Eosinofiilit ja trombosyytit koholla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Sain eilen labrakokeiden tulokset. Trombosyytit ja joku toinen arvo oli koholla. Sairaanhoitaja ei kertonut mistä se voi johtua, sanoi vaan että lääkäri katsoo tulokset ja tekee päätökset jatkotutkimusten tarpeesta.

Mä olen nyt (taas) vähän pösilö... Ottaako lääkäri muhun yhteyttä vai pitääkö mun varata aika sille? :ashamed:

Ei se kertonut, sanoi vaan että koholla. Tuntui olevan kova kiire päällä ja piti äkkiä päästä kiusaavasta soittelijasta eroon... :/

Kokeet otettiin vuosia kestäneen nuhan vuoksi, allergiaepäilyä kai. Ige-arvo oli normaali, valkosolut ja hb myös.

Yleensä ne vastaukset annetaan juurikin noin, eli suomeksi; kukaan ei ymmärrä mitään, lääkäri katsoo kun jaksaa.. :headwall: Ja nuo trombbarit kun voivat olla koholla melkein missä tahansa tulehdustilassa esimerkiksi...

Niin se vähän tuntuu olevan tapana. :whistle:
Ehkäpä mä luotan siihen että lääkäri ottaa yhteyttä jos katsoo tutkimukset tarpeellisiksi. Tyttö käy puolitoistavuotisneuvolassa kuitenkin ensi kuussa, siellä mä viimeistään näen tämän lääkärin. :)

Totanoin..Eosinofiilit kohoo allergiossa,eikös sellasta ollutkin...
ja trombosyytit voi kohota ihan sen jatkuvan tulehduksen vuoksi jota allergia aiheuttaa.

Mutta kaiketi lisätutkimuksia sulle tehään että saa selvyyden.

Alkuperäinen kirjoittaja kata32:
ja trombosyytit voi kohota ihan sen jatkuvan tulehduksen vuoksi jota allergia aiheuttaa.

Olisin vastannut justiinsa tähän tapaan.. Lisään tähän vielä, että on hieman hankalaa nykyään kun on kielltty sairaanhoitajilta tuo diagnoosien kertominen, sitten tulee tuloksia joista potilaat ovat hyvin hanakoita kysymään, että mitä ne ja ne on ja vaikka mieluummin olisi kertomatta nekin niin on sitten joskus pakko niitä tuloksia antaa. Itse kyllä kerron suoraan, että en saa kertoa enempää. Suuttukoon ja turhautukoon sitten potilas, mutta omasta oikeusturvastani minunkin on huolehdittava.

En mä mitään diagnoosia sairaanhoitajalta odottanutkaan, tiedän että heillä on rajallinen oikeus kertoa asioita. Harmitti vaan kun ne tulokset lueteltiin kovin nopeasti ja kun kysyin että anteeksi, mitkä arvot olivat koholla niin ei sitten enää ehditty kertoa vaan sanottiin lääkärin päättävän lisätutkimuksista.

Mutta juu, odottelen kutsua lisätutkimuksiin. :)

Jopas, meinasi unohtua. Kiitokset vastauksista. =) Miehen pölvästi meni googlettelemaan eilen ja oli jo melkein varma että mulla on leukemia. :laugh: Voin sanoa sille että ihan allergiaa varmaan kuten hieman epäilinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja kata32:

Olisin vastannut justiinsa tähän tapaan.. Lisään tähän vielä, että on hieman hankalaa nykyään kun on kielltty sairaanhoitajilta tuo diagnoosien kertominen, sitten tulee tuloksia joista potilaat ovat hyvin hanakoita kysymään, että mitä ne ja ne on ja vaikka mieluummin olisi kertomatta nekin niin on sitten joskus pakko niitä tuloksia antaa. Itse kyllä kerron suoraan, että en saa kertoa enempää. Suuttukoon ja turhautukoon sitten potilas, mutta omasta oikeusturvastani minunkin on huolehdittava.

Ei kukaan hoitajalta kai sitä diagnoosia odotakkaan... vaan olisi kiva, jos asiat esitettäisiin vähän selvemmin. Voisi esim. kertoa paljon on normaaliviitearvo, selittää koska lääkäri mahdollisesti ehtii kommentoida tuloksia ja kertoa pitääkö potilaan ottaa yhteys lääkäriin vai päinvastoin...yms..

Trombosyytit on mullakin monasti ollut koholla ja lääkäri sanoi et vähän sama asia kuin senkassa et saattaa nousta melkein mistä vaan. Eli ei pitäis olla syytä huoleen kun niistä kaikista arvoista katsotaan aina "yhteenveto" :D

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Voisi esim. kertoa paljon on normaaliviitearvo, selittää koska lääkäri mahdollisesti ehtii kommentoida tuloksia ja kertoa pitääkö potilaan ottaa yhteys lääkäriin vai päinvastoin...yms..

Juuri näin, jotain toimintaohjeita olisi ollut kiva saada. Sen sijaan kuului "lääkäri päättää jatkotutkimuksista, kiitos hei". Ihan normaalia asiakaspalvelua kaipaisin vaan.
Ymmärrän kyllä että voi olla huono päivä ja kiire...

Yhteistyössä