellainen tunne, että kaikki menee hyvin ja lapsi tulee tykkäämään päiväkodista kavereineen.

Jäi hyvä mieli siitä, että odotin sen vuoden ja kypsyttelin asiaa rauhassa. Vuosi sitten kun tosiaan tuntui siltä, että ei vielä. Onhan 3 ja 4 vuotiaalla iso ero kuitenkin. Nelivuotias on mielestäni jo aika iso lapsi, kolmevuotiaat tuntuneet vielä ihan vauvoilta :D

Meillä pian 4 vuotta täyttävä on käynyt jo yli vuoden hoidossa MUTTA minä olen alkanut heräämään siihen, miten pieni hän oikeastaan vielä on hoitoon (vaikka onkin puolipäiväisenä). :( Kaikki sosiaaliset ongelmat jne. ilmenevät ainoastaan päiväkodissa, mitään ongelmia ei ole vaikkapa kyläillessä ystäväperheen luona. Ärsyttää. Lisäksi päiväkodissa on kamala meteli, huonosti kasvatettuja lapsia joilta oppii huonoja tapoja, surkeantasoista ruokaa ja jatkuvasti hukkuu vaatteita. Kalliiksi tulee!

Onneksi teitä muutama löytyi heti kommentoimaan saman suuntaisesti! Yleensä puhutaan vain alle 3-vuotiaista siinä yhteydessä, kun mietitään onko liian pieni hoitoon. Minusta alkaa tuntua siltä, että koitan vielä vuoden jaksaa tehdä töitä ja samalla hoitaa tuota(kin) lasta kotona sinne 4-vuotiaaksi. Mun elämässä se on aika lyhyt aika ja tuon pienen elämästä tässä kohtaa aika iso osa. Täytyy vaikka yrittää vähentää töitä 80%:iin, jos ei jaksa. Töitä on kuitenkin pakko tehdä paitsi taloudellisista syistä niin myös siksi, ettei putoa alan kehityksen kelkasta.

Olen päiväkodissa töissä, olen pitkään ihmetellyt tuota 3v-rajapyykkiä, miksi juuri siinä kohtaa loppuu kodinhoitotuki. Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että kaikista vaikeinta hoidon aloitus on ollut eniten noille 3-vuotiaille, nuoremmat 1-2v. sopeutuvat hoitoon ja hoitorytmiin yleensä paljon paremmin ja nopeammin kuin 3-vuotias. Sitten taas niille 4-vuotiaille ja yli hoitoon tulo on ollut suht vaivatonta. Toki poikkeuksia löytyy puoleen ja toiseen =)

Minulla on hieman samantapaisia ajatuksia, mutta tämä ajankohta on ollut harkinnassa jo pitkään. Pari vuotta tätä on jo mietitty ja suunniteltu, joten on ollut aikaa sopeutua ajatukseen. Lapsi on tosi arka eikä ole tottunut leikkimään muiden lasten kuin isosiskonsa kanssa, vaikka on yritetty harrastuksissa ja kerhoissa harjoitella. Syksyllä isosisko menee siis eskariin ja minua kyllä jännittää, mitä tästä tulee.

Esikoisen voin hoitaa helposti kotona kouluikään asti, kun kuopus täyttä 3v vasta esikoisen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Esikoinen on nyt 5v, enkä vieläkään osaisi kuvitella häntä päiväkodissa! Ratkaisuksi itse olen päättänyt toimia perhepäivähoitajana sinne asti, että omat lapset ovat kouluiässä.

Mun 3-vuotias aloitti hoidon tossa pari kk sitten. Olin todella peloissani koska koitettu oli pari kertaa kerhoa ja itkuksihan tuo meni. Mutta poika ihastui välittömästi päiväkotiin! Sairasteltu on paljon ja silloin lapsi on ihan rikki, kun kuulemma "lapset odottavat minua siellä päiväkodissa" :D Aamut ei ole koskaan taistelua, poika pukee omatoimisesti. Itkua toki oli aluksi, kun sinne jätettiin, mutta aina tulee hakiessa vastaan ja kertoo miten on ollut "kiva päivä". Eli voihan tuo mennä hyvinkin :) Meidän poika ainakin viihtyy päiväkodissa mainiosti (taisi saada tarpeekseen äidin katselusta kolmen vuoden aikana ;))

Ja lisään vielä, että poika tuntui TOSI pieneltä hoitoon laittaessa. Ehkä just siksi, että on kuopus...

Olen päiväkodissa töissä, olen pitkään ihmetellyt tuota 3v-rajapyykkiä, miksi juuri siinä kohtaa loppuu kodinhoitotuki. Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että kaikista vaikeinta hoidon aloitus on ollut eniten noille 3-vuotiaille, nuoremmat 1-2v. sopeutuvat hoitoon ja hoitorytmiin yleensä paljon paremmin ja nopeammin kuin 3-vuotias. Sitten taas niille 4-vuotiaille ja yli hoitoon tulo on ollut suht vaivatonta. Toki poikkeuksia löytyy puoleen ja toiseen =)

No näinpä. Vaikka toisaalta se kotihoidontuki on tosi pieni, että meidän perheen tilanteessa on ollut pakko käydä töissä lasten kotihoidon ohella silläkin uhalla, että aamulla yötyön jälkeen kotiin tulee väsynyt äiti. Onneksi meillä lapset ovat hyväunisia ja tuo kuopuskin nukkuu vielä liki kolmen tunnin päiväunet. Mutta lähinnä tuo kolmen vuoden kohdalle laitettu kotihoidontuen loppuminen noin niinkuin yhteisikunnallisena viestinä on aika karu. Kyllähän sillä perheiden valintoja ohjaillaan. Ja tuntuu, että saa selitellä jos yli 3-vuotiasta kuopusta hoitaa vielä kotona. Kiitän vielä kaikkia vastaajia, ja taitaa tämä pähkäily päättyä siihen, että katselemme tilannetta vuoden kuluttua uudestaan.

itse olen sitä mieltä että lapsi pitäisi laittaa hoitoon viimeistään kaksi vuotiaana jotta sopeutuisi sosiaalisesti helpoiten,kolmevuotiaden kanssa on TODELLA hankalaa aloitus päiväkodissa,kun omassa kehityksessäkin on haasteita niin siihen vielä lisäksi sopeutumin päiväkodin maailmaan,joka voi olla todella rankka!

Voi p!! Et todellakaan voi nukkua töissä! Olet ilmeisesti sairaalassa tms töissä. Ei mikään ihme jos hoitotaso on nykyistä luokkaa jos hoitajat ovat samanlaisia kuin sinä! Töissä ei nukuta, kotona nukutaan!

T: itsekin hoitaja, päivähoito

[QUOTE="vieras";23815101]Voi p!! Et todellakaan voi nukkua töissä! Olet ilmeisesti sairaalassa tms töissä. Ei mikään ihme jos hoitotaso on nykyistä luokkaa jos hoitajat ovat samanlaisia kuin sinä! Töissä ei nukuta, kotona nukutaan!

T: itsekin hoitaja, päivähoito[/QUOTE]

No kyllä joissakin työpaikoilla on lupa nukkua, jos ei ole töitä. Ei tosin meillä :laugh: Mut nyt tää menee off topiciks...

[QUOTE="vieras";23815101]Voi p!! Et todellakaan voi nukkua töissä! Olet ilmeisesti sairaalassa tms töissä. Ei mikään ihme jos hoitotaso on nykyistä luokkaa jos hoitajat ovat samanlaisia kuin sinä! Töissä ei nukuta, kotona nukutaan!

T: itsekin hoitaja, päivähoito[/QUOTE]

Kyllä monikin voi nukkua. Esim ensihoitajat jos on rauhallista. Lääkärit saa yöllä nukkua jos ei oo potilaita jne.

[QUOTE="katmat";23815436]Kyllä monikin voi nukkua. Esim ensihoitajat jos on rauhallista. Lääkärit saa yöllä nukkua jos ei oo potilaita jne.[/QUOTE]

Oletko aivan varma asiasta jos kysymme samaa johtajalta? Työaikana pitäisi kai noin yleisesti tehdä töitä eikä omia asioita ->nukkua.

[QUOTE="vieras";23815766]Oletko aivan varma asiasta jos kysymme samaa johtajalta? Työaikana pitäisi kai noin yleisesti tehdä töitä eikä omia asioita ->nukkua.[/QUOTE]

Kyl se niin vaan on että lekurit jne saavat nukkuakin. On lepohuoneita jne. Silloin kun on siihen mahdollisuus. Päivystysvuorossakin painetaan kelloon kattomatta ja levätään kun voidaan.

itse olen sitä mieltä että lapsi pitäisi laittaa hoitoon viimeistään kaksi vuotiaana jotta sopeutuisi sosiaalisesti helpoiten,kolmevuotiaden kanssa on TODELLA hankalaa aloitus päiväkodissa,kun omassa kehityksessäkin on haasteita niin siihen vielä lisäksi sopeutumin päiväkodin maailmaan,joka voi olla todella rankka!

Mä myös alalla eikä mielestäni voi sanoa että joku tietty raja on sopeutumisen suhteen. Omani aloitti 3v ja todella hienosti sopeutui. Itse olen alle 3v ja edelleen siellä itketään vaikka alotettu on tammikuussa...Samaten on tilanne yli 3v että lapsissa on eroja. Sielläkin jotkut itkevät edelleen. Se lapsen persoona ja kokemukset muista hoitajista sanelevat paljon iän ohella.

Meillä ei yksikään lapsi menny hoitoon vaan tietysti hoidin lapset itse. Soskusta en ole ikinä rahaa käyny vaikka varmaan oltaisiin saatukin.

Ei lapsi sopeudukaan hoitoon jos äiti on sitä mieltä ettei niin tule käymään. Useimmiten se on kyllä enemmän äidin (tai isän) korvien välistä kiinni, ei vaan haluta pidentää napanuoraa yhtään ettei se "vauva" vaan kasvaisi isoksi ja vähemmän riippuvaiseksi äidistään.

Mitä tulee tuohon töissä nukkumiseen niin jos on lepoajasta sovittu niin silloin saa kyllä nukkua. Vai luuletko että vaikka lääkäri on hereillä esim ma aamusta ti iltapäivään koko ajan? Se menee siis niin että ma klo 8-16 normaali työpäivä, ma klo 16- ti klo 8 päivystystä ja ti klo 8-16 taas tavallinen työpäivä. Enpä haluaisi olla sen potilaan paikalla joka tuon lääkärin tapaa tiistaina...

Palasin katselemaan alkuperäiseen aiheeseen liittyviä vastauksia, mutta jotenkin arvasin kyllä mitä luultavasti löydän ;) Olen siis lääkäri ja nukun töissä, kun potilasvirta loppuu. Sitten heräilen, kun jotain ilmaantuu. Ihan normi käytäntö :) Mutta kiitos vielä kaikille alkuperäiseen aiheeseen keskittyneille ja mukavaa kesän odotusta!

Palasin katselemaan alkuperäiseen aiheeseen liittyviä vastauksia, mutta jotenkin arvasin kyllä mitä luultavasti löydän ;) Olen siis lääkäri ja nukun töissä, kun potilasvirta loppuu. Sitten heräilen, kun jotain ilmaantuu. Ihan normi käytäntö :) Mutta kiitos vielä kaikille alkuperäiseen aiheeseen keskittyneille ja mukavaa kesän odotusta!

Eihän sulla siinä tapauksessa pitäisi olla taloudellisia huolia, hyvä kollega. Kunhan vain valitset työpaikkasi oikein, niin saat ihan kohtuullista palkkaa.

Omana mielipiteenäni sanoisin että lapsille on parempi olla hoidossa ja kotona sitten virkeä äiti. Samoin potilasturvallisuudelle että hoitava lääkäri on levännyt kunnolla. Neuvottelet itsellesi vielä lyhennetyn työajan jne.

Yhteistyössä