Valmentajaäiti - hyvä vai huono?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Olen tutustunut erääseen kahden alle kouluikäisen lapsen äitiin ja vähän ihmetellyt sen panikointia lastensa kehityksen suhteen. Ihmettelee mm. sitä minkä takia nuorempi lapsensa ei tasan 2vuotiaana osannu piirtää "pääjalkaisia" vaan piirsi vain suttua, ja treenasi sitten sitä asiaa lapsen ihan tuskissaan. Samoin ihmetteli kun samainen lapsi ei ollut 3vuotispäivänsä tienoilla vielä kiinnostunut kirjaimien ja numeroiden opettelemisesta ja kyseli multakin että onkohan hänen lapsessaan jotain vialla kun se ei kehity ja opi :O Tähän kohtaan mainitsen että esikoisensa oppi lukemaan vähän vaille 3 vuotiaana kun tämä äiti treenasi ja treenasi ja treenasi sitä lasta, aloitti joskus kun lapsi oli jotain 1v.

Ihan sama juttu kaikessa, koko ajan kauhea paniikki päällä että mitä kaikkea pitäisi osata mutta kun eivät osaa ja sitten hirveä treenaus päälle. LUistelemassa käyttää joka ikinen päivä ja hiihtämässä ja laskettelurinteessä että varmasti osaavat kaiken mahdollisen kun menevät eskariin ja kouluun.

Kuivaksi oppimisen suhteen hän kertoi olleensa huolestunut kun hänen lapset reilu 1vuotiaina vielä tekivät vahinkoja housuun eli eivät olleet täysin kuivia.

Eipä tuo tietysti mulle sinänsä kuulu, mutta miltä tuollainen niistä lapsista tuntuu? Ja onko siinä mitään järkeä? Tarviiko 1vuotiaan olla kuiva, tarviiko 2vuotiaan piirtää pääjalkaisia ja tehdä 40 palan palapelejä tai 3vuotiaan osata lukea? Ei mun mielestäni, turhaa hötkyilyä siis.

Oletteko törmänneet moiseen?

No en tajua.

Kuulostaa typerältä, ja kovin stressaavalta elämältä. Myös lapselle, ei vain äidille.

Kyllä mä sillai hienosti vähän noihin sen panikointeihin vastailin ja yritin saada sitä tajuamaan että noin pienenä ei tarvi osata kaikkea tuota. Yksi panikoinnin aihe oli myös apurattaat polkupyörässä - kun 2,5vuotias vielä tarvitsi niitä :O

Huono. Itse olin vähän samanlainen, kun esikoinen oli pieni. En nauttinut tippaakaan lapsesta, vaan suoritin. Vaati paljon työtä opetella nauttimaan elämästä ja lapsista ilman suorituspaineita, mutta opin:)

Yhteistyössä