Enterorokko aikuisella!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tauti, mutta siitä selviää. Meillä 4v monta päivää kuume ja flunssan oireet. Ja siistä viikon päästä tuli vasta näpyt, niitä muutama eikä niitä valittanut. 2v oli pari vuorokautta korkea kuume, ja ihottuma tuli heti joka paikkaan. Suunympärys todella rupinen, jalat, kädet ja vaippa-alue aika pahat. Valitti päätä, ja jonkun verran noita ihottumakohtia. Itki pari vuorokautta, eikä nukkunut kun sen 3-4h/vrk. Lääkärissä käskettiin käydä poissulkemassa aivokalvontulehdus kun piteli päätään. Luultavasti oli siis pää tosi kipeä, eikä siihen auttanut burana, eikä panadoli. Pysty kuitenkin juomaan ja syömäänkin jotain tuon koko sairastelun ajan! Tuostahan on jälkitauteja, mutta eihän tuolle virusperäselle aivokalvontulehdukselle mitään tehdä. Silti lääkäri sanoi, että aina kun pienestä lapsesta kyse ja epäily aivonkalvontulehduksesta niin pitää mennä lääkäriin, siis vaikkei siihen mitään hoitoa yleensä ole...Oli siis inhottava tauti, mutta vaikka meillä oli tuo pari vuorokautta ihan hirveitä, ni sen jälkeen se vähän tyytyväisempi lapsi tuntui tosi kiltiltä. Ja tuosta selviää kyllä! Jos suut oikeen kipeänä, ni kannattaa kokeilla aftan hoitoon tarkotettuja lääkkeitä. Voi käyttää myös imeväisikäiselle niin usein kuin haluaa. Auttaa tosi hyvin syömään!

Meidän perheessä enterorokko otti ja tuli kaikille. Ensin pojalle 2v 9kk, sitten äidille ja viimeisenä allekirjoittaneelle.
Pojalla oli vaihtelevaa kuumetta reilun viikon ja hänellä oli muutama näppy vartalossa ja pari nielussa.
Äidillä oli pari päivää kuumetta, joista ensimmäisenä kuumetta oli lähes 40 astetta, sen jälkeen kuume laski ensin hieman päälle 37 asteeseen ja sitten lämmöt palautuivat normaaliksi. Hänelle ei tullut yhtään näppyä, mutta ensimmäisenä päivänä oli oksettava olo.
Allekirjoittanut on sitten ihan oma lukunsa. Pari päivää kuumetta lähes 39 astetta. Ensimmäisenä yönä en saanut nukuttua juuri ollenkaan, kun selkä oli todella kipeä ja oksetti. Sen jälkeen buranalla kuume pois ja pois se on pysynytkin, mutta näppyjä tuli senkin edestä. Naamataulu on niinkuin pizzanpaistajalla, päälaella näppyjä näpyn vieressä sekä kädet ja jalat kihelmöivät valtavasti näppyjen ansiosta. Toivottavasti menee äkkiä pois ja iho palautuisi normaaliksi, koska ei tässä tikissä kehtaa naamaansa missään näyttää, saatikka sitten töihin mennä.

Onpas jotenkin helpottavaa kuulla, että muutkin potee tätä sairautta tälläkin hetkellä. En siis ole ainoa.. Itsehän olen 24 vuotias opiskelija, minulla ei ole lapsia, enkä ole pienten lasten kanssa missään tekemisissä, mutta silti sain enteroviruksen. Toissa viikolla poikakaverini pikkuveljellä(13v) todettiin enterorokko, jonka jälkeen poikakaverini sairasti sen noin viikon jälkeen pikkuveljensä nähtyä. Itse kuvittelin, ettei se rokko minulle edes tartu, kun puoleentoista viikkoon poikakaverini sairastumisesta minulle ei vieläkään ollut ilmaantunut oireita..
Eilen sitten oli heti aamusta todella vetämätön olo. Kävin istumassa yliopistossa yhdellä luennolla ja sit oli pakko palata takasin kotiin ku paleli nii vietävästi. Kotona sitten kuume nousi 38 asteeseen ja pysytteli niissä lukemissa iltaan asti. Illalla olo parani ja kuume laski mutta ihmettelin nenän ja suunympärys ihon ihottuman (minulla on ollut jo aikaisemmin suun ja nenän ympärysiholla suht huomaamatonta ihottumaa) pahentumista. Tuli vähän finnin näköisiä näppyjä jotka sitten alkoi jotenkin märkimään. Pesin naaman ja laitoin nukkumaan...
Aamulla naama oli todella kamalan näköinen! Nenänpielukset sekä nenänalus , suunpielissä ja leuassa punaisia näppyjä. Näppylöitä kutittaa, mutta yritän olla raapimatta. Myös nenän sisälle, käsiin, käsitaipeisiin, kainaloihin ja jalkapohjiin ilmestynyt näppyjä. INHOTTAVAA! Onko kellään tietoa, koska näpyt lähtee pois? Kuumetta ei enää ole, mutten viitsi lähteä tämän näköisenä kyllä mihinkään!! :( Ainiin, ja kurkku oli eilen vähän kipeä, muttei enää..

[QUOTE="Liisa";22364560]Onpas jotenkin helpottavaa kuulla, että muutkin potee tätä sairautta tälläkin hetkellä. En siis ole ainoa.. Itsehän olen 24 vuotias opiskelija, minulla ei ole lapsia, enkä ole pienten lasten kanssa missään tekemisissä, mutta silti sain enteroviruksen. Toissa viikolla poikakaverini pikkuveljellä(13v) todettiin enterorokko, jonka jälkeen poikakaverini sairasti sen noin viikon jälkeen pikkuveljensä nähtyä. Itse kuvittelin, ettei se rokko minulle edes tartu, kun puoleentoista viikkoon poikakaverini sairastumisesta minulle ei vieläkään ollut ilmaantunut oireita..
Eilen sitten oli heti aamusta todella vetämätön olo. Kävin istumassa yliopistossa yhdellä luennolla ja sit oli pakko palata takasin kotiin ku paleli nii vietävästi. Kotona sitten kuume nousi 38 asteeseen ja pysytteli niissä lukemissa iltaan asti. Illalla olo parani ja kuume laski mutta ihmettelin nenän ja suunympärys ihon ihottuman (minulla on ollut jo aikaisemmin suun ja nenän ympärysiholla suht huomaamatonta ihottumaa) pahentumista. Tuli vähän finnin näköisiä näppyjä jotka sitten alkoi jotenkin märkimään. Pesin naaman ja laitoin nukkumaan...
Aamulla naama oli todella kamalan näköinen! Nenänpielukset sekä nenänalus , suunpielissä ja leuassa punaisia näppyjä. Näppylöitä kutittaa, mutta yritän olla raapimatta. Myös nenän sisälle, käsiin, käsitaipeisiin, kainaloihin ja jalkapohjiin ilmestynyt näppyjä. INHOTTAVAA! Onko kellään tietoa, koska näpyt lähtee pois? Kuumetta ei enää ole, mutten viitsi lähteä tämän näköisenä kyllä mihinkään!! :( Ainiin, ja kurkku oli eilen vähän kipeä, muttei enää..[/QUOTE]

Mä en kanssa käsitä mistä hemmetistä tämmösenkin taudin sain. Olen 27-vuotias, ei omia lapsia, enkä muutenkaan ole lasten kanssa missään tekemisisä, eikä lähipiirissä kellään muulla tätä tautia ole ollut, silti jostain se osas muhun tarttua :D En edes tiennyt, että mulla on ollut enterorokko, vasta parin viikon päästä sairastamisesta selvis, mikä tauti oli kyseessä. Mulla tää tauti alko päänsäryllä, seuraavana päivänä aamulla tuntu kurkku kipeeltä ja illalla nousi parissa tunnissa tosi kova kuume, jota kesti pari päivää. Kun kuume laski, alkoi sormiin sattua ja sitten nousi niitä ihme rakkoja. Ne onneksi hävis parissa päivässä, mutta kuivuessaan näpyistä lähti nahatkin ja niitä sai rapsutella aika pitkään pois. Onneksi ei jäänyt arpia :)

Itsellä kova kuume jo (max. 39.5c) 5 päivää ja nielussa 2 rakkulaa valkoisen peitteen täyttämänä, ekalla lääkärikäynnillä ei vielä ollut mitään kurkussa, parin päivän päästä ilmantui rakkulat ja olo heikkeni huomattavasti.. Välillä lämpö on laskenut normaalille tasolle, mutta iltaa kohden noussut taas noin 38c-asteeseen. Paikat kutisee ja kurkku TODELLA kipeä sekä nivelet/lihakset särkee.

Ja tätä on nyt liikkeellä Turun seudulla ja ilmeisesti aikuiset tuntuvat sairastavan tämän rankemmin?

Minä sairastin sen tyttären perään reilu viikko sitten. Ensin nousi nopeasti korkea kuume ja päänsärky, joita oli muutaman tunnin. Sitten tuli kurkkukipu ja näpyt kitalaessa ja nielussa. Kuume tuli vielä korkeana seuraavana iltana ja näppyjä tuli melko hurjasti; Käsiin (kämmeniin ja sormiin) yli 100, jalkapohjiin ja varpaisiin joitakin kymmeniä ja nenän ympärille muutamia. Alussa näpyt kyllä KUTISIVAT, mutta kutinavaihe meni ohi päivässä. Jalat oli tosi kipeät vuorokauden. Näpyt näkyy juuri ja juuri vielä reilun viikon kuluttua. Tuo akuutti näppyvaihe kesti 3 päivää. Yleensäkin sain paljon enemmän näppyjä kuin lapsi. Mielenkiinnolla odotan, lähteekö kynnet parin viikon päästä.

Meillä myös täällä Tampereen seudulla jyllää kyseinen inhottava tauti. Viime maanantaina 2,5-vuotias oli todella väsynyt ja illalla nousi kuume, jota oli sit vain ma ilta ja tiistai aamupäivä. Maanantaina näppyjä oli 1 jalkapöydässä, mutta tiistaina olikin sit jo pohkeet, takareidet ja pakarat aivan näppyläiset. Keskiviikkona näppyjä tuli vielä käsivarsiin ja kasvoihin, mutta ei suuhun, kämmeniin tai jalkapohjiin. Näpyt kutisivat, joita sit voitelin Sibicortilla ja Bepanthenilla. Suun kautta annoin kutinan ehkäisyyn Ataraxia. Lauantai-iltana 7,5-vuotias oli vuorostaan aivan poikki ja pongasi itse jalkapohjastaan ensimmäisen näpyn. Hänelle ei noussut kuumetta, mutta näppyjä on nyt jalkapohjissa ja kämmenissä sekä pakaroissa ja lisäksi kasvoissa muutama. Hänelläkin näpyt kutiaa ja jalkapohjien näpyt haittaavat hieman kävelyä. Eilen sunnuntaina himpun vaille 10-vuotiaalle nousi 39:n kuume ja aamulla oli muutama näppy käsissä ja kasvoissa. Itseä vilutti kovasti la iltana ja heräsin sitten su aamuna aivan järkkyyn päänsärkyyn. Kuume nousi myös mulle lähelle 39 ja illalla oli kurkku vähän kipeenä. Tänään maanantaina kurkku on todella kipeä ja rakkuloita on kitalaessa ja nielussa, sekä pari poskissa ja yksi kädessä. Syöminen ja juominen on melkoisen hankalaa. Mulle lääkäri antoi heti viikon saikun ja sanoi, että paraneminen voi viedä kaksikin viikkoa!!!!

Meillä oli pojalla selvästi enterorokko, ja oireet oli pahat, kuume korkea ja oli monta päivää ruokahaluton yms. ja sit se tarttui mulle. Mulle ei kuitenkaan tullut kuin muutama rakkula suuhun, ehkä n. 10 käsiin (sormiin) ja saman verran jalkoihin. Kurkkukin oli pikkusen kipeä. Kutisevia ja inhottaviahan ne rakkulat olivat mutta mulle ei tullut sen pahempia oireita, ei esim. kuumetta ollenkaan.

just tuli soitto kaverilta että heillä on nyt tämä tauti, oli lauvantaina noussu kuume ja olivat meillä synttäreillä silloin... joten sitä ootellessa. ei nyt, eiiiii! :| 2-7 päivää näkyolevan itämis aika, olen jo soitellu muile vanhemmille jokka oli yhtäaikaa ku kahessa perheessä ootetaan vauvaa :| toivottavasti ei heile tartu.

Meilläkin 1v4kk vuotias sairasti enterorkon melko lievillä oireilla. Käsiin ja jalkoihin ilmestyi muutamia rakkuloita ja yhdestä on lähtenyt hieman ihoa. Alussa kuume oli hyvinkin korkea, nyt jo onneksi menossa ohi. Itsekkon tuon taudin sain. Alkoi lihaskivuilla, kurkkukivulla ja pääsäryllä. Kuume nousi nopeasti ja parhaimmillaan 39,4. Ja päänsärky todella kova. Nyt onneksi jo kuume helpottanut, mutta suussa olevat rakkulat haittaavat hieman syömistä ja kauhulla odotan käsiin ja jalkoihin ilmaantuvia rakkuloita.

Kuinka pitkään teillä muilla on tuo päänsärky kestänyt. Onko se loppunut kuumeilun loputtua, vai jatkunut vielä pidempään. Toki tuo särky on huomattavasti miedompaa kuin taudin alussa, mutta silti vaivaa..

karsee tauti :/ minulla oli kesällä, päivän korkea kuume + lihassärkyä, sitten tuli jalkapohjat täyteen rakkuloita - ei pystynyt pariin päivään kävelemään! pikkuhiljaa alkoi helpottamaan, toivottavasti ei tuu uudelleen. Lapsilla oli myös näppylöitä jaloissa ja käsissä, korkea kuume 1 päivän ja näppylät kesti pitkään. Toisella lapsella irtosi osa sormien ja varpaiden kynsistä noin kuukauden päästä.

Täällä yksi aikuinen jolta lähtee kynnet(nyt neljästä sormesta lähtenyt)!!! Ekana tuli kurkku kipu, sitten nousi näpyt, sitten lähti nahat ja nyt lähtee kynnet!!!!

[QUOTE="M27";22440922]Meilläkin 1v4kk vuotias sairasti enterorkon melko lievillä oireilla. Käsiin ja jalkoihin ilmestyi muutamia rakkuloita ja yhdestä on lähtenyt hieman ihoa. Alussa kuume oli hyvinkin korkea, nyt jo onneksi menossa ohi. Itsekkon tuon taudin sain. Alkoi lihaskivuilla, kurkkukivulla ja pääsäryllä. Kuume nousi nopeasti ja parhaimmillaan 39,4. Ja päänsärky todella kova. Nyt onneksi jo kuume helpottanut, mutta suussa olevat rakkulat haittaavat hieman syömistä ja kauhulla odotan käsiin ja jalkoihin ilmaantuvia rakkuloita.

Kuinka pitkään teillä muilla on tuo päänsärky kestänyt. Onko se loppunut kuumeilun loputtua, vai jatkunut vielä pidempään. Toki tuo särky on huomattavasti miedompaa kuin taudin alussa, mutta silti vaivaa..[/QUOTE]

Nyt jo onneksi tauti helpottaa.. kaikille sairastaville lohdutukseksi, että onneksi tauti menee suhteellisen nopeasti ohi (ainakin omalla kohdallani). Toivotaan toki vielä, ettei mitään jälkitauteja ilmaannu. Löysin muuten terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulta seuraavaa:

"KTL tutkii näytteet maksutta
KTL:n enteroviruslaboratorio seuraa enterovirus 71 -tilannetta Suomessa. Epäillyssä
enterovirusinfektiossa toivotaan otettavaksi näyte virusviljelyyn nielusta, ulosteesta,
limakalvon tai ihon rakkulasta. Näytteet tutkitaan enteroviruslaboratoriossa ilmaiseksi."

Jos on epäilys, että sairastaa tuota kyseistä tautia niin kannattaa varmaan vaatia lääkäriä ottamaan tuon näytteen. Saisi ainakin tietää, että kumpaa muotoa enterovirus on.

Meiltä lähti vanhimmalta tytöltä kynnetkin. Keskimmäiseltä lähti vain yksi. Kuopus ei saanut tautia ollenkaan. Nyt mietin, että mikähän mulla on. Kuumetta tuli eilen illalla, oli kuvottava olo koko päivän. Nyt särkee lihaksia, varsinkin selkää. Blaah...

1,5 v sairastui maanantaina, suun ympärille tuli näppyjä. Kämmenselkään pari ja toiseen jalkapohjaan yksi. Ei kuumetta. On vähän kärttyinen ja väsy, mutta on jaksanut leikkiäkin.
2,5 v sairastui torstaina, oksensi, kuume 39 astetta yhden päivän. Perjantaina tulivat näpyt suun ympärille, vaippa-alueelle ja reisiin. Nukkuu vähän levottomasti, varmaan näpyt kutisevat, mutta muuten on jaksanut touhuilla, koska kuume kesti vain torstain.
Minä, yh-äiti, aloin eilen tunnustella kurkkukipua, joka tänään aamulla oli jo kamalaa. Joka paikkaan ja päähän koskee. Kuume nousi nyt illalla jo yli 38 asteeseen, näppyjä ei ole, mutta kielikin sattuu "takaa". Olo on tosi vetämätön, eikä tee mieli syödä mitään.

Kuulostaa kyllä tosi hurjalle taudille. Hui. :(

Meilläkin enterorokkoa , 6vuotias poika aloitti , kuumetta lähemmäs 39 , keski yhden vuorokauden , sitten kämmenet kutisivat kamalasti , nousi vesirakoille sitten pepun seutu ja takajalkoihin myös rakkuloita. ja naamaan suun ja nenän seutuville. kolmen päivän päästä 11 vuotias poika sai oireita , kurkku kipeä ei juurikaan kuumetta , toiseen jalkapohjaan vesirakkuloita ja koko naamaan rakkuloita , isommalla pojalla oireet pahemmat , nyt jalkapohja punaisia länttejä täynnä ja naamakin alkaa kuivaa rakkulat , paremaan päin , kestää noin viikon. Olemme vielä vanhemmat selvinneet ilman oireita.Tsemppiä kaikille , asustellaan Heinävedellä

Minulla lääkäri epäilee myös enterorokkoa, ei keksi mitä muutakaan tämä voisi olla: nielussa rakkuloita, lihas- ja päänsärkyä jo kolme viikkoa. Ei kuitenkaan kuumetta, eikä rakkuloita muualla. Onko kellään kestänyt entero näin kauan?

Lapsilla oli tyypillinen entero viime vuonna, rakkuloita käsissä, jaloissa ja muutama suussakin, kuumetta. Sitä kesti silloinkin kauan, lääkäri ennusti viittä päivää mutta paranemiseen meni lähemmäs 2 viikkoa. Mutta että 3 viikkoa, eikä yhtään tunnu paranevan Kauanko tätä voi kestää?

Meillä todettiin pojalla (2v) maanantai aamuna ja mulla itsellä nousi kuume ja kurkkukipu samana iltana 39 asteeseen.Eilen aamulla oli viimeks kuumetta ja tänään alko sitten tulemaan näppylöitä/rakkuloita käsiin ja jalkoihin ja tää on HELVETTIÄ. Kirvelee käsiä ja käveleminen sattuu :( Mihinkään et voi koskea, jopa oven avaaminen avaimella sattuu..Huoh..

Minullakin tällä hetkellä sama rokko... Ensin tuli korkea kuume, 39, 4 ja kurkku kipeä. Kova särky koko kropassa ja kamala päänsärky. Seuraavana päivänä vain lämpöä, mutta kurkku tuli vain kipeämmäksi ja kirveli kun söi jotain. Kolmantena päivänä huomasin käsissä pieniä näppylöitä (ei ainakaan vielä rakkuloita) ja ajattelin heti että enterorokko se varmaankin on. Vilkaisin kurkkuun, ja siellä niitä rakkuloita on, myös pari posken sisäpuolella ja ehkä myös kielessä. Toivottavasti ei tästä pahene... tämä kurkkukipu on kamalaa!

meidän perheessä kaikki sai taudin. tähän saakkaa ainoastaan perheen nais väellä on ollut näppylöitä. todella ikävä tauti. tarttui koko kaveripiirille. ollu täällä päin aikuisilla paljon pahempi kuin lapsilla. näppylät ovat taudin pahin osa....

uudenmaan seudulla asustellaan.

Meillä myöskin esikoinen 3 v oli ensin kipeenä (kuumetta ja näppylöitä suun ympärillä ja käsissä), sitten kuopus 2 v tuli kipeäksi, mutta hänellä näppyjä on ollut ainoastaan vaippa-alueella. Kolme päivää sitten miehelleni tuli kova kuume ja nyt hänelle ilmestyi näppylöitä käsiin. Odotan jännityksellä miten minun käy... minulla ei ole mitään oireita... koskakohan mies voi palata töihin??

Itelläin alkoi rokko ihan normaalista flunssasta, tai ainakin luulisin niin. Torstai-illan jumpan jälkeen tuli kauhea horkka päälle ja tarkastin kotiin mentyä, että kuumettahan minussa oli yli 38'C ja nielu uskomattoman kipiä. Perjantai aamusta kuume ei hellittänyt, vaan piti 38'C päällä iltapäivään ja sitten meni lääkkeitten avulla pois. Perjantai-iltana etusormeeni putkahti ihmeellinen vesipallukka, jota ympäröi punainen läntti.. Ihmettelin kyseistä, mutta annoin olla. Lauantai-aamuyöstä tuntui ihmekihelmöintiä kämmenissä ja herättyäni menin ottamaan heti allergialääkkeen (nokkosihottumaa varten) ja ajattelin, että on tämä tälläinen kihelmöinti ennenkin taltutettu. Mutta kädet vain puski outoa punaista näppyä esiin ja rupesi turpoamaan. Ja ei aikaakaan kun sormia ei pystynyt taivuttamaan ja kengät jaloissa tuntuivat epämiellyttävän hankaavilta. Olin aivan varma, että nyt on nokkosrokko päällä ja otin allergialääkettä lisää, mutta turhaan. Onneksi pääsin lääkäriin sunnuntaina ja sain ihme lääkkeen käsiäni varten, ja jaloissa ei ollut vielä mitään siinä vaiheessa! Sunnuntai-iltana jalat turposivat ja to-su öistä ei meinannut tulla mitään..
Ajattelin, että tästä ei nyt kyllä hyvää seuraa kun ei pysty käyttämään käsiä, ei kävelemään, ei ajamaan autoa ja ei pysty tekemään töitä lasten parissa kotona. Soitin lääkäriin heti maanantai-aamuna ja lääkäriltä sainkin antibiootit tulehduksen hoitoon, mutta ei se lääkäri sanonut mitään että mikä minulla olisi.. Olen tällähetkellä Englannissa ja tuntuu, että nämä "arvauskeskukset" ovat yhtä hyödyttömiä kuin Suomenkin, vaan nopeammin pääsee lääkärin pakeille.
Nyt on kutina lähtenyt, mutta arvet kamalat ja vielä ei pysty kävelemään kunnolla, paitsi crockseilla ja paksuilla sukilla. Sormien päät ovat ihan kovat koppuraiset ja tunnottomat kuin olisi laastarit niiden päällä. Lähteekö tämä koskaan pois??? Jaloissakin on kovettumia ja ihmeen ihonalaisia punaisia länttejä ja laikkuja.. Ihan kuin olisi verenpurkaumat. Hui. Samoin kyllä myös sormenpäissä...
Onko samanlaisia kokemuksia?? Kertokaahan.

helsingistä...23v lapseton mutta kummipojalta tais tarttua. Mua kiinnostaa hoitokeinot näppyjen kutinaan? Ja jos kynnet lähtee niin miten ne on kasvaneet takas teillä? :'( ahdistava tauti...

En muista koska alkoi mutta tossa pari päivää sitten alkoi sillä kun suussa rupes olee näppylöitä, seuraavana päivänä rupes olee pari jaloissa ja nytten tänään oon huomannut käsissä useamman. Yks näppylä kielessä on vissiin puhjennut tai jotain. Lämpimän ruuan syöminen on aika kivuliasta, joskus juominen/syöminen ja puhuminen on hieman kivuliasta. Ei oo ollu oikeestaan kuumetta tai flunssaa vaan vähän pää kipua ja noi näppylät.. Ei hirveesti kutia vaan häiritsee noi jotka on suussa.

Yhteistyössä