Entä jos tapattaa alkionsa ? Onko murha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entäs jos abortoi sikiön raskauden puolivälissä (rv22+), jolla ei yksinkertaisesti ole tulevaisuutta selvitä edes syntymästä hengissä. Ja äidinkin henki vaarassa, mikäli raskauden antaisi jatkua? Ennestään olisi jo yksi lapsi, jota ei halua äidittömäksi jättää?

Alkuperäinen kirjoittaja pohdin:
Entäs jos abortoi sikiön raskauden puolivälissä (rv22+), jolla ei yksinkertaisesti ole tulevaisuutta selvitä edes syntymästä hengissä. Ja äidinkin henki vaarassa, mikäli raskauden antaisi jatkua? Ennestään olisi jo yksi lapsi, jota ei halua äidittömäksi jättää?

Tuonhan sanoo jo järki.Aina pelastetaan se kellä on paremmat mahdollisuudet elää.
Eli äiti pelastetaan ja sikiö rv 22 poistetaan.

Mä olen tässä ap:n kyssärissä sitä mieltä,että jokainen tekee oman moraaliomantuntonsa mukaan.
Mä en pystyisi tekemään aborttia,olen kerran sitä tarkasti miettinyt ja jopa ajan varannut.
En pystynyt.

Mutta munasolut purkissa jossain,ne voisin heittää menemään,meneehän joka kuukausi muutenkin hukkaan tässä yksi taikka pari munasolua.

Mutta solu josta voi kasvaa vauva,lapsi,ihminen-sellaista en pysty heittämään pois...

Alkuperäinen kirjoittaja pohdin:
Entäs jos abortoi sikiön raskauden puolivälissä (rv22+), jolla ei yksinkertaisesti ole tulevaisuutta selvitä edes syntymästä hengissä.

Edelleenkin oman näkemyksen mukaan jos sikiöllä ei ole mahdollisuutta selvitä kohdun ulkopuolella (jos esimerkiksi vaikka aivot puuttuvat) niin se ei ole murha vaikka sen tekisikin myöhäisemmillä viikoilla. Tämän vuoksi keskenmenon rajakin on lääketieteellisesti asetettu viikkoon 22, koska sitä ennen ei ole käytännössä kunnolla mahdollisuutta elämään kohdun ulkopuolella.

Aika moni abortin vastustaja puhuu murhasta vaikka tappaa itikoita, hämähäkkejä ja muita eläviä olentoja puhumattakaan murhatun eläimen lihan syömisestä... On näköjään eri asia, jos kyseessä on kohdun ulkopuolella elämään kykenemätön solumöykky kuin elävä olento, joka murhataan esim. ruuaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
MUrha se on munmielestä.
Kauhee halo nostetaan kananpojista un IHMISALKOITA tapetaan ihan luvalla :/

Taas METSOLA-logiikkaa- mitä yhteyttä on kananpojalla (elävä, jo kehittynyt poikanen) tai maljalla hedelmöittyneellä alkiolla jossa on 4 solua ja joka ei ole ollut lähelläkään kohtua :laugh:

Meillä jäi IVF:on jälkeen klinikan pakastimeen yksi alkio jolle ei ollut enää 3 vuoden säilytyken jälkeen tarvetta. Sitten piti tehdä päätös mitä sille tehdään ja vaihtoehdot olivat seuraavat:

1) luovuttaa se jollekin toiselle pariskunnalle (lakimuutos oli jo silloin voimassa eli mahdollinen lapsi olisi saanut täysi-ikäisenä meidän henkilötietomme)

2) antaa alkio tutkimuskäyttöön

3) laittaa alkio 'roskiin'

Me päädyimme antamaan sen tutkimuskäyttöön. Emme olleet prosessoineet tarpeeksi ajatusta että jossain toisilla vanhemmilla mahdollisesti kasvaisi biologinen lapsemme ja omien lapsiemme täysveli. Nyt ajatus tuntuu ihan jännältä ja olisi ollut kiva auttaa toista lapsettomuudesta kärsinyttä pariskuntaa, mutta tosiaan siinä vaiheessa emme olleet vielä valmiita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä tilanne on eri, jos alkio on kiinnittynyt, kuin jos ei ole. Jos ei ole, siitä ei synny yhtään mitään. Sellaista en pidä ihmisenä.

Mutta sillä on pontentiaali tulla ihmiseksi,ihan samanlainen kun sillä joka on juuri kiinnittynyt.

Samaa potentiaalia on jokaisella irtoavalla munasolulla. Hedelmöittämättä jättäminen on tietoinen valinta olla synnyttämättä potentiaalista ja aivan ainutlaatuista yksilöä.

Uusimmat

Yhteistyössä