Entäs mitä teidän 3v "osaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tai mitä pitäisi osata esim. neuvolan kriteerien mukaan?
Meillä 2v 9kk mm.
-piirtää niitä pääjalkaisia :)
-leikkaa saksilla jotenkuten
-osaa kirjaimet ja värit (ne oppi kyllä jo 2-vuotiaana)
-osaa laskea asioita

Osaa laskea kymmeneen, osaa loruja ja runoja ja laulaa paljon(niin lasten lauluja kuin radiostakin kuultuja) Ajaa pyörällä appareilla, Osaa leikata saksilla, osaa piirtää hienoja kuvia, mm.sydän, merenneito, prinsessa(pää-ruumis,jalat,kädet,kruunu) Osaa värit, osaa lukea "PRISMA" ja "ABC" :laugh: :laugh: (joo, ollaan vähän käyty...)

Tossa nyt muutama mitäö tuli mieleen.

- piirtää
- puhuu sujuvasti = vieraatkin ymmärtää
- osaa pukea mutta ei viitti
-osaa laskea n. 15
- osaa ajaa polkupyörällä siis apupyörillä
- palapelejä huonosti

mitähän muuta pitäisi osata?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai mitä pitäisi osata esim. neuvolan kriteerien mukaan?
Meillä 2v 9kk mm.
-piirtää niitä pääjalkaisia :)
-leikkaa saksilla jotenkuten
-osaa kirjaimet ja värit (ne oppi kyllä jo 2-vuotiaana)
-osaa laskea asioita

No teillähän paljon osaa. Meillä osaa noista leikata saksilla joten kuten. Jotain värejä tuntee, mutta ei kaikkia. Kirjaimia ei todellakaan eikä piirrä pääjalkaisia. Silti on oikein nokkela ja normaali 3v. Neuvolan mielestä myös.

Siis lapset osaavat useinkin paljon asioita, mitä ei vaadita noissa testeissä. Rima ei ole korkealla :)

3-vuotistesteissä oli koordinaatiota, kuullunymmärtämistä ja käskyjen noudattamista. Esim edessä oli paljon esineitä. "Ota punainen muki ja anna se minulle". "Ota vihreä lusikka ja laita se laukkuun". "Näytä kuvasta kantapää".

No osaa kaikki peruasiat, mutta tästä olen erityisen ylpeä: osaa kirjoittaa oman nimensä (siis näppäimistöllä, ei kynällä). Aakkoset tunnisti jo 2-vuotiaana. Nykyään tunnistaa jo paljon tärkeiden ihmisten nimiä sanojen joukosta. Muutenkin on erittäin verbaalinen.

Sepustaa satuja ihan kaikille. Kyselee ärsytykseen asti mitä ja miksi. Laskee kymmeneen, muttei tiedä kirjaimista mitään, osaa värit ja eläimet yms. Pelaa tietokoneella muumipelin läpi, harjoittelee viirua ja pesosta, tekee 60palan palapelejä. Juoksee ja pelaa jalkapalloa, hiettää 5m päästä tennispallolla limpsapullon nurin. Ei aja fillarilla mitenkään, polkuraktorilla vähän matkaa, jos tönää alkuvaudin. ja ja ja... Haluaa kaikkeen osallistua ja tehdä asioita itse. Paitsi pukeutua taikka riisua.

Alkuperäinen kirjoittaja äitikkä:
No osaa kaikki peruasiat, mutta tästä olen erityisen ylpeä: osaa kirjoittaa oman nimensä (siis näppäimistöllä, ei kynällä). Aakkoset tunnisti jo 2-vuotiaana. Nykyään tunnistaa jo paljon tärkeiden ihmisten nimiä sanojen joukosta. Muutenkin on erittäin verbaalinen.

Meilläkin osasi tunnistaa nimensä alle 3vee. Mutta en muista osasiko jo tasan 3vee sitten kirjoittaa nimensä magneettikirjaimin. Aika pian sen jälkeen osasi minun, isänsä ja oman nimensä kirjoittaa. Mutta ei kyllä osaa vielä lukea ja itse "kirjoitettujen" sanojen määrä ei ole kasvanut vuodessa. Ei kyllä ole harjoiteltukaan sitä. Nyt täyttää kohta 4vee ja kiinnostus sanoihin on nyt alkanut.

Pukee ja riisuu itse, puhuu selkeästi, laskee kymmeneen, osaa värit, leikkaa saksilla hyvin, tekee 100 palan palapelejä, ajaa pyörällä lujaa tosin vielä apupyörien kera. Eli ihan normaali ikäisensä lapsi joka osaa myös tunneskaalat ilosta suruun.

Yhteistyössä